eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących obrotu ziemią rolniczą, ułatwień w zakupie ziemi przez rolników indywidualnych oraz rozdysponowania gruntów z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2849
  • Data wpłynięcia: 2010-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1382

2849


zawartych w ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty
z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418, z późn. zm.).
W związku z powyższym w § 1 rozporządzenia wprowadzono nową definicję
organizatora przetargu, którym będzie jedynie jednostka organizacyjna Agencji
Nieruchomości Rolnych.
Ponadto w rozporządzeniu wprowadzono:
1) unormowania dotyczące składu komisji przetargowej, co przyczyni się do
większej przejrzystości składu tej komisji,
2) możliwość uzupełnienia brakujących dokumentów przy kwalifikowaniu do
przetargów ograniczonych rolników, o których mowa w art. 29 ust. 3b pkt 1 lit.
a ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa. W myśl ww. przepisu Agencja może zastrzec, że
w przetargu mogą uczestniczyć jedynie osoby fizyczne spełniające warunki
określone w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego zamierzające utworzyć
lub powiększyć gospodarstwo rodzinne w rozumieniu tych przepisów, będące
rolnikami posiadającymi gospodarstwa rolne w gminie, na obszarze której
położona jest nieruchomość wystawiona do przetargu oraz zamierzającymi
powiększyć te gospodarstwa. Zainteresowani tego typu przetargiem powinni
przedłożyć w określonym miejscu i czasie stosowne dokumenty

i oświadczenia o spełnieniu warunków podanych w ogłoszeniu.
Z dotychczasowego doświadczenia związanego z organizowaniem
przetargów ograniczonych do rolników, wynika że często przesłanką
stanowiącą podstawę do niedopuszczenia rolnika do wzięcia udziału
w przetargu ograniczonym, mimo że faktycznie spełnia on warunki, o których
mowa w ww. ustawie, jest niedostarczenie w terminie wymaganego kompletu
dokumentów.
3) możliwość złożenia skargi na czynności związane z przeprowadzeniem
przetargu.
4) określono szczegółowo warunki obniżania ceny sprzedaży nieruchomości
wpisanej do rejestru zabytków.

Z uwagi na fakt, iż udzielanie pomocy poprzez zastosowanie preferencyjnego
oprocentowania jest do dnia 31 grudnia 2009 r. kontynuacją pomocy istniejącej na

18

podstawie pkt 196 Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze
rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (Dz. U. 2006/C-319/01) przepisy dotyczące
udzielania pomocy publicznej czyli § 1 pkt 10, § 7 ust. 3 pkt 11, § 18 ust. 1 pkt 6
i § 24 ust. 2 pkt 2 zgodnie z przepisami rozporzadzenia wejdą w życie od dnia
1 stycznia 2010 r.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597) i w związku z tym jego projekt nie podlegał notyfikacji w trybie tego
rozporządzenia.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostnie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z wymaganiami ustawy

z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa

(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Stosownie do art. 7 tej ustawy
nikt nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem niniejszego rozporządzenia.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Rozporządzenie będzie oddziaływało na Agencję Nieruchomości Rolnych
oraz na podmioty kupujące nieruchomości Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa i ich części składowe, podmioty ubiegające się o
rozłożenie ceny sprzedaży na raty.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został skonsultowany z:
− Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
− Krajową Radą Izb Rolniczych,
− Federacją Związku Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli
Rolnych,
− Stowarzyszeniem
Dzierżawców i Administratorów
Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa,

19

− Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników
Indywidualnych „Solidarność”,
− Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym
„Solidarność”,
− Krajowym
Związkiem Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych,
− Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
− Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
− Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników,
− Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP,
− Związkiem Producentów Ryb,

Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,

Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Dzierżawców i
Administratorów Nieruchomości Rybackich Skarbu Państwa,
− Ogólnopolskim
Związkiem Pracodawców Rybackich.
W wyniku konsultacji społecznych do projektu niniejszego rozporządzenia
nie zostały zgłoszone żadne uwagi.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na budżet państwa oraz na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
6.Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
51-02-aa

20








Projekt

Rozporządzenie
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi1)

z dnia ………………... 2010 r.


w sprawie wykazu kierunków studiów, zawodów i specjalności oraz tytułów
kwalifikacyjnych w zakresie rolnictwa, a także rodzajów dokumentów
potwierdzających posiadanie kwalifikacji rolniczych

Na podstawie art. 7 ust. 7a ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu
ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112) zarządza się,
co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz kierunków studiów wyższych, których ukończenie uznaje się za posiadanie
wykształcenia wyższego rolniczego;
2) wykaz zawodów, których posiadanie uznaje się za wykształcenie średnie rolnicze
lub wykształcenie zasadnicze zawodowe rolnicze;
3) zagadnienia objęte zakresem studiów podyplomowych, ze względu na które
uznaje się te studia za studia podyplomowe, których zakres jest związany z
rolnictwem;
4) wykaz tytułów kwalifikacyjnych, tytułów zawodowych oraz tytułów zawodowych
mistrza w zawodzie przydatnym do prowadzenia działalności rolniczej, oraz
rodzajów dowodów potwierdzających posiadanie kwalifikacji rolniczych, o których
mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju
rolnego.

§ 2. 1. Kierunkami studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów
magisterskich, których ukończenie uznaje się za posiadanie wykształcenia rolniczego,
są:
1) rolnictwo;
2) ogrodnictwo;
3) weterynaria;
4) technika rolnicza i leśna;
5) zootechnika;
6) architektura krajobrazu.
2. W przypadku ukończenia studiów na kierunku innym niż wymienione w ust. 1 pkt
1-6 uznaje się za kwalifikacje zawodowe przydatne do prowadzenia działalności
rolniczej kierunki studiów, dla których zakres kształcenia albo standardy kształcenia
obejmują treści związane z rolnictwem w wymiarze łącznym co najmniej 120 godzin.

§ 3. Zawodami i specjalnościami:
1) wykształcenia średniego rolniczego są:

a) technik rolnik,

b) technik ogrodnik,

c) technik architektury krajobrazu,

d) technik hodowca o specjalności:


- hodowla drobiu,


- hodowla zwierząt,

e) technik hodowca koni,

f) technik pszczelarz,
g) technik rybactwa śródlądowego - w przypadku gdy w gospodarstwie jest
prowadzony chów lub hodowla ryb,
h) technik weterynarii - w przypadku gdy w gospodarstwie jest prowadzony
chów lub hodowla zwierząt,

i) technik ekonomista o specjalności:


- ekonomika i rachunkowość przedsiębiorstw rolnych,



-

rachunkowość i rynek rolny,

j) technik towaroznawca o specjalności surowce rolne,

k) technik agrobiznesu,

l) technik mechanizacji rolnictwa,

m) technik melioracji wodnych,

n) technik inżynierii środowiska i melioracji,

o) technik turystyki wiejskiej,

p) technik mechanik o specjalności maszyny i urządzenia rolnicze;
2) wykształcenia zasadniczego zawodowego rolniczego są:

a) rolnik,

2
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 . 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: