eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246

działań w sytuacji, gdy młodzież zachowuje się spokojnie i nie narusza porządku
publicznego. Jednocześnie, niniejsza nowelizacja wydaje się celowa z uwagi na
związaną z realizowaniem wskazanych zadań ingerencję w sferę prawnie chronionych
wolności i praw, co wymaga istnienia nie budzącej wątpliwości podstawy prawnej do
ich wykonywania
Projektodawcy jednocześnie uznają że samo wagarowanie jest już zjawiskiem
negatywnym z punktu widzenia systemu oświaty i procesu kształtowania osobowości
ucznia i jako takie powinno się spotykać ze zdecydowaną reakcją władz oświatowych,
wspomaganych - tam gdzie to jest możliwe - przez inne służby państwowe, w
szczególności służby porządkowe. Jakkolwiek bowiem same wagary nie muszą być
zawsze połączone z łamaniem prawa, zawsze kształtują negatywne wzorce zachowań...
Z opisanych względów zdecydowano o wpisaniu do zadań straży gminnych
odpowiedniej kompetencji, która ułatwi skuteczniejszą walkę z wagarami.
Nowododawana kompetencja straży gminnych wpisuje się jednocześnie w
ukształtowaną już rolę i funkcję tej formacji, powołanej do ochrony porządku
publicznego.
Projekt ustawy ogranicza jednocześnie obowiązki straży gminnych do
powiadamiania jedynie dyrektorów szkół, pozostawiając tym samym tym ostatnim
dalszą inicjatywę co do sposobu reakcji w sprawie wagarów. Reakcja ta powinna być
podjęta po powiadomieniu i w porozumieniu z rodzicami dziecka.
W związku z potrzebą przygotowania się straży gminnych do realizowania tego
zadania, w szczególności nawiązania kontaktu ze szkołami działającymi w rejonie
objętym właściwością straży w celu wypracowania odpowiednich mechanizmów
wzajemnego kontaktowania się i komunikowania oraz współpracy, w projekcie ustawy
zaproponowano dłuższy nieco okres vacatio legis (tj. 1 miesiąc).
Przedmiot niniejszej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Kalkulacja kosztów wprowadzenia instytucji ośrodków wsparcia wychowawczego
- OWW

Utworzenie w systemie oświaty nowej placówki pod nazwą ośrodek wsparcia
wychowawczego spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa oraz
budżetów samorządów województw, związane z założeniem i funkcjonowaniem
ośrodków.
Planowane jest utworzenie przez samorząd województwa w terminie do
1 stycznia 2009 roku co najmniej jednego Ośrodka Wsparcia Wychowawczego
w każdym województwie.
W latach 2008-2010 środki przeznaczone na dofinansowanie prowadzenia
OWW zabezpieczone zostaną w rezerwach celowych budżetu państwa.
Od 2011 r., gdy osiągnięty zostanie pełny cykl kształcenia, możliwe będzie
zwiększenie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej o środki na bieżące

23
funkcjonowanie OWW. Umożliwi to finansowanie OWW poprzez jednolity system
części oświatowej subwencji ogólnej.
Zakłada się, że w 2008 roku pierwsze OWW zaczną funkcjonować od maja i że będzie
to 8 placówek tego typu. W roku 2008 w okresie 8 miesięcy (od maja do grudnia) koszt
funkcjonowania jednego ośrodka (100 wychowanków) szacuje się w wysokości ok. 3
693 tys. zł
Ponadto zakłada się, że od września 2008 roku powstaną jeszcze 4 OWW. W okresie 4
miesięcy (od września do grudnia) koszt funkcjonowania jednego ośrodka (100
wychowanków) szacuje się w wysokości ok. 1 847 tys. zł. Łączne koszty
funkcjonowania 8 publicznych OWW (800 wychowanków) w okresie 8 miesięcy oraz
kolejnych 4 publicznych OWW w okresie 4 miesięcy roku 2008 szacuje się w
wysokości około 36 932 tys. zł (8 x 3 693 tys. zł) + (4x1 847 tys. zł) ...Ponieważ jednak
projekt dopuszcza możliwość powstawania niepublicznych OWW, kwota ta może
wzrosnąć w 2008 r. do 48 012 tys. zł., przy założeniu, że powstaną jeszcze dwa
niepubliczne OWW od maja i kolejne dwa od września tego roku.
Szacunkowy roczny koszt utrzymania jednego OWW dla 100 wychowanków wynosi
około 5 539 tys. zł...
Koszt utrzymania 16 publicznych OWW w latach 2009-2010 wynosić będzie około 88
624 tys. zł. rocznie. Biorąc pod uwagę fakt, istnienia i powstawania nowych
niepublicznych OWW, szacuje się, że kwota ta w roku 2009 wzrośnie do 138 475 tys.
zł - przy założeniu, że powstanie kolejnych 5 niepublicznych OWW. Taka sama kwota
przewidziana jest na 2010 rok, co pozwoli na funkcjonowanie 25 OWW, zarówno
publicznych, jak i niepublicznych. rodki w tej wysokości powinny być zapewnione w
rezerwie celowej w budżecie państwa odpowiednio na 2009 i 2010 rok.
Planuje się, że wysokość dofinansowania samorządów województw na powyższe
zadania wynosić będzie 99%. Pozostała kwota wydatków zostanie sfinansowana z
dochodów własnych samorządów województw. Kalkulacja powyższa nie uwzględnia
środków niezbędnych na dofinansowanie kosztów adaptacji obiektów i ich wyposażenia
na potrzeby OWW. Ne ten cel powinny być zabezpieczone dodatkowe środki w ramach
rezerw celowych budżetu państwa.
Koszty te oszacowano na podstawie informacji uzyskanych od samorządów
powiatowych, które w ostatnich latach powoływały młodzieżowe ośrodki
wychowawcze. Szacuje się, że kwota przeznaczona na dofinansowanie przez MEN
adaptacji jednego obiektu oraz jego wyposażenia, przy założeniu, że będzie w nim
funkcjonowało 10 oddziałów, wyniesie około 3 000 tys. zł. Dofinansowanie kosztów
adaptacji obiektów i ich wyposażenia będzie możliwe tylko w odniesieniu do placówek
prowadzonych przez samorząd wojewódzki. Będzie to jednorazowe wsparcie finansowe
dla tych samorządów w wysokości do 50% wydatków poniesionych na adaptację
obiektów i ich wyposażenie. W związku z powyższym niezbędne będzie utworzenie na
ten cel w 2008 roku dodatkowej rezerwy celowej w wysokości 48 000 tys. zł...
Likwidacja liceów profilowanych
Liceum profilowane jest szkołą której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa
dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Ten typ szkoły jest wybierany przez
uczniów planujących uzyskać wiedzę ogólnozawodową i średnie wykształcenie. W
takim układzie należy oczekiwać, iż wygaszanie liceów profilowanych sprawi, że
absolwenci gimnazjów, którzy zdecydowaliby

24
się na liceum profilowane wybiorą głównie liceum ogólnokształcące (ok. 60%) lub
technikum (ok. 30%). Jedynie tylko nieliczne osoby zdecydują się na podjęcie nauki w
zasadniczej szkole zawodowej (ok. 10%, przy czym zakłada się, że ok. 6% wybierze
trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową zaś ok. 4% wybierze dwuletnią zasadniczą
szkołę zawodową).
Przyjęto, iż w roku szkolnym 2008/2009 zainteresowanych nauką w liceum
profilowanym będzie 40 000 uczniów. Liczbę tę określono na podstawie liczby
uczniów klas pierwszych liceum profilowanego w roku szkolnym 2006/2007. W tabeli
poniżej przedstawiono prognozowane liczby uczniów, którzy w miejsce liceum
profilowanego wybraliby inny typ szkoły ponadgimnazjalnej oraz prognozowane liczby
oddziałów (w każdym oddziale przeciętnie 28 uczniów) utworzonych dodatkowo w
roku szkolnym 2008/2009 dla absolwentów gimnazjów, którzy w miejsce liceum
profilowanego wybraliby inny typ szkoły ponadgimnazjalnej.

Typ szkoły
Rozkład procentowy
Prognozowana
Prognozowana liczba
populacji
liczba absolwentów
oddziałów utworzonych
absolwentów
gimnazjów
dodatkowo w roku
gimnazjów
w roku szkolnym
szkolnym 2008/2009 dla
w roku szkolnym
2008/2009, którzy
absolwentów gimnazjów,
2008/2009, którzy
w miejsce liceum
którzy w miejsce liceum
w miejsce liceum
profilowanego
profilowanego wybraliby
profilowanego
wybraliby inny typ
inny typ szkoły
wybraliby inny typ
szkoły
ponadgimnazjalnej
szkoły
ponadgimnazjalnej
ponadgimnazjalnej
Liceum
60%
24 000
857
ogólnokształcące
Technikum
30%
12 000
429
Zasadnicza szkoła
10%
4000
143
zawodowa z tego:
4%
1600
57 86
dwuletnia trzyletnia
6%
2400
RAZEM 100%
40
000
1429
I. Kalkulacja skutków finansowych wygaszania liceów profilowanych z tytułu
wyboru przez uczniów innej szkoły ponadgimnazjalnej niż liceum profilowane.

Do przeprowadzenia wyliczeń skutków finansowych przyjęto następujące
wskaźniki:
1,6 - liczba nauczycieli przypadająca na oddział,
46 zł - przeciętne wynagrodzenie nauczyciela mianowanego za godzinę zajęć
edukacyjnych (wraz z pochodnymi), 4,16 -
liczba tygodni w miesiącu.
1) Rok 2008
Miesięczny koszt utrzymania jednego oddziału liceum profilowanego wynosi
34 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 = 10 410 zł
gdzie 34 - to liczba godzin zajęć edukacyjnych tygodniowo w liceum
profilowanym.

25
Gdyby w roku szkolnym 2008/2009 liceum profilowane nie zostało wygaszone
uczniowie uczyliby się w 1429 oddziałach. Wobec tego koszt kształcenia uczniów w
1429 oddziałach liceum profilowanego w roku 2008 (4 miesiące) wyniósłby
34 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 4 X 1429 = 59 503 tys. zł
Prognozując, że w roku szkolnym 2008/2009 około 24 000 uczniów podejmie
naukę w liceum ogólnokształcącym w miejsce wygaszanego liceum
profilowanego będzie potrzeba utworzenia 857 oddziałów w liceach
ogólnokształcących. Miesięczny koszt utrzymania jednego oddziału liceum
ogólnokształcącego wynosi
32,7 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 = 10 012 zł
gdzie 32,7 - to liczba godzin zajęć edukacyjnych tygodniowo w liceum
ogólnokształcącym. Zatem koszt kształcenia uczniów w 857 oddziałach liceum
ogólnokształcącego w roku 2008 wyniesie
32,7 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 4 X 857 = 34 321 tys. zł
Prognozując, że w roku szkolnym 2008/2009 około 12 000 uczniów podejmie
naukę w technikum w miejsce wygaszanego liceum profilowanego będzie
potrzeba utworzenia 429 oddziałów w technikach. Miesięczny koszt utrzymania
jednego oddziału technikum wynosi
35,5 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 = 10 869 zł
gdzie 35,5 - to liczba godzin zajęć edukacyjnych tygodniowo w technikum.
Zatem koszt kształcenia uczniów w 429 oddziałach technikum w roku 2008
wyniesie
35,5 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 4 X 429 = 18 652 tys. zł
Prognozując, że w roku szkolnym 2008/2009 około 1600 uczniów podejmie naukę w
dwuletniej zasadniczej szkole zawodowej w miejsce wygaszanego liceum
profilowanego będzie potrzeba utworzenia 57 oddziałów. Miesięczny koszt utrzymania
jednego oddziału dwuletniej zasadniczej szkoły zawodowej wynosi
35 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 = 10 716 zł
gdzie 35 - to liczba godzin zajęć edukacyjnych tygodniowo w dwuletniej zasadniczej
szkole zawodowej. Zatem koszt kształcenia uczniów w 57 oddziałach dwuletniej
zasadniczej szkoły zawodowej w roku 2008 wyniesie 35 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X
4 X 57 = 2 443 tys. zł
Prognozując, że w roku szkolnym 2008/2009 około 2400 uczniów podejmie
naukę w trzyletniej zasadniczej szkole zawodowej w miejsce wygaszanego
liceum profilowanego będzie potrzeba utworzenia 86 oddziałów. Miesięczny
koszt utrzymania jednego oddziału trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej
wynosi
30,7 godz. X 1,6 X 46 X 4,16 = 9 400 zł
gdzie 30,7 - to liczba godzin zajęć edukacyjnych tygodniowo w trzyletniej
zasadniczej szkole zawodowej. Zatem koszt kształcenia uczniów w 86
oddziałach trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej w roku 2008 wyniesie 30,7
godz. X 1,6 X 46 X 4,16 X 4 X 86 = 3 233 tys. zł
Powyższe wyliczenia ujmuje tabela.

26
Typ szkoły
Prognozowane w 2008 roku (4 miesięczne
wrzesień - grudzień) koszty wyboru przez
uczniów innej szkoły ponadgimnazjalnej niż
liceum profilowane (w tys. zł)
Liceum ogólnokształcące
34 321
Technikum
18 652
Dwuletnia zasadnicza szkoła zawodowa
2 443
Trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa
3 233
RAZEM
58 649

Prognozowane w 2008 roku
Prognozowane w 2008
Skutki finansowe w roku 2008 z
koszty wyboru przez uczniów roku koszty, które
tytułu wyboru przez uczniów
innej szkoły
zostałyby poniesione,
innego typu szkoły
ponadgimnazjalnej niż liceum gdyby funkcjonowało
ponadgimnazjalnej niż liceum
profilowane (w tys. zł )
liceum profilowane (w
profilowane (w tys. zł) (kolumna
tys. zł)
1 minus kolumna 2)
1
2
3
58 649
59 503
- 854
2) Rok 2009
Koszt kształcenia uczniów w 1429 oddziałach liceum profilowanego w roku 2009 (12
miesięcy) wyniósłby
34 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 12 X 1429 = 178 510 tys. zł
Koszt kształcenia uczniów w 857 oddziałach liceum ogólnokształcącego
w roku 2009 wyniesie
32,7 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 12 X 857 = 102 963 tys. zł
Koszt kształcenia uczniów w 429 oddziałach technikum w roku 2009 wyniesie
35,5 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 12 X 429 = 55 955 tys. zł
Koszt kształcenia uczniów w 57 oddziałach dwuletniej zasadniczej szkoły
zawodowej w roku 2009 wyniesie
35 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 12 X 57 = 7 330 tys. zł
Koszt kształcenia uczniów w 86 oddziałach trzyletniej zasadniczej szkoły
zawodowej w roku 2009 wyniesie
30,7 godz. X 1,6 X 46 zł X 4,16 X 12 X 86 = 9 700 tys. zł
Powyższe wyliczenia przedstawia tabela.

Typ szkoły
Prognozowane w 2009 roku koszty
wyboru przez uczniów innej szkoły
ponadgimnazjalnej niż liceum
profilowane (w tys. zł)
Liceum ogólnokształcące
102 963
Technikum
55 955
Dwuletnia zasadnicza szkoła zawodowa
7 330
Trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa
9 700
RAZEM
175 948

27
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: