eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

projekt ustawy dotyczy uzupełnienia obecnego upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia o sposobie i trybie finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej, usprawnień w zakresie zarządzania listami oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3484
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 257, poz. 1723

3484

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja będzie miała wpływ na Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministra Zdrowia, a także na
świadczeniodawców, pracowników oddelegowanych do pracy za granicą.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przekazany m.in. do Naczelnej Rady
Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Rady Aptekarskiej oraz
związków reprezentujących interesy świadczeniodawców.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) – został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia. aden
z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy, w trybie określonym
ww. ustawą.
Uwagi do zmiany art. 23 ust. 1 wpłynęły od dwóch marszałków, jednego wojewody oraz
Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej. Pozostałe konsultowane
podmioty społeczne nie zgłosiły uwag bądź nie udzieliły odpowiedzi. Część zgłoszonych uwag
dotyczyła czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej oraz rozwiązań, które
są określane dopiero w akcie wykonawczym do ustawy, wydawanym na podstawie art. 190 ust. 1
ustawy. Pierwsze z tych uwag, mimo że w części były zasadne, nie mogły zostać uwzględnione,
gdyż przekraczały założony zakres nowelizacji. Natomiast uwagi dotyczące rozporządzenia
zostaną wzięte pod uwagę na etapie przygotowywania projektu nowelizacji tego rozporządzenia.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana zmiana art. 23 ustawy mająca na celu usprawnienie zarządzania listami
oczekujących na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
nie rodzi skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Niewielkie wydatki dla sektora publicznego mogą wiązać się z koniecznością
modyfikacji istniejącego oprogramowania wykorzystywanego przez Narodowy Fundusz
 
9

Zdrowia oraz świadczeniodawców. Przy czym ci świadczeniodawcy, którzy prowadzili listy
oczekujących na świadczenia wysokospecjalistyczne, przekazywali już pełen zestaw danych
i posiadają odpowiednie oprogramowanie.
Biorąc pod uwagę to, że proponowana zmiana w art. 83 dotyczy tylko części osób
oddelegowanych do pracy za granicą, oraz zważywszy na brak danych dotyczących liczebności
tej grupy osób, nie było możliwości oszacowania wielkości dodatkowych przychodów
Narodowego Funduszu Zdrowia z tego tytułu, jak również ewentualnego wpływu na dochody
budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zmiana art. 97 likwiduje wydatki budżetu państwa na koszty administracyjne związane
z finansowaniem świadczeń dla m.in. świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni.
W warunkach roku 2009 było to ponad 1 mln zł.
Pozostałe rozwiązania proponowane w ustawie nie będą miały wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ regulacji na zdrowie i środowisko
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na środowisko.

8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.

 
10

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia

w sprawie sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa wiadczeń opieki
zdrowotnej

Na podstawie art. 13a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych (Dz. U. Nr 164, poz. 1027, z późn.
zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób i tryb finansowania z budżetu państwa
wiadczeń opieki zdrowotnej:
1) udzielanych wiadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
rodków publicznych, zwanej dalej "ustawą";
2) o których mowa w art. 12 pkt 2-6 i 9, art. 12a oraz 26 ustawy.
§ 2. 1. wiadczenia opieki zdrowotnej:
1) udzielone wiadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy,
2) o których mowa w art. 12 pkt 2-4,
3) o których mowa w art. 12 pkt 6,
4) o których mowa w art. 12 pkt 9,
5) o których mowa w art. 26 ustawy
- są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej "Funduszem", ze
rodków budżetu państwa, z czę ci, której dysponentem jest minister wła ciwy do spraw
zdrowia.
2. wiadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w:
1) art. 12 pkt 5 ustawy, są finansowane przez ministra wła ciwego do spraw
wewnętrznych ze rodków budżetu państwa, z czę ci, której jest dysponentem;
2) art. 12a ustawy, są finansowane przez Ministra Sprawiedliwo ci ze rodków budżetu
państwa, z czę ci, której jest dysponentem.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367,
Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr
22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111,
poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374 oraz z 2010 r. Nr 50,
poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116 i Nr 182, poz. 1228.
§ 3.
1.
Centrala Funduszu na podstawie danych otrzymanych z oddziałów
wojewódzkich Funduszu sporządza miesięczne sprawozdania z wykonanych przez
wiadczeniodawców i rozliczonych przez Fundusz wiadczeń, o których mowa w § 2
ust. 1, odrębnie dla wiadczeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz dla
wiadczeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, w podziale na:
1) oddziały wojewódzkie Funduszu;
2) warto ć wiadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w poszczególnych rodzajach;
3) podstawę prawną udzielonych wiadczeń opieki zdrowotnej;
4) liczbę osób, którym udzielono wiadczeń opieki zdrowotnej;
5) kody EAN leku i kwoty podlegające refundacji.
2. W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty transportu, o
których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, centrala Funduszu przekazuje ministrowi
wła ciwemu do spraw zdrowia, wraz z wnioskami o uruchomienie dotacji, o której mowa
w art. 97 ust. 8 ustawy, zwanej dalej "dotacją", w terminie do 20. dnia każdego miesiąca
za miesiąc poprzedni.
4. Wnioski o uruchomienie dotacji za okres październik-grudzień są składane w
terminie do dnia 20 listopada, na podstawie wydatków poniesionych w październiku i
kosztów wiadczeń opieki zdrowotnej przewidywanych w listopadzie i grudniu.
5. Centrala Funduszu, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, przekazuje
ministrowi wła ciwemu do spraw zdrowia sprawozdanie z wykorzystania dotacji do dnia
31 grudnia poprzedniego roku, sporządzone zgodnie z podziałem okre lonym w ust. 1.
6. W przypadku niewykorzystania dotacji do dnia 31 grudnia danego roku, Fundusz
zwraca niewykorzystane rodki ministrowi wła ciwemu do spraw zdrowia, w terminie do
dnia 31 stycznia następnego roku.
§ 4. 1. Do sprawozdań, o których mowa w § 3 ust. 1 i 5, centrala Funduszu dołącza
odrębne zestawienie wiadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2,
udzielonych na podstawie przepisów o koordynacji.
2. Zestawienie obejmuje:
1) imię, nazwisko i numer PESEL wiadczeniobiorcy, a w przypadku gdy nie posiada
on numeru PESEL - rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamo ć
oraz datę urodzenia;
2) warto ć wiadczeń opieki zdrowotnej.
3. Zestawienie sporządza się nie później niż w terminie 60 dni od dnia dokonania
przez Fundusz zapłaty na rzecz podmiotów, które pokryły koszty wiadczeń, o których
mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
§ 5. Minister wła ciwy do spraw zdrowia w terminie 30 dni od dnia otrzymania
sprawozdań, sporządzonych prawidłowo zgodnie z § 3 ust. 1, wraz z wnioskiem o
uruchomienie dotacji, przekazuje centrali Funduszu dotację na sfinansowanie
wskazanych w sprawozdaniu wiadczeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w ramach
zaplanowanych na dany rok rodków budżetowych przeznaczonych na ten cel.
§ 6. 1. wiadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w § 2 ust. 2, inne niż leki, są
finansowane wiadczeniodawcom na podstawie faktury i miesięcznego zestawienia
sporządzanego przez wiadczeniodawcę, stanowiącego załącznik do faktury.

2
2. Koszty wiadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w § 2 ust. 2, innych niż leki,
udzielanych w związku z przyjęciem do szpitala lub innego zakładu opieki zdrowotnej
przeznaczonego dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych wiadczeń
zdrowotnych, ujmuje się w miesięcznym zestawieniu w miesiącu, w którym zakończono
udzielanie wiadczeń, z wyłączeniem wiadczeń rozliczanych na podstawie osobodni.
3. Faktura obejmuje kwotę stanowiącą sumę cen wiadczeń opieki zdrowotnej
wymienionych w zestawieniu, o którym mowa w ust. 1.
4. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko wiadczeniobiorcy;
2) numer PESEL, a w przypadku gdy wiadczeniobiorca nie posiada numeru PESEL -
rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamo ć;
3) datę urodzenia;
4) obywatelstwo;
5) numer księgi głównej szpitala - w przypadku hospitalizacji;
6) nazwę zakładu karnego lub aresztu ledczego, w którego ewidencji skazany jest
ujęty, oraz numer dokumentu uprawniającego do korzystania z przepustki lub
czasowego zezwolenia na opuszczenie zakładu karnego - w przypadku udzielenia
wiadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 12a ustawy;
7) nazwę strzeżonego o rodka lub aresztu w celu wydalenia, w którym przebywa
cudzoziemiec - w przypadku udzielania wiadczeń opieki zdrowotnej, o których
mowa w art. 12 pkt 5 ustawy;
8) podstawę prawną udzielenia wiadczenia opieki zdrowotnej;
9) datę udzielenia wiadczenia opieki zdrowotnej;
10) kod wiadczenia opieki zdrowotnej zgodny z katalogiem Funduszu, a w przypadku
jego braku - kod choroby zgodny z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją
Chorób i Problemów Zdrowotnych;
11) liczbę udzielonych wiadczeń opieki zdrowotnej;
12) cenę udzielonego wiadczenia opieki zdrowotnej, przewidzianą w umowie z:
a) Funduszem,
b) ministrem
wła ciwym do spraw zdrowia - w przypadku wiadczeń
wysokospecjalistycznych, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy;
13) cenę udzielonego wiadczenia opieki zdrowotnej, w przypadkach innych niż
wymienione w pkt 12, ustaloną na poziomie:
a) najniższej ceny przewidzianej w umowach o udzielanie wiadczeń opieki
zdrowotnej zawieranych przez dany oddział wojewódzki Funduszu lub ministra
wła ciwego do spraw zdrowia dla danego wiadczenia opieki zdrowotnej albo
b) najniższej ceny danego rodzaju wiadczenia opieki zdrowotnej, ustalonej przez
wiadczeniodawcę w cenniku, uwzględniającej wyłącznie uzasadnione koszty
udzielenia niezbędnych wiadczeń opieki zdrowotnej,
c) ceny
wiadczenia opieki zdrowotnej udzielonego przez szpitalne oddziały
ratunkowe, ustalonej jako redni koszt wiadczenia opieki zdrowotnej wyliczony w
roku poprzedzającym rok, w którym zostało udzielone wiadczenie, według ceny
pozostawania w gotowo ci, przewidzianej w umowie z danym oddziałem
wojewódzkim Funduszu;
14) warto ć wiadczeń opieki zdrowotnej stanowiącą iloczyn liczby wiadczeń i ich ceny;
15) datę wystawienia i numer faktury;
16) podpis wiadczeniodawcy.

3
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: