eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2590
  • Data wpłynięcia: 2009-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278

2590-cz-2

przez partnerów społecznych nie są uznawane za
wymogi w rozumieniu niniejszej dyrektywy;
Art. 4
„nadrzędny interes publiczny” oznacza względy
T Art. 2
Nie wykracza
pkt. 8
określone jako takie w orzecznictwie Trybunału
pkt. 7
7) nadrzędny interes publiczny – wartość podlegająca
poza minimalne
Sprawiedliwości i obejmuje: porządek
ochronie, w szczególności porządek publiczny,
wymogi prawa
publiczny, bezpieczeństwo publiczne, ochronę
bezpieczeństwo publiczne, zdrowie publiczne,
UE
publiczną, zdrowie publiczne, utrzymanie
utrzymanie równowagi finansowej systemu
równowagi
zabezpieczenia społecznego, ochrona konsumentów,
finansowej systemu zabezpieczenia społecznego,
usługobiorców i pracowników, uczciwość w
ochronę konsumentów, usługobiorców i
transakcjach handlowych, zwalczanie nadużyć, ochrona
pracowników, uczciwość w transakcjach
środowiska naturalnego i miejskiego, zdrowie zwierząt,
handlowych, zwalczanie nadużyć, ochronę
własność intelektualna, cele polityki społecznej i
środowiska naturalnego i środowiska
kulturalnej oraz ochrona narodowego dziedzictwa
miejskiego,
historycznego
zdrowie zwierząt, własność intelektualną,
i artystycznego.
ochronę narodowego dziedzictwa historycznego
i artystycznego, cele polityki społecznej i

kulturalnej;

Art. 4
„właściwy organ” oznacza każdą instytucję lub
T Art. 2
5) właściwy organ – właściwy w sprawach podejmowania, Nie wykracza
pkt. 9
organ, które w państwie członkowskim pełnią
pkt. 5
wykonywania lub zakończenia świadczenia usługi poza minimalne
rolę nadzorczą lub regulacyjną w odniesieniu do
organ administracji publicznej, samorządu zawodowego wymogi prawa
działalności usługowej, w tym w szczególności
oraz inny organ władzy publicznej;
UE
organy administracyjne, łącznie z sądami
występujące w charakterze organów

administracyjnych, zrzeszenia zawodowe oraz
stowarzyszenia lub inne organizacje zawodowe,
które w ramach przyznanej im autonomii
prawnej wspólnie regulują podejmowanie lub
prowadzenie
działalności usługowej;

Art. 4
„państwo członkowskie, w którym usługa jest T Art. 2
4) państwo członkowskie - państwo członkowskie Unii Jw.
pkt. 10 świadczona” oznacza państwo członkowskie, w
pkt. 4
Europejskiej, państwo członkowskie Europejskiego
którym usługa jest świadczona przez
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona
usługodawcę prowadzącego przedsiębiorstwo w
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz
innym państwie członkowskim;
państwa, które zawarły ze Wspólnotą Europejską i jej

10
państwami członkowskimi umowę regulującą swobodę
świadczenia usług;

Art. 4
„zawód regulowany” oznacza działalność
T Art. 2
Nie wykracza
pkt. 11 zawodową lub zbiór działalności zawodowych,
pkt. 6
6) zawód regulowany –zawód regulowany, o którym mowa poza minimalne
określonych w art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy
w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach
wymogi prawa
2005/36/WE;
uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w
UE
państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2008
r. Nr 63, poz. 394);

Art. 4
„informacja handlowa” oznacza każdą formę
N


pkt. 12 informacji mającej na celu promowanie,
bezpośrednio lub pośrednio, towarów, usług lub
wizerunku przedsiębiorstwa, organizacji lub
osoby prowadzącej działalność handlową,
przemysłową lub rzemieślniczą albo osoby
wykonującej zawód regulowany. Następujące
informacje same w sobie nie stanowią informacji
handlowych:
a) informacje umożliwiające bezpośredni dostęp
do działalności przedsiębiorstwa, organizacji lub
osoby,
w szczególności nazwa domeny internetowej lub
adres poczty elektronicznej;
b) informacje odnoszące się do towarów, usług
lub wizerunku przedsiębiorstwa, organizacji lub
osoby, opracowywane w sposób niezależny, w
szczególności jeżeli są one udzielane bez
wynagrodzenia.
Art. 5
1.Państwa członkowskie analizują procedury i T

W zakresie przepisów ogólnych, w ustawie o swobodzie Nie wykracza
Uprosz formalności dotyczące podejmowania i
działalności gospodarczej zostały wprowadzone przepisy poza minimalne
czenie
prowadzenia działalności usługowej. W
transponujące art. 5 ust. 3 oraz art. 13 dyrektywy.
wymogi prawa
proced
przypadku gdy procedury i formalności
Ponadto przeanalizowano, a następnie wprowadzono UE
ur
poddawane analizie na mocy niniejszego ustępu
zmiany w przepisach ustaw szczegółowych mających na
nie są
wystarczająco
proste,
państwa
celu uproszczenie procedur dotyczących podejmowania i

11
członkowskie upraszczają je.
wykonywania poszczególnych rodzajów działalności
2.Komisja może wprowadzić ujednolicone
gospodarczej (rozdział VI projektu art. 23 – 58).
formularze na poziomie wspólnotowym, zgodnie

z procedurą określoną w art. 40 ust. 2.
Zmiany w przepisach szczegółowych:
Formularze te stanowią odpowiedniki
certyfikatów, zaświadczeń lub jakichkolwiek
Art. 27. W ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o
innych dokumentów wymaganych od
statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.)
usługodawcy.
wprowadza się następujące zmiany:
3.W przypadkach, w których państwa
1) w art. 42 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
członkowskie wymagają, aby usługodawca lub
„6. Z zastrzeżeniem przepisu ust. 7, podmioty
usługobiorca dostarczył certyfikat,
określone w ust. 1 są zobowiązane do składania
zaświadczenie lub jakikolwiek inny dokument
w urzędzie statystycznym województwa, na
potwierdzający spełnienie wymogu, przyjmują
terenie którego mają siedzibę albo adres
one każdy dokument z innego państwa
zamieszkania, wniosku o wpis do rejestru
członkowskiego, który służy podobnemu celowi
podmiotów, wniosku o zmianę cech objętych
lub z którego jasno wynika, że dany wymóg
wpisem oraz wniosku o skreślenie – w ciągu 14
został spełniony. Nie mogą one wymagać
dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających
przedłożenia dokumentu z innego państwa
wpis, zmianę lub skreślenie. Do wniosku
członkowskiego w oryginale ani w formie
dołącza się dokumenty określone przepisami
poświadczonej kopii lub poświadczonego
innych ustaw, potwierdzające powstanie
tłumaczenia, chyba że jest to przewidziane w
podmiotu albo podjęcie działalności, zmianę
innych przepisach wspólnotowych lub jeśli taki
cech objętych wpisem, bądź skreślenie
wymóg jest uzasadniony nadrzędnym interesem
podmiotu.”;
publicznym, w tym względami porządku

publicznego i bezpieczeństwa publicznego.

Pierwszy akapit nie ogranicza prawa państw
● Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
członkowskich do żądania niepoświadczonych
nieruchomościami nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr
tłumaczeń dokumentów na jeden z ich języków
261, poz. 2603, z późn. zm.):
urzędowych.

4. Ust. 3 nie ma zastosowania do dokumentów, o
w art. 175 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
których
„4.Rzeczoznawca majątkowy podlega
mowa w art. 7 ust. 2 i art. 50 dyrektywy
obowiązkowemu ubezpieczeniu
2005/36/WE, w art. 45 ust. 3, art. 46, 49 i 50
odpowiedzialności cywilnej za szkody
dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu
wyrządzone w związku
Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w
z wykonywaniem czynności, o których mowa w
sprawie koordynacji procedur udzielania
art. 174 ust. 3 i 3a.
zamówień publicznych na roboty budowlane,
5. Minister
właściwy do spraw instytucji

12
dostawy i usługi (1), w art. 3 ust. 2 dyrektywy
finansowych, w porozumieniu
98/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
z ministrem właściwym do spraw budownictwa,
dnia 16 lutego 1998 r. mającej na celu
gospodarki przestrzennej
ułatwienie stałego wykonywania zawodu
i mieszkaniowej, po zasięgnięciu opinii Polskiej
prawnika w Państwie Członkowskim innym niż
Izby Ubezpieczeń, określi,
państwo uzyskania kwalifikacji zawodowych
w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
(2), w pierwszej dyrektywie Rady 68/151/EWG
ubezpieczenia obowiązkowego,
z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie koordynacji
o którym mowa w ust. 4, termin powstania
gwarancji, jakie są wymagane w Państwach
obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
Członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58
gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę
akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich
specyfikę wykonywanego zawodu oraz zakres
równoważności w całej Wspólnocie, dla
realizowanych zadań, a także sposoby uznawania
zapewnienia ochrony interesów zarówno
ubezpieczeń i gwarancji zawodowych wydanych
wspólników jak i osób trzecich oraz w jedenastej
w państwach,
dyrektywie Rady 89/666/EWG z dnia 21 grudnia
o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 2
1989 r. dotyczącej wymogów ujawniania
lipca 2004 r. o swobodzie działalności
informacji odnośnie do oddziałów utworzonych
gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095,
w Państwie Członkowskim przez niektóre
z późn. zm ).”;
rodzaje spółek podlegające prawu innego
2) w art. 181 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
państwa.
„3. Pośrednik w obrocie nieruchomościami

podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu
odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone
w związku z wykonywaniem czynności, o
których mowa w art. 180 ust. 1
i 1a. Jeżeli pośrednik w obrocie
nieruchomościami wykonuje czynności przy
pomocy innych osób, działających pod jego
nadzorem, podlega on również
ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej
za szkody wyrządzone działaniem tych osób.
4. Minister właściwy do spraw instytucji
finansowych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej, po zasięgnięciu opinii
Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi,

13
w drodze rozporządzenia, szczegółowy
zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o
którym mowa w ust. 3, termin powstania
obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną
sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności
pod uwagę specyfikę wykonywanego
zawodu oraz zakres realizowanych zadań, a
także sposoby uznawania ubezpieczeń i
gwarancji zawodowych wydanych w
państwach, o których mowa w art. 13 ust. 1
ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej.”;
3) w art. 186 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Zarządca nieruchomości podlega
obowiązkowemu ubezpieczeniu
odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone w związku
z wykonywaniem czynności, o których
mowa w art. 185 ust. 1 i 1a. Jeżeli zarządca
nieruchomości wykonuje czynności przy
pomocy innych osób, działających pod jego
nadzorem, podlega on również
ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej
za szkody wyrządzone działaniem tych osób.
4. Minister właściwy do spraw instytucji
finansowych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej, po zasięgnięciu opinii
Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowy
zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o
którym mowa w ust. 3, termin powstania
obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną
sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności
pod uwagę
specyfikę
wykonywanego

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: