eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

- projekt ma na celu wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców i poszerzenie kręgu potencjalnych beneficjentów, w celu dostosowania działań prowadzonych przez Agencję do potrzeb przedsiębiorców w warunkach spowolnienia gospodarczego spowodowanego ogólnoswiatowym kryzysem gospodarczym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3143
  • Data wpłynięcia: 2010-06-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 240, poz. 1603

3143

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Analiza problemu
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest jednostką zaangażowaną w proces
pozyskiwania oraz dystrybucji m.in. środków pochodzących z funduszy
strukturalnych. Obecnie Agencja wdraża wybrane działania w ramach trzech
programów operacyjnych z perspektywy finansowej na lata 2007 – 2013: Programu
Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Większość działań
Agencji jest realizowana z uwzględnieniem przepisów wspólnotowych dotyczących
pomocy publicznej. Wejście w życie nowego rozporządzenia Komisji (WE)
nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za
zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego
rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych), które uchyliło dotychczas
obowiązujące przepisy wspólnotowe odnoszące się do pomocy publicznej,
powoduje konieczność dostosowania obowiązującej ustawy do nowych regulacji
unijnych. Niezbędne jest również dostosowanie przepisów ustawy o PARP do
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Ponadto obserwowane spowolnienie gospodarcze spowodowane kryzysem
finansowym również powoduje konieczność dostosowania przepisów ustawy do
zmieniającej się sytuacji gospodarczej, co pozwoli na rozszerzenie kręgu
beneficjentów oraz umożliwi realizację przez Agencję nowych działań na rzecz
MSP.
Niezbędne jest również uwzględnienie w nowelizowanej ustawie działań, których
wdrażanie ma zostać powierzone Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
a które obecnie nie mieszczą się w zakresie jej działalności, a także zmian
w zakresie współpracy z instytucjami otoczenia biznesu i regionalnymi instytucjami
finansującymi.
2. Cel regulacji
Wykorzystanie środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w latach
2007 – 2013 stanowi poważny impuls rozwojowy dla polskiej gospodarki.

16
W związku z powyższym jest niezbędne dostosowanie obecnie obowiązujących
aktów prawnych, regulujących zasady funkcjonowania zaangażowanych w jego
realizację instytucji, do nowych zasad pomocy publicznej wynikających
z przepisów wspólnotowych.
Konieczne jest również uwzględnienie w ustawie o utworzeniu Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsiębiorczości nowych działań planowanych przez Agencję,
dostosowanych do zmieniających się potrzeb przedsiębiorców i uwzględniających
pogarszającą się sytuację gospodarczą. Pozwoli to na skierowanie działań
podejmowanych przez Agencję do większej grupy przedsiębiorców i podmiotów
działających na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.
3. Uwarunkowania nowej regulacji
Konieczność nowelizacji ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości wynika z faktu, iż jej przepisy w obecnym kształcie nie
uwzględniają zmian we wspólnotowych przepisach dotyczących pomocy
publicznej. Ponadto zaniechanie wprowadzenia proponowanych zmian będzie
negatywnie rzutować na efektywne wykorzystanie środków unijnych przez
przedsiębiorców.
4. Konsultacje
społeczne i informacje o przedstawionych opiniach
Projekt był przesłany do konsultacji społecznych następującym podmiotom:
1) Krajowej Izbie Gospodarczej,
2) Związkowi Rzemiosła Polskiego,
3) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych,
4) Business Centre Club,
5) Naczelnej Radzie Zrzeszeń Handlu i Usług,
6) Konfederacji Pracodawców Polskich,
7) Związkowi Województw,
8) Związkowi Miast Polskich w Poznaniu,
9) Krajowej Radzie Spółdzielczej w Warszawie.
Do projektu uwagi zgłosił jedynie Business Centre Club. Zdaniem BCC projekt nie

17
spełnia zapotrzebowania społecznego i faktycznego, związanego z obecnym
kryzysem gospodarczym i trudnościami przedsiębiorców w wywiązywaniu się
ze zobowiązań wynikających z podpisanych wcześniej umów o dofinansowanie
projektów z funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych Unii Europejskiej. Brak
jest w projekcie uregulowań prawnych zmieniających lub łagodzących kryteria
oceny przez PARP wypełnienia zobowiązań przez dofinansowane podmioty
gospodarcze.
Uwaga nieuwzględniona. Zasady udzielania wsparcia w ramach poszczególnych
programów określają rozporządzenia wykonawcze wydane na podstawie ustawy,
a reguły realizacji poszczególnych projektów (w tym wskaźniki i cele) zawierają
postanowienia umów cywilnoprawnych zawartych z przedsiębiorcami.
BCC zgłosił wątpliwości, jak będzie w praktyce interpretowany tekst
projektowanego przepisu, określającego możliwość uzyskania pomocy finansowej
na dostosowanie się przedsiębiorcy do zmieniających się warunków rynkowych,
w szczególności wywołanych kryzysem gospodarczym i finansowym.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy podkreślić, że przepis ten nie
stanowi samodzielnej podstawy do udzielania pomocy. Pomoc finansowa będzie
udzielana na podstawie programu pomocowego, który szczegółowo reguluje
warunki udzielania takiej pomocy (projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju
Regionalnego w sprawie udzielania pomocy dla przedsiębiorców zagrożonych
w ramach Priorytetu II Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).
5. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana zmiana ustawy wpłynie na sytuację Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości w zakresie realizowanych przez nią zadań, na przedsiębiorców,
jak również osoby podejmujące działalność gospodarczą oraz instytucje otoczenia
biznesu (podmioty zarejestrowane w KSU i Regionalne Instytucje Finansujące),
a także beneficjentów poszczególnych programów operacyjnych.
Proponowane zmiany będą korzystne dla wszystkich podmiotów, na rzecz których
działa Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, nie nakładając na nie żadnych
nowych zobowiązań wobec administracji publicznej.
6. Zakres oceny skutków regulacji:

18
1) wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja wywiera pozytywne skutki na budżet państwa przez
wprowadzenie zmian podnoszących efektywność finansową i ekonomiczną
funkcjonowania PARP i instytucji, którym PARP powierza realizację zadań
związanych z wdrażaniem funduszy unijnych.
W kwestii projektowanych zmian w zakresie umarzania należności i wierzytelności
Agencji w sprawach windykacyjnych z Sektorowych Programów Operacyjnych
Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw i Rozwój Zasobów Ludzkich należy
stwierdzić, że nie jest możliwe precyzyjne wyliczenie skutków finansowych. Na
podstawie danych dotyczących zakończonych już krajowych programów dla małych
i średnich przedsiębiorstw, wdrażanych przez PARP można stwierdzić, że
w programie Phare 2001 „Promocja rozwoju MSP”, w ramach którego zawarto
2.190 umów na ogólną kwotę ok. 33
000
000 euro – wystąpiło ok. 70
nieprawidłowości w realizacji projektów przez beneficjentów, na kwotę ponad
650
000 euro. W 56 przypadkach udało się odzyskać środki w wysokości
ok. 410 000 euro. Nadal pozostaje do odzyskania kwota ponad 230 000 euro.
W Phare 2002 „Program Sektorowy MSP i Innowacyjność”, w ramach zawartych
1.884 umów na kwotę 16 416 000 euro, stwierdzono 12 nieprawidłowości na kwotę
ok. 142 360 euro, z czego odzyskano ok. 90 000 euro, a pozostało do odzyskania
ponad 52 000 euro z 3 nieprawidłowości. Natomiast w programie Phare 2003
„Program Sektorowy MSP i Innowacyjność”, w którym zawarto 430 umów na
łączną kwotę ok. 10 354 000 euro, wystąpiła zaledwie jedna nieprawidłowość
i kwotę odzyskano.
Od momentu nowelizacji ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości, wprowadzającej możliwość umarzania należności
i wierzytelności Agencji w innych programach realizowanych przez PARP, łączna
kwota umorzeń w sprawach windykacyjnych wyniosła 19 199,78 zł. Stanowi ona
0,13 % łącznej kwoty środków pozostających obecnie w windykacji (z wyłączeniem
SPO WKP i SPO RZL) wynoszącej 14 542 485,14 zł. Można w związku z tym
założyć, że proporcja umorzonych kwot do kwot windykowanych w ramach
projektów realizowanych z SPO WKP i SPO RZL może być podobna. Na dzień

19
30 września 2009 r. wysokość wierzytelności PARP pozostająca w windykacji
z tytułu zawartych umów w ramach SPO WKP i SPO RZL wynosiła 2 826 797 zł
(w tym: w SPO WKP – 752 596,16 zł, w SPO RZL – 2 074 200,84 zł). W związku
z powyższym założeniem szacunkowa kwota umorzeń w ramach SPO WKP i SPO
RZL wyniosłaby 3 674,84 zł. Jednocześnie trzeba podkreślić, że tak wyliczona
szacunkowa kwota umorzonych środków powinna być dodatkowo pomniejszona
o dalsze koszty, które należałoby ponosić w związku z nieskuteczną windykacją
środków.
Dla przykładu można podać koszty związane z dochodzeniem należności od
dłużnika (a następnie członka zarządu), w którego przypadku należność główna
wynosiła 19 545, 25 zł:

koszty korespondencji dotyczące następujących czynności: wezwanie do
zwrotu, wypowiedzenie umowy, wezwanie do wykupu weksla, wniosek o KRS,
wysłanie pozwu, wniosek o doręczenie tytułu wykonawczego, przedegzekucyjne
wezwanie do zapłaty, skierowanie wniosku do komornika o wszczęcie
postępowania egzekucyjnego, wniosek o udostępnienie danych ze zbioru
PESEL, wezwanie do zapłaty członka zarządu, wniosek o KRS, wysłanie pozwu
przeciwko członkowi zarządu, przedegzekucyjne wezwanie do zapłaty,
skierowanie wniosku do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego,
pismo do komornika w sprawie – ok. 79 zł,
– uzyskanie aktualnego adresu dłużnika, udostępnienie danych ze zbioru PESEL
– 31 zł,
– koszty uzyskania tytułu wykonawczego – 2 660 zł,
– odpis pełny z KRS – 60 zł,
– tytuł wykonawczy – 6 zł,
– koszty egzekucji – 600 zł + ok. 40 zł zaliczka na czynności komornika,
– odpis pełny z KRS – 60 zł,
– koszty uzyskania tytułu wykonawczego przeciwko członkowi zarządu
– 2 703 zł,
– koszty egzekucji – 851,78 zł.

20
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: