Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-2
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
w sprawie opracowywania ocen i raportów dotyczących środków ochrony roślin
wydawane jest na podstawie upoważnienia zawartego art. 43a ust. 14 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 i Nr 227, poz.
1505 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 106, Nr 31, poz. 206, Nr 98, poz. 817 i Nr ….., poz.
……..).
Opracowywanie ocen i raportów, przez upoważnione jednostki, dotyczących
środków ochrony roślin jest jednym z elementów procedury wydawania zezwoleń na
dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu przez ministra właściwego do spraw
rolnictwa.
W chwili obecnej na mocy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 7 września 2007 r. w sprawie upoważnienia jednostek organizacyjnych do
opracowywania ocen i raportów dotyczących środków ochrony roślin (Dz. U. Nr 189,
poz. 1357) 6 podmiotów zostało upoważnionych do oceny przedłożonych przez
wnioskodawcę wyników badań, informacji i danych dotyczących środków ochrony
roślin (w tym właściwości fizycznych i chemicznych środka ochrony roślin i jego
substancji aktywnej, wpływu środka ochrony roślin na środowisko przy uwzględnieniu
jego losu i zachowania, oddziaływania środka ochrony roślin na organizmy
niebędące celem jego zastosowania, oddziaływania środka ochrony roślin na
zdrowie człowieka i zwierząt z uwzględnieniem pozostałości tego środka,
skuteczności działania środka ochrony roślin, oddziaływania środka ochrony roślin
na zwierzęta kręgowe, oddziaływania środka ochrony roślin na rośliny lub produkty
roślinne w tym dotyczące dopuszczalnego poziomu fitotoksyczności tego środka).
Obecnie obowiązujące przepisy nie określają szczegółowych kryteriów, jakie
powinny zostać spełnione przez jednostki organizacyjne ubiegające się
o opracowywanie ocen i raportów.
Ponadto, obowiązujące przepisy z uwagi na bardzo ogólne określenie
wymagań wprawdzie nie zamykają drogi do uzyskania stosownego upoważnienia
przez jednostkę, w tym nie posiadającą siedziby na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, jednakże biorąc pod uwagę brak jakichkolwiek szczegółowych kryteriów
uzyskania stosownego upoważnienia, zainteresowany podmiot nie ma możliwości
3
zgłoszenia swojej „kandydatury”, dlatego też zostały określone w drodze
rozporządzenia kryteria, jakie powinny być spełnione.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz.
337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów zajmujących się
opracowywaniem ocen i raportów dotyczących środków ochrony roślin.
Obecnie jednostki organizacyjne upoważnione przez ministra właściwego do
spraw rolnictwa w drodze rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
7 września 2007 r. w sprawie upoważnienia jednostek do opracowywania ocen
i raportów dotyczących środków ochrony roślin (Dz. U. Nr 189, poz. 1357) zostaną
wpisane z urzędu do rejestru, o którym mowa w art. 43a ust. 6 ustawy o ochronie
roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na dochody i wydatki budżetu
państwa oraz na dochody i wydatki budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na dochody i wydatki budżetu
państwa oraz na dochody i wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało
bezpośredniego wpływu na rynek pracy, aczkolwiek można oczekiwać, w dłuższym
okresie, pozytywnego wpływ na regulację rynku pracy z uwagi na wzrost
konkurencyjności w tym obszarze.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie będzie neutralne w stosunku do problematyki
konkurencyjności gospodarki polskiej i przedsiębiorczości, w tym funkcjonowania
przedsiębiorstw. Wydanie projektowanego rozporządzenia jest konsekwencją zmiany
przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, związanej
z implementacja do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/123/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej
usług na rynku wewnętrznym. Zmiany wprowadzone do ustawy o ochronie roślin
5
w istotny sposób ułatwiają prowadzenie działalność związanej z opracowywaniem
ocen i raportów dotyczących środków ochrony roślin.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na zdrowie ludzi, zwierząt oraz
na środowisko
Projektowane rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie ludzi,
zwierząt oraz na środowisko. Do obrotu i stosowania w rolnictwie nie zostaną
dopuszczone środki ochrony roślin, w skład których wchodzą substancje aktywne
mogące stwarzać zagrożenie dla środowiska oraz dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz
substancje aktywne, które mogą stwarzać takie zagrożenie w określonych
sytuacjach.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację
i rozwój regionalny.
7. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji
z zainteresowanymi organizacjami społeczno-zawodowymi między innymi
z Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków
Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Izbą Gospodarczą Handlowców,
Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajowym
Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”,
Krajową Radą Spółdzielczą, Krajowym Związkiem Plantatorów Roślin Okopowych,
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowym
Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Niezależnym
Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność",
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych, Polskim Stowarzyszeniem Ochrony Roślin, Związkiem Zawodowym
Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniem Producentów
rodków Ochrony Roślin, Polską Izbą Nasienną, Radą Gospodarki ywnościowej,
Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich, Polskim Związkiem Ogrodniczym,
Federacją Konsumentów, Polskim Towarzystwem Fitopatologicznym, Związkiem
6
Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym
Rolnictwa „Samoobrona", Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej
„Solidarni” oraz Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna".
37/12/KC
7