eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 324
  • Data wpłynięcia: 2008-03-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570

324

Polsce w 2005 r.). Na koszt przeprowadzenia szczepienia składa się koszt
strzykawki (0,5zł), igły(0,8zł), waciki(0,9zł) oraz praca lekarza i pielęgniarki (stawka
kapitacyjna lekarza – 8,67-4,5 zł, a pielęgniarki – 1,64-1,13 zł, liczona w skali
miesiąca na jednego pacjenta, odnośnie wszystkich udzielonych świadczeń). W
związku z powyższym należy stwierdzić, iż rzeczywisty koszt przeprowadzenia
jednego szczepienia wynosi około 12,51 zł. Ilość osób nieubezpieczonych, które
objęte są obowiązkiem szczepienia wynosi około 1.600.000 osób. (dane pochodzą
ze stron biuletynu informacji publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia).
Prognozuje się, iż w przyszłych latach koszt przeprowadzania szczepień ochronnych
będzie zbliżony do powyżej wskazanego.
łączny szacunkowy koszt: zł. 2.000.000 zł

art. 18 ust. 7 – zakup szczepionek
– koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw zdrowia
- powielenie rozwiązań zawartych w art. 16 ust. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
- dotychczas koszt realizacji wyżej określonych zadań w 2005 r. wynosił: 53.808.592
zł, a wynikał z dokonania zakupu 7.972.500 szczepionek.
- wyżej wskazana kwota powinna zostać zwiększona o kwotę: 20.000.000 zł,
a wynika to z wyliczenia dokonanego przy przyjęciu, iż koszt jednostkowy
szczepionek rośnie oraz zwiększa się grupa osób podlegających obowiązkowi
szczepienie, już w 2006 r. przewidziano, iż na zakup szczepionek przeznaczona
zostanie kwota 56.000.000 zł.
łączny szacunkowy koszt: 73.808.592 zł.

Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
16
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Proponowana regulacja znacząco wpływa na zdrowie ludzi ograniczając możliwość
pojawiania się chorób zakaźnych, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.

8. Wpływ na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.


02/22zb
17
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA

z dnia
w sprawie sposobu przekazywania szczepionek służ cych przeprowadzaniu
obowi zkowych szczepień ochronnych


Na podstawie art. 18 ust. 11 ustawy z dnia …………. 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr ….. poz. ….)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób przekazywania szczepionek świadczeniodawcom prowadzącym
obowiązkowe szczepienia ochronne;
2) sposób przechowywania szczepionek stanowiących rezerwę przeciwepidemiczną
kraju, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach
państwowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 197, z późn. zm.)).

§ 2. Szczepionki są przechowywane i dystrybuowane zgodnie z zasadami
określonymi w § 2-10 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2002 r. w
sprawie procedur Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. Nr 144, poz. 1216) oraz
wymogami przechowywania określonymi przez producentów tych preparatów.

§ 3. Podmiotami przechowującymi i dystrybuującymi szczepionki są:
1) na poziomie kraju - dystrybutor centralny wyznaczony przez ministra właściwego
do spraw zdrowia, zwany dalej "dystrybutorem centralnym";
2) na poziomie województwa - wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne;

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386, z 2005 r. Nr 132, poz. 1110 i
Nr 143, poz. 1201, z 2006 r. Nr 169, poz. 1200 i Nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 52, poz. 343.
3) na poziomie powiatu - powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne.
§ 4. Koordynatorem dystrybucji szczepionek są:
1) na obszarze kraju - Główny Inspektor Sanitarny;
2) na obszarze województwa - państwowy wojewódzki inspektor sanitarny;
3) na obszarze powiatu - państwowy powiatowy inspektor sanitarny.
§ 5. 1. Dystrybutor centralny zapewnia transport szczepionek do wojewódzkich stacji
sanitarno-epidemiologicznych.
2.
Wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne przekazują szczepionki
powiatowym stacjom sanitarno-epidemiologicznym, zgodnie z warunkami
dostarczania tych szczepionek określonymi przez państwowych wojewódzkich
inspektorów sanitarnych.
3.
Powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne przekazują szczepionki
świadczeniodawcom wykonującym szczepienia ochronne na terenie powiatu,
zgodnie z warunkami dostarczania tych szczepionek określonymi przez
państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych.
§ 6. 1. Zapotrzebowanie na szczepionki służące do przeprowadzania szczepień
obowiązkowych na kolejny rok dla danego powiatu określa państwowy powiatowy
inspektor sanitarny zgodnie z obowiązującym programem szczepień ochronnych, o
którym mowa w art. 17 ust 11. ustawy z dnia ………… 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr ….. poz. ….), z
uwzględnieniem w szczególności:
1) wielkości zapasów szczepionek przechowywanych w powiatowej stacji sanitarno-
epidemiologicznej;
2) aktualnej sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych na terenie powiatu;
3) danych demograficznych i struktury wiekowej mieszkańców powiatu;
4) liczby osób podlegających szczepieniom obowiązkowym objętych podstawową
opieką zdrowotną oraz uczęszczających do szkół na terenie powiatu;
5) stanu zaszczepienia grup osób zobowiązanych do poddania się obowiązkowym
szczepieniom ochronnym w latach wcześniejszych
6) wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego oraz Głównego
Inspektora Sanitarnego dotyczących sposobu ustalenia rocznego
zapotrzebowania na szczepionki na rok kolejny.
2
2. Zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 1, państwowy powiatowy inspektor
sanitarny przedstawia, wraz z uzasadnieniem, państwowemu wojewódzkiemu
inspektorowi sanitarnemu w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku.
§ 7. 1. Zapotrzebowanie na preparaty szczepionkowe na kolejny rok dla danego
województwa określa państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, z uwzględnieniem
w szczególności:
1) wielkości zapasów preparatów szczepionkowych przechowywanych w
wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej;
2) zapotrzebowań zgłoszonych przez podległych mu państwowych powiatowych
inspektorów sanitarnych;
3) wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczących sposobu ustalenia
rocznego zapotrzebowania na szczepionki na rok kolejny.
2. Zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 1, państwowy wojewódzki inspektor
sanitarny przedstawia, wraz z uzasadnieniem, Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu
w terminie do dnia 14 września każdego roku.
§ 8. 1. Zapotrzebowanie na szczepionki dla całego kraju określa Główny Inspektor
Sanitarny, z uwzględnieniem w szczególności:
1) wielkości zapasów szczepionek przechowywanych przez dystrybutora
centralnego;
2) zapotrzebowań zgłoszonych przez państwowych wojewódzkich inspektorów
sanitarnych;
3) wielkości planowanej rezerwy przeciwepidemicznej;
4) prognozowanych zmian sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych w kraju;
5) planowanych zmian w programie szczepień ochronnych.
2. Zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 1, Główny Inspektor Sanitarny
przekazuje wraz z uzasadnieniem i szacunkową oceną wielkości środków
finansowych potrzebnych do jego realizacji, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia
w terminie do dnia 30 września każdego roku. W zapotrzebowaniu określa się
ponadto wymagania dotyczące zabezpieczenia szczepionek w okresie ich
przechowywania i przewożenia.

3
strony : 1 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 ... 50 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: