eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

terytorium państwa członkowskiego będącego terminologii stosowanej w całej ustawie wprowadzono definicje „podmiotu
podmiotem upoważnionym przez właściwe władze wysyłającego” i „podmiotu odbierającego”, wskazujące na krąg
podatkowe tego państwa członkowskiego do
podmiotów uprawnionych do wysyłania lub odbierania wyrobów
otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot Posługiwanie się w ustawie tymi pojęciami pozwoli uniknąć
objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 każdorazowego wymieniania wszystkich podmiotów uprawnionych do
ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z wysyłania lub odbierania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
procedury zawieszenia poboru akcyzy.
akcyzy.”,


Art. 1
po art. 7 dodaje się art. 7a i 7b w brzmieniu:
Art. 7a [implementacja] przepis ten umożliwia uregulowanie, w
pkt 2
odmienny sposób niż to wynika z ustawy, zasad opodatkowania akcyzą
„Art. 7a. W przypadku zawarcia przez Rzeczpospolitą wyrobów akcyzowych używanych do budowy lub utrzymania mostu
Polską z państwem członkowskim umowy w sprawie transgranicznego, w umowie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a państwem
odpowiedzialności za budowę lub utrzymanie mostu członkowskim. Możliwość taka wynika z dyrektywy 2008/118/WE i ma na
transgranicznego, most i miejsce jego budowy, o których celu ułatwienie współpracy państw - stron umowy w zakresie
mowa w umowie, uważa się za część terytorium państwa, infrastruktury granicznej. Dodatkowo przepis ten będzie miał zastosowanie
które zgodnie z umową jest odpowiedzialne za budowę lub bezpośrednio do podpisanej przez Polskę w dniu 26 lutego 2008 r. umowy
utrzymanie mostu.
z Republiką Federalną Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych
Art. 7b. 1. Wiążąca informacja taryfowa, o której mowa w obiektów mostowych w ciągu linii kolejowych o znaczeniu państwowym
art. 12 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 w Rzeczpospolitej Polskiej i ciągu federalnych linii kolejowych w
października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Republice Federalnej Niemiec (Dz. U. z 2009 r. Nr 68, poz. 577).
Celny (Dz. Urz. UE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. Art. 7b - przepis ten umożliwia stosowanie tzw. wiążących informacji
307, z późn. zm.), ma odpowiednio zastosowanie w obrocie taryfowych (WIT) wydawanych na podstawie przepisów prawa celnego, w
wyrobami akcyzowymi na terytorium kraju oraz w ich sprawach z zakresu podatku akcyzowego przez organy podatkowe i
nabyciu wewnątrzwspólnotowym, zgodnie z przepisami podmioty prowadzące działalność w zakresie wyrobów akcyzowych.
rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego
Wspólnotowy Kodeks Celny oraz rozporządzenia Komisji
(EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego
przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr
2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.
Urz. UE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku wiążącej
informacji taryfowej wydanej na podstawie zmiany w
Nomenklaturze Scalonej, która nie została określona w

54
niniejszej ustawie.”;

Art. 1 w ust. 2 w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
uzupełniono przedmiot opodatkowania o użycie wyrobów akcyzowych
pkt 3 lit.
objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie niezgodnie
„b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do
b
z warunkami uprawniającymi do zwolnienia. W konsekwencji podatnikami
zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;”,
akcyzy staną się obok podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z
wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych określoną stawką akcyzy
ze względu na przeznaczenie również podmioty prowadzące działalność
gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych
zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w przypadku
naruszenia warunków uprawniających do zwolnienia, np. w zakresie
prowadzenia ewidencji zwolnionych wyrobów akcyzowych.
Dokonując omawianej zmiany zrównano wobec prawa wszystkie podmioty
naruszające warunki uprawniające do stosowania określonych preferencji
związanych z przeznaczeniem wyrobu.

Art. 1
w art. 9:
Art. 9 ust. 1 pkt 2 – zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo
pkt 4
energetyczne, posiadania koncesji nie wymaga wytwarzanie energii
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
elektrycznej w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej
„2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na nieprzekraczającej 50 MW, niezaliczanych do odnawialnych źródeł
terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający energii lub źródeł kogeneracyjnych. Zatem wytwórcy ci mogą sprzedawać
koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub energię elektryczną bez konieczności posiadania koncesji na wytwarzanie
obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy i obrót, w tym do nabywców końcowych. W związku z powyższym
z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który doprecyzowano dotychczasowe brzmienie przepisu w zakresie sprzedaży
wyprodukował tę energię;”,
energii elektrycznej nabywcy końcowemu przez podmiot nieposiadający
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, który wyprodukował tę
„2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat energię.
powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii Art. 9 ust. 2 - w nowym brzmieniu sprecyzowano, że straty, które są
elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej wyłączone spod opodatkowania nie obejmują nielegalnie pobranej energii.
przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej W przypadku ujawnienia takich strat i identyfikacji podmiotu
pobranej nielegalnie.”,
odpowiedzialnego za nielegalny pobór energii za podatnika będzie
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
uznawało się właśnie ten podmiot.
Art. 9 ust. 3 - zmiana dotyczy sytuacji, w której podmiot będący
„3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał podatnikiem sprzedaje lub zu ywa energię elektryczną, od której
obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z wcze niej został zapłacony podatek akcyzowy. W dotychczasowych
czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje przepisach zasada jednokrotnego opodatkowania akcyzą, okre lona w
obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności art. 8 ust. 6 nie miała zastosowania do energii elektrycznej. Mając na
podlegającej opodatkowaniu akcyzą jeżeli kwota akcyzy

55
podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy uwadze praktykę działalno ci firm posiadających koncesję (zakup
została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, energii elektrycznej z zapłaconym podatkiem akcyzowym) wła ciwym
chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.”;
jest wprowadzenie analogicznego przepisu regulującego opisaną wy ej
zasadę równie dla energii elektrycznej. Zmiana regulacji w tym
zakresie jest realizacją zasady równo ci wobec prawa.

Art. 1
art. 11 otrzymuje brzmienie:
zmiana przepisu spowodowana jest koniecznością nowego uregulowania
pkt 6
sposobu dokonywania płatności podatku akcyzowego. W związku z
„Art. 11. 1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek faktem, że spółki dystrybucyjne nie są w stanie w najbliższym czasie
podatkowy powstaje:
dostosować swoich systemów bilingowych do wpłat miesięcznych, które
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii wynikały do tej pory z art. 25, konieczne było wypracowanie rozwiązania,
elektrycznej przez nabywcę końcowego;
które umożliwi powstanie obowiązku podatkowego i płatność akcyzy w
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy momencie wydania energii i wystawiania blankietów lub faktur
końcowemu, w przypadku sprzedaży energii
prognozowych, które są wystawiane w przypadku klientów, z którymi
elektrycznej na terytorium kraju;
zawarte zostały umowy zawierające zapisy o dłuższych okresach
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o rozliczeniowych. Modyfikacji uległ czas powstania obowiązku
których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
podatkowego, który co do zasady powstaje tak jak na podstawie
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku dotychczasowych przepisów, w momencie wydania energii nabywcy
importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowemu na terytorium kraju, jednakże musi być związany z
końcowego.
wystawieniem blankietu lub faktury, dokumentujących ilość energii
podlegającej wydaniu. Odpowiednio zmianie uległ zapis art. 24 ust. 1.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt Przedmiotowa zmiana nie generuje żadnych kosztów, a ma na celu jedynie
2, nabywcy końcowemu, związane jest z wystawieniem usprawnienie sposobu rozliczania z podatnikami.
przez podatnika każdej faktury lub każdego innego
dokumentu, z którego wynika zapłata należności za
sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.”;

Art. 1
w art. 13:
zmiany mają charakter dostosowawczy i wynikają ze zmian
pkt 7 lit.
wprowadzonych w art. 24.
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
b

„6. W przypadku niewyznaczenia podmiotu reprezentującego,
odmowy przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podmiotu
reprezentującego przez właściwego naczelnika urzędu celnego
lub nieprzesłania w terminie przez nabywcę końcowego
podmiotowi reprezentującemu kopii faktury, o której mowa w
art. 24 ust. 1 pkt 1, podatnikiem jest nabywca końcowy, który
dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego energii
elektrycznej.”,

56
Art. 1 w art. 14: d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
zmiana ma charakter porządkujący i wynika z wprowadzenia instytucji
pkt 8 lit.
zarejestrowanego wysyłającego
„7. W przypadku importu lub wysłania z zastosowaniem
d
procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów
akcyzowych z miejsca importu, o którym mowa w art. 8
ust. 1 pkt 6, organami podatkowymi w zakresie akcyzy są
naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi,
na podstawie przepisów prawa celnego, do obliczenia i
zaksięgowania kwoty należności celnych przywozowych
wynikających z długu celnego.”,

Art. 1
w art. 17 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
zmiany mają charakter dostosowawczy i wynikają ze zmian
pkt 9
wprowadzonych w art. 24.
„ 3. Nabywca końcowy jest obowiązany przesyłać kopie faktur,
o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1, podmiotowi
reprezentującemu w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.”;

Art. 1
w ust. 3:
z uwagi na zmienioną siatkę pojęciową podmiotów uczestniczących w
pkt 10
obrocie wyrobami akcyzowymi przemieszczanymi z zastosowaniem
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
lit. a
procedury zawieszenia poboru akcyzy, wprowadzono odpowiednie zmiany
tiret
„1) dane identyfikacyjne podmiotów prowadzących w określonym w tym przepisie katalogu podmiotów ujętych w ewidencji
pierwsz
składy podatkowe, zarejestrowanych odbiorców, z prowadzonej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
y
wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego Zmiany polegają na zastąpieniu instytucji zarejestrowanego handlowcy
zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów
instytucją zarejestrowanego odbiorcy, jak również wprowadzeniu instytucji
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
zarejestrowanego wysyłającego.
zarejestrowanych wysyłających oraz podmiotów
pośredniczących, adresy ich siedzib lub zamieszkania
oraz adresy ich poczty elektronicznej;”,

Art. 1
w art. 21:
Art. 21 ust. 3 pkt 1-3 – zmiany mają charakter dostosowawczy i wynikają
pkt 11
z innych zmian merytorycznych. W pkt 1 wykreślono odwołanie do
a) w ust. 3 pkt 1 – 3 otrzymują brzmienie:
deklaracji uproszczonej składanej przez niezarejestrowanego handlowca.
„1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do Podmiot ten został zastąpiony zarejestrowanym odbiorcą, który nie będzie
złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty składał deklaracji uproszczonej, ale deklarację podatkową określoną w art.
akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
21 ust. 1. W związku z tym zmieni się termin składania deklaracji oraz
2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do zapłaty akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę posiadającego zezwolenie
złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych (dotychczasowy
akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. niezarejestrowany handlowiec). Obowiązujący dotychczas termin

57
24 ust. 1;
składania deklaracji wynoszący 3 dni licząc od dnia powstania obowiązku
3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą podatkowego wydłuży się do 22-53 dni – w zależności od dnia miesiąca, w
w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową którym powstanie obowiązek podatkowy. W pkt 3 przepis uzupełniono o
stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z przypadki całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych wprowadzone w
wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień art. 8 ust. 3.
realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień
ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego Art. 21 ust. 7 - nowelizacja art. 21 ust. 7 pkt 1 ma charakter
zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w doprecyzowujący i polega na wprowadzeniu w nim odwołania do art. 21
art. 30 ust. 3;”,
ust. 7 pkt 4 lit b. Przepis zawarty w art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. b reguluje
kwestię rozliczenia wartości podatkowych znaków akcyzy nanoszonych w
b) ust. 7 – 9 otrzymują brzmienie:
składzie podatkowym na wyroby właściciela, o którym mowa w art. 13 ust.
„7. Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę 3. Zmiana wynika z faktu, że w praktyce powstały wątpliwości czy
akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość właściciel, o którym mowa w art. 13 ust. 3, może rozliczyć wartość
podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na podatkowych znaków akcyzy również w oparciu o przepis art. 21 ust. 7 pkt
wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów 1, który pozwala na rozliczenie tej wartości następnego dnia po naniesieniu
akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
znaków akcyzy na wyroby akcyzowe, gdy oznaczanie wyrobów
1) następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany akcyzowych odbywa się w składzie podatkowym. W celu uniknięcia tego
wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe – w typu wątpliwości wprowadzono odwołanie, o którym mowa na wstępie.
przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami Nowelizacja art. 21 ust. 7 polega również na zastąpieniu pojęć
akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca pojęciem
zastrzeżeniem pkt 4 lit. b;
zarejestrowanego odbiorcy i jest konsekwencją nowego zdefiniowania
2) po powstaniu obowiązku podatkowego – w przypadku:
podmiotów. Patrz uzasadnienie do art. 2 pkt 13.
a) produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w W art. 21 ust. 7 pkt 2 lit. d wprowadzono możliwość rozliczenia wartości
art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
podatkowych znaków akcyzy przez przedstawiciela podatkowego. Zgodnie
z art. 116 ust. 1 pkt 4 przedstawiciel podatkowy jest obowiązany do
b) zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, zatem powinien mieć
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako możliwość rozliczenia w podatku akcyzowym wartości podatkowych
zarejestrowany odbiorca,
znaków akcyzy. Z uwagi na to, że z całokształtu uregulowań dotyczących
c) podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo podatku akcyzowego wynika, że do składu podatkowego mogą być
wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium wprowadzane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy również wyroby
państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej akcyzowe oznaczone znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego,
działalności gospodarczej,
znowelizowano zapis art. 21 ust. 7 pkt 3 poprzez uwzględnienie w nim
d) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów
przypadku importu.
akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego za
pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, o Art. 21 ust. 8 – zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu kwota akcyzy od
którym mowa w art. 79 ust. 1;
wyprodukowanych wyrobów akcyzowych może zostać obniżona o akcyzę
3) następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania wyrobów akcyzowych. W

58
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: