eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 324
  • Data wpłynięcia: 2008-03-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570

324

ilości mających wystąpić niepożądanych odczynów poszczepiennych
oraz wskazać, jaki rodzaj leczenia oraz jak wysoki koszt leczenia będzie
prawidłowy w danym przypadku. Przy próbie dokonania wyliczenia
należałoby wziąć pod uwagę koszt użytych lekarstw oraz pracę lekarzy
i pielęgniarek wyliczaną według stawek kapitacyjnych. Uśredniony koszt
leczenia jednego pacjenta może być zbliżony do kwoty 60 zł. Ilość osób
nieubezpieczonych, które są objęte obowiązkiem szczepienia wynosi
około 1.600.000 osób (dane pochodzą ze stron Biuletynu Informacji
Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia). Można założyć, że u około
200 osób wystąpi niepożądany odczyn poszczepienny (200 osób razy
60 zł).
Łączny szacunkowy koszt 12 000 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 6 000 zł.

11) art. 24 ust. 1 – współdziałanie organów inspekcji
– dotychczas współdziałanie organów, o których mowa w art. 24, było
uregulowane na podstawie art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o chorobach zakaźnych i zakażeniach oraz w porozumieniach
zawieranych między poszczególnymi organami inspekcji, zarówno na
szczeblu centralnym, jak i wojewódzkim oraz powiatowym,
– realizacja art. 24 nie spowoduje zwiększenia kosztów, zadania, o których
mowa w art. 24 są realizowane w ramach ustawowej działalności
Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Ministra Zdrowia. Przepis ten
precyzuje jedynie zakres współpracy dotyczący w szczególności
przekazywania danych, które organy inspekcji posiadają i gromadzą
w ramach prowadzonego nadzoru sanitarno-epidemiologicznego.

12) art. 25 – utworzenie krajowego punktu kontaktowego wspólnotowego
systemu wczesnego ostrzegania i reagowania

30
Koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia:
– dotychczas nie istniały przepisy, które regulowałyby kwestie związane
z działalnością aparatu pracy, realizującego zadania, o których mowa
w art. 25, jednakże krajowy punkt kontaktowy wspólnotowego systemu
wczesnego ostrzegania i reagowania będzie funkcjonował w ramach już
istniejących struktur administracji publicznej. Obecnie Polska należy do
międzynarodowego sytemu ostrzegania oraz unijnego nadzoru epide-
miologicznego. Zadania wynikające z udziału w ww. systemach były
dotychczas realizowane przez wyznaczenie w odpowiednim resorcie
osoby odpowiedzialnej za gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie
danych i stan taki zostanie utrzymany. Obecnie obowiązujące przepisy
przewidują współpracę wymienionych podmiotów i organów. Współdzia-
łanie tych organów regulują liczne porozumienia zawierane między
poszczególnymi podmiotami. Dotychczas nie występowały dodatkowe
koszty związane ze współpracą między podmiotami i nie przewiduje się
ich po wejściu w życie przedmiotowego projektu ustawy.

13) art. 27 ust. 7 oraz art. 29 ust. 6 – zgłaszanie zakażeń i chorób zakaźnych
Koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia:
– dotychczas nie istniały przepisy, które regulowałyby kwestie związane
z pokrywaniem kosztów za dokonanie zgłoszeń. W związku
z koniecznością zwiększenia skuteczności nadzoru epidemiologicznego
należy odciążyć lekarzy i kierowników laboratoriów od obowiązku
ponoszenia kosztów zgłoszenia,
– koszty związane z finansowaniem przez Ministra Zdrowia zgłoszeń
dokonywanych na podstawie art. 27 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 będą
wynosiły szacunkowo 1 500 000 zł, a wynika to z wyliczenia dokonanego
przy przyjęciu, że pojedynczy koszt zgłoszenia jest równy kosztowi

31
znaczka pocztowego (1,2 zł), a kopert i formularzy około 1 zł, zaś
z danych z 2004 r. wynika, że na podstawie art. 21 i 22 obecnie
obowiązującej ustawy dokonano 755.739 zgłoszeń, daje to więc kwotę
w granicach 1 662 625 zł.
Łączny szacunkowy koszt 1 500 000 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 750 000 zł.

14) art. 30 – prowadzenie przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej
rejestrów zgłoszeń
– dotychczas kwestie związane z prowadzeniem rejestrów i sporządzania
raportów regulowały przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o chorobach zakaźnych i zakażeniach. Zadania, o których mowa
w art. 30, są realizowane w ramach ustawowej działalności Państwowej
Inspekcji Sanitarnej. Przepis ten precyzuje jedynie zakres danych, które
muszą być zawarte w tych rejestrach. Poszczególne dane, o których
mowa w art. 30, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej posiadają
i gromadzą w ramach prowadzonego nadzoru sanitarno-epidemiolog-
gicznego, w związku powyższym przepis ten nie rodzi żadnych skutków
finansowych.

15) art. 34 – obowiązkowa hospitalizacja
Art. 34 reguluje zakres stosowania obowiązkowej hospitalizacji, obowiązko-
wego leczenia, a także tryb nakładania obowiązku izolacji lub kwarantanny
oraz poddawania się badaniom. Realizacja art. 34 nie będzie rodzić
żadnych kosztów dla budżetu państwa, gdyż dotychczas lekarze stosując
wiedzę medyczną w przypadku rozpoznania chorób wymienionych w ust. 1
tego artykułu stosowali hospitalizację, ponieważ tylko podjęcie takiego
działania gwarantuje wyeliminowanie zagrożenia dla zdrowia publicznego
i zapewnienie odpowiedniej opieki osobie chorej lub zakażonej.

32

16) art. 38 ust. 1 pkt 1 – świadczenia udzielane ubezpieczonym
Koszty finansowane na zasadach określonych w przepisach o świadcze-
niach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (NFZ):
– powielenie rozwiązań zawartych w art. 29 ust. 1 obecnie obowiązującej
ustawy, jednakże art. 33 i 34 przewidują rozszerzenie katalogu zakażeń
i chorób zakaźnych, w przypadku których wystąpienia należy
zastosować środki przewidziane w art. 33 i 34. Wprowadzenie wyżej
wskazanego rozszerzenia nie spowoduje znaczącego wzrostu kosztów,
gdyż lekarze w oparciu o posiadaną wiedzę medyczną w praktyce
stosowali rozwiązania zawarte w projekcie niniejszej ustawy,


dotychczas koszt realizacji wyżej określonych zadań wynosił
75 559 000 zł,
– wskazana wyżej kwota powinna zostać zwiększona o kwotę
1 335 000 zł, a wynika to z wyliczenia dokonanego przy przyjęciu, że
w 2005 r. sfinansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia koszty
świadczeń udzielonych ubezpieczonym w celu zwalczania zakażeń
i chorób zakaźnych kształtowały się na poziomie 75 559 000 zł (bez
kosztów świadczeń udzielonych w podstawowej opiece zdrowotnej
i refundacji za leki w aptekach otwartych). W związku z rozszerzeniem
zakresu jednostek chorobowych, koszty na to zadanie powinny zostać
zwiększone. Koszt realizacji przedmiotowych zadań został opracowany
na podstawie danych przekazanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Łączny szacunkowy koszt 76 894 000 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 38 447 000 zł.

17) art. 38 ust. 1 pkt 2 – świadczenia udzielane nieubezpieczonym
Koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia:

33
– powielenie rozwiązań zawartych w art. 29 ust. 2 obecnie obowiązującej
ustawy, jednakże art. 33 i 34 przewidują rozszerzenie katalogu zakażeń
i chorób zakaźnych, w przypadku których wystąpienia należy
zastosować środki przewidziane w art. 33 i 34. Wprowadzenie wyżej
wskazanego rozszerzenia nie spowoduje znaczącego wzrostu kosztów,
gdyż lekarze w oparciu o posiadaną wiedzę medyczną w praktyce
stosowali rozwiązania zawarte w projekcie niniejszej ustawy. Nie można
oszacować ilości mających wystąpić zachorowań oraz wskazać, jaki
rodzaj leczenia oraz jak wysoki koszt leczenia będzie prawidłowy
w danym przypadku. Przy próbie dokonania wyliczenia należałoby wziąć
pod uwagę koszt użytych lekarstw oraz pracę lekarzy i pielęgniarek
wyliczaną według stawek kapitacyjnych. Uśredniony koszt leczenia
jednego pacjenta może być zbliżony do kwoty 80 zł,


dotychczas koszt realizacji wyżej określonych zadań wynosił
szacunkowo 35 000 000 zł,
– wskazana wyżej kwota powinna zostać zwiększona o kwotę
5 000 000 zł, a wynika to z wyliczenia dokonanego przy przyjęciu, że
zwiększa się ilość zachorowań.
Łączny szacunkowy koszt 40 000 000 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 20 000 000 zł.

18) art. 40 ust. 4 – obowiązkowe leczenie ubezpieczonych
Koszty finansowane na zasadach określonych w przepisach o świadcze-
niach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (NFZ):
– powielenie rozwiązań zawartych w art. 31 ust. 1 obecnie obowiązującej
ustawy, jednak przy jednoczesnym rozszerzeniu kręgu osób objętych
obowiązkiem leczenia o osoby chore na kiłę, rzeżączkę oraz osoby
mające styczność z chorymi na te choroby. Wprowadzenie wyżej

34
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: