eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

druk-3514-II

2.Do segmentów rynku, o których mowa w ust. 1, które mają
wysokie koszty transakcji i zakłady o niezłożonej strukturze, można
dotrzeć za pomocą innych środków, takich jak ankiety oraz
programy komputerowe udostępniane w Internecie lub przesyłane
pocztą. Państwa Członkowskie zapewniają dostępność audytów
energetycznych dla tych segmentów rynku, w których nie są one
oferowane na rynku, uwzględniając art. 11 ust. 1.


Art. 12 ust. 3

Certyfikację budynków, która została dokonana zgodnie z art. 7 Nie wymaga transpozycji
dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 (przepis informacyjny)
grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej
budynków, uważa się za równoważną z audytem energetycznym
spełniającym wymagania określone w ust. 1 i 2 oraz za
równoważną z audytem energetycznym, o którym mowa w
załączniku VI lit. e) do niniejszej dyrektywy. Ponadto audyty w
ramach programów opierających się na dobrowolnych umowach
pomiędzy organizacjami osób zainteresowanych a wyznaczonym
podmiotem, poddanym nadzorowi i stałej kontroli Państwa
Członkowskiego zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. b) niniejszej dyrektywy,
uważa się także za spełniające wymagania określone w ust. 1 i 2
niniejszego artykułu.


Art. 13 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, by na tyle, na ile jest to Pełna transpozycja
Art. 45a ust 7 – 9 ustawy z

technicznie wykonalne, uzasadnione finansowo i proporcjonalne do
dnia 10 kwietnia 1997 roku -
potencjalnych oszczędności energii, odbiorcy końcowi energii
Prawo energetyczne;
elektrycznej, gazu, centralnego ogrzewania lub chłodzenia oraz
§33, §34, §35 i §36
ciepłej wody użytkowej mieli możliwość nabycia po
rozporządzenia Ministra
konkurencyjnych cenach indywidualnych liczników, które
Gospodarki z dnia 2 lipca
dokładnie oddają rzeczywiste zużycie energii przez odbiorcę
2007 r. w sprawie
końcowego i informują o rzeczywistym czasie korzystania z
szczegółowych zasad
energii.

15
W przypadku wymiany liczników powinno się zagwarantować
kształtowania i kalkulacji
możliwość nabycia liczników indywidualnych po konkurencyjnych
taryf oraz rozliczeń w
cenach, chyba że jest to technicznie niewykonalne lub nieopłacalne
obrocie energią elektryczną;
w stosunku do szacowanych potencjalnych oszczędności w
§ 38 i § 39 rozporządzenia
perspektywie długoterminowej. W przypadku podłączania nowych
Ministra Gospodarki z dnia
liczników w nowych budynkach lub przy wykonaniu ważniejszych
6 lutego 2008 r. w sprawie
renowacji budynków, zgodnie z dyrektywą 2002/91/WE, powinno
szczegółowych zasad
się zawsze zagwarantować możliwość nabycia indywidualnych
kształtowania i kalkulacji
liczników po konkurencyjnych cenach.
taryf oraz rozliczeń w
obrocie paliwami gazowymi;
§ 135, § 166 i § 185
rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 12
kwietnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie;
Art. 9 ustawy z dnia 16
lutego 2007 r. o ochronie
konkurencji i konsumentów.

Art. 37 pkt 1 i 2 projektu
Art. 13 ust. 2
Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich
Pełna transpozycja
ustawy o efektywności

przypadkach rachunki wystawiane przez dystrybutorów energii,
energetycznej;
operatorów systemu dystrybucji i przedsiębiorstwa prowadzące
detaliczną sprzedaż energii opierały się na rzeczywistym zużyciu
§ 5 ust. 1 pkt 5, pkt 6, pkt 7 i
energii i były sformułowane w sposób jasny i zrozumiały.
pkt 8 rozporządzenia
Odbiorcom końcowym wraz z rachunkiem udostępniane są
Ministra Finansów z dnia 28
odpowiednie informacje pozwalające na całościowe zapoznanie z
listopada 2008 r. w sprawie
bieżącymi kosztami energii. Rachunek na podstawie rzeczywistego
zwrotu podatku niektórym
zużycia energii jest wystawiany dostatecznie często, by umożliwić
podatnikom, wystawiania
odbiorcy regulowanie swojego zużycia energii.
faktur, sposobu ich

16

przechowywania oraz listy
towarów i usług, do których
nie mają zastosowania
zwolnienia od podatku od
towarów i usług;

§ 29 i § 30 rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 9
października 2006 r. w
sprawie szczegółowych
zasad kształtowania i
kalkulacji taryf oraz
rozliczeń z tytułu
zaopatrzenia w ciepło;
§ 38 i § 39 rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia
6 lutego 2008 r. w sprawie
szczegółowych zasad
kształtowania i kalkulacji
taryf oraz rozliczeń w
obrocie paliwami gazowymi.

Art. 37 pkt 1 i 2 projektu
Art. 13 ust. 3
Państwa Członkowskie zapewniają, by w odpowiednich
Pełna transpozycja
ustawy o efektywności
przypadkach dystrybutorzy energii lub przedsiębiorstwa (szczegółowy zakres
energetycznej;
prowadzące detaliczną sprzedaż energii udostępniały odbiorcom informacji przekazywanych
końcowym wraz z rachunkami, umowami, transakcjami lub odbiorcom końcowym
Rozporządzenie Ministra
pokwitowaniami ze stacji dystrybucji, albo w ich ramach, zostanie ustalony w
Gospodarki z dnia 4 maja
następujące informacje sformułowane w jasny i zrozumiały sposób: przepisach wykonawczych) 2007 r. w sprawie
a) rzeczywiste
aktualne ceny i rzeczywiste zużycie energii;
szczegółowych warunków
b) porównanie obecnego zużycia energii przez odbiorcę
funkcjonowania systemu
końcowego ze zużyciem za ten sam okres w roku poprzednim,
elektroenergetycznego;

17
najlepiej w formie graficznej;
Rozporządzenie Ministra
c) o ile to możliwe i wnosi dodatkową wartość, porównanie z
Gospodarki z dnia 15
przeciętnym znormalizowanym lub przykładowym
stycznia 2007 r. w sprawie
użytkownikiem energii z tej samej kategorii użytkowników;
szczegółowych warunków
d) informacje kontaktowe dotyczące organizacji konsumenckich,
funkcjonowania systemów
agencji energetycznych i podobnych podmiotów, łącznie ze
ciepłowniczych;
stronami internetowymi, gdzie możliwe jest uzyskanie

informacji o dostępnych środkach poprawy efektywności
Rozporządzenie Ministra
energetycznej, porównaniach profilów odbiorców końcowych
Gospodarki , Pracy i Polityki
lub obiektywnych specyfikacjach technicznych urządzeń
Społecznej z dnia 6 kwietnia
zużywających energię.
2004 r. w sprawie

szczegółowych warunków
przyłączenia podmiotów do
sieci gazowych, ruchu i
eksploatacji tych sieci.

Państwa Członkowskie, które w dniu wejścia w życie niniejszej

Art. 14 ust. 1
Nie wymaga transpozycji
dyrektywy stosują już, w jakimkolwiek celu, metody obliczania (przepis informacyjny)
oszczędności energii podobne do metod, o których mowa w
załączniku IV, mogą przekazywać Komisji informacje o
odpowiednim poziomie szczegółowości. Przekazanie informacji
następuje jak najszybciej, najlepiej nie później niż do dnia 17
listopada 2006 r. Informacje te umożliwiają Komisji należyte
uwzględnienie istniejących praktyk.

Art. 14 ust. 2
Państwa Członkowskie przekazują Komisji następujące plany Pełna transpozycja
Art. 6, art. 7, art. 8 i art. 40
działań dotyczące efektywności energetycznej (EEAP):
projektu ustawy o

pierwszy EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2007 r.;
efektywności energetycznej;

drugi EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r.;
Pierwszy krajowy plan

trzeci EEAP - nie później niż dnia 30 czerwca 2014 r.
działań dotyczący
Wszystkie EEAP zawierają opis planowanych środków poprawy
efektywności energetycznej
efektywności energetycznej dla realizacji celów określonych w art.
został przyjęty przez Komitet
4 ust. 1 i 2 oraz dla realizacji przepisów, określonych odpowiednio

18
w art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 2 w sprawie wzorcowej roli sektora
Europejski Rady Ministrów
publicznego oraz podniesienia poziomu informacji i doradztwa dla
w dniu 31 lipca 2007 roku
odbiorców końcowych.
i przekazany Komisji
Drugi i trzeci EEAP:
Europejskiej w dniu
– zawierają dokładną analizę i ocenę poprzedniego EEAP;
1 sierpnia 2007 roku.
– zawierają końcowe wyniki dotyczące realizacji celów w
zakresie oszczędności energii określonych w art. 4 ust. 1 i 2;
– zawierają plany dodatkowych środków - oraz informacje
dotyczące ich spodziewanych efektów - na rzecz usunięcia
istniejących lub spodziewanych braków w realizacji celów;
– zgodnie z art. 15 ust. 4 stosują i stopniowo zwiększają
wykorzystanie zharmonizowanych wskaźników oraz wzorców
efektywności w celu oceny wcześniejszych środków oraz dla
oszacowania efektów planowanych przyszłych środków;
– są oparte na dostępnych danych oraz uzupełniane danymi
szacunkowymi.



Art. 14 ust. 3
Nie później niż dnia 17 maja 2008 r. Komisja opublikuje analizę Nie wymaga transpozycji
korzyści i kosztów, badającą związki pomiędzy normami, (przepis dotyczy Komisji
przepisami, politykami UE i środkami wpływającymi na Europejskiej)
efektywność końcowego wykorzystania energii.


Art. 14 ust. 4
EEAP są oceniane według procedury, o której mowa w art. 16 ust. Nie wymaga transpozycji

2, w następujących terminach:
(przepis dotyczy Komisji
– pierwszy plan EEAP zostanie poddany przeglądowi przed Europejskiej)
dniem 1 stycznia 2008 r.;
– drugi plan EEAP zostanie poddany przeglądowi przed dniem 1
stycznia 2012 r.;
– trzeci plan EEAP zostanie poddany przeglądowi przed dniem 1
stycznia 2015 r.


19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: