Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r.
Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2677
- Data wpłynięcia: 2010-01-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r.
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 32, poz. 168
2677
Artykuł 31
Ochrona zdrowia
1. Strony zgadzają się stosować niniejszą Umowę w sposób zgodny z zasadami ochrony
zdrowia publicznego. Stany Zjednoczone przestrzegają odpowiednich przepisów prawa
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zdrowia publicznego, zapewniając odpowiednie
uwzględnienie zdrowia członków sił zbrojnych i personelu cywilnego, członków rodzin
i pracowników wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych. Strony zgadzają się
na podejście raczej prewencyjne niż reaktywne w stosunku do zakaźnych chorób ludzi,
zwierząt i roślin. Właściwe władze Stron współpracują w kwestiach dotyczących zdrowia
publicznego obu Stron. Obie Strony niezwłocznie współpracują i informują się wzajemnie
o konkretnych procedurach i praktykach dotyczących postępowania medycznego w
przypadkach wystąpienia zagrażających zdrowiu publicznemu zakaźnych chorób ludzi
i zwierząt, w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno obywatelom Rzeczypospolitej
Polskiej, jak i personelowi Stanów Zjednoczonych.
2. Członkowie sił zbrojnych zostają poddani odpowiednim badaniom zdrowotnym przed
zgłoszeniem się do służby w Rzeczypospolitej Polskiej. Członkowie personelu cywilnego,
członkowie rodzin i pracownicy wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych są
zachęcani do przeprowadzania badań zdrowotnych przed przybyciem do Rzeczypospolitej
Polskiej. W przypadku ogłoszenia przez wiatową Organizację Zdrowia epidemii lub
pandemii w państwie, z którego przybędzie do Rzeczypospolitej Polskiej członek
personelu cywilnego lub pracownik wykonawcy kontraktowego Stanów Zjednoczonych,
taki członek personelu cywilnego lub pracownik wykonawcy kontraktowego Stanów
Zjednoczonych zostanie poddany stosownym badaniom przed przybyciem na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Członkowie sił zbrojnych i personelu cywilnego, członkowie rodzin i pracownicy
wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych mogą korzystać z opieki zdrowotnej
w placówkach publicznej służby zdrowia znajdujących się w Rzeczypospolitej Polskiej.
W takich przypadkach, władze Rzeczypospolitej Polskiej będą udzielać pomocy tym
osobom w sprawach dokumentacji medycznej wymaganej dla refundacji roszczeń
związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym. Odpowiedzialność za poniesienie kosztów
związanych z taką opieką zdrowotną będą ponosić osoby otrzymujące świadczenia, bez
wymogu opłaty z góry po przedstawieniu dowodu ubezpieczenia zdrowotnego.
Artykuł 32
Procedury kontraktowe
1. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą zawierać i wykonywać umowy na
nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą zaopatrywać się
36
z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawem
Stanów Zjednoczonych.
2. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych informują potencjalnych wykonawców
kontraktowych w zakresie stosowania prawa Stanów Zjednoczonych w odniesieniu do
zawierania kontraktów.
3. Stany Zjednoczone ogłaszają potencjalnym wykonawcom kontraktowym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej informacje o planowanych przetargach na umowy, które mają
być realizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w możliwie największym
stopniu i w takim samym zakresie, w jakim mają do nich dostęp potencjalni wykonawcy
kontraktowi na terenie Stanów Zjednoczonych.
4. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych korzystają z usług miejscowych polskich osób
fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w możliwym zakresie w celu
wykonania umowy, o ile oferty takich dostawców są konkurencyjne i stanowią najlepszą
wartość.
5. W dopuszczalnym zakresie, wykonawcy kontraktowi będący obywatelami
Rzeczypospolitej Polskiej oraz zarejestrowanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
podmiotami prawnymi są traktowani przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych nie mniej
korzystnie niż wykonawcy kontraktowi niebędący obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej
oraz podmiotami prawnymi niezarejestrowanymi w Rzeczypospolitej Polskiej.
6. W odniesieniu do nabywania towarów i świadczenia usług siły zbrojne Stanów
Zjednoczonych traktowane są przez władze Rzeczypospolitej Polskiej nie mniej
korzystnie niż Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł 33
Status wykonawców kontraktowych
1. Po zawarciu umowy przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, jeżeli
zostanie ona zawarta z wykonawcą kontraktowym Stanów Zjednoczonych, władze
wojskowe Stanów Zjednoczonych powiadamiają o tym fakcie Rzeczpospolitą Polską za
pośrednictwem Wspólnej Komisji. Tą samą drogą władze wojskowe Stanów
Zjednoczonych przekazują zaświadczenie określające wykonawcę kontraktowego Stanów
Zjednoczonych i pracowników wykonawcy kontraktowego Stanów Zjednoczonych
zatrudnionych przy wykonaniu umowy, a także spodziewany okres obowiązywania
umowy. Zmiany danych zawartych w zaświadczeniu polegają zgłoszeniu. Treść
zaświadczenia, termin złożenia zaświadczenia i jego uzupełnień podlegają uzgodnieniu
w porozumieniu wykonawczym.
2. Władze Rzeczypospolitej Polskiej udzielają wykonawcom kontraktowym Stanów
Zjednoczonych oraz pracownikom wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych
pozwolenia na wjazd i pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na okres niezbędny
do wykonania zawartych przez nich umów. Wykonawcom kontraktowym Stanów
Zjednoczonych będącym osobami fizycznymi i pracownikom wykonawców
kontraktowych Stanów Zjednoczonych mogą towarzyszyć członkowie ich rodzin, jeśli
dopuszcza to prawo Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku konieczności uzyskania wiz
37
dla wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, pracowników wykonawców
kontraktowych Stanów Zjednoczonych i członków ich rodzin, Rzeczpospolita Polska
bezzwłocznie wydaje je lub odmawia ich wydania.
3. Wykonawcy kontraktowi Stanów Zjednoczonych oraz pracownicy wykonawców
kontraktowych Stanów Zjednoczonych uprawnieni są do świadczenia pracy lub usług na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem, że posiadają odpowiednie
zaświadczenie potwierdzające ich status. Władze Rzeczypospolitej Polskiej nie wymagają
od wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych ani od pracowników
wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, aby ubiegali się o zezwolenie na
pracę, wymagane przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Z zastrzeżeniem Artykułów 7 i 9 niniejszej Umowy, wykonawcy kontraktowi Stanów
Zjednoczonych zwolnieni są z obowiązku rejestracji i uzyskiwania zezwoleń na
prowadzenie działalności odnoszącej się do dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym
Stanów Zjednoczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rejestracja jest
wymagana wyłącznie dla celów identyfikacji podatkowej i celnej. Rejestracja taka nie
oznacza „rejestracji” w rozumieniu Artykułu 2 litera f niniejszej Umowy.
5. Opodatkowanie wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych i pracowników
wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych następuje zgodnie z Artykułem 19
niniejszej Umowy.
6. Uprawnienia wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych i pracowników
wykonawców kontraktowych Stanów Zjednoczonych, wynikające z niniejszej Umowy,
nie mają zastosowania do umów innych niż umowy dotyczące towarów dostarczanych
i usług świadczonych na podstawie umów lub umów o podwykonawstwo zawartych z
siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.
7. Wykonawcom kontraktowym i pracownikom wykonawców kontraktowych zezwala się
na wstęp na obiekty, do których dostęp kontrolowany jest przez władze Rzeczypospolitej
Polskiej, w stopniu, umożliwiającym im wstęp oraz opuszczanie uzgodnionych obiektów
i terenów, w których ich obecność jest niezbędna do wykonania umowy. Zezwala się na
wstęp w terminie nie dłuższym niż 6 dni roboczych, a w wyjątkowych sytuacjach w nie
dłuższym niż 3 dni robocze, od dnia otrzymania wniosku. Władze Rzeczypospolitej
Polskiej lub władze wojskowe Stanów Zjednoczonych mogą odmówić wstępu, zawiesić
go lub cofnąć z powodów bezpieczeństwa lub z powodu niewłaściwego zachowania
wykonawcy kontraktowego lub jego pracownika. Jeśli właściwe władze jednej ze Stron
odmówią wydania pozwolenia, zawieszą je lub cofną, zobowiązane są przedstawić na
piśmie właściwym władzom drugiej Strony przyczyny takiej decyzji. Wykonawcy
kontraktowi i pracownicy wykonawców kontraktowych, którzy nie zostali uprawnieni do
wstępu, lecz nie otrzymali odmowy wstępu, mogą być eskortowani, w uzgodnieniu z
właściwym polskim dowódcą lub jego pełnomocnikiem, i po przekazaniu wszelkich
niezbędnych informacji, przez osobę upoważnioną przez właściwe władze
Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli taka jest dostępna, oraz przez członka sił zbrojnych lub
personelu cywilnego lub wykonawcę kontraktowego wyznaczonego przez władze Stanów
Zjednoczonych do i z uzgodnionych obiektów i terenów, gdzie ich obecność jest
niezbędna w celu wykonania umowy, przez obiekty, do których dostęp kontrolowany jest
przez właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres informacji i procedura składania
wniosku będą uzgodnione w porozumieniu wykonawczym.
38
Artykuł 34
Praca
1. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą zatrudniać lokalnych pracowników
cywilnych w celu wykonania swojej misji w Rzeczypospolitej Polskiej oraz określają
liczbę, obowiązki, kwalifikacje, a także przydatność osób, które mają być zatrudnione.
Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą wymagać, aby zatrudniana osoba nie była
wcześniej karana. Zatrudnienie lokalnych pracowników cywilnych odbywać się będzie na
podstawie pisemnej umowy o pracę.
2. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą zatrudniać członków rodzin bez
konieczności posiadania przez członka rodziny zezwolenia na pracę.
3. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych ustanawiają praktyki administracyjne i procedury
konieczne dla efektywnego zarządzania, wykorzystania pracy lokalnych pracowników
cywilnych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz nadzoru nad nimi. Do ustalenia warunków
zatrudnienia lokalnych pracowników cywilnych stosuje się przepisy prawa pracy
obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że niniejszy Artykuł stanowi inaczej,
a także z uwzględnieniem wymagań operacyjnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
4. Opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne, na Fundusz Pracy i Państwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz
odprowadzenia składek i zaliczek przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych jako
pracodawcę, są dokonywane w kwotach i zgodnie z procedurami obowiązującymi
polskich pracodawców w zakresie opłacania i odprowadzania składek i zaliczek.
5. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w związku z zatrudnieniem pracowników
lokalnych będą potrącać podatek dochodowy w kwotach i zgodnie z procedurami
obowiązującymi polskich pracodawców w odniesieniu do poboru zaliczek na podatek
dochodowy.
6. Ustanowienie i modyfikacja systemu wartościowania pracy, wynagrodzeń i świadczeń
pieniężnych innych niż składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w ustępie 4
niniejszego Artykułu, oraz dodatkowych płatności wypłacanych lokalnym pracownikom
cywilnym, pozostają w wyłącznej kompetencji sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych,
z należytym uwzględnieniem przepisów prawa Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących
minimalnego wynagrodzenia za pracę.
7. Lokalni pracownicy cywilni zatrudnieni w Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne
Stanów Zjednoczonych nie mają prawa do strajku.
8. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą rozwiązać stosunek pracy z lokalnymi
pracownikami cywilnymi zatrudnionymi w Rzeczypospolitej Polskiej z powodów
dyscyplinarnych, jakości pracy, bezpieczeństwa lub organizacyjnych. Jeżeli rozwiązanie
stosunku pracy zostanie uznane przez właściwy sąd za nieuzasadnione lub naruszające
przepisy o rozwiązywaniu umów o pracę, sąd, na wniosek sił zbrojnych Stanów
Zjednoczonych, orzeka o odszkodowaniu zamiast o ponownym zatrudnieniu albo
przywróceniu do pracy na dotychczasowych warunkach. Zasądzone w ten sposób
39
odszkodowanie nie może przekraczać równowartości wynagrodzenia i dodatków za okres
wypowiedzenia, jednak za okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
9. Osoby zatrudnione w Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne Stanów
Zjednoczonych, uzyskują pozwolenie na wstęp, począwszy od daty ich zatrudnienia, do
obiektów, do których dostęp jest kontrolowany przez władze Rzeczypospolitej Polskiej,
w zakresie umożliwiającym im wejście do uzgodnionych obiektów i terenów oraz ich
opuszczenie, jeżeli ich obecność jest niezbędna w celu wykonywania obowiązków
pracowniczych. Władze Rzeczypospolitej Polskiej lub władze wojskowe Stanów
Zjednoczonych mogą odmówić wydania pozwolenia na wstęp, zawiesić je lub cofnąć ze
względów bezpieczeństwa lub ze względu na niewłaściwe zachowanie pracownika. Jeśli
właściwe władze jednej ze Stron odmówią wydania pozwolenia, zawieszą je lub cofną,
zobowiązane są przedstawić na piśmie właściwym władzom drugiej Strony przyczyny
takiej decyzji.
10. W ramach Wspólnej Komisji powołuje się Podkomitet do spraw Pracy. Sprawy
związane z zatrudnieniem, w tym relacje w stosunkach pracy, mogą być dyskutowane w
ramach Wspólnej Komisji i jej Podkomitetu do spraw Pracy. Skargi pracownicze lub
zażalenia dotyczące działań administracyjnych lub dyscyplinarnych, w tym dotyczące
rozwiązywania umów o pracę, są rozpatrywane i rozstrzygane na najniższym właściwym
poziomie, w drodze konsultacji między pracodawcą i pracownikiem. Szczególne
procedury rozstrzygania sporów i skarg pracowniczych poprzez interwencję Podkomitetu
do spraw Pracy i Wspólnej Komisji reguluje porozumienie wykonawcze. W przypadku
wyczerpania wszystkich instrumentów konsultacji, o których mowa powyżej, pracownik
na prawo do wystąpienia z powództwem do sądu Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 14
dni od zakończenia postępowania konsultacyjnego.
11. Lokalni pracownicy cywilni zatrudnieni w uzgodnionych obiektach i terenach mogą
podlegać przepisom sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych w zakresie utrzymania porządku
i bezpieczeństwa publicznego, o ile te przepisy nie są sprzeczne z prawem
Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł 35
Wykonanie Umowy i rozstrzyganie sporów
1. Strony lub upoważnione przez nie podmioty, o ile to będzie właściwe, mogą zawierać
porozumienia wykonawcze w celu wykonywania postanowień niniejszej Umowy.
2. Zgodnie z Artykułami VII i XIII umowy NATO SOFA Strony udzielają sobie
wzajemnie, w ramach swoich uprawnień, pomocy w zapobieganiu, wykrywaniu i
usuwaniu wszelkich nadużyć regulacji podatkowych i celnych i w zapewnianiu, że
wszelkie należności, podatki i kary wynikające z takich nadużyć zostaną zapłacone.
3. Wszelkie rozbieżności w stanowiskach lub spory dotyczące interpretacji lub
stosowania niniejszej Umowy są rozstrzygane na najniższym właściwym szczeblu
w drodze konsultacji między Stronami i nie są wnoszone do żadnego krajowego ani
międzynarodowego sądu, trybunału lub innego podobnego organu ani przekazywane
żadnej stronie trzeciej w celu rozstrzygnięcia.
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2677
› Pobierz plik