eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1


70

akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec lub na nabycie wyrobów akcyzowych
jako niezarejestrowany handlowiec.

Art. 10. Do dnia 31 grudnia 2010 r. przemieszczanie wyrobów akcyzowych
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach
obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 11. Do dnia 31 grudnia 2010 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów
akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia
poboru akcyzy odbywa się na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, określonych odpowiednio dla zarejestrowanego handlowca lub
niezarejestrowanego handlowca.

Art. 12. Do dnia 31 grudnia 2010 r. przemieszczanie wyrobów akcyzowych
z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy dokonywane przez
zarejestrowanego wysyłającego odbywa się na zasadach obowiązujących przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, określonych dla podmiotu prowadzącego skład
podatkowy, w szczególności dokonuje się z dołączeniem do przemieszczanych
wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Art. 13. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach, z zastosowaniem których, zgodnie
z art. 10 – 12, rozpoczęto to przemieszczanie, nawet jeżeli jego zakończenie nastąpi po
upływie terminu, o którym mowa w tych przepisach.

Art. 14. Opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy, o której
mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, podlega użycie wyrobów
akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie bez
zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy, dostarczonych
podmiotowi zużywającemu po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 15. 1. Jeżeli okres rozliczeniowy energii elektrycznej rozpoczął się przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy i obejmuje również okres po dniu jej wejścia


71

w życie, podmiot sprzedający energię elektryczną podmiotowi posiadającemu koncesję
na wytwarzanie energii elektrycznej jest obowiązany na wystawianej temu podmiotowi
fakturze uwzględnić akcyzę należną za energię elektryczną wydaną przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. W przypadku braku możliwości określenia ilości energii elektrycznej wydanej przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jej ilość ustala się proporcjonalnie do okresu
obowiązywania w okresie rozliczeniowym ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym oraz nadawanym niniejszą ustawą.

Art. 16. Wstępne wpłaty akcyzy za okresy miesięczne, o których mowa w art. 25
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, uiszczone przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy i nieuwzględnione w deklaracjach podatkowych
złożonych przed dniem jej wejścia w życie, są uwzględniane w deklaracjach
podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 17. Decyzje wydane na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa
w
art.
1, w brzmieniu dotychczasowym, ustalające dopuszczalne normy zużycia
wyrobów akcyzowych, dla których po wejściu w życie niniejszej ustawy nie ustala się
dopuszczalnych norm zużycia, wygasają z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 18. Ostateczna zmiana wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy, o której
mowa w art. 125 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, dotycząca wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy złożonego przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, może być złożona w terminie 14 dni od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy i nie może przekraczać 2 % ilości zamówienia zawartego
w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania, a jeżeli takiej zmiany nie było – we
wstępnym zapotrzebowaniu.

Art. 19. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2010 r.


24/03/BS


U Z A S A D N I E N I E

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, zwany
dalej „projektem”, wprowadza zmiany do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.), ustawy z dnia 10 września 1999 r.
– Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.). Projekt ten został opracowany w związku z koniecznością implementacji do dnia
1 stycznia 2010 r. postanowień dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r.
w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dotychczasową
tzw. dyrektywę horyzontalną 92/12/EWG, jak również wprowadzenia zmian uwzględ-
niających potrzeby praktyki stosowania prawa w zakresie akcyzy.
Do podstawowych zmian zaproponowanych w projekcie, związanych z koniecznością
implementacji dyrektywy 2008/118/WE, należy zaliczyć:
– unormowanie krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi
przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akcyzy, zwanego dalej „Systemem”, i potwierdzania odbioru wyrobów za pośrednictwem
tego Systemu,
– uregulowanie kwestii związanych z elektroniczną obsługą zabezpieczeń akcyzowych
w związku z wprowadzeniem Systemu,
– wprowadzenie definicji zawieszającej procedury celnej i zmiana definicji importu,
– wprowadzenie instytucji „zarejestrowanego wysyłającego” w celu umożliwienia
szerszego zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do
importowanych wyrobów akcyzowych,
– zastąpienie stosowanych dotychczas instytucji zarejestrowanego handlowca i nie-
zarejestrowanego handlowca jedną instytucją zarejestrowanego odbiorcy,
– określenie zasad postępowania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w trakcie
przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium Unii
Europejskiej,

2

– umożliwienie uproszczenia zasad opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych
używanych do budowy i utrzymania mostów transgranicznych.
Do podstawowych zmian zaproponowanych w projekcie, związanych z koniecznością
uwzględnienia potrzeb praktyki w zakresie stosowania przepisów akcyzowych, należy
zaliczyć:
– opodatkowanie zużycia nabywanej na własne potrzeby energii elektrycznej przez
podmioty posiadające koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej,
– wprowadzenie regulacji mającej na celu zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu
akcyzą energii elektrycznej w sytuacji, gdy energia elektryczna, od której akcyza została
zapłacona w należnej wysokości, stanie się ponownie przedmiotem czynności podle-
gającej opodatkowaniu,
– wprowadzenie regulacji przewidującej powstanie obowiązku podatkowego w przy-
padku niedopełnienia obowiązku prowadzenia ewidencji przez „podmioty zużywające”
prowadzące działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych
zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
– uregulowanie zasad dokonywania ponownego wprowadzenia do składu podatkowego
wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo do podmiotu
zużywającego, jak również dostarczonych do tych podmiotów, ale zwracanych przez nie,
np. w wyniku reklamacji,
– ograniczenie zakresu podmiotów, które mogą złożyć zabezpieczenie akcyzowe
w miejsce podatnika akcyzy,
– unormowanie odpowiedniego stosowania tzw. wiążących informacji taryfowych (WIT)
wydawanych na podstawie przepisów prawa celnego, w sprawach z zakresu podatku
akcyzowego przez organy podatkowe i podmioty prowadzące działalność w zakresie
wyrobów akcyzowych,
– wydawanie zbiorczych dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy od większej ilości
nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych.
Opis zmian w ustawie o podatku akcyzowym, które związane są z implementacją
postanowień dyrektywy 2008/118/WE został poprzedzony określeniem (implementacja).



3

I. Art. 1 projektu – zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”:
Art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a – b (implementacja) – zmiany wprowadzone w przedmiotowych
przepisach mają charakter porządkujący i doprecyzowujący terminologię zastosowaną
w przepisach ustawy do terminologii zastosowanej w dyrektywie 2008/118/WE, jak również
są konsekwencją wprowadzenia zmian w zakresie definicji terytorium państwa
członkowskiego i terytorium Unii, na gruncie przepisów tej dyrektywy i konieczności
dokonania ich implementacji do przepisów krajowych.
Art. 2 ust. 1 pkt 6 i 8 – zmiana zawartych w przedmiotowych przepisach definicji: eksportu
i dostawy wewnątrzwspólnotowej polega na rezygnacji ze wskazywania w tych definicjach, iż
nie mamy do czynienia z eksportem lub dostawą wewnątrzwspólnotową (w przypadku
wywozu z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej lub przemieszczania
z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego), jeżeli wyroby akcyzowe są
oznaczone znakami akcyzy. Ograniczenia w ww. zakresie wynikają bowiem z innych
przepisów ustawy (art. 41 ust. 9 i art. 82 ust. 5).
Art. 2 ust. 1 pkt 7 (implementacja) – zmiana definicji importu stanowi konsekwencję
wprowadzenia definicji importu w dyrektywie 2008/118/WE i uznania, że nie mamy do
czynienia z importem, dopóki wyroby akcyzowe objęte są zawieszającą procedurą celną.
Zgodnie z art. 4 pkt 8 ww. dyrektywy, w przypadku wprowadzenia wyrobów akcyzowych na
terytorium Unii Europejskiej i objęcia ich zawieszającą procedurą celną, import tych
wyrobów ma miejsce wówczas, gdy zostaną one zwolnione z zawieszającej procedury celnej.
Dotychczasową definicję importu pozostawiono natomiast w stosunku do samochodów
osobowych.
Art. 2 ust. 1 pkt 13 (implementacja) – w miejsce dotychczasowych definicji „zareje-
strowanego handlowca” i „niezarejestrowanego handlowca” wprowadzono definicję
„zarejestrowanego odbiorcy”. Rezygnacja z odrębnego definiowania podmiotu, któremu
wydano jednorazowe zezwolenie na nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych
w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ma na celu dostosowanie krajowych regulacji do
przepisów dyrektywy 2008/118/WE, która nie rozróżnia pojęć zarejestrowanego odbiorcy
i niezarejestrowanego odbiorcy. Ponadto zastąpienie pojęcia „zarejestrowanego handlowca”
pojęciem „zarejestrowanego odbiorcy” wynika z potrzeby ujednolicenia terminologii
ustawowej z terminologią zastosowaną w dyrektywie 2008/118/WE.


strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: