Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: stworzenia możliwości dla funkcjonowania specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego po dniu 1 stycznia 2010 r. oraz dokonania przez wojewodów aktualizacji wojewódzkich planów działania systemu, które zgodnie z obowiązującym prawem wygasają z końcem grudnia 2010 r
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3432
- Data wpłynięcia: 2010-10-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 219, poz. 1443
3432
TABELA 9
5
1 2
3 4
Liczba
W tym: liczba
Liczba
W tym: liczba
liczba pracujących
wszystkich
pracujących
wszystkich
pracujących
Dysponent jednostki
ratowników medycznych
pracujących
lekarzy
pracujących
piel gniarek
Lp.
lekarzy
systemu
piel gniarek
systemu
2a
2b
2c
2d
Numer ksi gi
Kod
rejestrowej
TERYT z
Nazwa
Adres
zoz1
opisem2
III. KALKULACJA KOSZTÓW DZIAŁALNO CI ZESPOŁÓW RATOWNICTWA MEDYCZNEGO.
IV. PLANOWANE NA LATA ………………………. NOWE JEDNOSTKI SYSTEMU PA STWOWE RATOWNICTWO
MEDYCZNE
V. UWAGI I WNIOSKI
1 Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 169 poz. 1781 oraz z 2007 r. Nr 196, poz. 1424)
2 Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych
zasad ich nadawania (Dz.U. Nr 170 poz 1797, z pó n. zm).
14
Obja nienie do planu.
Na mapy nanosi si dane o lokalizacji:
1) zespołów ratownictwa medycznego, w tym lotniczych zespołów ratownictwa medycznego wraz z ich obszarami
działania oraz lądowiskami przyszpitalnymi;
2) szpitalnych oddziałów ratunkowych;
3) centrów urazowych;
4) jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania wiadcze zdrowotnych niezb dnych
dla ratownictwa medycznego;
5) centrów powiadamiania ratunkowego;
6) jednostek współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 8 wrze nia 2006 r. o
Pa stwowym Ratownictwie Medycznym.
15
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi realizacj projektowanego upowa nienia zawartego w art. 21
ust. 16 ustawy z dnia 8 wrze nia 2006 r. o Pa stwowym Ratownictwie Medycznym
(zwanej dalej „ustawą”), zgodnie z którym minister wła ciwy do spraw zdrowia zostanie
upowa niony do okre lenia szczegółowego zakresu danych obj tych wojewódzkim
planem działania systemu Pa stwowe Ratownictwo Medyczne, okre lenia ramowego
wzoru planu oraz kryteriów kalkulacji kosztów działalno ci zespołów ratownictwa
medycznego.
Dotychczas plany były tworzone na okres trzech lat, za nowelizacja przewiduje
tworzenie planów wa nych bezterminowo z mo liwo cią ich aktualizacji.
Zgodnie z tre cią upowa nienia zawartego w art. 21 ust. 16 ustawy, rozporządzenie
zawiera regulacje dotyczące danych, na podstawie, których tworzy si plan, a w
szczególno ci:
a) charakterystyk obszaru, w tym: ukształtowanie terenu, struktur zatrudnienia i
urbanistyk , sieć komunikacyjną, dane demograficzne,
b) statystyczną analiz zagro e , które wystąpiły na obszarze województwa w roku
poprzedzającym rok opracowania planu, a w szczególno ci: przypadki chorobowe
powodujące stan nagłego zagro enia zdrowotnego i związane z nimi interwencje
zespołów ratownictwa medycznego, z podziałem na przyczyny zdrowotne i grupy
wiekowe pacjentów, hospitalizacje pacjentów w stanach nagłego zagro enia
zdrowotnego,
c) posiadanych w roku sporządzenia planu rodkach, w tym:
- liczby, rodzajów i rozmieszczenia w terenie zespołów ratownictwa medycznego z
okre leniem rejonu operacyjnego i z uwzgl dnieniem maksymalnego czasu dojazdu do
granic rejonu,
- liczby, rodzajów i lokalizacji szpitali, w tym posiadających oddziały ratunkowe,
- lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego wraz z ich obszarami działania,
- liczby i rozmieszczenia jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w
zakresie udzielania wiadcze zdrowotnych niezb dnych dla ratownictwa medycznego,
- organizacji systemu powiadamiania o stanach nagłego zagro enia zdrowotnego,
16
- liczby, rodzajów i miejscach postoju statków powietrznych wykorzystywanych na
potrzeby systemu Pa stwowe Ratownictwo Medyczne wraz z ich rejonami operacyjnymi
oraz danych dotyczących lądowisk przyszpitalnych, a w szczególno ci odległo ci
lądowiska od szpitala,
- jednostkach współpracujących z systemem Pa stwowe Ratownictwo Medyczne, a w
szczególno ci jednostek Pa stwowej Stra y Po arnej oraz jednostek ochotniczej sta y
po arnej,
Projekt rozporządzenia okre la równie ramowy wzór planu.
Do kryteriów kalkulacji kosztów zespołów ratownictwa medycznego przyj to koszty
bezpo rednie i po rednie, związane z utrzymaniem zespołów ratownictwa medycznego.
Znaczny odsetek dysponentów zespołów ratownictwa medycznego (stacje pogotowia
ratunkowego) nie prowadzi, adnej innej działalno ci, w związku z powy szym koszty
funkcjonowania dysponenta odpowiadają kosztom utrzymania zespołów ratownictwa
medycznego.
Projekt nie podlega notyfikacji oraz nie wymaga przedstawienia wła ciwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania
opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
Projektowana regulacja nie jest obj ta prawem Unii Europejskiej .
17
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Rozporządzenie dotyczy administracji rządowej szczebla wojewódzkiego, ponadto w
zakresie uzgadniania planów: Szefów Wojewódzkich Sztabów Wojskowych,
Komendantów Wojskowych Obwodów Profilaktyczno-Leczniczych, komendantów
wojewódzkich Pa stwowej Stra y Po arnej, komendantów wojewódzkich Policji,
komendantów oddziałów Stra y Granicznej, dyrektorów oddziałów wojewódzkich
Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w zakresie uzupełniania, zgłaszania zastrze e i
zatwierdzania planów – ministra wła ciwego do spraw zdrowia.
2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych.
W toku uzgodnie projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie przedło ony celem
zaopiniowania przez: wojewodów, Naczelną Izb Lekarską, Naczelną Izb Piel gniarek
i Poło nych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski Związek
Zawodowy Piel gniarek i Poło nych, Federacj Związków Pracowników Ochrony
Zdrowia, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, NSZZ Solidarno ć,
Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskie Stowarzyszenie
Ratowników Medycznych, Stowarzyszenie Zawodowe Ratowników Medycznych,
Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych, Narodowy Fundusz
Zdrowia, Polskie Towarzystwo Ratownictwa Medycznego, Polską Rad Resuscytacji,
Polskie Towarzystwo Medycyny Ratunkowej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów
Nagłych i Katastrof oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
W związku z konsultacjami społecznymi oraz w celu realizacji obowiązku okre lonego w
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. 169, poz. 1414) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej. Podmioty prowadzące
działalno ć lobbingową zgodnie z przepisami ustawy b dą mogły zgłosić
zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia - zgodnie z art. 7 ustawy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych.
Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla bud etu pa stwa i bud etów
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3432
› Pobierz plik