eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

2. W terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku Komitet przedstawia ministrowi
kandydata na wskazane stanowisko, wyłonionego w toku postępowania selekcyjnego.
3. W przypadku, gdy wskazany przez Komitet kandydat nie spełnia oczekiwań ministra,
Komitet rozpoczyna ponownie proces selekcji i powtarza go aż do chwili osiągnięcia
porozumienia.

§ 11. 1. Komitet konsultuje z pozostałymi akcjonariuszami kandydatury w celu poznania ich
poglądów oraz zwiększenia prawdopodobieństwa akceptacji kandydatur przedstawionych na
walnym zgromadzeniu albo zgromadzeniu wspólników.
2. Przedstawiciele akcjonariuszy mniejszościowych na prośbę Komitetu, mogą uzgadniać
poparcie dla zgłaszanych kandydatów do rady nadzorczej, w szczególności poprzez:
1) przedstawienie kandydata;
2) przekazanie życiorysu kandydata;
3) przekazanie dokumentów poświadczających kwalifikacje kandydata;
4) przekazanie danych kandydata;
5) przekazanie podpisanych przez kandydata oświadczeń.

§ 12. 1. Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) datę i miejsce posiedzenia oraz kolejny numer protokołu;
2) stwierdzenie prawidłowości zwołania posiedzenia i zdolności Komitetu do
podejmowania uchwał;
3) imiona i nazwiska osób obecnych na posiedzeniu;
4) porządek obrad;
5) teksty podjętych uchwał;
6) zgłoszone do protokołu zdania odrębne.
2. Protokół z posiedzenia podlega zatwierdzeniu przez Komitet na kolejnym posiedzeniu.
3. Protokół i podjęte uchwały podpisuje przewodniczący oraz osoba, której powierzono
protokołowanie.
4. Protokół jest dokumentem poufnym.




6

§ 13. Uchwały Komitetu podlegają niezwłocznemu udostępnieniu w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 14. 1. Obsługę techniczną prac Komitetu i jego zespołów zapewnia Kancelaria Prezesa
Rady Ministrów.
2. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów pokrywa koszty funkcjonowania Komitetu, w tym
wynagrodzenie członków Komitetu oraz wynagrodzenie za wykonywanie zadań
realizowanych przez zewnętrznych doradców.
3. Miesięczne wynagrodzenie członków Komitetu ustala się w wysokości:
1) dla przewodniczącego Komitetu –2-krotności,
2) dla wiceprzewodniczącego i sekretarza - 1,5- krotności;
3) dla członków Komitetu – 1- krotności
- przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z
zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego.
4. Członkom Komitetu przysługuje zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawane na
zasadach stosowanych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem .........................................




PREZES RADY MINISTRÓW










7

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 23 ust. 4 ustawy
z dnia ............................ r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
(Dz. U. Nr ...., poz. ....), zgodnie z którą Rada Ministrów została zobowiązana do określenia,
w drodze rozporządzenia:
1) regulaminu organizacyjnego Komitetu Nominacyjnego określającego szczegółową
organizację Komitetu Nominacyjnego, w tym sposób:
a) powoływania członków Komitetu Nominacyjnego,
b) wykonywania zadań Komitetu Nominacyjnego
- z uwzględnieniem kolegialności działania Komitetu Nominacyjnego, podejmowania
uchwał w czasie posiedzeń Komitetu Nominacyjnego oraz za pomocą technicznych
środków porozumiewania się na odległość, dokumentowania podjętych uchwał
i innych czynności będących przedmiotem prac Komitetu Nominacyjnego w formie
protokołu oraz sposób wykonywania obowiązków przewodniczącego Komitetu
związanych z organizacją pracy Komitetu Nominacyjnego na posiedzeniach i poza
posiedzeniami Komitetu Nominacyjnego;
2) tryb i sposób finansowania zadań Komitetu Nominacyjnego, w tym wynagradzania jego
członków, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia warunków dla efektywnego
działania Komitetu Nominacyjnego oraz należytego zabezpieczenia interesów Skarbu
Państwa.
Utworzenie Komitetu Nominacyjnego wynika z instytucjonalnej konstrukcji
Narodowego Programu Nadzoru Właścicielskiego przygotowanego przez Radę Gospodarczą
przy Prezesie Rady Ministrów. Celem tego Komitetu, działającego poza strukturą
administracji rządowej, będzie działanie na rzecz podniesienia kompetencji i wzmocnienia
roli organów nadzorczych w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa
poprzez przeprowadzaną na nowych zasadach selekcję kandydatów do pełnienia funkcji
w tych organach.
Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia ........................... r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. ...... Nr ..... , poz. ......) do zadań Komitetu
Nominacyjnego należy:
 udzielanie rekomendacji kandydatom na członków organów nadzorczych podmiotów
o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa,
8

 opiniowanie wniosków w sprawie odwołania członków organów nadzorczych
podmiotów o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa.
Wyeliminowanie ryzyka kierowania się głównie względami formalnymi

i biurokratycznymi przy doborze składu osobowego organów nadzorczych podmiotów
o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa zostanie osiągnięte przez zapewnienie
Komitetowi Nominacyjnemu możliwości funkcjonowania niezależnie od administracyjnych
struktur odpowiedzialnych za nadzór właścicielski oraz przez zapewnienie udziału w pracach
Komitetu osobom o najwyższych kompetencjach i wiedzy oraz nieposzlakowanej opinii,
szanowanym i posiadającym wiedzę o strategicznych dla państwa rynkach oraz
uwarunkowaniach biznesowych i regulacyjnych działalności podmiotów o kluczowym
znaczeniu dla państwa. Komitet Nominacyjny udziela rekomendacji, która nie ma charakteru
wiążącego w tym znaczeniu, że nie powoduje powstania, po stronie organu powołującego
członków organu nadzorczego, bezwzględnego obowiązku powołania konkretnej osoby,
której Komitet Nominacyjny udzielił rekomendacji. Z drugiej strony organ uprawniony do
powołania członków organu nadzorczego nie może powołać do składu tego organu osoby,
która nie uzyskała uprzednio rekomendacji Komitetu Nominacyjnego.

Projektowana regulacja nie określa elementów informacji o zamiarze powołania w
skład rady nadzorczej lub o zamiarze powierzenia stanowiska w innym statutowym organie
nadzorczym, której przekazanie Komitetowi Nominacyjnemu przez uprawniony organ
(podmiot) poprzedza udzielenie rekomendacji, a zatem nie ma przeszkód, aby organ
(podmiot) ustanawiający skład organu nadzorczego podmiotu o kluczowym znaczeniu dla
Skarbu Państwa mógł, według własnego wyboru, albo wskazać we wniosku konkretnych
kandydatów do pełnienia funkcji w organie nadzorczym albo pozostawić inicjatywę w
zakresie wskazania takich kandydatów Komitetowi Nominacyjnemu.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga
notyfikacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).





9

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projektowana regulacja oddziałuje na podmioty o kluczowym znaczeniu dla Skarbu
Państwa.

2. Konsultacje społeczne.
Projektowana regulacja w ramach konsultacji społecznych zostanie opublikowana na
stronie podmiotowej Ministra Skarbu Państwa w Biuletynie Informacji Publicznej, a także
przekazana do zaopiniowania organizacjom zrzeszającym pracodawców.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Koszty funkcjonowania Komitetu, w tym
wynagrodzenie członków Komitetu oraz wynagrodzenie za wykonywanie zadań
realizowanych przez zewnętrznych doradców zostaną pokryte przez Kancelarię Prezesa
Rady Ministrów.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.




10

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: