Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580-001
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji z art. 83 ust. 9 ustawy z dnia
..........................r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr
....., poz. ...... ), upoważniającej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa do określenia w
drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,
szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców.
Projektowane rozporządzenie precyzuje, że zasadniczym źródłem przychodów Funduszu
są środki stanowiące określony ustawowo procent przychodów uzyskanych z prywatyzacji w
danym roku budżetowym. Dodatkowymi źródłami przychodów Funduszu są odsetki od pożyczek
stanowiących pomoc publiczną, środki z tytułu spłaty pomocy publicznej udzielanej w formie
pożyczki, środki z tytułu zwrotu pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz
środki, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c i ust. 2 pkt 1 li c ustawy.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia określa, że Fundusz stanowi wyodrębniony
rachunek bankowy, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
Projekt rozporządzenia określa obligatoryjne części składowe rocznego planu finansowego
Funduszu. oraz przewiduje, że w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej Minister
Skarbu Państwa jako dysponent Funduszu zatwierdza plan finansowy Funduszu z
uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej. Koszty ujęte w planie mogą być
pokrywane w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem,
w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki
finansowe pozostałe z okresów poprzednich.
Analogicznie do przepisów ustawy tworzącej Fundusz, projekt rozporządzenia przewiduje
możliwość przekazywania przez Ministra Skarbu Państwa środków zgromadzonych na rachunku
Funduszu na przychody budżetu państwa.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga
notyfikacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
3
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja oddziaływuje na przedsiębiorców, którzy mogą korzystać z pomocy
publicznej udzielanej ze środków Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców oraz ze wsparcia
niebędącego pomocą publiczną.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa, w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Planowana regulacja nie powoduje skutków dla sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionów.
16-11-dg
4
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia ………………………….
w sprawie wzoru karty prywatyzacji
Na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy z dnia ……………………… r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr …, poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór karty prywatyzacji, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem .................................
MINISTER SKARBU PAŃSTWA
1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie wzoru karty prywatyzacyjnej
stanowi realizację delegacji zawartej w art. 87 ust. 6 ustawy z dnia ……………………2010 r. o
zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr …., poz. ..….).
W dotychczasowym stanie prawnym wzór karty prywatyzacji określa rozporządzenie
Ministra Skarbu Państwa z dnia 2 marca 2009 r. w sprawie wzoru karty prywatyzacji (Dz. U. Nr
44, poz. 361) wydane na podstawie art. 2b ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o
komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), która zostanie
uchylona przez ustawę o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa.
Przedmiotowy projekt w załączniku określa wzór karty prywatyzacyjnej w postaci której
będą gromadzone i upubliczniane podstawowe informacje o prowadzonych postępowaniach
prywatyzacyjnych. W szczególności zaproponowano, aby karta prywatyzacji zawierała:
1) dane dotyczące prywatyzowanego podmiotu, a w szczególności – jego nazwę, siedzibę,
określenie przedmiotu działalności oraz procentowego udziału Skarbu Państwa w kapitale
zakładowym na dzień podpisania umowy prywatyzacyjnej;
2) podstawowe informacje ekonomiczne dotyczące prywatyzowanego podmiotu, a w
szczególności - sumę bilansową, kapitały własne, kapitał zakładowy, przychody ze
sprzedaży i zrównane z nimi, wynik finansowy netto, jak również wskazanie
średniorocznego zatrudnienia;
3) informacje o doradcy prywatyzacyjnym (jeśli został w danym postępowaniu wyłoniony);
4) informacje o nabywcy i podstawowych parametrach umowy prywatyzacyjnej, a w
szczególności nazwę lub firmę nabywcy albo imię i nazwisko nabywcy, formę prawną,
siedzibę nabywcy albo jego miejsce zamieszkania, a ponadto określenie trybu
prywatyzacji, datę zawarcia umowy prywatyzacyjnej, wielkość sprzedawanego pakietu
akcji albo udziałów, cenę uzyskaną przez Skarb Państwa, jak również kwotę zobowiązań
inwestycyjnych, gwarantowanych przez nabywcę oraz informację o zawarciu pakietu
socjalnego;
5) informacje dotyczące nadzoru nad realizacją zobowiązań prywatyzacyjnych, które
obejmują dane dotyczące realizacji przez nabywcę zobowiązań prywatyzacyjnych
wynikających z umowy oraz określenie daty zakończenia nadzoru nad realizacją
zobowiązań pozacenowych;
6) dane osób odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację procesu prywatyzacji.
Karta prywatyzacji zapewnia dostęp do informacji odnośnie prowadzonych procesów
prywatyzacyjnych dla praktycznie nieograniczonego kręgu odbiorców (karta jest publikowana na
stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa), zapewnia jawność i
transparentność procesów prywatyzacyjnych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji
na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3580
› Pobierz plik
-
3580-001
› Pobierz plik
-
3580-002
› Pobierz plik
-
3580-003
› Pobierz plik
-
3580-005
› Pobierz plik
-
3580-004.PDF
› Pobierz plik