eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

projekt ustawy dotyczy dostosowania " ustaw o CIT i PIT" do prawa wspólnotowego oraz doprecyzowania zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3500
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • data uchwalenia: 2010-11-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1478

3500

przedkładały płatnikom dokumentację, świadczącą o spełnieniu ustawowych warunków do
zwolnienia podatkowego. W przypadku nieprzedłożenia odpowiednich dokumentów płatnik
będzie miał prawo nie zastosować zwolnienia i pobrać podatek w wysokości wynikającej
z przepisów ustawy CIT.
W związku z tym wprowadzono regulację, zgodnie z którą osoby prawne i jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów
wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 (odsetki i należności licencyjne) lub art. 22 ust. 1
(dywidendy), w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3
(odsetki i należności licencyjne) i art. 22 ust. 4 (dywidendy) ustawy CIT stosują zwolnienie
wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę
otrzymującą dochody z odsetek, należności licencyjnych lub dywidend:
– jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem
rezydencji lub
– istnienia zagranicznego zakładu – zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ
administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo
przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest
położony.
Zwolnienia te będą stosowane również pod warunkiem złożenia płatnikowi pisemnego
oświadczenia przez spółkę otrzymującą dochody z odsetek, należności licencyjnych lub
dywidend, że nie korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od
całości swoich dochodów.
Przy tak określonych regulacjach płatnik będzie upoważniony do poboru podatku u źródła
w

sytuacji, gdy podmiot otrzymujący dochody z dywidend, odsetek lub należności
licencyjnych nie przedłoży mu wskazanych informacji.

III. Zmiany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Zmiana w art. 20 przez dodanie ust. 6 jest konsekwencją zasad określonych w art. 24 ust. 3
ustawy PIT. W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
osiąganych przez osoby fizyczne wprowadzono obowiązek sporządzenia wykazu składników
majątku również dla podatników, którzy wybiorą opodatkowanie ryczałtem od przychodów
ewidencjonowanych.
34


Załącznik nr 1 i 2 do ustawy
Zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami formy prawne, które korzystają
z przywilejów dyrektywy 2009/133/WE zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy
CIT. Brzmienie tego załącznika nie zostało jednak dostosowane do treści załącznika I część A
dyrektywy 2009/133/WE. Treść załącznika była modyfikowana dyrektywą Rady 2005/19/WE
z dnia 17 lutego 2005 r. zmieniającą dyrektywę Rady 90/434/EWG w sprawie wspólnego
systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia
aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich (Dz. Urz.
L 58 z 04.03.2005, str. 19) oraz dyrektywą Rady 2006/98/WE z dnia 20 listopada 2006 r.
dostosowującą niektóre dyrektywy w dziedzinie opodatkowania, w związku z przystąpieniem
Bułgarii i Rumunii (Dz. Urz. L 363 z 20.12.2006 r., str. 129). Wobec tego dostosowano treść
załącznika nr 3 do ustawy CIT do treści załącznika I część A dyrektywy 2009/133/WE.
Ponadto w projekcie ustawy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dodany
został załącznik nr 3 określający listę podmiotów, do których będą miały zastosowanie
przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38c i art. 24 ust. 8a – 8c.

Przepisy przejściowe (art. 4 – 7)

W związku z możliwością zaistnienia sytuacji, w której prawo do uzyskania dywidendy
zostało ustalone przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, natomiast jej wypłata
(uzyskanie przychodu) nastąpi pod rządami zmienionej ustawy, celowe było zachowanie
prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy CIT, w stosunku
do podmiotów, które prawo to nabyły na mocy przepisów obowiązujących w dniu ustalenia
prawa do dywidendy (art. 4).
Zasadnym również jest zachowanie niezmienności zasad amortyzacji przyjętych przez spółki,
które wprowadziły składniki majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych przed dniem wejścia w życie proponowanych zmian (art. 5).
Podobnie powinno się zachować niezmienność zasad ustalania kosztów uzyskania
przychodów przy zbyciu przedmiotu wkładu zaliczonego do majątku spółki przed dniem
wejścia w życie zmian (art. 6).
Jednocześnie w celu ochrony praw nabytych podatników, którzy w okresie obowiązywania
ulgi dla producentów biokomponentów nabyli prawo do odliczenia, a nie odliczyli jej pełnej
35


kwoty w danym roku podatkowym, wprowadzono w przepisie prawo do odliczenia tej
nieodliczonej kwoty w następnych latach podatkowych (art. 7).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Skutki wprowadzenia regulacji
Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Mając na uwadze, iż zaproponowane zmiany w zakresie dostosowania przepisów ustawy o
CIT i PIT do prawa wspólnotowego mają na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych i
dostosowanie przepisów do wymogów prawa wspólnotowego, wejście w życie
projektowanych zmian nie powinno mieć znaczącego wpływu na sektor finansów
publicznych. Należy jednak zauważyć, że niektóre z rozwiązań zawartych w projekcie
pociągną za sobą następujące skutki finansowe:
1. Szacuje się, że wprowadzenie od 2011 r. zwolnienia od podatku dochodowego
zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych spowoduje zmniejszenie
dochodów sektora finansów publicznych (budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego) z podatku CIT w wysokości ok. 72 mln zł, w tym
zmniejszenie dochodów:
– budżetu państwa (77,14 %)w kwocie ok. 55,5 mln zł,
– jednostek
samorządu terytorialnego (22,86 %) w kwocie ok. 16,5 mln zł.
2. Szacuje się, iż rozszerzenie prawa odliczenia na zakłady zagraniczne w RP spółek z
siedzibą w UE i EOG spowoduje zmniejszenie dochodów sektora finansów
publicznych o kwotę 5 mln zł, w tym zmniejszenie dochodów:
– budżetu państwa (77,14 %) w kwocie ok. 3,9 mln zł,
– jednostek
samorządu terytorialnego (22,86 %) w kwocie ok. 1,1 mln zł.
Podstawę do oszacowania stanowiła kwota podatku odliczonego zgodnie z art. 20 ustawy
CIT, która według danych z rozliczenia za 2008 r. wyniosła 52 mln zł.
Nadmienić jednak należy, że brak jest obecnie danych podatkowych dotyczących dochodów
uzyskiwanych przez zagraniczne zakłady działające w RP, które korzystałyby z
projektowanych rozwiązań. W związku z tym skutki finansowe zostały określone na
podstawie danych dotyczących polskich podatników uzyskujących dochody za granicą i
36


korzystających z odliczeń, o których mowa w art. 20 ustawy CIT. Jednakże, mając na uwadze
fakt, iż projektowane zmiany dotyczą wyłącznie zakładów zagranicznych działających w RP,
przyjęto, iż skutki finansowe będą znacznie mniejsze m.in. ze względu na ciążący na nich
ograniczony obowiązek podatkowy.
3. Zwolnienie dotyczące odsetek i należności licencyjnych (projekt rozszerza to
zwolnienie na podmioty mające siedzibę w EOG) wchodzi w życie z dniem 1 lipca
2013 r. (art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr
254, poz. 2533). Do tego czasu zgodnie z art. 6 tej ustawy obowiązuje okres
przejściowy, w którym Polska ma obecnie prawo pobierać podatek w wysokości 5 %
od wypłat dokonywanych na rzecz podmiotów objętych docelowo zwolnieniem.
Skutek w postaci zmniejszenia dochodów sektora finansów publicznych w zakresie:
a) obniżenia stawki do 5 % szacuje się na kwotę:
w 2011 r. i 2012 r. – 1 mln zł dla każdego roku budżetowego,
od dnia 1 stycznia do dnia 1 lipca 2013 r. – 0,5 mln zł,
b) zwolnienia
od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – 0,9 mln zł.
Szacowane zwolnienie dla całego roku budżetowego wyniosłoby 1,8 mln zł.
Wejście zmian w zakresie zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników
podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi nie
będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Brak wpływu proponowanych zmian na sektor finansów publicznych wynika z faktu, że
celem tych zmian jest stworzenie precyzyjnych przepisów regulujących zasady
opodatkowania dochodów osiąganych przez wspólników spółek niebędących osobami
prawnymi, a nie zwiększenie czy zmniejszenie obciążeń podatkowych wspólników takich
spółek. Zakładane w projekcie założeń nieustalanie przychodu z tytułu wniesienia wkładu do
spółek niebędących osobami prawnymi, na dzień jego wniesienia, nie będzie miało wpływu
na sektor finansów publicznych; nastąpi jedynie przesuniecie momentu opodatkowania tego
przychodu na dzień faktycznej jego realizacji, np. na dzień sprzedaży składnika majątku.

Wpływ na rynek pracy
37


Proponowane zmiany nie będą miały wpływu na rynek pracy.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wprowadzenie zwolnienia od podatku dochodowego zagranicznych funduszy inwestycyjnych
i emerytalnych wpłynie pozytywnie na ich pozycję konkurencyjną w stosunku do
korzystających obecnie ze zwolnienia podmiotowego krajowych funduszy inwestycyjnych i
emerytalnych.
Przyjęcie pozostałych proponowanych rozwiązań nie będzie oddziaływało na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane zmiany nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z przepisami prawa wspólnotowego.

KONSULTACJE SPOŁECZNE
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został przekazany do
zaopiniowania przez organizacje przedsiębiorców, związki zawodowe, organizacje społeczne
celem umożliwienia jego oceny przez wszystkich zainteresowanych. W ramach konsultacji
projekt założeń do przedmiotowej ustawy został przesłany następującym podmiotom:
1. Business Centre Club,
2. Konfederacja Pracodawców Polskich,
3. Polska Rada Biznesu,
4. Krajowa Izba Gospodarcza,
5. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
6. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych,
7. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
8. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
9. Związek Banków Polskich,
10. Krajowa Izba Radców Prawnych,
11. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów,
38


strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: