Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów dotyczących obrotu ziemią rolniczą, ułatwień w zakupie ziemi przez rolników indywidualnych oraz rozdysponowania gruntów z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2849
- Data wpłynięcia: 2010-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1382
2849
utrzymywanie posiadanych gruntów w dobrej kulturze rolnej i najwyższej
możliwej produktywności. W tej sytuacji nie ma znaczenia, czy są to grunty
własne, dzierżawione czy też posiadane na podstawie innego tytułu prawnego.
Czynności prowadzące do utrzymania gruntów w dobrej kulturze (nakłady)
przeprowadza się corocznie oraz bez względu na tytuł prawny posiadanych
gruntów, zatem ich amortyzacja następuje po zakończeniu cyklu produkcyjnego.
Podobnie przedstawia się kwestia uzyskiwanych przez rolników korzyści, o
których można mówić dopiero po zbiorach. Jednocześnie należy też wskazać, że
po zakończeniu okresu dzierżawy dzierżawca powinien przekazać Agencji
grunty wykonując na nich niezbędne zabiegi agrotechniczne, których dokonuje
się po zbiorach. W związku z powyższym rolnicy nie poniosą strat z tytułu
niezamortyzowanych nakładów.
Art. 7. Zmiana umów dzierżawy, o której mowa w art. 6, nie będzie mieć
zastosowania, jeżeli łączna powierzchnia użytków rolnych Zasobu dzierżawiona
przez danego dzierżawcę w dniu wejścia w życie ustawy po dokonaniu zmiany
nie przekracza 10 ha, chyba że dzierżawca złoży do Agencji Nieruchomości
Rolnych wniosek o wyłączenie z dzierżawy 30 % powierzchni użytków rolnych
będących przedmiotem dzierżawy, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia
w życie projektowanej ustawy. Zmiana umowy dzierżawy nie będzie mieć także
zastosowania w stosunku do będących stroną umów dzierżawy spółek
znajdujących się w wykazie spółek hodowli roślin uprawnych oraz hodowli
zwierząt gospodarskich o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej
(spółek strategicznych) oraz innych spółek prawa handlowego, w których Skarb
Państwa lub jednostka badawczo-rozwojowa posiada większość udziałów lub
akcji.
Art. 8. Z uwagi na rezygnację z formy gospodarowania Zasobem Własności
Rolnej Skarbu Państwa, w art. 8 projektu ustawy wprowadzono przepis
przejściowy, zgodnie z którym do zawarcia umowy dzierżawy i umowy najmu
nieruchomości wchodzących w skład Zasobu w przypadku przetargów na
dzierżawę lub najem nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
ogłoszonych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy zastosowanie będą mieć przepisy dotychczasowe. Natomiast
25
w przypadku złożenia oświadczenia o zamiarze dalszego dzierżawienia
nieruchomości, o którym mowa w art. 39 ust. 2 pkt 1, oświadczenie pozostawia
się bez rozpoznania i nie wywołuje ono skutków prawnych, o których mowa
w art. 39 ust. 4a ustawy. Z kolei w przypadku złożenia przed dniem wejścia
w życie projektowanej ustawy oświadczenia innego niż to, o którym mowa
wyżej lub wniosku o zawarcie lub zmianę umowy dzierżawy lub umowy najmu,
oświadczenie lub wniosek pozostawia się bez rozpoznania i nie wywołują one
skutków prawnych.
Art. 9. Projektowany przepis ma na celu zabezpieczenie interesów rolników,
którzy obecnie są rolnikami indywidualnymi w rozumieniu przepisów ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego, natomiast po wejściu w życie projektowanej
ustawy, przewidującej zmianę art. 6 ust. 1 ustawy o kształtowaniu ustroju
rolnego, przestaliby nimi być. Projektowany przepis zakłada, iż rolnicy, którzy
w dniu wejścia projektowanej ustawy w życie byli rolnikami indywidualnymi,
w okresie 5 lat od wejścia w życie niniejszej ustawy będą uważani za rolników
indywidualnych.
Okres 5 lat od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy pozwoli rolnikom na
spełnienie warunków określonych w nowelizowanym art. 6 ust. 1 ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego.
Art. 10. Z uwagi na z zmianę kategorii podmiotów, które będą mogły brać
udział w przetargach ograniczonych, o których mowa w art. 29 ustawy
o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, należy
wprowadzić przepis przejściowy, zgodnie z którym do przetargów na sprzedaż
ogłoszonych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, mają
zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Art. 11. Z uwagi na określenie w projektowanej ustawie przypadków, w których
Agencja Nieruchomości Rolnych może skorzystać z prawa odkupu
nieruchomości, konieczne jest wprowadzenie przepisu przejściowego z uwagi na
to, że do tej pory przypadki stosowania prawa odkupu były uregulowane
w zarządzeniu nr 12/2008 Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych z dnia
12 lutego 2008 r. w sprawie realizacji prawa odkupu.
26
Art. 12. Z uwagi na zmiany polegające na ograniczeniu prawa pierwokupu
Agencji Nieruchomości Rolnych oraz uprawnienia, o którym mowa w art. 4
ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, oraz ze względu na zmiany w definicji
gospodarstwa rodzinnego i rolnika indywidualnego, które także będą mieć
wpływ na realizację uprawnień Agencji, należy wprowadzić w art. 11 projektu
ustawy przepisy przejściowe stanowiące, iż do umów zawartych do dnia wejścia
projektowanych zmian mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Art. 13. W przypadku wejścia w życie niniejszej ustawy w 2010 r. niezbędny
jest przepis przejściowy dający Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego
podstawę do podania komunikatu o średniej krajowej powierzchni użytków
rolnych w gospodarstwach rolnych o obszarze co najmniej 1ha użytków rolnych
za 2009 r.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, z wyjątkiem przepisów
art. 1 pkt 15 i 16, które dotyczą pomocy publicznej. Projektowana ustawa
wprowadzająca zmiany w art. 30 i 31 ustawy o gospodarowaniu nieru-
chomościami rolnymi Skarbu Państwa w zakresie pomocy publicznej zostanie
przesłana Komisji Europejskiej celem notyfikacji.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu roz-
porządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
notyfikacji w trybie tego rozporządzenia.
Projekt ustawy został umieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Od dnia udostępnienia
projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej żaden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie w rozumieniu art. 7
ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa).
Projekt ustawy został zgłoszony do Programu Prac Legislacyjnych Rady
Ministrów na I półrocze 2010 r.
27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Cel wprowadzenia projektowanej ustawy
Celem wprowadzenia ustawy jest usprawnienie systemu obrotu ziemią rolniczą,
ułatwienie pozyskiwania ziemi przez rolników indywidualnych oraz jak najszybsze
rozdysponowanie gruntów Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
II. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu normatywnego
Regulacja dotyczy działalności Agencji Nieruchomości Rolnych, dzierżawców
gospodarujących na gruntach rolnych Skarbu Państwa i nabywających grunty
z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, osób biorących udział w obrocie
prywatnym nieruchomościami rolnymi oraz gmin, którym zostaną przekazane
nieruchomości mieszkaniowe.
III. Konsultacje
Projektowana ustawa została skonsultowana z:
– Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
– Krajową Radą Izb Rolniczych,
– Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych,
– Stowarzyszeniem Dzierżawców i Administratorów Nieruchomości Rolnych
Skarbu Państwa,
– Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywi-
dualnych „Solidarność”,
– Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”,
– Forum
Związków Zawodowych,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
– Konfederacją Pracodawców Polskich,
– Krajowym
Związkiem Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych,
28
– Krajowym
Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
– Business Centre Club,
– Związkiem Rzemiosła Polskiego,
– Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
– Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
– Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników,
– Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP,
– Związkiem Producentów Ryb,
– Polskim Towarzystwem Rybackim,
– Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
– Ogólnopolskim
Stowarzyszeniem
Dzierżawców i Administratorów Nierucho-
mości Rybackich Skarbu Państwa,
– Stowarzyszeniem Rybactwa Dolnej i rodkowej Wisły,
– Zrzeszeniem Producentów Ryb w Katowicach,
– Ogólnopolskim
Związkiem Pracodawców Rybackich.
Ponadto uwagi do projektu ustawy zostały nadesłane przez:
– Organizację Pracodawców – Producentów Ryb ródlądowych,
– Krajową Radę Drobiarstwa – Izbę Gospodarczą,
– Radę Gospodarki ywnościowej przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
– Izby rolnicze Polski północno-zachodniej,
– Stowarzyszenie
Dzierżawców i Właścicieli Rolnych RP,
– Ośrodek Hodowli Zarodowej „Garzyn” Sp. z o.o. w Garzynie,
– Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „Cerplon” w Cerekwicy.
Najczęściej podnoszona uwaga dotyczyła przedłużenia okresu rozłożenia na raty
należności za nabywane grunty Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Propozycja ta została zgłoszona przez następujące podmioty: Krajową Radę Izb
Rolniczych, Federację Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2849
› Pobierz plik