eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy zwiększenia funduszy własnych, co umożliwi realizację celów działalności BGK w tym rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3479
  • Data wpłynięcia: 2010-07-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 143

3479

zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku IIA stosuje
się przepisy art. 23-55 dyrektywy 2004/18/WE. Artykuł 7 dyrektywy
2004/18/WE przewiduje, że jej postanowienia stosuje się wobec zamówień
publicznych o określonej wartości, o ile przepisy szczególne dyrektywy nie
przewidują wyjątków. Artykuł 16 lit d) dyrektywy przewiduje, że nie ma ona
zastosowania w odniesieniu do zamówień publicznych na m.in. usługi
finansowe związane z emisją, sprzedażą, kupnem lub zbyciem papierów
wartościowych lub innych instrumentów finansowych, w szczególności z
transakcjami mającymi na celu uzyskanie funduszy lub kapitału dla instytucji
zamawiających. Zatem zamówienia BGK związane z wykonywaniem
działalności bankowej przez ten bank, które dotyczą wskazanych w art. 16 lit d)
dyrektywy 2004/18/WE usług finansowych mogą zostać wyłączone spod reżimu
zamówień publicznych określonych w tej dyrektywie.
BGK
może wykonywać czynności bankowe określone w jego statucie
(art. 2 ust. 3 ustawy o BGK, art. 1 pkt 1 projektu)1atalog tych czynności, jak
również podmiotów, które mogą być strona umów z BGK nie jest ograniczony
(rozdział 2 Statutu). Projektowany przepis wprowadzający ogólne zwolnienie
BGK z reżimu zamówień publicznych w zakresie usług związanych z
wykonywaniem działalności bankowej w zakresie proponowanym w art. 3
projektu w części wykraczającej poza dozwolone w art. 16 lit d) dyrektywy
2004/18/WE rodzaje usług (np. ogólne sformułowanie dot. przeprowadzania
rozliczeń pieniężnych i działalności na rynku bankowym) należy uznać za
sprzeczny z prawem UE.
3.3.
Wyłącznym przedmiotem działalności Krajowego Funduszu
Kapitałowego jest udzielanie wsparcia finansowego funduszom kapitałowym,
inwestującym w przedsiębiorców mających siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w przedsiębiorców innowacyjnych
lub prowadzących działalność badawczo-rozwojową (art. 5 ustawy o KFK).
Przedsiębiorstwa, w które mogą być inwestowane środki funduszy muszą
spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Komisji nr 70/2001/WE z dnia 12
stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu
do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (art. 2 pkt 3 ustawy o
KFK). Ustawa o KFK przewiduje, że do udzielania wsparcia finansowego przez
Krajowy Fundusz Kapitałowy stosuje się przepisy o pomocy publicznej dla
przedsiębiorców (art. 14 ust. 1 ustawy o KFK). Ze względu na istniejące w
ustawie o KFK zasady dotyczące działalności tego funduszu (tj. ograniczenie
podmiotowe przedsiębiorców na rzecz których może udzielać wsparcia, oraz
ustawowy wymóg stosowania przepisów dot. pomocy publicznej dla
przedsiębiorców do udzielania wsparcia przez Fundusz) należy uznać, że

1 Obecnie obowiązuje Statut w wersji ustalonej w rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 maja 2010
r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 81, poz.535)


3
zwolnienie niektórych przychodów KFK z podatku dochodowego od osób
prawnych jest pomocą publiczną, która nie spełnia przesłanek pomocy
niezgodnej z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
3.4.
Artykuł 127 ust. 4 tiret drugie Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej przewiduje, że Europejski Bank Centralny jest konsultowany przez
władze krajowe w sprawie każdego projektu regulacji w dziedzinach
podlegających jego kompetencji, lecz w granicach i na warunkach określonych
przez Radę. Przepis ten został powtórzony w art. 127 pkt a tiret drugie
Protokołu. Warunki zostały określone w decyzji 98/415/WE. Zgodnie z art. 1 tej
decyzji władze państw członkowskich zasięgają opinii EBC w sprawie każdego
projektu przepisu prawnego w dziedzinach podlegających jego kompetencji,
zgodnie z Traktatem, odnośnie do m.in. zasad mających zastosowanie do
instytucji finansowych, w zakresie, w jakim wywierają istotny wpływ na
stabilność instytucji finansowych i rynków. Podnoszone są również argumenty
przemawiające za brakiem kompetencji EBC do wyrażania opinii w kwestii
projektów regulacji krajowych w dziedzinie objętej projektem ustawy w
stosunku do państw, które nie przyjęły waluty e2ednakże wobec braku
orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w tej kwestii jednoznaczne
rozstrzygniecie tego zagadnienia nie jest możliwe. Ponieważ projekt dotyczy
m.in. zasad obniżania funduszu statutowego BGK, mogącego mieć wpływ na
stabilność tej instytucji finansowej, podlega on notyfikacji EBC. Zgodnie z art. 5
decyzji 98/415/WE państwo członkowskie ma zapewnić, że EBC będzie
proszony o konsultacje na właściwym etapie umożliwiającym władzy
rozpoczynającej opracowywanie projektu przepisu prawnego rozważenie opinii
EBC przed podjęciem merytorycznych decyzji oraz że opinia otrzymana z EBC
zostanie przekazana do wiadomości władzy przyjmującej akt prawny. Projekt
ustawy wymaga zasięgnięcia opinii EBC w takim terminie, który pozwoli na
rozpatrzenie ew. uwag przed zakończeniem prac legislacyjnych.

4.
Konkluzje
4.1.
Artykuł 3 projektu ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa
Krajowego i niektórych innych ustaw przewidującego wyłączenie stosowania w
odniesieniu do BGK stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych w
zakresie usług związanych z wykonywaniem działalności bankowej, w części
dotyczącej otwierania i prowadzenia rachunków bankowych, przeprowadzania
bankowych rozliczeń pieniężnych i działalności na rynku międzybankowym
oraz pozyskiwania środków finansowych dla zapewnienia płynności finansowej
oraz refinansowania akcji kredytowej w zakresie wykraczającym poza
wyłączenie przewidziane w art. 16 lit d) dyrektywy 2004/18/WE jest sprzeczny
z prawem Unii Europejskiej.

2 Patrz np. opinia BAS – WAEM – 2324/08

4

4.2. W pozostałym zakresie projekt nie jest sprzeczny z prawem UE.

4.3. Projekt podlega notyfikacji Europejskiemu Bankowi Centralnemu.









Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla



5
Warszawa, 30 lipca 2010 r.



BAS – WAPEiM – 1340/10



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Banku Gospodarstwa Krajowego i niektórych innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Sławomir Neumann) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu

Projekt ustawy zmierza do zmiany ustaw:

1) z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U nr
65, poz. 594, ze zmianami) – w zakresie m.in. możliwości i zasad obniżenia
funduszu statutowego BGK, organizacji Banku oraz uprawnień w zakresie
emisji niektórych typów instrumentów finansowych;

2) z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami) – w zakresie zwolnienia od
podatku dochodowego od osób prawnych dochodów Krajowego Funduszu
Kapitałowego pochodzących z dotacji celowych z budżetu państwa lub budżetu
jednostki samorządu terytorialnego oraz środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
niepodlegających zwrotowi;

3) z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2010 r. Nr 113, poz. 759) w zakresie wyłączenia stosowania tej ustawy w
odniesieniu do czynności BGK związanych z wykonywaniem działalności
bankowej, w części dotyczącej otwierania i prowadzenia rachunków
bankowych, przeprowadzania bankowych rozliczeń pieniężnych i działalności
na rynku międzybankowym oraz pozyskiwania środków finansowych dla
zapewnienia płynności finansowej oraz refinansowania akcji kredytowej;

4) z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. Nr
57, poz. 491, ze zmianą; dalej: ustawa o KFK) – w zakresie zmiany pochodzenia
środków stanowiących przychody Funduszu

5) z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.
1240, ze zmianą) – w zakresie umożliwienia podjęcia przez BGK obsługi
rachunków budżetu państwa.


Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii Europejskiej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego i
niektórych innych ustaw nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.




Szef Kancelarii Sejmu

Lech
Czapla



2
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: