Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów dotyczących wynagradzania nauczycieli uczestniczących w sprawdzianach i egzaminach, dotyczących przyznawania nagród za osiągnięcia w pracy dytaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej, dotyczącej edukacji dzieci i młodzieży poza granicami kraju, dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, dotyczących udzielania stypendiów szkolnych, dotyczących odpowiedzialności dyrektorów szkół za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć;- nałożenie na straże gminne obowiązku informowania dyrektorów szkół o uczniach uchylających się od uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych;- znowelizowanie definicji ustawowych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 248
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917
248
regulacji kwestii następstwa prawnego zlikwidowanej szkoły (placówki) jest
nietrafne. Szkoła i placówka nie posiadają osobowości prawnej, zatem za ich
zobowiązania odpowiada organ prowadzący, także w przypadku likwidacji szkoły
lub placówki.
Ochotnicze Hufce Pracy zaproponowały wprowadzenie w ustawie – Karta
Nauczyciela przepisu, który umożliwiałby pracownikom zatrudnionym
w Ochotniczych Hufcach Pracy na stanowiskach wychowawców, pedagogów oraz
na stanowiskach kierowniczych obniżenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru
godzin zajęć w zależności od wielkości i typu placówki oraz warunków pracy. Z
treści uzasadnienia propozycji zgłoszonej przez Ochotnicze Hufce Pracy wynika, że
celem zmiany jest wprowadzenie przepisu pozwalającego Komendantowi
Głównemu OHP różnicować czas pracy kadry kierowniczej z uwagi na
zróżnicowaną strukturę jednostek organizacyjnych OHP.
Jednak pracownicy Ochotniczych Hufców Pracy, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt
5 ustawy – Karta Nauczyciela, podlegają przepisom tej ustawy tylko w
ograniczonym zakresie. Stosownie do art. 91b ust. 2a ustawy – Karta Nauczyciela,
do pracowników tych mają zastosowanie wyłącznie przepisy: art. 6 (obowiązki
nauczyciela), art. 51 (Medal Komisji Edukacji Narodowej), art. 63 (ochrona
przewidziana dla funkcjonariusza publicznego), art. 64 ust. 3 (urlop wypoczynkowy
w wymiarze 35 dni roboczych), art. 86-88 (uprawnienia emerytalne) i art. 90
(dodatek za tajne nauczanie w czasie okupacji). W pozostałym zakresie pracownicy
ci podlegają przepisom Kodeksu pracy, w tym m. in. w zakresie dotyczącym czasu
pracy. W związku z powyższym nie jest możliwe obniżenie tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pracownikom OHP w trybie zmiany ustawy
– Karta Nauczyciela. W obecnym stanie prawnym bowiem ustawa – Karta
Nauczyciela nie reguluje czasu pracy wymienionych wyżej pracowników OHP.
W dniu 10 września 2007 r. projekt ustawy został przedstawiony pod obrady
Zespołu do spraw Oświaty Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i
uzyskał akceptację.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
24
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
– prowadzenie badań naukowych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
W latach 2008-2013 planuje się realizację projektów badawczych służących
jakościowemu rozwojowi systemu egzaminów zewnętrznych oraz gromadzeniu
informacji o przyczynach zróżnicowania wyników egzaminów. Badania te będą
prowadzone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Będą one dofinansowane
z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach priorytetu III Programu
Operacyjnego „Kapitał Ludzki” („Wysoka jakość systemu edukacji”).
Przewiduje się wykorzystanie 10 000 tys. zł rocznie.
– wynagradzanie egzaminatorów, nauczycieli i nauczycieli akademickich za
udział w przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminów, w tym części ustnej
egzaminu maturalnego
– wynagradzanie egzaminatorów za sprawdzanie i ocenianie prac pisemnych
ze sprawdzianu i egzaminów oraz nauczycieli akademickich za
przeprowadzanie i ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego
W roku 2007 wydatkowano na wynagrodzenia egzaminatorów za ocenianie
sprawdzianu i egzaminów pisemnych oraz dla nauczycieli akademickich za
ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego – łącznie 39 mln zł.
rodki na funkcjonowanie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
i okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz na zadania wykonywane przez
te jednostki, w tym środki na wynagrodzenia egzaminatorów oraz
nauczycieli akademickich biorących udział w przeprowadzaniu części ustnej
egzaminu maturalnego, zostały zaplanowane na rok 2008 w części 30
budżetu państwa, w dziale 801 – „Oświata i wychowanie”, w rozdziale
80145 – „Komisje egzaminacyjne” (bez uwzględnienia środków na wzrost
wynagrodzeń egzaminatorów i nauczycieli akademickich w stosunku do
roku 2007).
– wynagradzanie nauczycieli biorących udział w przeprowadzaniu części
ustnej egzaminu maturalnego
Organy prowadzące szkoły przekazały w roku 2007 informacje o koszcie
godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli, w tym nauczycieli będących
egzaminatorami, biorących udział w przeprowadzaniu części ustnej
25
egzaminu maturalnego, z
uwzględnieniem stawki za godzinę
ponadwymiarową ustalonej na podstawie wynagrodzenia zasadniczego
nauczyciela danego stopnia awansu zawodowego. Przy założeniu, że liczba
wykazywanych godzin ponadwymiarowych pozostanie na dotychczasowym
poziomie, wysokość środków na dofinansowanie tego zadania wyniesie
około 13,5 mln zł.
W roku 2008, w którym wejdą w życie przepisy ustawy, środki na
wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych dla nauczycieli, w
tym nauczycieli będących egzaminatorami, biorących udział w części ustnej
egzaminu maturalnego zostały zaplanowane w rezerwie celowej budżetu
państwa nr 13 „Dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty”. W
roku 2009 środki na te wynagrodzenia zostaną także zaplanowane w
rezerwie celowej budżetu państwa. Od roku 2010 środki na te
wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez jednostki samorządu terytorialnego będą planowane w części
oświatowej subwencji ogólnej, natomiast dla nauczycieli zatrudnionych w
szkołach prowadzonych przez ministrów – w budżetach właściwych
ministrów.
–
wspomaganie nauczania języka polskiego wśród dzieci pracowników
migrujących
Biorąc za podstawę ponoszone obecnie koszty na wspomaganie nauczania
języka polskiego, historii i geografii Polski wśród Polonii i Polaków oraz zakres
świadczeń przysługujących nauczycielom polskim kierowanym w tym celu do
pracy do krajów byłego Związku Radzieckiego, skutki te wyniosą w roku 2008
dodatkowo 4 500 tys. zł, z tego:
1) zakup podręczników i pomocy dydaktycznych – 1 000 tys. zł,
2) kierowanie nauczycieli do pracy za granicą – 2 500 tys. zł,
3) doskonalenie nauczycieli – 1 000 tys. zł.
O wyżej wymienione środki w roku 2008 w trakcie realizacji budżetu państwa
zostanie zwiększony plan wydatków w części 30 budżetu państwa „Oświata i
wychowanie” ze środków rezerwy celowej nr 13 „Dofinansowanie kosztów
wdrażania reformy oświaty”.
26
W kolejnych latach, począwszy od roku 2009, plan wydatków w części 30
budżetu państwa „Oświata i wychowanie” powinien być zwiększony o kwotę
5 000 tys. zł.
– dotowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Proponowana zmiana nie wywoła skutków finansowych, bowiem środki na
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka są uwzględniane w części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego od roku 2005.
Zmiany w ustawie – Karta Nauczyciela
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Obowiązek uzyskania i przedstawienia dyrektorowi szkoły, przed
nawiązaniem stosunku pracy, informacji z Krajowego Rejestru Karnego w celu
potwierdzenia faktu niekaralności nauczyciela za przestępstwo popełnione
umyślnie, będzie obciążać nauczyciela. Zatem szkoły i placówki nie będą obciążane
kosztami opłat za wydanie takich informacji.
Zmiana ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
Wprowadzana zmiana ma charakter porządkujący i nie wywołuje skutków
finansowych.
Zmiana ustawy o strażach gminnych
Proponowane rozszerzenie zadań straży gminnych może być realizowane przez
patrole strażników wypełniających dotychczasowy zakres zadań. Ewentualny
wzrost kosztów związany byłby wyłącznie z koniecznością komunikowania się
strażników ze szkołami za pomocą środków łączności. W takiej sytuacji koszty
funkcjonowania straży gminnych mogą wzrosnąć nieznacznie.
Łączne koszty wdrożenia przepisów projektu ustawy przedstawione zostały w
poniższym zestawieniu:
27
ródło finansowania
(w tys. zł)
rezerwa celowa
nr 13
część 30
Rok,
„Dofinansowa-
Program
część
Razem
budżetu
zadanie
nie kosztów
Operacyjny
oświatowa
(w tys. zł)
państwa
wdrażania
„Kapitał
subwencji
„Oświata i
reformy
Ludzki”
ogólnej
wychowanie”
oświaty”
2008
1) badania naukowe CKE
-
10 000
-
-
10 000
2) wynagrodzenia dla
13 500
-
-
-
13 500
nauczycieli (godziny
ponadwymiarowe), w tym
nauczycieli będących
egzaminatorami, za udział
w przeprowadzaniu części
ustnej egzaminu
maturalnego
3) wspomaganie nauczania
języka polskiego wśród
dzieci pracowników
-
-
4 500
-
4 500
migrujących
Razem
13 500
10 000
4 500
-
28 000
2009
1) badania naukowe CKE
-
10 000
-
-
10 000
2) wynagrodzenia dla
13 500
-
-
-
13 500
nauczycieli (godziny
ponadwymiarowe), w tym
nauczycieli będących
egzaminatorami, za udział
w przeprowadzaniu części
ustnej egzaminu
maturalnego
3) wspomaganie nauczania
języka polskiego wśród
dzieci pracowników
-
-
5 000
-
5 000
migrujących
28