eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3495
  • Data wpłynięcia: 2010-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 171

3495

32



5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Przyjęcie projektowanej regulacji przyczyni się do przyśpieszenia prywatyzacji, co wpłynie
korzystnie na całą polską gospodarkę.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.





5-10-tg


Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SKARBU PA STWA1)
z dnia ..................
w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców

Na podstawie art. 2b pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa tryb, warunki oraz formy udzielania wsparcia stanowiącego pomoc publiczną na
ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców, o których mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o
zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, zwanej dalej "ustawą".
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,
zwanego dalej "ministrem", ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu celowego utworzonego na podstawie
art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.
1397, z późn. zm.3)).
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę
spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy
publicznej4);
2) długookresowej zdolności do konkurowania na rynku - należy przez to rozumieć zdolność przedsiębiorcy do
pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym kosztów amortyzacji i kosztów
finansowych, bez konieczności dalszego wspierania środkami publicznymi;
3) grupie kapitałowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorców niespełniających kryteriów niezależności
określonych w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008r. uznającego
niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.U.UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
4) małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego lub średniego przedsiębiorcę w
rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008r. uznającego
niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne
rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych);
5) pomocy na ratowanie - należy przez to rozumieć ograniczone w czasie wsparcie finansowe w celu
umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenie działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania
koniecznych analiz oraz opracowanie planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności;
6) planie restrukturyzacji - należy przez to rozumieć plan zatwierdzony przez właściwy organ przedsiębiorcy, w
którym okres restrukturyzacji jest ograniczony do niezbędnego minimum, mający na celu przywrócenie
przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, w oparciu o restrukturyzację majątkową,
finansową, organizacyjną, zatrudnienia lub mającą na celu modernizację lub racjonalizację produkcji, w tym
zmianę profilu produkcyjnego;
7) pomocy na restrukturyzację - należy przez to rozumieć pomoc przewidzianą w planie restrukturyzacji,
udzielaną przedsiębiorcy w celu realizacji procesu restrukturyzacji i ograniczoną do minimum niezbędnego do
przywrócenia jego długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
8) stopie bazowej - należy przez to rozumieć stopę oprocentowania, okresowo ustalaną przez Komisję Europejską
dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu
podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację;
9) środkach własnych przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć środki finansowe przedsiębiorcy, jego
2
.
udziałowców lub grupy kapitałowej, do której należy, w tym środki pochodzące ze sprzedaży zbędnego majątku
oraz środki uzyskane od instytucji finansowych na warunkach rynkowych oraz bez udziału pomocy publicznej;
10) ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w
sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, z
2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99).
Rozdział 2
Warunki udzielania pomocy publicznej
§ 3. Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej
sytuacji ekonomicznej, o ile przedsiębiorca:
1) podjął działalność gospodarczą w danej dziedzinie w okresie co najmniej 3 lat przed dniem wystąpienia z
wnioskiem o udzielenie pomocy;
2) nie prowadzi działalności gospodarczej w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa węgla;
3) spełnia szczegółowe kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy
publicznej5) - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach: rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub
lotnictwa;
4) nie należy do grupy kapitałowej ani nie jest przejmowany przez grupę kapitałową, z wyjątkiem sytuacji, gdy
przedsiębiorca wykaże, że jego trudna sytuacja ekonomiczna:
a) ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy oraz
b) jest zbyt poważna, aby mogła zostać przezwyciężona przez samą grupę.
§ 4. 1. Pomoc na restrukturyzację powinna być ograniczona do minimum niezbędnego do przywrócenia
przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, biorąc pod uwagę w szczególności wielkość
oraz formę udzielanej pomocy.
2. Pomoc na restrukturyzację powinna stanowić uzupełnienie środków własnych przedsiębiorcy.
3. rodki własne przedsiębiorcy powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowanie kosztów restrukturyzacji
i nie powinny obejmować środków pochodzących z amortyzacji oraz planowanych zysków, a udział środków
własnych powinien wynosić co najmniej:
1) 25 % - w przypadku małego przedsiębiorcy;
2) 40 % - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
3) 50 % - w przypadku przedsiębiorcy innego niż wymieniony w pkt 1 i 2.
4. Pomoc na restrukturyzację nie może służyć finansowaniu nowych inwestycji, z wyjątkiem inwestycji
niezbędnych do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
5. Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja przedsiębiorcy ogranicza się
wyłącznie do restrukturyzacji finansowej i nie prowadzi do usunięcia przyczyn powstawania strat.
§ 5. Plan restrukturyzacji powinien być dokumentem wiarygodnym, wykonalnym, opartym na realnych
założeniach oraz zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE)
nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. U. UE. L. 140 z 30.04.2004, str.1, L 302
z 01.11.2006, str. 10, L 407 z 30.12.2006, str. 1, L 82 z 25.03.2008, str. 1, L 313 z 22.11.2008, str. 1, L 81 z
27.03.2009, str. 15 i L 308 z 24.11.2009, str. 5, Dz.U.UE-sp.08-4-3).
§ 6. Zmiana postanowień planu restrukturyzacji, w tym przewidywanej w nim pomocy publicznej, jest możliwa
tylko w czasie trwania okresu restrukturyzacji, o ile zmieniony plan prowadzi do osiągnięcia przez przedsiębiorcę
długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, pod warunkiem, że:
1) zwiększenie kwoty pomocy wiąże się z rozszerzeniem środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na
rynku, o których mowa w § 7, albo
2) planowane ograniczenie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 7, lub
opóźnienia we wdrożeniu tych środków następują z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy i wiążą się ze
zmniejszeniem kwoty pomocy.
§ 7. 1. W przypadku pomocy na restrukturyzację udzielanej przedsiębiorcy innemu niż mały, warunkiem jej
udzielenia jest zastosowanie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, w szczególności
3
.
polegających na zbyciu aktywów, ograniczeniu zdolności produkcyjnych lub udziału w rynku.
2. rodki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku powinny być proporcjonalne do wielkości
przedsiębiorcy i jego pozycji na rynku.
3. Nie stanowią środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku działania polegające na likwidacji
lub ograniczeniu działalności przedsiębiorcy, które są konieczne ze względu na straty, jakie ta działalność przynosi.
§ 8. 1. Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy wyłącznie jeden raz,
z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy po raz kolejny, jeżeli od
udzielenia pomocy na ratowanie lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji
upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
3. Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy należącemu do grupy
kapitałowej, która otrzymała pomoc na ratowanie lub restrukturyzację, jeżeli od udzielenia grupie kapitałowej
pomocy na ratowanie lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji przez grupę kapitałową poprzedniego planu
restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca należący do grupy kapitałowej otrzymał pomoc na ratowanie lub
restrukturyzację, inny przedsiębiorca należący do tej grupy może otrzymać pomoc na ratowanie lub restrukturyzację,
przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 2, liczonego dla przedsiębiorcy w grupie, który otrzymał pomoc, pod
warunkiem, że planowana pomoc na ratowanie lub restrukturyzację nie będzie transferowana do tego przedsiębiorcy.
5. Kolejna pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przed upływem 10 lat obliczonych
zgodnie z ust. 2-4, w przypadku gdy:
1) pomoc na restrukturyzację następuje po udzieleniu pomocy na ratowanie, stanowiąc część jednego procesu
restrukturyzacji;
2) po udzieleniu pomocy na ratowanie nie została udzielona pomoc na restrukturyzację, a jednocześnie:
a) przedsiębiorca wykazywał długookresową zdolność do konkurowania na rynku oraz
b) kolejna pomoc na ratowanie lub restrukturyzację jest konieczna po upływie co najmniej 5 lat z powodu
zaistnienia nieprzewidywalnych okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności;
3) zaistniały wyjątkowe i nieprzewidywalne okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.
Rozdział 3
Formy i tryb udzielania pomocy publicznej
§ 9. 1. Pomoc na ratowanie jest udzielana przez ministra w formie pożyczki.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli nie korzysta on z pomocy na
ratowanie od innych podmiotów.
§ 10. 1. Wysokość pożyczki na ratowanie powinna być ograniczona do kwoty niezbędnej do kontynuowania
podstawowej działalności operacyjnej przedsiębiorcy w okresie, na który pomoc została przyznana, jednak nie
dłuższym niż 6 miesięcy.
2. W celu obliczenia maksymalnej kwoty pożyczki stosuje się wzór, który ma zastosowanie wyłącznie, gdy
otrzymany wynik jest kwotą ujemną:

EBIT t + A t+ (kapitał obrotowy t - kapitał obrotowy t-1)
2
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
EBIT t - wynik finansowy z działalności operacyjnej za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub
zgłoszenie pomocy,
A t -
amortyzacja za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,
(kapitał obrotowy t - kapitał obrotowy t-1) - zmiana stanu kapitału obrotowego - różnica między poziomem kapitału
obrotowego w ostatnim roku obrotowym poprzedzającym przyznanie lub zgłoszenie pomocy oraz kapitału
obrotowego w roku obrotowym wcześniejszym niż rok poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy;
stan kapitału obrotowego w danym roku oblicza się jako różnicę między aktywami obrotowymi a
zobowiązaniami krótkoterminowymi.
3. Wysokość pożyczki na ratowanie dla przedsiębiorcy nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość
4
.
10.000.000 euro i nie może być wyższa od kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2, chyba że przedsiębiorca w sposób
pisemny należycie wyjaśni zasadność udzielenia pomocy w wyższej kwocie.
§ 11. 1. Okres spłaty pożyczki na ratowanie nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia
pomocy na ratowanie przez Komisję Europejską.
2. Okres, o którym mowa w ust. 1, może ulec przedłużeniu do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską
pomocy przewidzianej w planie restrukturyzacji.
3. Stopa oprocentowania pożyczki jest równa stopie bazowej powiększonej o jeden punkt procentowy.
§ 12. Pomoc na restrukturyzację jest udzielana przez ministra w formie:
1) pożyczki;
2) dotacji;
3) dopłaty w przypadku, o którym mowa w art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i
prywatyzacji;
4) podwyższenia kapitału zakładowego poprzez objęcie akcji lub udziałów;
5) zmiany terminów spłaty lub konwersji pożyczki na ratowanie, o której mowa w § 9 ust. 1, na kapitał zakładowy
przedsiębiorcy.
§ 13. 1. Minister udziela pomocy na ratowanie lub restrukturyzację na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany
dalej "wnioskiem".
2. Ustala się wzór wniosku:
1) o pomoc na ratowanie - stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) o pomoc na restrukturyzację - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1) odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2) kopie sprawozdań finansowych za ostatnie 3 okresy rozliczeniowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta
za ostatni okres rozliczeniowy;
3) plan restrukturyzacji - w przypadku wnioskowanej pomocy na restrukturyzację;
4) informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat,
zawierającą w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu;
5) analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3) - w przypadku pomocy na restrukturyzację.
4. Kopie dokumentów załączonych do wniosku powinny być potwierdzone przez przedsiębiorcę za zgodność
z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów w oryginale.
§ 14.
1.
Minister informuje o rozpoczęciu procedury składania wniosków, zamieszczając ogłoszenie
w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się co najmniej na 1 miesiąc przed rozpoczęciem terminu
składania wniosków.
3. W ogłoszeniu określa się:
1) termin składania wniosków;
2) miejsce pobrania formularza wniosku w wersji elektronicznej;
3) ogólne informacje o warunkach i trybie udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację.
§ 15. 1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym ministra lub przesyła
drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
2. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych załączników,
minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
3. W przypadku złożenia wniosku po terminie określonym w ogłoszeniu, o którym mowa w § 14 ust. 3 pkt 1,
lub nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4. O sposobie załatwienia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.
§ 16. 1. Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia pomocy określonymi w rozporządzeniu.
2. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 1, minister wskazuje przedsiębiorców, którym zamierza
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: