Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- projekt dotyczy przyznania komornikowi wybranemu przez wierzyciela prawa do odmowy przyjęcia wniosku o podjęcie czynności wchodzących w zakres jego ustawowych zadań, które byłyby prowadzone poza obszarem wlaściwości sądu apelacyjnego obejmującego jego rewir. W przypadku odmowy przyjęcia wniosku o wszczęcie egzekucji komornik będzie wydawał stosowne postanowienie. Ponadto zgodnie z projektem prezes wlaściwego sądu apelacyjnego nie będzie mógł zobowiązać komornika do zatrudnienia wskazanego asesora komorniczego. Komornika będzie mogła do tego zobowiązać wyłącznie rada właściwej izby komorniczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2738
- Data wpłynięcia: 2009-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 155, poz. 1038
2738-uchwala
Skarbu Państwa. Globalne obliczenie omawianych kosztów wymagałoby choćby
szacunkowych danych ze wszystkich stationes fisci Skarbu Państwa. Wejście w życie
projektowanej nowelizacji wymagać będzie zabezpieczenia środków finansowych na ten cel
już w budżecie państwa na 2010 rok. Wobec powyższego, wiążące w tej kwestii będzie
stanowisko Ministra Finansów, który w porozumieniu z dysponentami części budżetowych
będzie ustalał wysokość wydatków ponoszonych przez stationes fisci w wyniku wejścia
w życie projektowanej nowelizacji ustawy.
Uwagi, co do treści projektu ustawy zgłosiło Ministerstwo Sprawiedliwości oraz KRS.
Zakwestionowano potrzebę dodania w art. 40, ust. 2a po ust. 2 oraz dodanie w art. 45, ust. 2a
po ust. 2 omawianej ustawy. Zdaniem opiniodawców zaproponowane regulacje, w związku z
brzmieniem przepisów art. 40 ust. 2 i art. 45 ust. 2, są zbędne. Uwagi przedstawione w tym
zakresie zostały uwzględnione.
Ponadto, Ministerstwo Sprawiedliwości zakwestionowało rozwiązanie polegające na
wyłączeniu uprawnienia prezesa właściwego sądu apelacyjnego do zobowiązania komornika
do zatrudnienia wskazanego asesora komorniczego. Należy podkreślić, iż w orzeczeniu TK
podkreślono, że przyznanie prezesowi sądu apelacyjnego omawianego uprawnienia (bez
wskazania choćby ogólnych dyrektyw, którymi powinien się kierować) spowodowało
odebranie samorządowi komorniczemu wpływu na sprawowanie pieczy nad należytym
wykonywaniem zawodu komornika sądowego. Jednocześnie, w przypadku skorzystania z
omawianego uprawnienia przez radę właściwej izby komorniczej, komornik dysponuje
środkami odwoławczymi od takiej decyzji, a w przypadku nałożenia obowiązku przez prezesa
sądu apelacyjnego brak jest możliwości skorygowania tego rozstrzygnięcia. Z tych względów
omawiana uwaga nie została uwzględniona.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Wykonanie projektowanej ustawy spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa
odnośnie do zniesienia uprzywilejowania Skarbu Państwa w zakresie wnoszenia opłat
i zaliczek na wydatki gotówkowe.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2738
› Pobierz plik
-
2738-uchwala
› Pobierz plik
-
2738-s
› Pobierz plik