Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.
- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 280
- Data wpłynięcia: 2008-02-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.
- data uchwalenia: 2008-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 388
280
UZNAJ C, że Organizacja Narodów Zjednoczonych może zażądać pomocy Unii przy
wykonywaniu misji podejmowanych w przypadkach nadzwyczajnych na mocy rozdziałów VI i VII
Karty Narodów Zjednoczonych,
UZNAJ C, że wzmocnienie polityki bezpieczeństwa i obrony będzie wymagało ze strony Państw
Członkowskich wysiłków w zakresie zdolności,
WIADOME, że rozpoczęcie nowego etapu w rozwoju europejskiej polityki bezpieczeństwa
i obrony pociąga za sobą zdecydowane zaangażowanie zainteresowanych Państw Członkowskich,
PRZYPOMINAJ C znaczenie, jakie ma pełne zaangażowanie wysokiego przedstawiciela Unii do
spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w prace związane ze stałą współpracą strukturalną,
UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
ARTYKUŁ 1
Stała współpraca strukturalna, o której mowa w artykule 28a ustęp 6 Traktatu o Unii Europejskiej
jest dostępna dla każdego Państwa Członkowskiego, które, z dniem wejścia w życie Traktatu z
Lizbony, zobowiązuje się:
a) przystąpić do intensywniejszego zwiększania swoich zdolności obronnych, poprzez rozwój
swoich wkładów krajowych i udział, w stosownym przypadku, w siłach wielonarodowych, w
głównych europejskich programach wyposażenia wojskowego oraz w działalności Agencji do
spraw Rozwoju Zdolności Obronnych, Badań, Zakupów i Uzbrojenia (zwanej dalej
„Europejską Agencją Obrony”), oraz
b) posiadać możliwość zapewnienia, najpóźniej do 2010 roku, na poziomie krajowym albo jako
część wielonarodowych sił zbrojnych, wyspecjalizowanych jednostek zbrojnych
przeznaczonych do udziału w planowanych misjach, których strukturę określono na poziomie
planu taktycznego jako zgrupowanie taktyczne wraz
z
elementami wsparcia, w tym
transportem i logistyką, zdolnych do podjęcia misji, o których mowa w artykule 28b Traktatu
o Unii Europejskiej, w terminie od 5 do 30 dni, w szczególności w odpowiedzi na żądanie
Organizacji Narodów Zjednoczonych i które mogą prowadzić operacje w początkowym
okresie przez 30 dni, z możliwością przedłużenia tego okresu do co najmniej 120 dni.
TL/P/pl 11
ARTYKUŁ 2
Do osiągnięcia celów, o których mowa w artykule 1, Państwa Członkowskie uczestniczące w stałej
współpracy strukturalnej zobowiązują się:
a) współpracować, od wejścia w życie Traktatu z Lizbony, aby osiągnąć uzgodnione cele
dotyczące poziomu wydatków inwestycyjnych w zakresie wyposażenia obronnego oraz
regularnie poddawać te cele przeglądowi w świetle stanu bezpieczeństwa i
międzynarodowych zobowiązań Unii;
b) zbliżyć, w miarę możliwości, swoje systemy obronne, zwłaszcza poprzez zharmonizowanie
identyfikacji potrzeb wojskowych, poprzez łączenie i, w stosownym przypadku, poprzez
specjalizację ich środków i zdolności obronnych, jak również poprzez zachęcanie do
współpracy w dziedzinie szkolenia i logistyki;
c) podjąć konkretne środki w celu zwiększenia dyspozycyjności, interoperacyjności,
elastyczności oraz zdolności do rozmieszczania sił, zwłaszcza poprzez określenie wspólnych
celów w zakresie użycia sił, w tym poprzez możliwości ponownego przeanalizowania
krajowych procedur decyzyjnych;
d) współpracować w celu zapewnienia podjęcia niezbędnych środków, aby uzupełnić, w tym w
ramach podejścia wielonarodowego i bez uszczerbku dla zobowiązań tych Państw
Członkowskich w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, braki stwierdzone w ramach
„Mechanizmu Rozwoju Zdolności Obronnych”;
e) uczestniczyć, w stosownym przypadku, w rozwoju głównych wspólnych lub europejskich
programów wyposażenia w ramach Europejskiej Agencji Obrony.
ARTYKUŁ 3
Europejska Agencja Obrony przyczynia się do regularnej oceny wkładu uczestniczących Państw
Członkowskich w zakresie zdolności, w szczególności wkładu zapewnianego zgodnie z kryteriami,
które zostaną ustanowione między innymi na podstawie artykułu 2, oraz składa sprawozdanie z tej
oceny co najmniej raz do roku. Ocena może służyć za podstawę zaleceń oraz decyzji Rady
przyjmowanych zgodnie z artykułem 28e Traktatu o Unii Europejskiej.
TL/P/pl 12
PROTOKÓŁ
DOTYCZ CY ARTYKUŁU 6 UST P 2
TRAKTATU O UNII EUROPEJSKIEJ
W SPRAWIE PRZYST PIENIA UNII DO EUROPEJSKIEJ KONWENCJI
O OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKA I PODSTAWOWYCH WOLNO CI
WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,
UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
ARTYKUŁ 1
Umowa dotycząca przystąpienia Unii do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka
i podstawowych wolności (zwanej dalej „Konwencją Europejską”), przewidzianego w artykule 6
ustęp 2 Traktatu o Unii Europejskiej, musi odzwierciedlać konieczność zachowania szczególnych
cech Unii i prawa Unii, zwłaszcza w odniesieniu do:
a)
szczególnych warunków ewentualnego udziału Unii w organach kontrolnych Konwencji
Europejskiej;
b) mechanizmów
niezbędnych do zapewnienia, aby skargi państw nieczłonkowskich i skargi
indywidualne były kierowane prawidłowo przeciwko Państwom Członkowskim lub Unii,
w zależności od danego przypadku.
TL/P/pl 13
ARTYKUŁ 2
Umowa, o której mowa w artykule 1, zagwarantuje, że przystąpienie nie ma wpływu
na kompetencje Unii ani uprawnienia jej instytucji.
Zagwarantuje, że żadne jej postanowienia nie mają wpływu na szczególną sytuację Państw
Członkowskich w odniesieniu do Konwencji Europejskiej, w szczególności protokołów do niej,
środków podjętych przez Państwa Członkowskie w drodze odstępstwa od Konwencji Europejskiej
zgodnie z jej artykułem 15 i zastrzeżeń do Konwencji Europejskiej dokonanych przez Państwa
Członkowskie zgodnie z jej artykułem 57.
ARTYKUŁ 3
Postanowienia umowy, o której mowa w artykule 1, nie mogą mieć wpływu na artykuł 292 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
TL/P/pl 14
PROTOKÓŁ
W SPRAWIE RYNKU WEWN TRZNEGO I KONKURENCJI
WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,
UZNAJ C, że rynek wewnętrzny zdefiniowany w artykule 2 Traktatu o Unii Europejskiej
obejmuje system zapewniający niezakłóconą konkurencję,
UZGODNIŁY, że
w tym celu Unia podejmuje w razie konieczności środki na mocy postanowień Traktatów, w tym
artykułu 308 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Niniejszy Protokół zostaje dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
TL/P/pl 15
wykonywaniu misji podejmowanych w przypadkach nadzwyczajnych na mocy rozdziałów VI i VII
Karty Narodów Zjednoczonych,
UZNAJ C, że wzmocnienie polityki bezpieczeństwa i obrony będzie wymagało ze strony Państw
Członkowskich wysiłków w zakresie zdolności,
WIADOME, że rozpoczęcie nowego etapu w rozwoju europejskiej polityki bezpieczeństwa
i obrony pociąga za sobą zdecydowane zaangażowanie zainteresowanych Państw Członkowskich,
PRZYPOMINAJ C znaczenie, jakie ma pełne zaangażowanie wysokiego przedstawiciela Unii do
spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w prace związane ze stałą współpracą strukturalną,
UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
ARTYKUŁ 1
Stała współpraca strukturalna, o której mowa w artykule 28a ustęp 6 Traktatu o Unii Europejskiej
jest dostępna dla każdego Państwa Członkowskiego, które, z dniem wejścia w życie Traktatu z
Lizbony, zobowiązuje się:
a) przystąpić do intensywniejszego zwiększania swoich zdolności obronnych, poprzez rozwój
swoich wkładów krajowych i udział, w stosownym przypadku, w siłach wielonarodowych, w
głównych europejskich programach wyposażenia wojskowego oraz w działalności Agencji do
spraw Rozwoju Zdolności Obronnych, Badań, Zakupów i Uzbrojenia (zwanej dalej
„Europejską Agencją Obrony”), oraz
b) posiadać możliwość zapewnienia, najpóźniej do 2010 roku, na poziomie krajowym albo jako
część wielonarodowych sił zbrojnych, wyspecjalizowanych jednostek zbrojnych
przeznaczonych do udziału w planowanych misjach, których strukturę określono na poziomie
planu taktycznego jako zgrupowanie taktyczne wraz
z
elementami wsparcia, w tym
transportem i logistyką, zdolnych do podjęcia misji, o których mowa w artykule 28b Traktatu
o Unii Europejskiej, w terminie od 5 do 30 dni, w szczególności w odpowiedzi na żądanie
Organizacji Narodów Zjednoczonych i które mogą prowadzić operacje w początkowym
okresie przez 30 dni, z możliwością przedłużenia tego okresu do co najmniej 120 dni.
TL/P/pl 11
ARTYKUŁ 2
Do osiągnięcia celów, o których mowa w artykule 1, Państwa Członkowskie uczestniczące w stałej
współpracy strukturalnej zobowiązują się:
a) współpracować, od wejścia w życie Traktatu z Lizbony, aby osiągnąć uzgodnione cele
dotyczące poziomu wydatków inwestycyjnych w zakresie wyposażenia obronnego oraz
regularnie poddawać te cele przeglądowi w świetle stanu bezpieczeństwa i
międzynarodowych zobowiązań Unii;
b) zbliżyć, w miarę możliwości, swoje systemy obronne, zwłaszcza poprzez zharmonizowanie
identyfikacji potrzeb wojskowych, poprzez łączenie i, w stosownym przypadku, poprzez
specjalizację ich środków i zdolności obronnych, jak również poprzez zachęcanie do
współpracy w dziedzinie szkolenia i logistyki;
c) podjąć konkretne środki w celu zwiększenia dyspozycyjności, interoperacyjności,
elastyczności oraz zdolności do rozmieszczania sił, zwłaszcza poprzez określenie wspólnych
celów w zakresie użycia sił, w tym poprzez możliwości ponownego przeanalizowania
krajowych procedur decyzyjnych;
d) współpracować w celu zapewnienia podjęcia niezbędnych środków, aby uzupełnić, w tym w
ramach podejścia wielonarodowego i bez uszczerbku dla zobowiązań tych Państw
Członkowskich w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, braki stwierdzone w ramach
„Mechanizmu Rozwoju Zdolności Obronnych”;
e) uczestniczyć, w stosownym przypadku, w rozwoju głównych wspólnych lub europejskich
programów wyposażenia w ramach Europejskiej Agencji Obrony.
ARTYKUŁ 3
Europejska Agencja Obrony przyczynia się do regularnej oceny wkładu uczestniczących Państw
Członkowskich w zakresie zdolności, w szczególności wkładu zapewnianego zgodnie z kryteriami,
które zostaną ustanowione między innymi na podstawie artykułu 2, oraz składa sprawozdanie z tej
oceny co najmniej raz do roku. Ocena może służyć za podstawę zaleceń oraz decyzji Rady
przyjmowanych zgodnie z artykułem 28e Traktatu o Unii Europejskiej.
TL/P/pl 12
PROTOKÓŁ
DOTYCZ CY ARTYKUŁU 6 UST P 2
TRAKTATU O UNII EUROPEJSKIEJ
W SPRAWIE PRZYST PIENIA UNII DO EUROPEJSKIEJ KONWENCJI
O OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKA I PODSTAWOWYCH WOLNO CI
WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,
UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
ARTYKUŁ 1
Umowa dotycząca przystąpienia Unii do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka
i podstawowych wolności (zwanej dalej „Konwencją Europejską”), przewidzianego w artykule 6
ustęp 2 Traktatu o Unii Europejskiej, musi odzwierciedlać konieczność zachowania szczególnych
cech Unii i prawa Unii, zwłaszcza w odniesieniu do:
a)
szczególnych warunków ewentualnego udziału Unii w organach kontrolnych Konwencji
Europejskiej;
b) mechanizmów
niezbędnych do zapewnienia, aby skargi państw nieczłonkowskich i skargi
indywidualne były kierowane prawidłowo przeciwko Państwom Członkowskim lub Unii,
w zależności od danego przypadku.
TL/P/pl 13
ARTYKUŁ 2
Umowa, o której mowa w artykule 1, zagwarantuje, że przystąpienie nie ma wpływu
na kompetencje Unii ani uprawnienia jej instytucji.
Zagwarantuje, że żadne jej postanowienia nie mają wpływu na szczególną sytuację Państw
Członkowskich w odniesieniu do Konwencji Europejskiej, w szczególności protokołów do niej,
środków podjętych przez Państwa Członkowskie w drodze odstępstwa od Konwencji Europejskiej
zgodnie z jej artykułem 15 i zastrzeżeń do Konwencji Europejskiej dokonanych przez Państwa
Członkowskie zgodnie z jej artykułem 57.
ARTYKUŁ 3
Postanowienia umowy, o której mowa w artykule 1, nie mogą mieć wpływu na artykuł 292 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
TL/P/pl 14
PROTOKÓŁ
W SPRAWIE RYNKU WEWN TRZNEGO I KONKURENCJI
WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,
UZNAJ C, że rynek wewnętrzny zdefiniowany w artykule 2 Traktatu o Unii Europejskiej
obejmuje system zapewniający niezakłóconą konkurencję,
UZGODNIŁY, że
w tym celu Unia podejmuje w razie konieczności środki na mocy postanowień Traktatów, w tym
artykułu 308 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Niniejszy Protokół zostaje dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
TL/P/pl 15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
280
› Pobierz plik