Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
projekt ustawy dotyczy umożliwienia rozwoju na polskich obszarach morskich energetyki wiatrowej, poprzez dostosowanie przepisów regulujących wydawanie pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń do uwarunkowań procesu inwestycyjnego w energetyce wiatrowej na morzu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2564
- Data wpłynięcia: 2009-10-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 778
2564
i realizacji projektu: 10% po uzyskaniu pozwolenia na sztuczne wyspy, 30% po uzyskaniu
pozwolenia na budowę, 30% po oddaniu przedsięwzięcia do użytku i 30% 3 lata po oddaniu
przedsięwzięcia do użytku.
4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje
pozytywne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne. Rozwój morskiej energetyki
wiatrowej będzie jednym z kluczowych elementów pozwalającym na osiągnięcie przez
Polskę poziomu 15% udziału energii z odnawialnych źródeł w roku 2020, czego wymaga od
nas Dyrektywa 2009/28/WE o promocji wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.
Bez zmian w obecnie obowiązujących przepisach regulujących zasady przyznawania
pozwoleń na wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, które jest odpowiednikiem
decyzji lokalizacyjnej dla inwestycji realizowanych na obszarach morskich, nie będzie
możliwy rozwój energetyki wiatrowej na polskich obszarach morskich. Zbyt krótki okres
ważności pozwolenia oraz nie uwzględniający realiów inwestycyjnych i finansowych system
dokonywania opłat za nie powoduje, że Polska jest jedynym krajem nadbałtyckim UE, który
do dziś nie wszedł w fazę przygotowania konkretnych projektów inwestycyjnych.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej przyczyni się nie tylko do spełnienia
wymogów UE w zakresie wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego, ale umożliwi także
włączenie się Polski w proces tworzenia morskich połączeń energetycznych, wykorzystanie
środków UE przeznaczonych na wsparcie rozwoju morskich farm wiatrowych. Przyczyni się
także do tworzenia nowych miejsc pracy tworzenia nowych nisz naukowych oraz zwiększenia
konkurencyjności polskiej energetyki.
Pozytywnym skutkiem dla budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego
jest doprecyzowanie możliwości nałożenia na podmiot, któremu udzielono pozwolenia,
obowiązku całkowitego lub częściowego usunięcia na swój koszt konstrukcji, urządzeń
i elementów infrastruktury oraz spowodowanych szkód w środowisku morskim określając
warunki i termin tych czynności w przypadku utraty ważności pozwolenia lub unieważnienia
decyzji o udzieleniu pozwolenia. Oznacza to bowiem, iż koszty te nie będą musiały być
ponoszone z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Biorąc pod uwagę rozwój energetyki wiatrowej w Polsce (według danych Polskiego
Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej produkcja energii z wiatru w Polsce w 2004 r.
wynosiła 142,3 GWh a w 2007 r. już 392,6 GWh) można mieć nadzieję na wzrost dochodów
budżetu państwa w związku ze zwiększającą się liczbą wydawanych pozwoleń na wznoszenie
i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich,
które wykorzystywane będą do wytwarzania energii z wiatru.
Zaproponowane zmiany nie będą premiować energetyki wiatrowej względem innych
przedsięwzięć budowlanych planowanych i realizowanych na polskich obszarach morskich,
gdyż będą w taki sam sposób ułatwiać przygotowanie i realizację wszystkich projektów.
5.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 2 listopada 2009 r.
BAS-WAL-2279/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Tomański) z prawem Unii
Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy ma na celu nowelizację ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o
obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z
2003 r. Nr 153, poz. 1502, ze zm.). Zmiany dotyczą pozwolenia na wznoszenie i
wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach
morskich i polegają na wprowadzeniu instrukcyjnego terminu na wydanie
pozwolenia, przedłużeniu okresu, na jaki pozwolenie to może być wydane,
wprowadzeniu instytucji wygaśnięcia pozwolenia. Projekt przewiduje także
zmianę zasad pobierania opłaty dodatkowej za wydanie pozwolenia (a także
pozwolenia na układanie i utrzymywanie podmorskich kabli i rurociągów na
morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym).
Projekt zawiera przepis przejściowy.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii objętych projektem ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
2
V. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: p.o. Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo morskie, obszary morskie, inwestycje
Warszawa, 2 listopada 2009 r.
BAS-WAL-2280/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania komisyjnego projektu ustawy o zmianie
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Tomański) za projekt
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1
Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy ma na celu nowelizację ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o
obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z
2003 r. Nr 153, poz. 1502, ze zm.). Zmiany dotyczą pozwolenia na wznoszenie i
wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach
morskich i polegają na wprowadzeniu instrukcyjnego terminu na wydanie
pozwolenia, przedłużeniu okresu, na jaki pozwolenie to może być wydane,
wprowadzeniu instytucji wygaśnięcia pozwolenia. Projekt przewiduje także
zmianę zasad pobierania opłaty dodatkowej za wydanie pozwolenia (a także
pozwolenia na układanie i utrzymywanie podmorskich kabli i rurociągów na
morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym).
Ponieważ opiniowany projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach
morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej pozostaje poza
zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej nie ma podstaw, by uznać go za
projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: p.o. Szefa Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo morskie, obszary morskie, inwestycje