Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej
projekt przewiduje m.in. uchylenie przepisów nakładających na przedsiębiorców obowiązek określania szczegółowej charakterystyki jakościowej towaru lub usługi i obowiązek obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech określonych w tej charakterystyce, bądź gdy posiada wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3164
- Data wpłynięcia: 2010-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej
- data uchwalenia: 2010-09-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1309
3164
informacyjne w celu prawidłowego i pełnego korzystania przez kupujących ze
sprzedawanego towaru konsumpcyjnego, określając równocześnie obligatoryjne
wymogi wobec tych informacji, katalog informacji podstawowych oraz sposób
ich podawania kupującym. Informacje te mają być jasne, zrozumiałe
i niewprowadzające w błąd, powinny one obejmować m.in. znak zgodności,
określenie energochłonności oraz inne dane wskazane w odrębnych przepisach,
dotyczących tzw. oznakowania towarów. Powyższe informacje stanowią
obligatoryjny, wynikający z ww. ustawy, element treści zobowiązania sprzedawcy,
którego brak obciąża sprzedawcę. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie ww.
obowiązków informacyjnych rodzi odpowiedzialność sprzedawcy względem
kupującego, wynikającą z art. 4 ww. ustawy (podlegającą ocenie na podstawie
przesłanek ogólnych odpowiedzialności kontraktowej lub klauzuli generalnej
o odpowiedzialności deliktowej),
– art. 24 ust. 2 i nast. ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.) dotyczący naruszenia przez
przedsiębiorcę (sprzedawcę) obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, pełnej
i prawdziwej informacji o towarze,
– przepisy art. 3, 8 – 10, 13 i nast. ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.),
dotyczące czynów nieuczciwej konkurencji polegających m.in. na opatrzeniu
towarów informacjami wprowadzającymi w błąd co do pochodzenia, ilości, cech,
etc.,
– przepisy art. 5 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 – 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r.
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171,
poz. 1206), określające m.in. jakie działania przedsiębiorców mogą być uznane za
wprowadzające w błąd konsumentów, a przez to które powodują lub mogą
powodować podjęcie przez konsumenta błędnej (nieracjonalnej) decyzji
dotyczącej umowy, której inaczej (tzn. działając racjonalnie) by nie podjął.
W świetle ww. przepisów za wprowadzające w błąd konsumenta mogą być
uznane działania przedsiębiorcy polegające m.in. na rozpowszechnianiu
nieprawdziwych informacji albo nawet prawdziwych informacji, jednakże
w sposób mogący wprowadzać konsumenta w błąd. Działania te mogą dotyczyć
m.in. cech produktu, obowiązków przedsiębiorcy związanych z produktem, praw
8
konsumenta (a w szczególności prawa do naprawy lub wymiany produktu na
nowy albo prawa do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy) oraz wysokości
ceny, sposobu obliczania ceny etc. Należy jednocześnie zaznaczyć, że w świetle
art. 6 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, wprowadzającym w błąd zaniechaniem może być
zatajenie lub nieprzekazanie konsumentowi w sposób jasny, jednoznaczny lub we
właściwym czasie, istotnych informacji dotyczących produktu, w tym dotyczących
jego wad albo uszkodzeń. Równocześnie dodać należy, iż art. 13 ustawy z dnia
23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
wprowadził korzystny, dla konsumenta – którego interes został zagrożony lub
naruszony (np. przez zaniechanie, o którym mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 ww.
ustawy) – rozkład ciężaru dowodu; spoczywa on aktualnie na przedsiębiorcy,
któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej. Z literalnego
brzmienia tego przepisu wynika bowiem jednoznacznie, iż to przedsiębiorca,
któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej, powinien
udowodnić, że takiej praktyki nie stosował lub nie stosuje. W tym miejscu należy
również zaznaczyć, iż w praktyce kompetencje do dokonywania oceny
konkretnego stanu faktycznego, pod kątem spełniania lub niespełniania
przesłanek nieuczciwej praktyki rynkowej, wynikających z przepisów wyżej
powołanej ustawy posiadają sądy powszechne.
W ocenie projektodawcy prawidłowe stosowanie regulacji, składających się na
szeroko rozumiane prawo konsumenckie, może w rezultacie zapewnić wystarczającą
ochronę interesów ekonomicznych konsumentów. W związku z tym zasadne jest
zniesienie obowiązku informacyjnego (zawartego w art. 11 ust. 3 ww. ustawy
o cenach); dalsze utrzymywanie w mocy tego przepisu nie ma dla konsumentów
żadnego znaczenia;
4) w zakresie sankcji ekonomicznych wprowadzone zmiany w treści art. 13 ustawy
o cenach mają przede wszystkim charakter porządkująco-redakcyjny. Stanowią one
przede wszystkim konsekwencję uchylenia przepisów o obowiązku określania
szczegółowej charakterystyki jakościowej (art. 10) oraz odstąpienia od obowiązku
stosowania obniżek cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech
określonych w charakterystyce jakościowej bądź gdy posiada on wady albo uszkodzenia
(art. 11).
Ponadto w art. 13 ustawy o cenach wprowadzono:
9
a) obowiązek wpłaty do budżetu państwa kwoty nienależnej w przypadku, gdy koszt
związany z ustaleniem tożsamości kupującego byłby niewspółmierny do wysokości
osiągniętej kwoty nienależnej (ust. 2),
b) czternastodniowy termin do uiszczania wpłat z tytułu kwot nienależnych i kwot
dodatkowych na rachunek właściwego urzędu skarbowego (ust. 8).
Należy jednocześnie podkreślić, iż na gruncie obecnej ustawy o cenach (art. 13 w zw.
z art. 11 ust. 1), co do zasady, organy skarbowe (organy podatkowe) mogą stosować
sankcje ekonomiczne – w postaci kwot nienależnych i kwot dodatkowych, płatnych do
budżetu państwa – dopiero po wprowadzeniu przez przedsiębiorcę do obrotu handlowego
towarów (usług) nieposiadających cech (właściwości) określonych w charakterystyce
jakościowej, a w szczególności po zastosowaniu przez niego cen nieadekwatnych do
poziomu jakości towarów (usług) związanych z ich wadami albo uszkodzeniami.
Sankcje te mogą być nałożone na przedsiębiorcę, który nie obniżył ceny, zgodnie
z wymogiem z art. 11 ust. 2 ustawy, dopiero w efekcie specjalnej „piętrowej” procedury,
przewidzianej w art. 11 ust. 4 i 5 oraz w art. 13 ustawy o cenach. Zgodnie z tymi
przepisami decyzje o kwotach nienależnych i kwotach dodatkowych, mogą być
wydawane, co do zasady, przez organy skarbowe (organy podatkowe) dopiero na
podstawie decyzji o rodzaju i stopniu pogorszenia jakości towarów (usług), wydanych
przez właściwe organy nadzoru. Powyższe rozwiązanie wynika z faktu, że aparat
skarbowy Ministra Finansów nie posiada uprawnień do samodzielnego orzekania w tej
kwestii.
Należy przy tym zaznaczyć, iż aktualne sankcje ekonomiczne wynikające z art. 13
ustawy o cenach (w postaci kwot nienależnych i kwot dodatkowych) są, w ocenie
projektodawcy, zbyt niskie, aby mogły być one uznane za wystarczające na potrzeby
eliminacji z rynku towarów o niewłaściwej jakości (w szerokim rozumieniu tego pojęcia),
wadliwych albo uszkodzonych, co dodatkowo przemawia za wyłączeniem stosowania
tych sankcji wobec tego typu towarów;
5) należy też zaznaczyć, iż dalsze utrzymywanie w mocy rozwiązania legislacyjnego
przyjętego w art. 10 i nast. ustawy o cenach jest niezasadne również ze względów
ekonomicznych, ponieważ wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych,
nieuzasadnionych, często nadmiernych, kosztów dla przedsiębiorców, związanych
w szczególności ze sporządzaniem pisemnej charakterystyki jakościowej i to
10
szczegółowej, wyłącznie na potrzeby tej ustawy w określonych przypadkach (w braku
przepisów szczególnych). Z drugiej strony, powoduje to nadmierne, w stosunku do
efektów ekonomicznych, angażowanie sił i środków w szczególności właściwych
organów skarbowych (organów podatkowych) podległych lub nadzorowanych przez
Ministra Finansów w procedury administracyjne, związane z wydawaniem decyzji
administracyjnych i podejmowaniem innych czynności, związanych ze stosowaniem
ww. przepisów;
6) wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na wewnętrzną spójność systemu prawa,
ponieważ z porządku prawnego zostaną wyeliminowane uregulowania zbędne, powodujące
liczne wątpliwości interpretacyjne i trudności w stosowaniu.
W obecnym stanie prawnym brak jest bowiem uzasadnienia do dalszego utrzymywania
w
mocy przepisów ustawy o cenach dotyczących obowiązku pisemnego określania
szczegółowej charakterystyki jakościowej towarów (usług), rozumianego jako dodatkowy,
uciążliwy dla przedsiębiorców, obowiązek o charakterze ogólnym oraz sankcji
ekonomicznych (z art. 13 ww. ustawy) w postaci kwot nienależnych i kwot dodatkowych,
w przypadku, gdy towar nie posiada wymaganych cech określonych w charakterystyce
jakościowej bądź gdy posiada wady albo uszkodzenia (art. 10 i 11 ww. ustawy). Przepisy te
utraciły już swoje pierwotne znaczenie w związku z wprowadzeniem w życie licznych
przepisów szczególnych, o których mowa w początkowej treści ust. 1 w art. 10 ww. ustawy,
określających w szczególności zakres i formę podawania informacji o towarach w sposób
adekwatny do rodzaju i stopnia zagrożenia, jakie te towary mogą stwarzać dla kupującego
(i środowiska). Ponadto stosowanie sankcji z art. 13 ustawy o cenach w związku z art. 10
i 11 tej ustawy, jako sankcji dodatkowych (poza wynikającymi z odrębnych przepisów)
należałoby uznać za zbędne i naruszające spójność obecnego systemu prawnego. W tym
miejscu zaznaczyć bowiem należy, iż decyzje administracyjne, które zostały wydane przez
organy skarbowe na podstawie przepisów ustawy o cenach dotyczyły przede wszystkim
artykułów rolno-spożywczych przetworzonych, suszonych lub zakonserwowanych,
w stosunku do których, w ocenie projektodawcy, odpowiednie zastosowanie mogły znaleźć
również przepisy art. 40a (sankcyjne) ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.). Przepisy
art. 40a ust. 1 pkt 3 i 4 wyżej powołanej ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-
-spożywczych przewidują stosowanie wysokich kar pieniężnych za wprowadzanie do obrotu
artykułów rolno-spożywczych nieodpowiadających jakości handlowej określonej
11
w przepisach o jakości handlowej lub deklarowanej przez producenta w oznakowaniu tych
artykułów lub zafałszowanych. W ocenie projektodawcy w wyniku stosowania wyżej
powołanych przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i ustawy
o cenach, w zakresie dotyczącym tych artykułów, może wystąpić podwójny skutek prawny
(podwójna kara za ten sam delikt). Zatem zgodnie z zasadą spójności i jedności prawa ww.
przepisy ustawy o cenach wymagają uchylenia lub odpowiedniej modyfikacji.
W konsekwencji tych zmian, w ocenie projektodawcy, organy skarbowe (organy
podatkowe) nie powinny być, co do zasady, angażowane w procedury administracyjne,
mające na celu ochronę interesów ekonomicznych i zdrowia kupujących (w szerokim
rozumieniu tego słowa – także konsumentów indywidualnych) w przypadkach, o których
mowa w art. 10 i 11 ww. ustawy.
W art. 2
Wprowadzenie proponowanych zmian w ww. ustawie o cenach, dotyczących cen towarów
(i usług), należących w szczególności do kategorii cen umownych, będzie wymagało
również adekwatnych zmian w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli
skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.). Proponowane zmiany polegają na:
1) wykreśleniu z tego przepisu wyrazów: „a także cen umownych w zakresie
objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu.”;
2) doprecyzowaniu (uszczegółowieniu) dotychczasowej treści tego przepisu
w zakresie dotyczącym badania prawidłowości stosowania cen urzędowych
przez dodanie wyrazów „i marż handlowych urzędowych”.
Ad pkt 1)
W związku z uchyleniem przepisów art. 10 i art. 11 ww. ustawy o cenach, dotyczących
w szczególności cen umownych (a tylko w wąskim zakresie cen, w tym marż handlowych
urzędowych), stosowanie sankcji w postaci kwot nienależnych i kwot dodatkowych (z art. 13
ust. 4 i ust. 5 ustawy o cenach), zostanie – w zamyśle projektodawcy – ograniczone do cen
urzędowych i marż handlowych urzędowych. W konsekwencji projektowanej nowelizacji,
ceny umowne zostaną wyłączone ze stosowania sankcji ekonomicznych, o których wyżej
mowa, wynikających z przepisów ustawy o cenach. W związku z tym, że ustawa o cenach, po
dokonaniu nowelizacji nie będzie zawierała przepisów ograniczających swobodę
kształtowania cen umownych oraz że odrębne przepisy nie przewidują ograniczenia tej
swobody, także zakres przedmiotowy kontroli prowadzonych przez organy kontroli
12



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei