Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
rusem nabytego niedoboru odporności (HIV), do której doszło w wyniku wypad-
ku w trakcie wykonywania czynności zawodowych, jest finansowane przez pra-
codawcę albo zlecającego prace.
Rozdział 7
Działania administracji publicznej w zakresie zapobiegania i zwalczania zaka-
żeń i chorób zakaźnych
Art. 42. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia może zlecić, w drodze
umowy, realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zaka-
żeniami i chorobami zakaźnymi:
1) szpitalom i oddziałom zakaźnym zapewniającym izola-
cję i leczenie osób chorych na choroby zakaźne oraz
zapewniających całodobowo konsultacje lekarzy specja-
listów w zakresie zakażeń i chorób zakaźnych;
2) poradniom i punktom konsultacyjnym w zakresie zaka-
żeń i chorób zakaźnych oraz szczepień ochronnych.
2. Do zakresu zadań, o których mowa w ust. 1, należy
w szczególności:
1) utrzymywanie gotowości do wykonywania całodobowo
i w dni ustawowo wolne od pracy świadczeń zdrowot-
nych, w tym konsultacji lekarskich z zakresu zakażeń
i chorób zakaźnych;
2) utrzymanie gotowości do zwiększenia ilości wykonywa-
nych świadczeń zdrowotnych, nie mniej niż 200%
w stosunku do ilości świadczeń zdrowotnych wykony-
wanych na podstawie umów, zawartych z Narodowym
Funduszem Zdrowia;
3) przechowywanie zapasów produktów leczniczych i wy-
robów medycznych oraz innych niezbędnych urządzeń
55
i sprzętu w ilości zapewniającej wykonywanie przez co
najmniej 3 doby świadczeń zdrowotnych, o których mo-
wa w pkt 1 i 2;
4) przechowywanie środków ochrony osobistej i ubrań
ochronnych dla pracowników w ilości wystarczającej do
wykonywania świadczeń zdrowotnych, o których mowa
w pkt 1 i 2, przez co najmniej 3 doby;
5) stałe monitorowanie i analiza sytuacji epidemiologicznej
w kierunku możliwości zapewnienia wykonywania
świadczeń zdrowotnychw przypadku podejrzenia lub
rozpoznania u osoby lub grupy osób zakażenia lub cho-
roby zakaźnej;
6) zapewnienie transportu sanitarnego ze szczególnym
uwzględnieniem transportu chorych na choroby szcze-
gólnie niebezpieczne i wysoce zakaźne;
7) dokumentowanie wykonanych zadań oraz przekazywa-
nie sprawozdań z ich wykonania w terminie określonym
w ust. 4.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia ogłasza, w drodze ob-
wieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Pol-
ski”:
1) wykaz szpitali i oddziałów zakaźnych, o których mowa
w ust. 1 pkt 1, ze szczególnym uwzględnieniem szpitali
i oddziałów zakaźnych zapewniających możliwość ho-
spitalizacji chorych na choroby wysoce zakaźne i szcze-
gólnie niebezpieczne;
2) wykaz poradni i punktów konsultacyjnych w zakresie
zakażeń i chorób zakaźnych oraz szczepień, o których
mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Jednostki, o których mowa w ust. 1, przekazują ministrowi
właściwemu do spraw zdrowia w terminie do dnia 31 marca każdego roku
56
sprawozdanie z wykonania, w roku poprzednim, zadań z zakresu ochrony
zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze roz-
porządzenia, tryb zawierania umów, w celu realizacji zadań, o których mowa
w ust. 2, oraz sposób ich finansowania, mając na względzie zapewnienie sku-
tecznego nadzoru epidemiologicznego oraz ochronę zdrowia publicznego.
Art. 43. Jednostki, o których mowa w art. 42 ust. 1, realizując zadania
z zakresu ochrony zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaź-
nymi, współpracują z:
1) Państwową Inspekcją Sanitarną, Wojskową Inspekcją Sani-
tarną i Państwową Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji;
2) jednostkami Systemu Państwowego Ratownictwa Medycz-
nego, o których mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r.
o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191,
poz. 1410 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166,
poz. 1172);
3) podstawowymi jednostkami organizacyjnymi uczelni me-
dycznych lub innych uczelni w rozumieniu statutów tych
uczelni, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk,
jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz jednostkami
organizacyjnymi posiadającymi status jednostki badaw-
czo-rozwojowej
4) Narodowym Funduszem Zdrowia;
5) podmiotami wchodzącymi w skład międzynarodowego nad-
zoru epidemiologicznego;
6) organami samorządu terytorialnego;
7) Policją, Państwową Strażą Pożarną i Strażą Graniczną.
57
Art. 44. 1. W celu zapewnienia skuteczności działań służących ochro-
nie zdrowia publicznego przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi wojewoda
sporządza wojewódzki plan działania na wypadek wystąpienia epidemii, zwany
dalej „planem”, na okres trzech lat, z możliwością aktualizacji.
2. Plan obejmuje:
1) charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub
zdrowia mogących wystąpić na obszarze województwa,
w tym analizę ryzyka wystąpienia zakażeń i chorób za-
kaźnych u ludzi;
2) wykaz i rozmieszczenie na obszarze województwa za-
kładów opieki zdrowotnej i innych obiektów użyteczno-
ści publicznej, które mogą zostać przeznaczone do le-
czenia, izolowania lub poddawania kwarantannie;
3) liczbę osób, które mogą zostać poddane leczeniu, izo-
lacji lub kwarantannie w zakładach opieki zdrowotnej
i innych obiektach użyteczności publicznej;
4) imienne listy osób, które mogą zostać skierowane do
działań służących ochronie zdrowia publicznego przed
zakażeniami i chorobami zakaźnymi;
5) inne informacje służące ochronie zdrowia publicznego
oraz niezbędne do sporządzenia planu.
3. Plan jest przygotowywany i aktualizowany na podstawie
danych i informacji uzyskanych z jednostek samorządu terytorialnego, zakładów
opieki zdrowotnej i innych obiektów użyteczności publicznej.
4. Podmioty, o których mowa w ust. 3, na pisemne żądanie
wojewody, przekazują dane wskazane w ust. 7 oraz informacje niezbędne do
sporządzenia planu, dotyczące w szczególności:
1) nazwy i lokalizacji zakładu opieki zdrowotnej lub obiektu
użyteczności publicznej;
2) rozmieszczenia oraz powierzchni pomieszczeń wcho-
58
dzących w skład zakładu opieki zdrowotnej lub obiektu
użyteczności publicznej;
3) szacunkowej liczby osób, które mogą zostać przyjęte do
leczenia, izolacji lub poddawania kwarantannie.
5. W przypadku zmiany danych lub informacji, podmioty,
o których mowa w ust. 3, są zobowiązane do niezwłocznego ich przekazania
wojewodzie.
6. Wojewoda podaje plan do publicznej wiadomości, w szcze-
gólności przez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, z wyjątkiem
danych podlegających ochronie w rozumieniu przepisów o ochronie danych
osobowych.
7. Listy osób, o których mowa w ust. 2 pkt 4, zawierają dane:
1) imię i nazwisko;
2) wykonywany zawód;
3) datę urodzenia;
4) numer PESEL, a w przypadku gdy osobie nie nadano
tego numeru – serię i numer paszportu albo numer
identyfikacyjny innego dokumentu, na podstawie które-
go jest możliwe ustalenie danych osobowych;
5) płeć;
6) adres miejsca zamieszkania.
Art. 45. 1. W ramach nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami
i chorobami zakaźnymi może być prowadzony nadzór sentinel.
2. W nadzorze, o którym mowa w ust. 1, uczestniczą:
1) wskazane przez ministra właściwego do spraw zdrowia
podległe mu jednostki oraz ośrodki referencyjne lub
jednostki badawczo-rozwojowe na podstawie umowy
zawartej z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
59