eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej wzmocnienia głosu i uczestnictwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-2 w dniu 28 kwietnia 2008 r. oraz Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej rozszerzenia działalności inwestycyjnej Międzynarodowego Funduszu Walutowego, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-3 w dniu 5 maja 2008 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej wzmocnienia głosu i uczestnictwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-2 w dniu 28 kwietnia 2008 r. oraz Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej rozszerzenia działalności inwestycyjnej Międzynarodowego Funduszu Walutowego, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-3 w dniu 5 maja 2008 r.

- projekt dotyczy wyrażenia przez Sejm RP zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2914
  • Data wpłynięcia: 2010-03-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej wzmocnienia głosu i uczestnictwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-2 w dniu 28 kwietnia 2008 r., oraz Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej rozszerzenia działalności inwestycyjnej Międzynarodowego Funduszu Walutowego, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 63-3 w dniu 5 maja 2008 r.
  • data uchwalenia: 2010-05-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 824

2914


na Rachunku Zasobów Ogólnych, obliczane jako średnia za dwa poprzedzające lata, były zmniejszone
poniżej wartości ich udziałów o największe całkowite kwoty wyrażone w specjalnych prawach
ciągnienia, jeden z tych członków lub obaj, zależnie od okoliczności, będą uprawnieni do mianowania
Dyrektora Wykonawczego.

(d) Wybory obieralnych Dyrektorów Wykonawczych będą miały miejsce w odstępach dwuletnich
zgodnie z postanowieniami Załącznika E uzupełnionymi przepisami, które Fundusz uzna za wskazane.
W przypadku każdych zwyczajnych wyborów Dyrektorów Wykonawczych, Rada Gubernatorów może
ustanowić przepisy wprowadzające zmiany do części głosów wymaganych do wyboru Dyrektorów
Wykonawczych zgodnie z postanowieniami Załącznika E.

(e) Każdy z Dyrektorów Wykonawczych wyznacza swojego Zastępcę posiadającego pełne
uprawnienia do działania w jego zastępstwie w trakcie jego nieobecności. Gdy Dyrektorzy
Wykonawczy są obecni, ich Zastępcy mogą brać udział w posiedzeniach, jednak nie mają prawa głosu.

(f) Dyrektorzy Wykonawczy sprawują swój urząd do momentu mianowania lub wyboru ich
następców. Jeśli stanowisko jednego z wybranych Dyrektorów Wykonawczych zwolni się wcześniej,
niż na dziewięćdziesiąt dni przed końcem jego kadencji, na pozostałą część kadencji zostanie wybrany
następny Dyrektor Wykonawczy przez członków, którzy wybrali poprzedniego Dyrektora
Wykonawczego. Do dokonania wyboru wymagana będzie większość oddanych głosów. Tak długo, jak
stanowisko pozostaje nieobsadzone, uprawnienia poprzedniego Dyrektora Wykonawczego będzie
wykonywać jego Zastępca, z wyjątkiem uprawnienia do mianowania Zastępcy.

(g) Rada Wykonawcza będzie pełnić swoje obowiązki w sposób ciągły w siedzibie głównej
Funduszu i odbywać posiedzenia tak często, jak wymagać tego będą sprawy Funduszu.

(h) Quorum wymagane dla każdego posiedzenia Rady Wykonawczej będzie stanowić większość
Dyrektorów Wykonawczych reprezentujących nie mniej, niż połowę ogólnej liczby głosów.

(i)

(i)
Każdy mianowany Dyrektor Wykonawczy będzie upoważniony do oddania takiej
liczby głosów, jaka w myśl Ustępu 5 niniejszego Artykułu przysługuje członkowi,
który go mianował.

(ii) W przypadku, gdy głosy przysługujące członkowi, który zgodnie z punktem (c)
powyżej mianuje Dyrektora Wykonawczego, zostały oddane przez Dyrektora
Wykonawczego łącznie z głosami przysługującymi innym członkom w wyniku
ostatnich zwyczajnych wyborów Dyrektorów Wykonawczych, dany członek może
uzgodnić z każdym z tych innych członków, że przysługujące mu głosy zostaną
oddane przez mianowanego Dyrektora Wykonawczego. Członek czyniący takie
uzgodnienie nie będzie uczestniczyć w wyborach Dyrektorów Wykonawczych.

(iii) Każdy wybrany Dyrektor Wykonawczy będzie upoważniony do oddania takiej
liczby głosów, jaka padła na niego przy wyborach.

(iv) W przypadku, gdy postanowienia Ustępu 5, punkt (b) niniejszego Artykułu będą
miały zastosowanie, liczba głosów, do których Dyrektor Wykonawczy byłby na
innej podstawie uprawniony, będzie odpowiednio zwiększona lub zmniejszona.
Wszystkie głosy, do których Dyrektor Wykonawczy jest uprawniony, będą oddane
jako całość.

(j) Rada Gubernatorów ustanowi przepisy, na podstawie których członek nieuprawniony do
mianowania Dyrektora Wykonawczego w myśl punktu (b) powyżej może oddelegować swojego

22

przedstawiciela do uczestnictwa w każdym posiedzeniu Rady Wykonawczej, na którym rozpatrywany
będzie wniosek złożony przez tego członka lub sprawa mająca dla niego szczególne znaczenie.

Ustęp 4. Dyrektor Zarządzający i pracownicy

(a) Rada Wykonawcza wybierze Dyrektora Zarządzającego spośród osób innych, niż
Gubernatorzy oraz Dyrektorzy Wykonawczy. Dyrektor Zarządzający będzie pełnić funkcję
przewodniczącego Rady Wykonawczej, nie będzie posiadać jednak prawa głosu z wyjątkiem sytuacji,
gdy w razie równego podziału głosów jego głos będzie rozstrzygający. Może on uczestniczyć w
posiedzeniach Rady Gubernatorów, jednak nie może na nich głosować. Dyrektor Zarządzający
przestanie pełnić swoje obowiązki na podstawie odpowiedniej decyzji Rady Wykonawczej.

(b) Dyrektor Zarządzający będzie kierować pracownikami Funduszu i prowadzić bieżące interesy
Funduszu zgodnie z zaleceniami Rady Wykonawczej. Podlegając ogólnemu nadzorowi Rady
Wykonawczej, będzie on odpowiedzialny za organizację pracy, przyjmowanie i zwalnianie
pracowników Funduszu.

(c) Wykonując swoje obowiązki Dyrektor Zarządzający oraz pracownicy Funduszu będą podlegać
wyłącznie Funduszowi z wyłączeniem wszelkiej innej władzy. Każdy członek Funduszu będzie
respektował międzynarodowy charakter tych obowiązków oraz powstrzyma się od jakichkolwiek prób
wpływania na któregokolwiek z pracowników w związku z wykonywaniem tych obowiązków.

(d) Przyjmując pracowników, Dyrektor Zarządzający, mając w najwyższym względzie
zapewnienie najwyższych standardów skuteczności i kompetencji technicznej, zwróci należytą uwagę
na nabór pracowników na możliwie szerokiej podstawie geograficznej.

Ustęp 5. Głosowanie

(a) Każdemu członkowi będzie przysługiwać dwieście pięćdziesiąt głosów plus jeden dodatkowy
głos za każdą część jego udziału równoważną stu tysiącom specjalnych praw ciągnienia.

(b) W przypadku konieczności głosowania w myśl Artykułu V, Ustęp 4 lub 5, zmieniona zostanie
liczba głosów przysługujących każdemu członkowi zgodnie z punktem (a) powyżej poprzez:

(i)
dodanie jednego głosu za każdą sprzedaną do dnia głosowania ilość swej waluty
netto z zasobów ogólnych Funduszu równoważną czterystu tysiącom specjalnych
praw ciągnienia; lub

(ii)
odjęcie jednego głosu za każdą ilość środków netto - zakupionych do dnia
głosowania zgodnie z postanowieniami Artykułu V, Ustęp 3, punkt (b) i (f) -
równoważną czterystu tysiącom specjalnych praw ciągnienia,

z zastrzeżeniem, ze w obliczeniach przyjmuje się, że ani zakupy netto, ani sprzedaż netto w żadnym
terminie nie są większe niż udział zainteresowanego członka.

(c) O ile nie przewidziano inaczej, wszystkie decyzje Funduszu zapadną większością oddanych
głosów.

Ustęp 6. Rezerwy, podział zysku netto oraz inwestycje

(a) Co roku Fundusz postanowi, jaka część zysku netto ma być przeniesiona do rezerwy ogólnej
lub rezerwy specjalnej, a jaka część ma być ewentualnie podzielona.

(b) Fundusz może wykorzystać rezerwę specjalną do wszystkich celów, do których wykorzystuje
rezerwę ogólną, z wyjątkiem podziału.

23


(c) W przypadku dokonywania podziału zysku netto z danego roku, podział będzie dokonany na
rzecz wszystkich członków, proporcjonalnie do ich udziałów.

(d) Większością 70% ogólnej liczby głosów przysługujących wszystkim członkom, Fundusz
może w dowolnym terminie postanowić o podziale jakiejkolwiek części rezerwy ogólnej. Podział
będzie dokonany na rzecz wszystkich członków, proporcjonalnie do ich udziałów.

(e) Płatności zgodnie z punktami (c) oraz (d) powyżej zostaną wykonane w specjalnych prawach
ciągnienia, chyba że albo Fundusz, albo członek podejmą decyzję o dokonaniu płatności na rzecz
członka w jego własnej walucie.

(f)
(i)
Do celów niniejszego punktu (f), Fundusz może utworzyć Rachunek Inwestycyjny.
Aktywa na Rachunku Inwestycyjnym utrzymywane będą odrębnie od innych
rachunków Departamentu Ogólnego.

(ii)
Fundusz może postanowić o przeniesieniu części wpływów ze sprzedaży złota
zgodnie z postanowieniami Artykułu V, Ustęp 12, punkt (g), na Rachunek
Inwestycyjny oraz większością 70% ogólnej liczby głosów przysługujących
wszystkim członkom może podjąć decyzję o przeniesieniu, w celu dokonania
niezwłocznej inwestycji, walut utrzymywanych na Rachunku Zasobów Ogólnych na
Rachunek Inwestycyjny. Kwota tych transferów nie może przekroczyć całkowitej
kwoty rezerwy ogólnej oraz rezerwy specjalnej w momencie podjęcia decyzji.

(iii)
Fundusz może inwestować walutę członka utrzymywaną na Rachunku Inwestycyjnym
w zbywalne zobowiązania tego członka lub w zbywalne zobowiązania
międzynarodowych organizacji finansowych. Fundusz nie może przeprowadzać
żadnych inwestycji bez zgody członka, którego waluta ma być użyta do
przeprowadzenia danej inwestycji. Fundusz będzie inwestował wyłącznie
w zobowiązania nominowane w specjalnych prawach ciągnienia lub w walucie użytej
do przedmiotowej inwestycji.

(iv)
Dochód z inwestycji można zainwestować zgodnie z postanowieniami niniejszego
punktu (f). Dochód, który nie został zainwestowany, będzie utrzymywany na
Rachunku Inwestycyjnym lub wykorzystany w celu pokrycia kosztów związanych
z prowadzeniem interesów Funduszu.

(v)
Fundusz może użyć waluty członka utrzymywanej na Rachunku Inwestycyjnym
w
celu uzyskania walut potrzebnych do pokrycia kosztów związanych
z prowadzeniem interesów Funduszu.

(vi)
Rachunek Inwestycyjny zostanie zamknięty w momencie zlikwidowania Funduszu
oraz może zostać zamknięty, lub kwota inwestycji może zostać zmniejszona, przed
likwidacją Funduszu na mocy decyzji podjętej większością 70% ogólnej liczby
głosów przysługujących wszystkim członkom. Większością 70% ogólnej liczby
głosów przysługujących wszystkim członkom Fundusz ustanowi zasady i regulacje
dotyczące zarządzaniem Rachunkiem Inwestycyjnym, które będą zgodne
z podpunktami (vii), (viii) oraz (ix) poniżej.

(vii)
W przypadku zamknięcia Rachunku Inwestycyjnego ze względu na likwidację
Funduszu, wszelkie aktywa utrzymywane na tym rachunku będą rozdzielone zgodnie
z postanowieniami Załącznika K, z zastrzeżeniem, że część tych aktywów
odpowiadająca stosunkowi aktywów przeniesionych na ten rachunek zgodnie
z postanowieniami Artykułu V, Ustęp 12, punkt (g) do całości aktywów

24

przeniesionych na ten rachunek zostanie uznana za aktywa utrzymywane na Rachunku
Płatności Specjalnych oraz będzie rozdzielona zgodnie z postanowieniami Załącznika
K, Ustęp 2, punkt (a), podpunkt (ii).

(viii) W przypadku zamknięcia Rachunku Inwestycyjnego przed likwidacją Funduszu, część
aktywów utrzymywanych na tym rachunku odpowiadająca stosunkowi aktywów
przeniesionych na ten rachunek zgodnie z postanowieniami Artykułu V, Ustęp 12,
punkt (g) do całości aktywów przeniesionych na ten rachunek, będzie przeniesiona na
Rachunek Płatności Specjalnych, jeśli nie został on zamknięty, natomiast pozostała
część aktywów utrzymywanych na Rachunku Inwestycyjnym zostanie przeniesiona na
Rachunek Zasobów Ogólnych do niezwłocznego wykorzystania w operacjach
i transakcjach.

(ix)
W przypadku zmniejszenia kwoty inwestycji przez Fundusz, część zmniejszenia,
odpowiadająca stosunkowi aktywów przeniesionych na Rachunek Inwestycyjny
zgodnie z postanowieniami Artykułu V, Ustęp 12, punkt (g) do całości aktywów
przeniesionych na ten rachunek, zostanie przeniesiona na Rachunek Płatności
Specjalnych, jeśli nie został on zamknięty, natomiast pozostała część zmniejszenia
zostanie przeniesiona na Rachunek Zasobów Ogólnych do niezwłocznego
wykorzystania w operacjach i transakcjach.

Ustęp 7. Ogłaszanie sprawozdań

(a) Fundusz będzie ogłaszał sprawozdania roczne zawierające zaudytowany bilans oraz wydawał,
w odstępach trzymiesięcznych lub krótszych, sumaryczne zestawienia operacji i transakcji oraz
posiadanych zasobów specjalnych praw ciągnienia, złota oraz walut członków.

(b) Fundusz może ogłaszać inne sprawozdania, które uzna za pożądane w celu spełnienia swoich
zadań.

Ustęp 8. Komunikowanie opinii członkom

Fundusz
będzie uprawniony do komunikowania w sposób nieoficjalny każdemu członkowi
w dowolnym terminie swoich opinii dotyczących wszystkich spraw wynikających z postanowień
niniejszej Umowy. Większością 70% ogólnej liczby głosów przysługujących wszystkim członkom,
Fundusz może podjąć decyzję o ogłoszeniu raportu złożonemu członkowi w sprawie jego sytuacji
walutowej lub gospodarczej oraz tendencji rozwojowych, które w sposób bezpośredni prowadzą do
poważnego zachwiania równowagi międzynarodowego bilansu płatniczego członków. Jeśli członek
nie ma prawa do mianowania Dyrektora Wykonawczego, będzie uprawniony do reprezentacji zgodnie
z postanowieniami Ustępu 3, punkt (j) niniejszego Artykułu. Fundusz nie będzie ogłaszał raportów
sugerujących zmiany w zasadniczej strukturze organizacji gospodarczej członków.


ARTYKUŁ XIII

ODDZIAŁY I DEPOZYTARIUSZE

Ustęp 1. Siedziby oddziałów

Siedziba
główna Funduszu będzie mieścić się na terytorium członka posiadającego największy
udział, natomiast agencje lub oddziały mogą być zakładane na terytoriach innych członków.

Ustęp 2. Depozytariusze


25

(a) Każdy członek Funduszu wyznaczy swój bank centralny jako depozytariusza dla wszystkich
zasobów Funduszu w swej walucie lub, jeśli członek nie posiada banku centralnego, wyznaczy do tego
celu inną instytucję akceptowalną dla Funduszu.

(b) Fundusz może utrzymywać inne aktywa, w tym złoto, u depozytariuszy wyznaczonych przez
pięciu członków posiadających największe udziały oraz u innych depozytariuszy wyznaczonych przez
Fundusz. Co najmniej połowa zasobów Funduszu będzie początkowo utrzymywana u depozytariusza
wyznaczonego przez członka, na którego terytorium Fundusz ma swoją siedzibę, a co najmniej 40%
będzie utrzymywanych u depozytariuszy wyznaczonych przez pozostałych czterech członków,
o których mowa powyżej. Niemniej jednak, wszelki transfer złota będzie dokonywany przez Fundusz
przy należytym uwzględnieniu kosztów transportu oraz przewidywanych potrzeb Funduszu.
W nagłym przypadku, Rada Wykonawcza może przenieść całość lub część zasobów złota Funduszu
do miejsca, gdzie będzie ono w sposób odpowiedni chronione.

Ustęp 3. Odpowiedzialność za aktywa Funduszu

Każdy członek odpowiada za wszystkie straty w aktywach Funduszu wynikające z upadłości
lub niewywiązywania się z zobowiązań wyznaczonego przez niego depozytariusza.


ARTYKUŁ XIV

POSTANOWIENIA PRZEJ CIOWE

Ustęp 1. Powiadomienie Funduszu

Każdy członek powiadomi Fundusz czy zamierza korzystać z postanowień przejściowych
przewidzianych w Ustępie 2 niniejszego Artykułu, czy też gotów jest dopełnić zobowiązań
wynikających z postanowień Artykułu VIII, Ustęp 2, 3 i 4. Członek korzystający z postanowień
przejściowych powiadomi Fundusz niezwłocznie po osiągnięciu gotowości do wypełnienia tych
zobowiązań.

Ustęp 2. Ograniczenia walutowe

Członek, który powiadomił Fundusz o zamiarze korzystania z postanowień przejściowych
w ramach niniejszego przepisu może, niezależnie od postanowień jakichkolwiek innych artykułów
niniejszej Umowy, utrzymywać i dostosowywać do zmiennych okoliczności ograniczenia płatności
i przekazów z tytułu bieżących transakcji międzynarodowych obowiązujące w dniu, w którym dany
członek przystąpił do Funduszu. Niemniej jednak, w swojej polityce walutowej członkowie będą
zwracali ciągłą uwagę na cele Funduszu oraz, skoro tylko warunki na to pozwolą, przedsięwezmą
wszelkie możliwe środki do wypracowania takich układów handlowych i finansowych z innymi
członkami, które ułatwią płatności międzynarodowe oraz utrzymanie stałego systemu wymiany walut.
W szczególności, członkowie zniosą ograniczenia utrzymywane na podstawie niniejszego Ustępu,
skoro tylko dojdą do przekonania, że bez tych ograniczeń będą mogli regulować swój bilans płatniczy
w sposób, który nie będzie zmuszał ich do nadmiernego korzystania z zasobów ogólnych Funduszu.

Ustęp 3. Działania Funduszu w związku z ograniczeniami

Fundusz
będzie ogłaszał roczne sprawozdania dotyczące ograniczeń obowiązujących zgodnie
z postanowieniami Ustępu 2 niniejszego Artykułu. Członkowie utrzymujący ograniczenia niezgodne
z postanowieniami Artykułu VIII, Ustęp 2, 3 lub 4, w okresach rocznych porozumieją się
z Funduszem co do dalszego utrzymywania tych ograniczeń. Fundusz może, jeśli w wyjątkowych
okolicznościach uzna to za niezbędne, zwrócić członkowi uwagę, że warunki sprzyjają cofnięciu
poszczególnych ograniczeń lub też ogólnemu zniesieniu ograniczeń niezgodnych z postanowieniami
jakiegokolwiek innego Artykułu niniejszej Umowy. Członek otrzyma odpowiedni czas na złożenie na

26
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: