Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
Ponadto, wśród obligatoryjnych elementów rozkładu jazdy należy uwzględnić średnią
prędkość techniczną pomiędzy poszczególnymi przystankami komunikacyjnymi, liczoną bez
czasów postojów na poszczególnych przystankach komunikacyjnych i dworcach, oraz
prędkość komunikacyjną na całej linii komunikacyjnej. Wprowadzenie tego elementu wynika
z obecnego określania przez przewoźników czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi
przystankami komunikacyjnymi w taki sposób, że środki transportu, którymi wykonywany
jest przewóz musiałyby znacznie przekraczać dozwoloną prędkość, a w pewnych
przypadkach przejazd we wskazanym przez przewoźnika czasie jest niemożliwy z
technicznego punktu widzenia. Zatem omawiany element ma zapewnić rzetelne opracowanie
przez przewoźnika rozkładu jazdy.
Wśród fakultatywnych elementów rozkładu jazdy:
a) wykreślono „kursy środków transportowych, w których pierwszeństwo przejazdu
przysługuje określonym podróżnym, w szczególności z biletami miesięcznymi” –
przepis ten w praktyce nie jest stosowany;
b) punkt dotyczący „informacji o połączeniach niektórych środków transportowych”
zastąpiono „informacją o punktach przesiadkowych”, co wydaje się pojęciem
szerszym i dogodniejszym dla pasażerów.
Przedmiotowe rozporządzenie, w odróżnieniu od dotychczas obowiązującego, określa
tryb zatwierdzania rozkładów jazdy, który obejmuje przede wszystkim dokonanie przez
organizatora weryfikacji rozkładu jazdy pod względem:
1) prawidłowości sporządzenia rozkładu jazdy;
2) poprawności przyjętych odległości przystankowych i długości linii;
3) prawidłowości wyliczenia czasu jazdy i przejazdu między przystankami i dla
poszczególnych kursów.
Pozytywny wynik weryfikacji organizator potwierdza złożeniem podpisu, postawieniem
pieczęci i wpisaniem daty zatwierdzenia. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji
przewidziano instytucję powiadomienia przewoźnika o możliwości dokonania odpowiednich
modyfikacji, które pozwolą na zatwierdzenie zaktualizowanego rozkładu jazdy. Dokonanie w
odpowiednich modyfikacji rozkładu jazdy przez przewoźnika umożliwi zatwierdzenie
zaktualizowanego rozkładu jazdy. Brak możliwości zatwierdzenia zaproponowanych zmian
rozkładu jazdy bądź niewłaściwego zmodyfikowania rozkładu jazdy przez przewoźnika
skutkuje negatywnym wynikiem weryfikacji, a przewoźnik realizuje przewozy na podstawie
dotychczasowego rozkładu jazdy.
6
W projektowanym rozporządzeniu przewidziano cztery terminy (w tym jeden
obligatoryjny, analogicznie do obecnie obowiązującego rozwiązani), w których możliwe jest
dokonywanie przez przewoźnika aktualizacji rozkładu jazdy, poprzez wprowadzenie w nich
zmian (z rozróżnieniem przewozów realizowanych w transporcie kolejowym i pozostałych).
Związane jest to przede wszystkim z procedurą weryfikacji proponowanego przez
przewoźnika rozkładu jazdy, jak również z zapewnieniem podróżnym wiedzy na temat
terminów, w których można spodziewać się zmian przyjazdów lub odjazdów środków
transportowych.
W zaproponowanym brzmieniu rozporządzenia zrezygnowano z kwestii uregulowanej
dotychczas w § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia. Zagadnienie rozliczeń pomiędzy przewoźnikiem
bądź przewoźnikami a podmiotem podającym do publicznej wiadomości rozkłady jazdy w
formach tam przewidzianych, jest zagadnieniem prawa cywilnego, zatem regulowanie tej
kwestii w przedmiotowym rozporządzeniu jest zbędne.
W przepisie przejściowym zaproponowano, aby przepisy rozporządzenia miały
zastosowanie do aktualizacji rozkładów jazdy obowiązujących w dniu wejścia w życie
rozporządzenia, chyba że aktualizacja ta nie będzie polegała na zmianie treści tych
rozkładów. W związku z powyższym przewoźnik realizował będzie przewozy na podstawie
dotychczasowego rozkładu jazdy ze zaktualizowanym terminem ważności.
Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Projektowane
rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
7
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na:
− jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
− przedsiębiorców wykonujących usługi w zakresie regularnych przewozów osób,
− ministra właściwego do spraw transportu w zakresie organizacji publicznego
transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach
pasażerskich w transporcie kolejowym.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
I. Organizacje
samorządowe:
1. Związek Powiatów Polskich,
2. Unia Metropolii Polskich,
3. Związek Miast Polskich,
4. Unia Miasteczek Polskich,
5. Związek Gmin Wiejskich RP.
6. Związek Województw RP.
II. Izby
gospodarcze:
1. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej,
2. Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
3. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego.
III. Stowarzyszenia:
1. Zrzeszenie
Międzynarodowych Przewoźników Drogowych,
2. Związek Polskich Armatorów ródlądowych.
VI. Inne:
1. PKP
S.A.,
2. PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
3. PKP Intercity S.A.,
4. PLK
S.A.,
5. PKL
S.A.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przesłany do:
- Marszałkowie województw (wszyscy).
8
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa
bądź jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
e) środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.
02/57rch
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia………………………….2010 r.
w sprawie rodzajów i wzorów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania
z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do
ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175,
poz. 1440, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Dokumentem poświadczającym uprawnienie dziecka w wieku do 4 lat do korzystania, na
podstawie biletów jednorazowych, z ulgi:
1) 100% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego,
2) 100% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego
w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, jeżeli dziecko nie korzysta z oddzielnego
miejsca do siedzenia,
3) 78% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w
komunikacji zwykłej i przyspieszonej, jeżeli dziecko korzysta z oddzielnego miejsca
do siedzenia
- jest dokument stwierdzający wiek dziecka.
2. Dokumentami poświadczającymi uprawnienie dziecka w wieku powyżej 4 lat do
rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do korzystania
z ulgi 37% – przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji
zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów jednorazowych, są odpowiednio:
1) dokument stwierdzający wiek dziecka;
2) zaświadczenie o odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego, wydane przez dyrektora
publicznej szkoły podstawowej;
3) legitymacja przedszkolna dla dziecka niepełnosprawnego.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji należy
przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 1a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o
uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
§ 3. Dokumentami poświadczającymi uprawnienie psa-przewodnika towarzyszącego w podróży
osobie niewidomej do korzystania z ulgi 100% – przy przejazdach środkami publicznego
transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych lub
miesięcznych biletów dla psa, są dokumenty osoby niewidomej, o których mowa w § 6 oraz
§ 11 wraz z zaświadczeniem wydanym takiemu psu przez Polski Związek Niewidomych.
§ 4. Dokumentem poświadczającym uprawnienie przewodnika towarzyszącego w podróży
osobie niewidomej do korzystania z ulgi 95% – przy przejazdach środkami publicznego
transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych lub
miesięcznych imiennych, są dokumenty osoby niewidomej, o których mowa w § 6 oraz § 11.
§ 5. Dokumentem poświadczającym uprawnienie opiekuna towarzyszącego w podróży osobie
niezdolnej do samodzielnej egzystencji do korzystania z ulgi 95% – przy przejazdach środkami
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik