eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2916
  • Data wpłynięcia: 2010-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13

2916

UZASADNIENIE

Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej wart.
33 ustawy z dnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. Nr , poz. ).
Projekt rozporządzenia określa wzory dokumentów związanych z wykonywaniem
publicznego transportu zbiorowego: zaświadczenia na wykonywanie publicznego transportu
zbiorowego, zwanego dalej „zaświadczeniem”, wypisu z zaświadczenia, potwierdzenia
zgłoszenia przewozów, zwanego dalej „potwierdzeniem”, oraz wypisu z potwierdzenia,
odpowiednio w załącznikach nr 1, 2, 3 i 4.
Ponadto, w projekcie określone zostały opłaty, które będą ponoszone przez
przedsiębiorców wykonujących przewozy w każdym rodzaju transportu – operatorów
publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźników – w celu pokrycia kosztów
poniesionych przez organy administracji publicznej za wydanie dokumentów związanych z
wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego, jakimi będą odpowiednio:
1) zaświadczenie, wtórnik zaświadczenia, wypis z zaświadczenia oraz zmiana
zaświadczenia;
2) potwierdzenie wtórnik potwierdzenia, wypis z potwierdzenia oraz zmiana
potwierdzenia.
Rozporządzenie określa stawki opłat, mając na uwadze koszty ponoszone przez
organy administracji publicznej związane z wydaniem ww. dokumentów. Ponadto,
przedmiotowe opłaty zróżnicowane zostały z uwagi na to czy przewozy wykonywane będą
przez operatora publicznego transportu zbiorowego (w ramach wykonywania przewozów o
charakterze użyteczności publicznej), czy przez przewoźnika (wykonującego przewozy na
zasadach wolnego rynku). Aktualnie obowiązujące przepisy nie traktują odrębnie przewozów
o charakterze użyteczności publicznej oraz tych wykonywanych na własne ryzyko na
zasadach wolnego rynku. Ze względu na wprowadzenie takiego rozróżnienia istnieje potrzeba
odpowiedniego zmodyfikowania wysokości opłat uiszczanych za wydanie dokumentów
związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego. W związku z tym, iż
operator będzie wykonywał przewozy na podstawie umowy zawartej z organizatorem, w celu
zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności i tym samym wywiązania się z zadania własnego
organizatora (w przypadku gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek samorządu
terytorialnego), uzasadnionym jest pobieranie od niego opłaty w minimalnej wysokości, bez
 
11
uzależniania jej od okresu ważności dokumentu lub obszaru, na jakim będą wykonywane
przewozy.
W stosunku do przewoźników pozostawiono natomiast dotychczas funkcjonujące - w
odniesieniu do zezwoleń w transporcie drogowym - rozwiązanie polegające na uzależnieniu
stawki opłaty za potwierdzenie wykonywania przewozów od okresu na jaki zostało wydane
oraz od obszaru, na jakim będą wykonywane przewozy.
Ze względu na to, iż koszt wydania wtórnika, wypisu i zmiany zaświadczenia oraz
wtórnika i wypisu potwierdzenia zgłoszenia przewozów jest jednakowy, ustalona została
stawka opłaty w wysokości 10 zł dla wszystkich tych dokumentów. Jedynie za zmianę
potwierdzenia pozostawiono dotychczas obowiązujące w stosunku do zezwoleń w transporcie
drogowym rozwiązanie, iż przewoźnik będzie uiszczał opłatę w zależności od okresu
ważności dokumentu i obszaru, na jakim wykonywane są przewozy. Zatem przewoźnik
będzie obowiązany uiścić opłatę:
1) w najniższej wysokości - 10 zł - w przypadku wykonywania przewozów na obszarze
jednej gminy na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozów wydanego na okres
do jednego roku;
2) w najwyższej kwocie – 70 zł – w przypadku wykonywania przewozów na obszarze
wykraczającym poza granice co najmniej jednego województwa na podstawie
potwierdzenia zgłoszenia przewozów wydanego na okres powyżej czterech lat lub na
maksymalny okres pięciu lat.


Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Projektowane
rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
 
12
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na:
− jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
− przedsiębiorców wykonujących usługi w zakresie regularnych przewozów osób na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− ministra właściwego do spraw transportu w zakresie organizacji publicznego
transportu zbiorowego w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich w
transporcie kolejowym.

2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
I. Organizacji
samorządowych:
1. Związku Powiatów Polskich,
2. Związku Miast Polskich,
3. Związku Gmin Wiejskich RP.
4. Związku Województw RP.
II.
Izb gospodarczych:
1. Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej,
2. Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji,
3. Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
III. Stowarzyszeń:
1. Związku Armatorów Polskich,
2. Związku Polskich Armatorów ródlądowych.
IV. Inne:
1. PKP
S.A.,
2. PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
3. PKP Intercity S.A.,
4. PLK
S.A.,
5. PKL
S.A.

Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przesłany do:
 
13
1. Marszałkowie województw (wszyscy).
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia będzie miało wpływ na budżet państwa oraz
jednostek samorządu terytorialnego. Dotychczasowe wpływy związane z wydawaniem
dokumentów związanych z wykonywaniem przewozów regularnych w transporcie drogowym
kształtują się następująco:
1) za wydanie wypisu z zezwolenia dla każdego pojazdu lub w przypadku jego utraty lub
zniszczenia pobiera się opłatę w wysokości od 1 zł do 7 zł;
2) za wydanie wypisu z zezwolenia w przypadku zmiany zezwolenia pobiera się opłatę w
wysokości od 5 zł do 35 zł;
3) za wydanie wypisu z zezwolenia na każdy pojazd niezgłoszony we wniosku o
udzielenie zezwolenia pobiera się opłatę w wysokości od 11 zł do 77 zł;
4) za wydanie wtórnika zezwolenia w przypadku jego utraty na skutek okoliczności
niezależnych od przedsiębiorcy pobiera się opłatę w wysokości od 10 zł do 70 zł, a w
pozostałych przypadkach – opłatę w wysokości od 25 zł do 175 zł.
W przedmiotowym projekcie zaproponowano ujednolicenie wszystkich opłat związanych z
wydawaniem wypisu i wtórnika zaświadczenia oraz potwierdzenia, a także zmiany
zaświadczenia. Koszt wytworzenia powyższych dokumentów, biorąc pod uwagę koszty druku
i dystrybucji oraz koszty czynności administracyjnych związanych z odpowiednim
zabezpieczeniem i ewidencjonowaniem ww. dokumentów, jest w każdym przypadku
jednakowy, zatem nie ma potrzeby wprowadzania zróżnicowanych stawek opłat. Z tego
powodu zaproponowana opłata została ustalona na poziomie 10 zł.
Jedynie w przypadku zmiany potwierdzenia zgłoszenia przewozów pozostawiono
dotychczasowe rozwiązanie - wysokość opłaty będzie uzależniona od okresu ważności
potwierdzenia oraz od obszaru, na którym będą wykonywane przewozy.
b) rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

 
14
d) sytuację i rozwój regionalny

Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

e) środowisko naturalne

Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.






02/56rch
 
15
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: