eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2590
  • Data wpłynięcia: 2009-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278

2590-cz-2

Załącznik nr 6

WZÓR

ZA WIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA*

Pieczęć jednostki organizacyjnej
prowadzącej szkolenia

ZA WIADCZENIE NR ...
o ukończeniu szkolenia

Pan/Pani ..........................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
urodzony(a) w dniu .............................................. 19 ...... r. w ........................................................
numer PESEL lub nazwa i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość** ...............................
numer NIP***…………………………….………………………………………………………………….
był(a) słuchaczem szkolenia w zakresie:****
integrowanej produkcji
obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin
stosowania środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy
stosowania środków ochrony roślin sprzętem agrolotniczym
stosowania środków ochrony roślin metodą fumigacji
zorganizowanego przez ..................................................................................................................
w dniu (ach) .....................................................................................................................................
i ukończył(a) szkolenie z wynikiem pozytywnym.

Przewodniczący komisji:

Członkowie komisji:
….….……..…………..................................
(podpis i pieczęć kierownika jednostki
organizacyjnej prowadzącej szkolenia)
.......................................................
(data wydania zaświadczenia)

_______________
* zgodnie z przepisami o ochronie roślin zaświadczenie zachowuje ważność przez okres 5 lat od dnia ukończenia
szkolenia.
** w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL
***o ile został nadany.
**** niepotrzebne skreślić.


26
UZASADNIENIE

Wydanie projektowanego rozporządzenia wynika ze zmiany przepisów ustawy z dnia 18
grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.) wprowadzonej
ustawą z dnia ……….. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr
…, poz. …), w związku z implementacją do polskiego porządku prawnego postanowień
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/123/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej
usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006, str. 36).
Zmiany wprowadzone w przepisach ustawy o ochronie roślin obejmowały zasady
podejmowania oraz prowadzenia szkoleń w zakresie integrowanej produkcji, w zakresie obrotu i
konfekcjonowania środków ochrony roślin oraz w zakresie stosowania środków ochrony roślin.
Integrowana produkcja jest dobrowolnym systemem jakości żywności. Rolnicy ubiegający
się o certyfikat poświadczający stosowanie integrowanej produkcji są zobowiązani do
prowadzenia uprawy roślin zgodnie z metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora
Ochrony Roślin i Nasiennictwa, podlegają kontroli Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i
Nasiennictwa, a także muszą ukończyć szkolenie w zakresie integrowanej produkcji.
Zgodnie z obowiązującymi do czasu wejścia w życie ustawy z dnia ……….. o świadczeniu
usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisami art. 5 ust. 7 ustawy o ochronie roślin,
jednostki upoważnione do prowadzenia szkoleń w zakresie integrowanej produkcji określane
były rozporządzeniem ministra właściwego do spraw rolnictwa. Jednocześnie, przepisy ustawy
nie wskazywał kryteriów, od których uzależnia się udzielenie upoważnienia. Było to niezgodne z
art. 10 ust. 1 dyrektywy 2006/123/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku
wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006, str. 36) stanowiącym, że „systemy zezwoleń
opierają się na kryteriach, które wykluczają możliwość korzystania przez właściwe organy z
przyznanego im uznania w sposób arbitralny”. Ponadto, czas trwania procedury legislacyjnej (3-
4 miesiące), związanej z wpisem nowej jednostki do załącznika do ww. rozporządzenia,
określającego wykaz jednostek upoważnionych do prowadzenia szkoleń w zakresie
integrowanej produkcji, był niezgodny z art. 13 ust. 3 dyrektywy 2006/123/WE stanowiącym, że
”procedury i formalności związane z udzielaniem zezwoleń zapewniają, że wnioski zostaną
rozpatrzone możliwie najszybciej, a w każdym razie w rozsądnym terminie”. Przepisy ustawy o
ochronie roślin nie precyzowały również procedury związanej z udzielaniem zezwolenia, co było
niezgodne z art. 13 dyrektywy 2006/123/WE, a w szczególności z ust. 1 tego artykułu, zgodnie z
którym „procedury i formalności związane z udzielaniem zezwoleń są przejrzyste i podawane do
wiadomości publicznej z wyprzedzeniem”.
Mając na uwadze fakt, że część jednostek upoważnionych na podstawie przepisów
dotychczasowych do prowadzenia szkoleń w zakresie integrowanej produkcji, była upoważniona
również do prowadzenia szkoleń w zakresie stosowania lub obrotu i konfekcjonowania środków

27
ochrony roślin utworzono jeden rejestr działalności regulowanej, obejmujący podmioty
prowadzące szkolenia z zakresu integrowanej produkcji, a także stosowania lub obrotu i
konfekcjonowania środków ochrony roślin. Prowadzenie rejestru reguluje art. 75 ustawy o
ochronie roślin, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia ...................... o świadczeniu usług na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przyjęte rozwiązanie, ma na celu ograniczenie liczny rejestrów działalności regulowanej,
prowadzonych przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa i jest korzystne dla
przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą na prowadzeniu szkoleń z zakresu
ochrony roślin, jak również zmniejsza obciążenia dla administracji.
Projektowane rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla jednostek organizacyjnych
prowadzących szkolenia w zakresie obrotu, konfekcjonowania lub stosowania środków ochrony
roślin, programów tych szkoleń oraz wzoru zaświadczenia o ukończeniu szkolenia (Dz. U. Nr
105, poz. 671 oraz z 2009 r. Nr 141, poz. 1152) i uwzględnia wymienione wyżej zmiany
wprowadzone w ustawie o ochronie roślin. Projektowane rozporządzenie zostało rozszerzone o:
1) wymagania
dotyczące kwalifikacji osób prowadzących szkolenia w zakresie integrowanej
produkcji,
2) programy
szkoleń w zakresie integrowanej produkcji,
3) określenie terminu ważności zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie
integrowanej produkcji,
4) wzór
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie integrowanej produkcji.
Do tej pory sprawy te były regulowane przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi z dnia 26 lipca 2004 r. w sprawie integrowanej produkcji (Dz. U. Nr 178, poz. 1834, z 2005 r.
Nr 230, poz. 1958, z 2007 r. Nr 23, poz. 139 oraz z 2008 r. Nr 77, poz. 461). Projektowane
rozporządzenie nie zmienia przy tym dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie, za wyjątkiem
wzoru o ukończeniu szkolenia w zakresie integrowanej produkcji, który został ujednolicony ze
wzorem o ukończeniu pozostałych szkoleń w zakresie ochrony roślin. Projektowane
rozporządzenie przewiduje przy tym okres przejściowy, w którym można wydawać
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin, zgodnych z dotychczasowymi
wzorami.
Ponadto, projektowane rozporządzenie będzie regulowało sposób dokumentowania
działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin. Proponuje się, aby
podmiot wykonujący szkolenia z zakresu ochrony roślin prowadził rejestr osób, które ukończyły
takie szkolenie, zawierający informacje o zakresie ukończonego szkolenia, uzyskanym wyniku
egzaminu oraz numerze wydanego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Rejestr ten powinien
być przechowywany przez okres 5 lat.

28
Projektowane rozporządzenie wprowadza także uznawanie kwalifikacji uzyskanych w
innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, albo państwie, które zawarło ze Wspólnotą Europejską i jej państwami
członkowskimi umowę regulującą swobodę przedsiębiorczości
Projektowane rozporządzenie nie wprowadza innych zmian merytorycznych, dotyczących
dotychczasowych zasad prowadzenia szkoleń z zakresu integrowanej produkcji, obrotu i
konfekcjonowania środków ochrony roślin oraz stosowania środków ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie uchyla rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
dnia z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla jednostek organizacyjnych
prowadzących szkolenia w zakresie obrotu, konfekcjonowania lub stosowania środków ochrony
roślin, programów tych szkoleń oraz wzoru zaświadczenia o ukończeniu szkolenia (Dz. U. Nr
105, poz. 671 oraz z 2009 r. Nr 141, poz. 1152).
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w
Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

29

Ocena skutków regulacji:

1. Podmioty objęte rozporządzeniem – projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów
prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin.
2. Wpływ rozporządzenia na dochody i wydatki budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego – wydanie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
dochody i wydatki budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy – wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało
wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie
będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wydanie projektowanego rozporządzenia jest
konsekwencją zmiany przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin,
związanej z implementacja do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/123/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług
na rynku wewnętrznym. Zmiany wprowadzone do ustawy o ochronie roślin w istotny sposób
ułatwiają prowadzenie szkoleń w zakresie integrowanej produkcji, obrotu i
konfekcjonowania środków ochrony roślin oraz stosowania środków ochrony roślin, poprzez
zmianę sposobu reglamentacji prowadzenia tej działalności. Wydanie projektowanego
rozporządzenia ma natomiast charakter techniczny i nie zmienia ono w sposób istotnych
dotychczasowych przepisów w tym zakresie.
5. pływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny – wejście w życie projektowanego
rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rozwój regionalny RP.
6. Konsultacje społeczne - projektowane rozporządzenie zostanie skonsultowane z
organizacjami społeczno-zawodowymi hodowców roślin i instytucjami działającymi w
obszarze regulowanym rozporządzeniem, między innymi z: Business Centre Club,
Federacją Związków Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Federacją
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Forum Związków Zawodowych, Konfederacją
Pracodawców Polskich, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajową Sekcją Pracowników
Ochrony Roślin przy Zarządzie Głównym Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa
RP, Krajowym Związkiem Producentów Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego,
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Niezależnym
Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem
Związków Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i

30
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: