eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej przez cudzoziemców;- wprowadzenie przepisów dotyczących instytucji zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej;- znowelizowanie przepisów dotyczących gminnych ewidencji działalności gospodarczej poprzez ich likwidację i powołanie Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki;- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad kontroli przedsiębiorców, sposobuumieszczania informacji w języku polskim o przedsiębiorcy wprowadzającym towar do obrotu na terytorium RP;- zmiany w innych ustawach;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 251
  • Data wpłynięcia: 2007-11-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 11 dn. 27-03-2008

251

sięcy od dnia ogłoszenia, dotyczący wszystkich tych przepisów, które wprowadzają
ewidencję przedsiębiorców w miejsce ewidencji działalności gospodarczej, lub cho-
ciażby mają związek z tymi przepisami. To ostatnie dotyczy np. przepisów o zawiesze-
niu działalności gospodarczej. Przepisy te nie odnoszą się wprawdzie bezpośrednio do
regulacji ewidencji przedsiębiorców, ale wielokrotnie odwołują się do „ewidencji
przedsiębiorców”, a ta ma obowiązywać dopiero po upływie 18 miesięcy od dnia ogło-
szenia.


III. Skutki wprowadzenia ustawy
Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych (w tym budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego)
a) wpływ na koszty i dochody gmin związane z rejestracją działalności gospodarczej
Prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej przez gminy jest zadaniem zle-
conym z zakresu administracji rządowej (art. 7a ust. 1 ustawy – Prawo działalno-
ści gospodarczej) i w związku z tym powoduje coroczne wydatki budżetowe. Z
przeprowadzonych analiz obowiązujących przepisów wynika jednak, że nie ma
potrzeby dalszego zlecania tego zadania gminom, gdyż administracja rządowa w
prowadzonych przez siebie rejestrach posiada wszystkie dane o przedsiębiorcach,
znajdujące się w ewidencjach gminnych.
Oszczędności na kosztach
Prowadzenie rejestracji działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z konieczno-
ścią ponoszenia przez gminę określonych kosztów, głównie związanych z zatrud-
nianiem pracowników, których zadaniem jest obsługa przedsiębiorców w tym za-
kresie.
Aktualne koszty ponoszone przez ogół gmin kształtują się następująco (dane sza-
cunkowe):
Liczba gmin x średnia ilość etatów w 2004 r. potrzebna do obsługi ewidencji dzia-
łalności gospodarczej x średnia płaca w organach samorządowych w 2004 r. x 12
miesięcy = całkowity koszt ponoszony przez wszystkie gminy w Polsce w skali
roku

52
2478 gmin x 1,33 etat x 2 553 zł brutto x 12 m-cy = 100 968 290 zł.
Ponadto gminy ponoszą różnego rodzaju koszty administracyjne tj. koszt wydru-
kowania odpowiednich formularzy, artykułów piśmiennych, papieru, oraz zużycia
sprzętu komputerowego. Wielkość kosztów administracyjnych została oszacowa-
na na kwotę 1 000 zł w skali roku na gminę.
2478 gmin x 1000 zł = 2 478 000 zł.
Łącznie oszczędności na kosztach ponoszonych przez gminy wyniosą:
100 968 290 zł + 2 478 000 zł = 103 446 290 zł.
Zmniejszenie przychodów
Rejestracja działalności gospodarczej, ze względu na jej odpłatny charakter wiąże
się z uzyskiwaniem przez każdą gminę określonych przychodów. Przychody gmin
kształtują się następująco (szacunkowe dane):
1) liczba wniosków o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w roku
2004 x liczba gmin x opłata za wpis do ewidencji (100 zł) = wielkość przy-
chodu,
138,81 wniosków o wpis x 2478 gmin x 100 zł = 34 397 118 zł
2)
liczba wniosków o zmianę wpisu do ewidencji x liczba gmin x opłata za
zmianę wpisu do ewidencji (50 zł) = całkowita wielkość przychodu (476
średnia ilość wniosków o zmianę wpisu) x 2478 gmin x 50 zł = 58 976 400
zł.
Opłaty za wpis lub zmianę wpisu w ewidencji stanowią przychód budżetu
gminy.
Łącznie zmniejszenie przychodów gmin wyniesie:
34 397 118 zł + 58 976 400 zł = 93 373 518 zł.
Per saldo dochód gmin wyniesie rocznie:
103 446 290 zł – 93 373 518 zł = 10 072 772 zł,
b) wpływ na budżet centralny

1 Dane zamieszczone w Ocenie Skutków Regulacji dotyczące ilości wniosków o wpis, zmianę i wykreślenie z ewi-
dencji działalności gospodarczej oraz ilości pracowników zatrudnionych do obsługi ww. ewidencji pochodzą z
przeprowadzonego przez CBOS „Badania stanu informatyzacji procesu ewidencjonowania działalności gospo-
darczej w urzędach gmin”
2 W przypadku zmian we wpisie wysokość opłaty wynosi 50 zł, jednak gminy mogą zwolnić przedsiębiorców z opłat
za wpis do ewidencji działalności gospodarczej, tak jest np. w Warszawie.

53
Koszty ponoszone przez budżet centralny
– koszty związane z dostosowaniem systemów informatycznych oraz przenie-
sieniem ewidencji przedsiębiorców do urzędów skarbowych.
– Zgodnie z szacunkami realizacja założeń zawartych w projekcie wymaga za-
trudnienia w urzędach skarbowych 2000 pracowników, co wiąże się z koszta-
mi płacowymi w wysokości 95 400 000 zł rocznie.
– Przeniesienie ewidencji przedsiębiorców do urzędów skarbowych wiązać się
będzie z dodatkowymi inwestycjami w sprzęt komputerowy w wysokości
10 000 000 zł.
– Do kosztów tych należy dodać koszty administracyjne w wysokości co naj-
mniej 2 500 000 zł.
– koszty związane z wdrożeniem rejestracji osób fizycznych w Krajowym Reje-
strze Sądowym w wysokości 7 200 000 zł
– Łączne koszty wyniosą:
95 400 000 zł + 10 000 000 zł + 2 500 000 zł + 7 200 000 zł = 115 100 000 zł.
– koszty związane z utworzeniem Centralnej Informacji o Działalności Gospo-
darczej
Utworzenie CIDG wymagać będzie budowy systemu (m.in. przeprowadzenie ana-
lizy, przygotowanie projektu, wytworzenie oprogramowania, testy), homologacji
oraz zarządzania projektem (m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej, te-
sty odbioru oraz recenzje). Całkowite nakłady na realizację ww. projektu wyniosą
31 836 398 zł.
W związku z przeniesieniem procesu rejestracji przedsiębiorcy z gmin do urzę-
dów skarbowych komponent gminny zostanie wyeliminowany. Jednak w jego
miejsce zostanie utworzony komponent komunikacyjny zapewniający wymianę
danych między CIDG a sądami, organami koncesyjnymi, rejestrami działalności
regulowanej i organami licencyjnymi. Nie przewiduje się zmiany wysokości na-
kładów z tego tytułu.
Wzrost dochodów
Szacuje się, że dochody uzyskane z opłat z tytułu dokonania zmian we wpisie
do ewidencji przedsiębiorców będą wynosiły około 39 462 150 zł.

54
Wynik netto dla budżetu, związany z przeniesieniem ewidencji przedsiębiorców
do urzędów skarbowych oraz rejestracją osób fizycznych w KRS (nie licząc amor-
tyzacji sprzętu związanego z CIDG), wyniesie zatem:
39 462 150 zł – 115 100 000 = – 75 637 850 zł.
W sumie skutek finansowy netto projektowanej regulacji dla sektora finansów pu-
blicznych wyniesie około:
10 072 772 zł + (-75 637 850 zł) = – 65 565 078 zł,
c) koszty związane z wprowadzeniem instytucji zawieszenia wykonywania działal-
ności gospodarczej
Symulacje konsekwencji zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
wykazują, że jeżeli w przyszłości nie zwiększy się znacząco liczba osób korzysta-
jących z możliwości zawieszania działalności gospodarczej w porównaniu z sytu-
acją obecną, to wprowadzenie tej instytucji nie będzie miało wpływu na finanse
systemu ubezpieczeń społecznych. Należy jednak podkreślić, że w przypadku
osób często i długotrwale zawieszających działalność gospodarczą, sytuacja taka
będzie miała wpływ na obniżenie poziomu ich świadczeń emerytalno-rentowych
w przyszłości. Czyli, mówiąc wprost, przedsiębiorca nieopłacający składek nie
będzie odkładać środków na swoją późniejszą emeryturę.

IV. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
55
Warszawa, 4 grudnia 2007 r.

BAS-WAEM-301/07

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
o zgodności przedstawionego poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Maks Kraczkowski) z prawem Unii
Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz
o zmianie innych ustaw przewiduje wprowadzenie w ustawie o swobodzie
działalności gospodarczej zmian polegających na zmianie zasad podejmowania i
wykonywania działalności gospodarczej przez cudzoziemców, wprowadzeniu
instytucji zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej likwidacji
gminnych ewidencji działalności gospodarcze na rzecz Centralnej Informacji o
Działalności Gospodarczej, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw
gospodarki, zmianie zasad kontroli przedsiębiorców, zmianie sposobu
umieszczania informacji w języku polskim o przedsiębiorcy wprowadzającym
towar do obrotu na terytorium RP.
Ponadto projekt przewiduje zmiany w następujących ustawach:
1. ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
(Dz.U. Nr 43, poz. 296, ze zm.);
2. ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2007 r. Nr
109, poz. 756);
3. ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88,
poz. 439, ze zm.);
4. ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i
identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681,
ze zm.);
5. ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
(Dz.U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209, ze zm.);
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: