Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy
projekt redefiniuje zadania służby medycyny pracy, reguluje zagadnienia związane z profilaktyczną opieką zdrowotną nad pracującymi w Polsce, m.in. określa wzory stosowanych dokumentów, sposób prowadzenia dokumentacji, jej przechowywania i udostępniania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 261
- Data wpłynięcia: 2008-02-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy
- data uchwalenia: 2008-10-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1416
261
OCENA SKUTKÓW REALIZACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Projektowane zmiany będą oddziaływać na podmioty psychologów realizujących zadania w
zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami.
2. Konsultacje
społeczne.
Równolegle z uzgodnieniami międzyresortowymi, projekt rozporządzenia został przesłany do
zaopiniowania następującym podmiotom:
1) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie Medycyny Pracy;
2) Konsultantom Wojewódzkim w dziedzinie medycyny pracy;
3) Instytutowi Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi;
4) Instytutowi Medycyny Wsi w Lublinie;
5) Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
6) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
7) Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych;
8) Konfederacji Pracodawców Polskich;
9) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
10) Krajowej Izbie Gospodarczej;
11) OPZZ;
12) Federacją Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej RP;
13) Business Centre Club;
14) Federacją Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia;
15) NSZZ „Solidarność”;
16) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 o
6
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414).
Wyniki konsultacji zostaną omówione po jej zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego.
Projektowana rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa, ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na gospodarkę
i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na zdrowie
społeczeństwa.
10-02-aa
7
ROZPORZ DZENIE projekt
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia…………………………….2008 r.
w sprawie limitów badań do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy niezbędnych do
szkolenia w ramach specjalizacji z zakresu służby medycyny pracy
Na podstawie art. 17a ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z
2004 r. Nr 125, poz. 1317, z 2006 r. Nr 141, poz. 1011 oraz z 2007 r. Nr …, poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się dopuszczalną liczbę 1500 badań profilaktycznych pracowników,
przeprowadzanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy, na lekarza odbywającego
szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie medycyny pracy.
2. Lekarz odbywający szkolenie specjalizacyjne wykonuje od 200 do 500 badań pod
nadzorem kierownika stażu.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Zdrowia
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 10 projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy
wprowadzającym upoważnienie ustawowe zawarte w art. 17a ustawy, minister właściwy do
spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, limit badań przeprowadzanych do celów
przewidzianych w Kodeksie pracy, udzielanych w ramach świadczeń zdrowotnych, o których
mowa w art. 17 pkt 9, biorąc pod uwagę niezbędność ich przeprowadzania dla potrzeb szkolenia
specjalizacyjnego lekarzy przez wojewódzkie ośrodki medycyny pracy.
Wojewódzki ośrodek medycyny pracy na podstawie art. 1 pkt 9 lit. d ustawy o zmianie ustawy o
służbie medycyny pracy zmieniającej dotychczasowe brzmienie art. 17 ust. 9 ustawy jest
zobowiązany do udzielanie świadczeń zdrowotnych, w ilościach niezbędnych do prowadzenia
specjalizacji z medycyny pracy i innych specjalizacji lekarskich, których program obejmuje
odbycie staży kierunkowych w zakresie medycyny pracy – na zasadach określonych w art. 12.
Zaproponowana regulacja ma na celu ograniczenie ilości badań przeprowadzanych przez
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy do poziomu niezbędnego w kształceniu specjalizacyjnym
lekarzy.
Należy podkreślić, że w stosunku do dotychczas obowiązującej regulacji prawnej projekt
rozporządzenia nie wprowadza istotnych modyfikacji.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji, a zawarte w nim regulacje nie
są objęte prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REALIZACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Projektowane zmiany będą oddziaływać na lekarzy odbywających staż kierunkowy w
wojewódzkim ośrodku medycyny pracy a także na same ośrodki.
2. Konsultacje
społeczne.
2
Równolegle z uzgodnieniami międzyresortowymi, projekt rozporządzenia zostanie przesłany
do zaopiniowania następującym podmiotom:
1) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie Medycyny Pracy;
2) Konsultantom Wojewódzkim w dziedzinie medycyny pracy;
3) Instytutowi Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi;
4) Instytutowi Medycyny Wsi w Lublinie;
5) Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
6) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
7) Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych;
8) Konfederacji Pracodawców Polskich;
9) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
10) Krajowej Izbie Gospodarczej;
11) OPZZ;
12) Federacją Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej RP;
13) Business Centre Club;
14) Federacją Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia;
15) NSZZ „Solidarność”;
16) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414).
Wyniki konsultacji zostaną omówione po jej zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego.
Projektowana rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa, ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3