eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Rady UE w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych UE poprzez wprowadzenie obowiązku prowadzenia inspekcji statków powietrznych z państw obcych i przekazywania informacji uzyskanych poprzez przeprowadzenie takiej inspekcji oraz nałożenia na prezesa ULC obowiązku przekazywania tego typu informacji otrzymywanych z państw członkowskich

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 351
  • Data wpłynięcia: 2008-01-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 625

351

Uzasadnienie:

Proponowana nowelizacja ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego
dyrektywy Rady 2004/36/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa
statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych
Wspólnoty (Dz.Urz. WE L 143 z 30.04.2004, str. 76, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 182, z późn. zm.).
Przede wszystkim przedmiotowa nowelizacja wprowadza obowiązek prowadzenia
inspekcji statków powietrznych z państw obcych oraz przekazywania informacji
uzyskanych poprzez przeprowadzenie takiej inspekcji. W art. 155b nałożono także
na Prezesa ULC obowiązek gromadzenia tego typu informacji otrzymywanych
z innych państw członkowskich.
Szczegółowe procedury prowadzenia inspekcji oraz postępowania w przypadku
stwierdzenia naruszeń norm międzynarodowych określone zostaną w nowelizacji
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2003 r. w sprawie kontroli
przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego.
Możliwie szybkie wdrożenie dyrektywy 2004/36/WE jest sprawą pilną z uwagi na
fakt, iż termin wdrożenia dyrektywy upłynął 30 kwietnia 2006 r. Komisja Europejska
wszczęła przeciwko Rzeczpospolitej Polskiej postępowanie w trybie art. 226
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w związku z brakiem notyfikacji
krajowych środków wdrażających dyrektywę 2004/36/WE.
Zmiana art. 27 ustawy – Prawo lotnicze przez dodanie ust. 3a ma na celu
doprecyzowanie sytuacji, w których Prezes Urzędu ma prawo zabezpieczenia statku
powietrznego wykorzystywanego do działalności lotniczej w przypadku naruszenia
międzynarodowych norm bezpieczeństwa lotniczego. Wynika to m.in. z
implementacji dyrektywy 2004/36/WE, ale jest także podyktowane koniecznością
uporządkowania kwestii wydawania decyzji o zabezpieczeniu statku powietrznego
przez Prezesa Urzędu.
Zmiana brzmienia art. 155 ustawy – Prawo lotnicze oraz dodanie art. 155a-155c
bezpośrednio implementują przepisy dyrektywy. Art. 155 służy realizacji art. 4
Dyrektywy i wprowadza możliwość przeprowadzenia inspekcji statku powietrznego
w celu zbadania czy nie zostały naruszone umowy lub przepisy międzynarodowe.
Artykuły 155a i 155b służą transpozycji art. 3 i 5 dyrektywy 2004/36, które dotyczą
gromadzenia i wymiany danych dotyczących statków podejrzanych o niezgodność z
międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Szczegóły prowadzenia inspekcji, jak
również postępowania przy zabezpieczaniu statku powietrznego zostaną określone
w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 155c.
Wpływ na sektor finansów publicznych:
Ustawa nie wpłynie na sektor finansów publicznych.

Ocena skutków dla samorządu terytorialnego
Ustawa nie ma wpływu na samorząd terytorialny.

Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa:
Ustawa ma wpływ na podmioty polskie, z innych państw członkowskich UE oraz
państw trzecich – przede wszystkim na przewoźników lotniczych, a także na organy
władzy publicznej – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Wpływ na rynek pracy:
Ustawa nie wpłynie na rynek pracy.

Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Ustawa wywrze pozytywny wpływ w tym zakresie, gdyż powinna przyczynić się do
zwiększonej konkurencji pomiędzy liniami lotniczymi w zakresie zapewnienia
bezpieczeństwa pasażerom..
.

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: