eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad dopuszczania do wykonywania zawodu rzecznika patentowego na terytorium RP przez obywateli państw członkowskich UE;- znowelizowanie przepisów dotyczących kompetencji rzeczników patentowych, zasad wykonywania zawodu oraz rejestru kancelarii patentowych;- uregulowanie zasad naboru i prowadzenia aplikacji rzecznikowskiej;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3110
  • Data wpłynięcia: 2010-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1308

3110

a) zapobieganie konfliktom interesów i
podejmuje uchwałę odpowiednio o zawieszeniu
niezgodnościom pomiędzy niektórymi rodzajami
bądź o
przywróceniu prawa do wykonywania
działalności;
zawodu rzecznika patentowego.
b) zapewnienie niezależności i bezstronności

wymaganej w przypadku niektórych rodzajów
4. Na uchwałę, o której mowa w ust. 3,
działalności;
zainteresowanemu służy skarga do sądu
c) wzajemną zgodność uregulowań dotyczących
administracyjnego w terminie 30 dni od dnia
etyki zawodowej i postępowania zawodowego w
doręczenia uchwały.
przypadku różnych rodzajów działalności, w
szczególności w odniesieniu do zagadnień
związanych z tajemnicą zawodową.
3. W sprawozdaniu, o którym mowa w art. 39 ust.
1, państwa członkowskie określają, którzy
usługodawcy podlegają wymogom określonym w
ust. 1 niniejszego artykułu, treść tych wymogów
oraz przyczyny, dla których uważają je za
uzasadnione.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.



1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w
trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (="http://www.e-step.pl/urzednik" W wypadku konieczności dodania
uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność
ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć
charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np.
przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie
zastosowania takiej normy

Z uwagi na to, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rzecznikach patentowych nie jest w swej istocie projektem mającym na celu wdrożenie
dyrektywy do polskiego porządku prawnego, a poszczególne instytucje zostały przewidziane w projekcie niejako „przy okazji” zmiany ustawy w
zestawieniu uwzględniono jedynie te przepisy dyrektywy, które są przedmiotowym projektem implementowane.
Z tych samych względów nie wypełniono części tabeli pt. „Pozostałe przepisy projektu”.

12/05/BS
Projekt
ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie wysokości opłaty za aplikację rzecznikowską

Na podstawie art. 28a ust. 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. – o rzecznikach
patentowych (Dz. U. Nr 49, poz. 509, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Opłata roczna za aplikację rzecznikowską jest równa 3 krotności przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.
U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 224.) .
§ 2. Opłata, o której mowa w § 1, dotyczy pełnego roku szkolnego.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052,
z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 172, poz. 1804, z 2009 r. Nr 26, poz. 156 i Nr 216, poz. 1676 oraz
z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr ..., poz. ....


2

Uzasadnienie


Projektowane rozporządzenie jest wykonaniem delegacji ustawowej zawartej w art.
art. 28a ust. 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. – o rzecznikach patentowych (Dz. U. Nr 49,
poz. 509, z późn. zm.).
Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie wysokości opłaty za
przeprowadzenie aplikacji rzecznikowskiej. Dotychczas opłaty za aplikację określane były
w drodze uchwały Krajowej Rady Rzeczników Patentowych co budziło wiele kontrowersji
zwłaszcza że opłaty za aplikację radcowską czy adwokacką są niższe.
Wobec powyższego postanowiono, iż kwestia ta będzie regulowana odpowiednim
aktem wykonawczym. Zaznaczyć tu należy, że aplikacja rzecznikowska ma
interdyscyplinarny charakter. wiadczenie usług rzecznika patentowego wymaga posiadania
zarówno szerokiej wiedzy technicznej, prawniczej, językowej oraz specyficznego
doświadczenia w formułowaniu dokumentacji zgłoszeniowej dla poszczególnych
przedmiotów własności przemysłowej, którą składa się w Urzędzie Patentowym lub,
uprawnionym do udzielania praw wyłącznych, organie międzynarodowym. O fachowości
rzecznika patentowego decyduje, więc nie tylko wyższe wykształcenie w jednej określonej
dziedzinie, lecz specjalistyczne, wielostronne przygotowanie do zawodu. Wychodzi ono
daleko poza zakres wykształcenia oferowanego przez poszczególne kierunki studiów.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.), projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Gospodarki.
Projekt
rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dniowego vacatio legis.

3
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziałuje na aplikantów rzeczniowskich.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z Polską Izbą Rzeczników Patentowych,
Stowarzyszeniem Ochrony Własności Przemysłowej, Zrzeszeniem Rzeczników Patentowych
Prowadzących Kancelarie, Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów,
Polskim Związkiem Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów, Federacją Stowarzyszeń
Naukowo – Technicznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie oddziaływała na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie oddziaływała na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.

7. Źródła finansowania
Projekt nie powoduje wydatków po stronie budżetu państwa.

13/05/BS
Projekt
ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie wysokości opłaty za udział w egzaminie konkursowym

Na podstawie art. 28b ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. – o rzecznikach
patentowych (Dz. U. Nr 49, poz. 509, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Opłata za udział w egzaminie konkursowym jest równa 0,3 przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.
U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 224.).
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady MInistrów

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z
2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 172, poz. 1804, z 2009 r. Nr 26, poz. 156 i Nr 216, poz. 1676 oraz z
2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr ..., poz. ... .

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: