eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o Funduszu Pomocy Ofiarom Katastrof

Poselski projekt ustawy o Funduszu Pomocy Ofiarom Katastrof

- określenie zasad gromadzenia środków pieniężnych przeznaczonych na pomoc dla osób poszkodowanych w wyniku katastrof lub członków ich rodzin oraz określenie form udzielania tej pomocy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3115
  • Data wpłynięcia: 2010-05-19
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 78 dn. 26-11-2010

3115


5
przyznanej pomocy oraz sposób udokumentowania okoliczności
uzasadniających przyznanie pomocy.
Art. 8
1. Tworzy się Komitet Pomocy Ofiarom Katastrof, zwany dalej „Komitetem”.
2. W skład Komitetu wchodzi:
1) dwóch przedstawicieli Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów;
3) przedstawiciel ministra właściwego do spraw administracji publicznej;
4) przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
5) przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
6) przedstawiciel ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
7) przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia.
3. Przewodniczącego Komitetu powołuje i odwołuje Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej spośród członków Komitetu.
4. Członkowie Komitetu pełnią swoje funkcje społecznie.
Art. 9
Szef Kancelarii nadaje Komitetowi regulamin, w którym określa organizację
i szczegółowy zakres działania Komitetu.
Art. 10
Obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną działalności Komitetu
zapewnia Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 11

6
Szef Kancelarii corocznie, nie później niż do dnia 30 kwietnia, udostępnia w
Biuletynie Informacji Publicznej informacje dotyczące wysokości dochodów
Funduszu z wyszczególnieniem ich źródeł oraz sposobu wykorzystania środków.
Art. 12
rodki Funduszu mogą być wykorzystane w celu udzielenia pomocy osobom
poszkodowanym lub członkom ich rodzin w wyniku katastrofy, która nastąpiła
przed dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 13
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

U z a s a d n i e n i e

Projektowana ustawa o Funduszu Pomocy Ofiarom Katastrof ma na celu
stworzenie podstawy prawnej do udzielania pomocy finansowej ofiarom
katastrof oraz członkom ich rodzin.
W obecnym stanie prawnym uregulowany jest tryb wprowadzania,
przedłużania i zniesienia stanu klęski żywiołowej, w przypadku katastrof
naturalnych lub awarii technicznych, w okolicznościach określonych ustawą
z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558
z późn. zm.).
Poza tą regulacją prawną pozostaje określenie zasad pomocy finansowej
i rzeczowej ofiarom katastrof i członkom ich rodzin. Projekt ustawy

o Funduszu Pomocy Katastrof, przewidujący utworzenie specjalnego funduszu
pomocy osobom poszkodowanym, stanowi uzupełnienie systemu ochrony
obywateli przewidzianego w ustawie z dnia 18 kwietnia

2002 r. o stanie klęski żywiołowej oraz ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590).
W projekcie ustawy nawiązano do pojęć katastrofy naturalnej i awarii
technicznej zawartych w ustawie o stanie klęski żywiołowej. Wedle
projektodawców niniejszy projekt ustawy ma zastosowanie do sytuacji
przewidzianych w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski
żywiołowej, jak również w sytuacjach innych zagrożeń, nie wymagających
wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. Takie rozwiązanie pozwala na objęcie
pomocą osób poszkodowanych w katastrofie naturalnej, awarii technicznej, w
rozumieniu przyjętym w przedmiotowej ustawie, również wówczas gdy
katastrofa lub awaria są następstwem działań o charakterze terrorystycznym.
Przyjęte rozwiązania umożliwią udzielenie pomocy niezależnie od
wprowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na jego części stanu

2
klęski żywiołowej lub istnienia sytuacji kryzysowej w rozumieniu ustawy o
zarządzaniu kryzysowym.
Fundusz Pomocy Ofiarom Katastrof będzie funduszem celowym, którego
dochody stanowić będą dotacje z budżetu państwa, a także darowizny, spadki,
zapisy, wpływy z organizowanych na rzecz Funduszu zbiórek publicznych oraz
odsetki od środków finansowych Funduszu. Formą prawną Funduszu będzie
instytucja funduszu celowego przewidziana ustawą z dnia 30 czerwca z 2005 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Rozwiązaniom
przyjętym w ustawie o finansach publicznych odpowiada przewidziana w
projekcie konstrukcja Funduszu.
Dysponentem Funduszu będzie Szef Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie dla zapewnienia najefektywniejszego
wykorzystania środków Funduszu projekt ustawy przewiduje powołanie
Komitetu Pomocy Ofiarom Katastrof, który będzie ciałem doradczym Szefa
Kancelarii Prezydenta RP. Wypłata środków z Funduszu będzie następowała po
zasięgnięciu opinii Komitetu. Podkreślenia wymaga, iż przewidziane w
projekcie świadczenia stanowią dopełnienie istniejącego obecnie systemu
pomocy dla osób poszkodowanych. W konsekwencji ustawa nie tworzy nowego
prawa podmiotowego osób, które zostały poszkodowane

w wyniku katastrofy. Tym samym nie będzie istniało roszczenie osoby
poszkodowanej do świadczenia określonego w ustawie. Intencją
projektodawców jest stworzenie podstawy prawnej do udzielania pomocy
osobom poszkodowanym, które, mimo, że znajdują się z powodu katastrofy w
trudnej sytuacji materialnej, nie mogą otrzymać wystarczającej pomocy
finansowej lub rzeczowej z innych źródeł.
Założeniem projektu jest takie określenie zasad funkcjonowania
Funduszu, by ograniczone zostały do minimum wydatki z budżetu państwa
związane z jego działaniem. Celowi temu służy przede wszystkim społeczny

3
charakter funkcji członka Komitetu Funduszu (ciała doradczego Szefa
Kancelarii), dopuszczenie możliwości lokowania wolnych środków Funduszu
wyłącznie w bony skarbowe i obligacje emitowane przez Skarb Państwa lub
NBP, a także powierzenie obsługi administracyjnej Komitetu Funduszu
Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając na celu zapewnienie szybkiego i skutecznego dostępu do pomocy
określonej w projekcie ustawy przewidziano delegację dla ministra właściwego
do spraw finansów publicznych (w porozumieniu z właściwymi ministrami) do
określenia trybu przekazywania świadczeń pieniężnych i innych świadczeń.
Organizację i szczegółowy zakres działania Komitetu określi regulamin
nadawany przez Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W celu zapewnienia pełnej jawności gospodarki finansowej Funduszu
projekt przewiduje publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej informacji
obejmującej wyszczególnienie źródeł dochodów Funduszu oraz sposobów
wykorzystania środków.
Wejście ustawy w życie nie będzie się łączyć z dodatkowymi wydatkami
z budżetu państwa na rzecz obsługi Funduszu. Nie jest możliwe oszacowanie
wydatków z budżetu państwa na pomoc ofiarom katastrof. Granicę pomocy
przyznawanej ze środków Funduszu określać będzie ustawa budżetowa. Projekt
ustawy rodzi pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.
Zakres przedmiotowy ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisem końcowym ustawa wejdzie w życie z dniem
1 stycznia 2011 r. Takie określenie daty wejścia w życie przedmiotowej ustawy
wiąże się z określeniem zakresu środków będących w dyspozycji Funduszu
w ustawie budżetowej.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: