eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

- znwelizowanie przepisu stanowiącego upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe warunki podwyższania emerytur dla żołnierzy z tytułu pełnienia określonego rodzaju zadań;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2922
  • Data wpłynięcia: 2010-02-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1130

2922

3) w charakterze nurka łub płetwonurka, jeżeli żołnierz w ramach wykonywanych zadań
służbowych przebywał pod wodą w ciągu roku kalendarzowego w wymiarze nie niższym
niż:
a) 30 godzin - w głębinowym sprzęcie nurkowym zasilanym mieszaniną oddechową;
b) 60 godzin - w autonomicznych aparatach nurkowych o zamkniętym obiegu tlenu albo
zamkniętym lub półzamkniętym obiegu mieszaniny oddechowej;
c) 90 godzin - w sprzęcie nurkowym zasilanym sprężonym powietrzem;
4) w jednostkach organizacyjnych przeznaczonych do fizycznego zwalczania terroryzmu,
jeżeli żołnierz wykonywał zadania polegające na bezpośrednim fizycznym zwalczaniu
terroryzmu.

§ 3. Emeryturę wojskową podwyższa się o 1% podstawy wymiaru za każdy pełny rok
zawodowej służby wojskowej pełnionej bezpośrednio:
1) w składzie personelu latającego na innych samolotach lub śmigłowcach, jeżeli żołnierz
wykonywał loty w wymiarze nie mniejszym niż 40 godzin w ciągu roku kalendarzowego;
2) w składzie załóg nawodnyh wojskowych jednostek pływających, jeżeli żołnierz w ciągu
roku kalendarzowego przebywał na morzu w łącznym wymiarze nie niższym niż 30 dni w
ciągu roku kalendarzowego, w czasie nie krótszym niż 6 godzin dziennie;
3) w charakterze skoczka spadochronowego, jeżeli żołnierz - w ramach obowiązków
wynikających z opisu zajmowanego stanowiska służbowego w ramach szkolenia
jednostek lub pododdziałów wojskowych objętych szkoleniem spadochronowym -
wykonywał w ciągu roku kalendarzowego co najmniej:
a)
20 skoków ze spadochronem - jeżeli żołnierz pełnił służbę w charakterze
wojskowego instruktora spadochronowego;
b)
5 skoków ze spadochronem - innemu żołnierzowi;
4) w charakterze sapera, jeżeli żołnierz uczestniczył w rozminowywaniu i oczyszczaniu
terenów z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych oraz brał udział w szkoleniach
poligonowych z wykorzystaniem materiałów wybuchowych lub pracach minerskich z
wykorzystaniem tych materiałów - co najmniej przez 12 dni w ciągu roku
kalendarzowego;
5) na stanowiskach służbowych związanych z wykonywaniem zadań wywiadowczych za
granicą, jeżeli żołnierz wykonywał czynności operacyjno-rozpoznawcze lub kierował
wykonywaniem takich czynności;
6) w oddziałach specjalnych na stanowiskach przewidzianych do kierowania działaniami
specjalnymi lub w razie bezpośredniego wykonywania zadań specjalnych na polecenie
przełożonych, od dowódcy jednostki wzwyż, w wymiarze nie mniejszym niż 14 dni w
ciągu roku kalendarzowego.

§ 4. 1. Emeryturę wojskową podwyższa się o 0.5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty
miesiąc pełnienia służby:
1)
na froncie w czasie wojny w Wojsku Polskim, polskich formacjach
wojskowych w kraju lub za granicą;
2)
w strefie działań wojennych w polskich kontyngentach wojskowych
wydzielonych z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do operacji wsparcia
pokoju organizacji międzynarodowych.
2. Strefy działań wojennych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, określają odrębne przepisy.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia jest wykonaniem delegacji określonej w art. 15 ust. 6 ustawy
z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
(Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, Nr 121, poz. 1264 i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz.
65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 104, poz. 711, z 2007 r. Nr 82, poz.
559, z 2008 r. Nr 208, poz. 1308 i Nr 208, poz. 1308 oraz z 2009 r. Nr 24, poz. 145, Nr 95,
poz. 785 i Nr 79, poz. 669).
Potrzeba zastąpienia przepisów dotychczasowego rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 27 lutego 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur
wojskowych (Dz. U. z 1995 r. Nr 21, poz. 110 ze zm.) nowymi przepisami w tym przedmiocie
wynikła przede wszystkim ze zmiany zapisu art. 15 ust 6 ustawy upoważniającej.
Przepisy istniejące w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu pozostawiono bez
zmian, dostosowując je jedynie do nowych rozwiązań zawartych w ustawie z dnia
11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz.
892 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2004 r. w
sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004 r. Nr
141, poz. 1497 z późn. zm.).
Proponowane nowe rozwiązania w rozporządzeniu polegają na:
1) ujednoliceniu kryteriów podwyższania emerytury z kryteriami przyznawania dodatków
stałych do uposażenia żołnierzy zawodowych,
2) wykreśleniu subdelegacji dających Ministrowi Obrony Narodowej możliwość określenia
stanowisk (jednostek lub oddziałów), których zajmowanie uprawnia do podwyższenia
emerytury.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych, ani obowiązkowi przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii.

Ocena skutków regulacji
1. Podmioty na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Nowelizacja projektowanego rozporządzenia będzie dotyczyła żołnierzy zawodowych
spełniających kryteria wskazane w projekcie oraz 15 funkcjonujących obecnie
wojskowych biur emerytalnych.
2. Konsultacje społeczne.
Projektowane rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy, która ze względu na
zakres regulacji nie była poddana konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje istotnego wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Ocena skutków regulacji (OSR)

Przepisy rozporządzenia nie mają wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, jak również rozwój regionalny.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 24 lutego 2010 r.
BAS – WAL – 264/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Grzegorz Karpiński)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt ustawy ma na celu nadanie nowego brzmienia art. 15 ust. 6
ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami).
Przepis ten stanowi upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania
rozporządzenia określającego szczegółowe warunki podwyższania emerytur dla
żołnierza z tytułu pełnienia określonego rodzaju zadań.
Ustawa
ma
wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień objętych proponowaną
ustawą.


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

4.
Konkluzje

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.







Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: