Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 30 ust. 5 ustawy z dnia …………………… 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Rozporządzenie określa sposoby prowadzenia rejestrów zakażeń i
zachorowań na chorobę zakaźną, zgonów z powodu zakażenia lub choroby
zakaźnej, ich podejrzeń oraz przypadków stwierdzenia dodatniego wyniku badania
laboratoryjnego, wzory i terminy przekazywania rejestrów zakażeń i zachorowań na
chorobę zakaźną, zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej, ich podejrzeń
oraz przypadków stwierdzenia dodatniego wyniku badania laboratoryjnego i raportów
o zakażeniach i zachorowaniach na chorobę zakaźną, zgonach z powodu zakażenia
lub choroby zakaźnej, ich podejrzeniach oraz przypadkach stwierdzenia dodatniego
wyniku badania laboratoryjnego oraz sposób prowadzenia rejestru zakażeń i
zachorowań na chorobę zakaźną, zgonów z powodu zakażenia lub choroby
zakaźnej, ich podejrzeń oraz przypadków stwierdzenia dodatniego wyniku badania
laboratoryjnego, udostępniania danych nim objętych oraz okres ich przechowywania
Przedmiotowe rozporządzenie uwzględnia zakres i specyfikę działań prowadzonych
przez podmioty prowadzące nadzór epidemiologiczny, konieczność ochrony danych
osobowych oraz zapewnienie rozwiązań umożliwiających prowadzenie skutecznego
nadzoru epidemiologicznego oraz współdziałania pomiędzy organami Państwowej
Inspekcji Sanitarnej i jednostkami specjalistycznymi.
W projekcie rozporządzenia uwzględniono konieczność ochrony danych
osobowych oraz stworzenia rozwiązań umożliwiających prowadzenie skutecznego
nadzoru epidemiologicznego.
Projektowane przepisy doprecyzują uprawnienia i obowiązki organów
Państwowej Inspekcji Sanitarnej służące wypełnianiu przez nie zadań nadzoru
epidemiologicznego tj. prowadzenie rejestrów zgłoszeń zachorowań i zgonów z
powodu choroby zakaźnej oraz dodatnich wyników badań laboratoryjnych,
prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, kontroli wypełniania obowiązków
zgłaszania zachorowań przez osoby zobowiązane.
9
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 z późn. zm.).
10
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem organy Państwowej Inspekcji
Sanitarnej oraz jednostki specjalistyczne w zakresie zapobiegania oraz zwalczania
zakażeń i chorób zakaźnych.
2. Konsultacje społeczne.
Konsultacje społeczne będą prowadzone z następującymi podmiotami:
1. Państwowi wojewódzcy i powiatowi inspektorzy sanitarni,
2. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
3. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii,
4. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych,
5. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej,
6. Naczelna Izba Lekarska,
7. Narodowy Fundusz Zdrowia,
8. OPZZ,
9. NSZZ Solidarność,
10. Forum Związków Zawodowych,
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków
regulacji po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Dotychczas kwestie związane z prowadzeniem rejestrów i sporządzania raportów
regulowały przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i
zakażeniach. Zadania, o których mowa w art. 30 realizowane są w ramach
ustawowej działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Przepis ten precyzuje
jedynie zakres danych, które musza być zawarte w tych rejestrach. Poszczególne
dane, o których mowa w art. 30, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej posiadają i
11
gromadzą w ramach prowadzonego nadzoru sanitarno – epidemiologicznego, w
związku powyższym przepis ten nie rodzi żadnych skutków finansowych.
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Proponowana regulacja znacząco wpływa na zdrowie ludzi ograniczając możliwość
pojawiania się chorób zakaźnych. Nastąpi zmniejszenie występowania masowych
zachorowań poprzez szybkie ich wykrywanie oraz zapobieżenie występowania
niekorzystnych sytuacji gospodarczych, które wiążą się z masowymi
zachorowaniami. A przede wszystkim będzie pełniony pełny monitoring sytuacji
epidemiologicznej i dokonywanie jego bieżącej oceny.
8. Wpływ na środowisko
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
02/28rch
12
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA)
z dnia
w sprawie trybu zawierania umów na realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia
publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi
Na podstawie art. 42 ust. 5 ustawy z dnia ………………… 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr …, poz. ….. ) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb zawierania umów, w celu realizacji zadań
z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi,
o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia ………………… 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zwanej dalej „ustawą”, oraz
sposób ich finansowania.
§ 2. Umowa o realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed
zakażeniami i chorobami zakaźnymi z podmiotami określonymi w art. 42 ust. 1 ustawy,
zwana dalej „umową” może być zawarta, po ukazaniu się oferty o konieczności realizacji
zadań z zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami
zakaźnymi sporządzonej przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 3. Ofertę o konieczności realizacji zadań z zadań z zakresu ochrony zdrowia
publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi minister właściwy do spraw
zdrowia ogłasza w biuletynie informacji publicznej.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr
216, poz. 1607).