eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246-s

przepisów ustanawiających zakaz przebywania w miejscach publicznych w porze
nocnej osób małoletnich bez opieki osoby pełnoletniej.
Takie rozwiązanie, podobnie jak propozycja utworzenia OWW, ma charakter
restrykcyjny, opiera się na zakazach i budzi wątpliwości co do jego skuteczności.
Z jednej bowiem strony proponuje się upoważnienie rad gmin do wprowadzania
takiego zakazu, z drugiej zaś nie wskazuje się sposobu jego realizacji: kto może
reagować w przypadku złamania wprowadzonego zakazu, jakie działania powinny
być w takiej sytuacji podjęte.

Ponadto – ze względu na trwające w Ministerstwie Edukacji Narodowej prace
analityczne oraz cząstkowy charakter proponowanych w projekcie poselskim
rozwiązań - należy obecnie odstąpić od ustawowego regulowania spraw
dotyczących:

1) realizacji programów IBO
W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad stworzeniem możliwości
prawnych działania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej szkół wywodzących się
z innych systemów edukacyjnych, posiadających odrębną strukturę i realizujących
odrębne programy nauczania. Uregulowania te będą zmierzały do zapewnienia
stosownego miejsca dla dobrych i sprawdzonych rozwiązań programowych,
organizacyjnych i egzaminacyjnych, jednak bez zapewniania tylko jednemu z nich (tj.
programowi IBO) szczególnej i uprzywilejowanej pozycji w polskim systemie oświaty.

2) zakładania i prowadzenie szkoły dla dzieci pracowników instytucji Unii
Europejskiej mających siedzibę na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej
W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad odrębną ustawą umożliwiającą
tworzenie i działanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Szkół Europejskich
zapewniających edukację dzieciom pracowników instytucji Unii Europejskiej
mających siedzibę na obszarze Polski. Rozwiązanie to z jednej strony podkreśli
rangę organizacji takich szkół, z drugiej rozwiąże problem kompleksowo również na
przyszłość. Regulacje zaproponowane w projekcie poselskim, choć kierunkowo
słuszne, są jednak zdecydowanie niewystarczające z punktu widzenia rozległości i
złożoności zagadnienia, które powinno być uregulowane. Biorąc pod uwagę
zainteresowanie Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego postępem prac nad

10
organizacją Szkoły Europejskiej w Polsce, proponowane przez Rząd rozwiązanie
opracowania odrębnej ustawy pozwoli najpełniej zrealizować zobowiązania Polski
dotyczące założenia i prowadzenia szkoły dla dzieci pracowników instytucji Unii
Europejskiej mających siedzibę na naszym obszarze.

3) zmiany upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie
oświaty
Rząd proponuje odstąpić od zmiany upoważnienia do wydania rozporządzenia
określającego warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, tj. upoważnienia zawartego w art. 22
ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty. Oceniając pozytywnie istotę proponowanej
zmiany polegającej na podziale materii objętej przepisem art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy
na kilka upoważnień oraz przeniesienie do kompetencji Ministra Edukacji Narodowej
obszaru określania warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego i egzaminu maturalnego także dla uczniów i absolwentów szkół
artystycznych – Rząd opowiadałby się jednak za nieprzyjmowaniem propozycji
zawartej w projekcie poselskim. Nowe upoważnienia ustawowe przewidziane
w poselskim projekcie zawierają identyczne jak obecnie obowiązujący art. 22 ust. 2
pkt 4 ustawy „wytyczne”. Należy przypomnieć, że Trybunał Konstytucyjny w podjętym
w związku z wyrokiem z dnia 16 stycznia 2007 r. (sygn. U 5/06) postanowieniu z dnia
31 stycznia 2007 r. (S 1/2007) wyraził opinię o niespełnianiu przez art. 22 ust. 2 pkt 4
ustawy o systemie oświaty wymagań odnoszących się do „wytycznych”,

wynikających art. 92 ust. 1 Konstytucji. Zatem, w świetle opinii Trybunału
Konstytucyjnego zaproponowane w projekcie poselskim upoważnienia ustawowe –
jako powtarzające treść art. 22 ust.2 pkt 4 ustawy - należałoby postrzegać jako
budzące zastrzeżenia na tle wymogów konstytucyjnych dotyczących konstruowania
wytycznych do aktu wykonawczego do ustawy. Tak więc zmiany w ustawie
o systemie oświaty w zakresie ocenienia, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów powinny mieć większy zakres, co
wymaga dalszych prac nad sposobem realizacji postanowienia Trybunału
Konstytucyjnego.


11
3) stopniowej likwidacji liceów profilowanych oraz przesunięcia terminu
zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w technikach
i technikach uzupełniających
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje reformę programową kształcenia
ogólnego w szkołach ponadgimnazjalnych oraz, w związku z wymaganiami rynku
pracy, zmiany programowo – organizacyjne na poziomie ponadgimnazjalnym
dotyczące kształcenia zawodowego i ustawicznego wraz z nową formułą
przeprowadzania zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
W związku z powyższym wprowadzanie zmian dotyczących tylko jednego typu szkół
ponadgimnazjalnych oraz przesunięcie terminu zdawania egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe przed dokonaniem modernizacji kształcenia
zawodowego nie znajduje w obecnym czasie uzasadnienia.

4) zmiany delegacji ustawowej w sprawie postępowania dyscyplinarnego
wobec nauczycieli
Nowelizacja w kształcie proponowanym w projekcie nie może być uwzględniona
z uwagi na brak przepisów materialnych dopuszczających wynagradzanie członków
komisji dyscyplinarnych i pozostawienie uregulowania tej kwestii wyłącznie w akcie
wykonawczym, przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek wytycznej w tym zakresie
w tekście upoważnienia. Nie przedstawiono również skutków finansowych
proponowanych zmian. Ponadto, w porównaniu z nowelizacją zaproponowaną w
projekcie poselskim, uregulowania w ustawie – Karta Nauczyciela wymaga również
sprawa zawieszania i wznawiania postępowania dyscyplinarnego.






12
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: