eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych

projekt dotyczy: zmiany terminologii, doprecyzowaniu postępowania detektywa ze zgromadzonym w toku postępowania danymi osobowymi, nałożenia obowiązku sporządzenia notatki z czynności czy to zniszczenia czy przekazania innym danych osobowych, przeprowadzenia przez Komendanta Głównego Policji egzaminu dla osób ubiegających się o licencję

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3017
  • Data wpłynięcia: 2010-04-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o usługach detektywistycznych
  • data uchwalenia: 2010-11-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 6, poz. 17

3017

Załącznik nr 2

Egz. nr ……

PROTOKÓŁ EGZAMINU NA LICENCJ DETEKTYWA
Nr ………/2010


Pan (-i) ………………………………………………………………………………………
(imię, nazwisko, imię ojca, data urodzenia)

przystąpił(-a) w dniu ……………….., do egzaminu dla osób ubiegających się o wydanie
licencji detektywa przeprowadzonego przez Komisję Egzaminacyjną powołaną przez
Komendanta Głównego Policji, w składzie:
Przewodniczący -
………………………………………………………………………………..
Członkowie:
• przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych -
• przedstawiciel Komendanta Głównego Policji -
• przedstawiciel Prezesa Sądu Apelacyjnego w Warszawie -
• przedstawiciel Prokuratora Apelacyjnego w Warszawie -
• przedstawiciel środowiska naukowego, reprezentującego jedną z dziedzin wiedzy, o
których mowa w art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach
detektywistycznych
, wskazany przez władze szkół wyższych lub innych ośrodków
naukowych –
• przedstawiciel organizacji zawodowych zrzeszających detektywów, wybrany z listy
reprezentantów sporządzonej przez te organizacje

Cz ść pisemna
Po sprawdzeniu stwierdzono ……. prawidłowych odpowiedzi .
Po sprawdzeniu zadania praktycznego przyznano ………punktów za jego wykonanie.
Łącznie zdający uzyskał ………punktów (…….%), co oznacza, że część pisemna została
zaliczona/nie została zaliczona*

Cz ść ustna
Zdający udzielał odpowiedzi na pytania z karty nr ……… i uzyskał następującą liczbę
punktów
• pytanie nr 1 - …………
• pytanie nr 2 - …………
• pytanie nr 3 - …………
• pytanie nr 4 - ………….
• pytanie nr 5 - …………
• pytanie nr 6 - ………….
Ponadto członkowie komisji zadali dodatkowe pytania:

Po przeprowadzeniu części ustnej egzaminu stwierdzono …… punktów (…….%),
co oznacza, że część ustna została zaliczona/nie została zaliczona*



9
Uchwałą Komisji Egzaminacyjnej z dnia ………… zdający(a) uzyskał(a) ocenę
................................................... z przeprowadzonego egzaminu na licencję detektywa.

Uwagi Komisji Egzaminacyjnej:
……………………………………………………………………..

Podpisy Komisji Egzaminacyjnej
1..................................................................... - przewodniczący
2.....................................................................
3......................................................................
4......................................................................
5......................................................................
6......................................................................

Sporządzono w 1 egz.





* niepotrzebne skreślić






10
Załącznik nr 3


Oznaczenie organu
data ..................

ZA WIADCZENIE



Niniejszym zaświadcza się, że Pan ………………………………………………. ur. dnia
…………w ................................., zamieszkały………………………………………………
przystąpił w dniu ………………………..do egzaminu na licencję detektywa, który złożył
z wynikiem pozytywnym.



Przewodniczący komisji egzaminacyjnej
Imię nazwisko



Zaświadczenie wydaje się celem dołączenia do wniosku o wydanie licencji detektywa.




Wyk. w 2 egz.
Egz. Nr 1 – zdający
Egz. Nr 2 – a/a





11


UZASADNIENIE


Projektowane rozporządzenie wykonuje upoważnienie ustawowe wynikające z art. 34
ustawy o usługach detektywistycznych i ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie
z dnia 6 listopada 2002 r. w sprawie egzaminów dla osób ubiegających się o wydanie licencji
detektywa (
Dz. U. Nr 186, poz. 1559 ze zm.).
W § 1 określono szczegółowo przedmiot rozporządzenia, rozbudowując go

w stosunku do aktu obowiązującego o: tryb pracy zespołu do przygotowania pytań i zadań
praktycznych na egzamin, sposób opracowania i przekazania Komendantowi Głównemu
Policji pytań i zadań praktycznych, sposób oceniania, przeprowadzania i dokumentowania
egzaminu oraz określenie wzorów dokumentów egzaminacyjnych.
W § 2 znajduje się odwołanie do załącznika nr 1, który określa tematy egzaminacyjne.
Temat I dotyczy zasad wykonywania usług detektywistycznych. Przepisy ustawy

o usługach detektywistycznych określają m.in. zakres czynności wykonywanych przez
detektywa, jego prawa i obowiązki, zasady wykonywania działalności gospodarczej

w zakresie usług detektywistycznych, wymagania kwalifikacyjne detektywów, w tym
podstawy zawieszenia praw wynikających z licencji oraz podstawy cofnięcia tego
uprawnienia. Nie ulega więc wątpliwości, że osoba ubiegająca się o licencję detektywa –
w celu prawidłowej realizacji swoich czynności jest obowiązana znać przedmiotowe
regulacje.
Zgodnie z ustawą detektyw realizuje między innymi czynności wynikające ze stosunków
prawnych dotyczących osób fizycznych, w sprawach wynikających ze stosunków
gospodarczych, ma prawo sprawdzać wiarygodność informacji dotyczących szkód
zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym a także poszukiwać osoby zaginione lub
ukrywające się. Ponadto może zbierać informacje w sprawach, w których toczy się
postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia
skarbowe. W celu realizowania tych zadań zgodnie z prawem, a przede wszystkim, aby nie
przekroczyć uprawnień, detektyw musi posiadać wiedzę, choćby ogólną, z różnych dziedzin
prawa, a także dotyczących dostępu do informacji niejawnych i ochrony danych osobowych.
Z tego względu zakres tematów egzaminacyjnych musi obejmować zagadnienia
umieszczone w poszczególnych tematach bloku ogólnoprawnego i dot. ochrony informacji
W stosunku do obowiązującego rozporządzenia, tematy z bloku ogólnoprawnego zostały
ograniczone, zrezygnowano bowiem z zagadnień dotyczących wiktymologii

i psychologii sądowej. Istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że wiedza w tym zakresie
będzie detektywowi niezbędna do wykonywania czynności. Zakres egzaminu jest bardzo
szeroki, a więc brak jest uzasadnienia do wzbogacania go o tematy, z którymi
najprawdopodobniej detektyw nie spotka się w swojej pracy.
Odnosząc się do bloku tematów dotyczących organizacji i funkcjonowania organów
wymiaru sprawiedliwości i przestrzegania prawa stwierdzić należy, że wiedza na temat
konstytucyjnych praw i obowiązków, praw osobistych oraz środków ich ochrony będzie
przydatna do zgodnego z prawem wykonywania obowiązków i stanowić będzie dla detektywa
ochronę przed naruszeniem praw lub wolności danej osoby. Znajomość przepisów z zakresu
organizacji sądów i prokuratury niewątpliwie również ma znaczenie dla detektywa, gdyż są
to instytucje, z którymi może mieć do czynienia jako detektyw lub przedsiębiorca świadczący
usługi detektywistyczne w związku z prowadzonymi sprawami.
Wiedza dotycząca działalności Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Straży Granicznej, straży miejskiej (gminnej), Straży Ochrony Kolei, Inspekcji

12
Transportu Drogowego, wywiadu skarbowego i kontroli celnej, szczególnie

w zakresie uprawnień i obowiązków funkcjonariuszy tych formacji będzie pomocna przy
ocenie możliwości i dopuszczalności przyjęcia zlecenia czy sposobu wykonania określonej
czynności, tym bardziej, że ustawa zakazuje mu stosowania środków technicznych oraz
metod i czynności operacyjno-rozpoznawczych, zastrzeżonych dla upoważnionych organów
na mocy odrębnych przepisów.
W § 3 określony został tryb i termin wyznaczania członków komisji egzaminacyjnej oraz
zespołu do przygotowania pytań i zadań praktycznych na egzamin. Obecnie obowiązujące
rozporządzenie nie przewidywało powołania zespołu, tym samym nie określało terminu dla
tej czynności. Opracowanie tematów egzaminu pisemnego powierzone było Centrum
Szkolenia Policji. Projekt zmienionej ustawy zakłada przygotowywanie zestawów
egzaminacyjnych przez zespół składający się z 3 przedstawicieli szkół policyjnych.
Przepis § 4 reguluje precyzyjnie tryb i zakres prac zespołu oraz określa, co wchodzi
w skład zestawu egzaminacyjnego, a także które jego części są przeznaczone wyłącznie na
użytek komisji egzaminacyjnej.
Przepis § 5 reguluje kwestie związane z drukowaniem, powielaniem i przechowywaniem
zestawu. Ponadto określa termin przekazania zestawu Komendantowi Głównemu Policji
i termin jego odbioru przez przewodniczącego komisji. Są to nowe regulacje, bowiem
obowiązujące rozporządzenie nie zawierało przepisów w tym zakresie.
Przepis § 6 obliguje zdającego do okazania przed przystąpieniem do egzaminu dokumentu
potwierdzającego tożsamość, a na organ nakłada obowiązek przeegzaminowania danej osoby
w ciągu jednego dnia. Jest to konieczny zapis, bowiem w przypadku gdy do egzaminu będzie
chciała przystąpić duża liczba kandydatów, może się zdarzyć, że będzie on trwał więcej niż
jeden dzień. Zatem niezbędne jest, aby osoba zdawała obie części egzaminu w tym samym
dniu, aby nie narażać kandydatów na dodatkowe koszty związane z koniecznością noclegu.
Przepis ten wskazuje też, że egzamin rozpoczyna się z chwilą otwarcia koperty
zawierającej zestaw pytań i zadań praktycznych na egzamin. Zawartość koperty do czasu jej
otwarcia na egzaminie posiada klauzulę informacji zastrzeżonej.
Przepisy § 7 i 8 określają szczegółową organizację egzaminu, w tym sposób oceniania
i czas jego trwania. W stosunku do obowiązującego rozporządzenia sposób oceniania uległ
zmianie, ponadto część pisemna została rozbudowana o zadanie praktyczne. Określono także
sposób przeprowadzania części ustnej egzaminu. Brak regulacji w tym zakresie powodował,
że nie odbywało się to jednolicie na terenie kraju, niektóre komisje egzaminacyjne stosowały
zestawy pytań losowane przez zdającego, inne praktykowały wyłącznie zadawanie pytań
przez członków komisji.
W § 9 przewidziano możliwość uchylenia przez komisję pytania lub zadania praktycznego,
w przypadku stwierdzenia w nich błędu. Jest to nowe rozwiązanie, ale bardzo istotne. Nie
można bowiem wykluczyć, że pytanie lub zadanie praktyczne będzie zawierało
nieprawidłowość, co może mieć znaczenie dla ogólnej punktacji, a w konsekwencji dla
wyniku egzaminu.
W § 10 określono tryb postępowania w sytuacji stwierdzenia, że koperta z zestawem pytań
i zadań praktycznych została otwarta przed rozpoczęciem egzaminu lub w przypadku
niezgodności składu komisji ze składem określonym w ustawie. Tę pierwszą sytuację
przewidywały przepisy obowiązującego rozporządzenia, natomiast druga nie była
uregulowana.
Przepis § 11 określa formę podejmowania decyzji przez komisję. Określono, że będą to
uchwały, jest to także zapis nie funkcjonujący w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu.
Przepis § 12 odnosi się do protokołu z egzaminu, określa jego wzór, wskazuje osoby
upoważnione do podpisywania oraz miejsce przechowywania tego dokumentu.

13
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: