eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy liberalizacji niektórych przepisów dotyczących np. zatwierdzenia dla rozpoczynanej działalności gospodarczej, zwolnienia zakładów żywienia zbiorowego typu zamkniętego z obowiązku pobierania i przechowywania próbek żywności; uproszczenia zasad prowadzenia działalności gospodarczej związanej z produkcją i obrotem żywnością, a także materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2411
  • Data wpłynięcia: 2009-10-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 105

2411-cz-2

Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji podmioty wprowadzające
żywność do obrotu środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, suplementy
diety oraz środki spożywcze wzbogacane witaminami lub składnikami mineralnymi oraz
konsumentów.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych

W ramach konsultacji projekt zostanie przekazany związkom i zrzeszeniom
przedsiębiorców branży spożywczej zajmujących się produkcją i obrotem żywnością, w tym
Radzie Gospodarki ywnościowej oraz organizacjom konsumentów – Radzie Krajowej
Federacji Konsumentów, Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich i Stowarzyszeniu Ochrony
Zdrowia Konsumentów. Wyniki konsultacji zostaną omówionej w niniejszej ocenie po ich
zakończeniu.

Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane regulacje nie powinny mieć wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego. Szacuje się, że koszty przygotowywania opinii przez Urząd
Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
finansowane ze środków planowanych na działalność tego Urzędu w budżecie części 46 –
Zdrowie, będą równoważone wpływami z opłat pobieranych przez Urząd z tytułu wydania
opinii.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek
pracy.
Projekt wstępny

Strona 12 z 12
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Wejście w życie rozporządzenia pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo wprowadzanej
po raz pierwszy do obrotu żywności, ponieważ produkty te objęte będą weryfikacją
dokonywaną przez uprawnione organy we współpracy z wyspecjalizowanymi w tym zakresie
jednostkami naukowymi. Tym samym projektowane regulacje pozytywnie wpłyną na stan
zdrowia społeczeństwa.

09_16zb
Projekt wstępny

Strona 13 z 13


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia .............................. 2009 r.

w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych2)


Na podstawie art. 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346, Nr 223, poz. 1463 i Nr 234,
poz. 1570 oraz 2009 r. Nr 98, poz. 817 i Nr… , poz…) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać naturalne wody mineralne, wody źródlane
i wody stołowe, w tym wymagania mikrobiologiczne, maksymalne dopuszczalne poziomy

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Rozporządzenie wdraża następujące dyrektywy:
1) dyrektywę Rady 80/777/EWG z dnia 15 lipca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw
Członkowskich w zakresie wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód mineralnych (Dz. Urz.
WE L 229 z 30.08.1980, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, Rozdz. 13, t. 6, str. 50),
2) dyrektywę 96/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 października 1996 r. zmieniającą
dyrektywę Rady 80/777/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie
wydobywania i wprowadzania do obrotu naturalnych wód mineralnych (Dz. Urz. WE L 96 z 23.11.1996, str. 1;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, Rozdz. 13, t. 18, str. 46),
3)
dyrektywę Komisji 2003/40/WE z dnia 16 maja 2003 r. ustanawiającą wykaz, stężenia graniczne i wymogi
w zakresie etykietowania dla składników naturalnych wód mineralnych oraz warunki zastosowania powietrza
wzbogaconego w ozon do oczyszczania naturalnych wód mineralnych i wód źródlanych (Dz. Urz. UE L 126
z 22.05.2003, str. 34; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, Rozdz. 13, t. 31, str. 193).
Projekt wstępny

Strona 1 z 1
naturalnych składników mineralnych tych wód, warunki poddawania tych wód procesom
usuwania składników lub nasycania dwutlenkiem węgla;
2) wzorcowy zakres badań, sposób przeprowadzania oceny i kwalifikacji rodzajowej wód,
o których mowa w pkt 1;
3) szczególne wymagania dotyczące oznakowania, prezentacji i reklamy wód, o których mowa
w pkt 1;
4) szczegółowe wymagania higieniczne dotyczące wydobywania, transportu i rozlewu wód,
o których mowa w pkt 1.

Rozdział 2
Naturalne wody mineralne

§ 2. 1. Naturalne wody mineralne w czasie ich rozlewania do opakowań nie mogą
zawierać składników naturalnego pochodzenia, potencjalnie szkodliwych dla zdrowia.
2. Składniki naturalnego pochodzenia, potencjalnie szkodliwe dla zdrowia oraz ich
maksymalne poziomy, których przekroczenie może stanowić ryzyko dla zdrowia, określa
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Charakterystyczny skład mineralny, temperatura i inne właściwości naturalnej wody
mineralnej mogą zmieniać się tylko w granicach naturalnych fluktuacji – max ± 20% i nie mogą
ulegać zmianom związanym z poborem wody.
4. Wymagania dotyczące metod oznaczania składników wymienionych w załączniku nr 1
do rozporządzenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. 1. Naturalne wody mineralne kwalifikuje się po przeprowadzeniu ich oceny pod
względem:
1) geologicznym i hydrogeologicznym;
2) fizycznym, chemicznym i fizykochemicznym;
3) mikrobiologicznym;
4) farmakologicznym, fizjologicznym i klinicznym, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na
konieczność potwierdzenia szczególnych właściwości naturalnej wody mineralnej.
Projekt wstępny

Strona 2 z 2
2.
Ocenę, o której mowa w ust 1, przeprowadza się zgodnie z kryteriami określonymi
w § 4, metodami naukowymi uznanymi przez organy urzędowej kontroli żywności.
3. Przeprowadzanie ocen, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nie jest obowiązkowe, jeżeli
naturalna woda mineralna spełnia następujące wymagania:
1) przy ujęciu i po rozlaniu do opakowań zawiera co najmniej 1000 mg/l rozpuszczonych
składników mineralnych lub co najmniej 250 mg/l wolnego dwutlenku węgla naturalnego
pochodzenia lub
2) odpowiada przynajmniej jednemu z kryteriów wymienionych w pkt 4 - 15 załącznika nr 5 do
rozporządzenia.


§ 4. 1. Kwalifikacja rodzajowa i uznanie danej wody jako naturalnej wody mineralnej są
przeprowadzane na podstawie:
1) dokumentacji geologicznej i hydrogeologicznej dotyczącej otworu zgodnie z art. 42 ustawy
z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947,
z późn. zm.3));
2) określenia obszaru ochrony bezpośredniej i pośredniej ujęcia oraz innych środków jego
ochrony przed zanieczyszczeniami;
3) zatwierdzonych zasobów eksploatacyjnych ujęcia;
4) temperatury wody przy ujęciu oraz temperatury otoczenia w czasie pobierania próbek wody do
badań, o których mowa w ust. 3;
5) związków między warunkami geologicznymi i rodzajem składników mineralnych
występujących w wodzie.
2. Niezależnie od danych określonych w ust. 1 wymagane jest przedstawienie wyników
następujących analiz i pomiarów fizykochemicznych i chemicznych:
1) suchej pozostałości w temperaturze 180 °C i 260 °C;
2) przewodności lub oporności elektrycznej w określonej temperaturze pomiaru;
3) stężenia jonów wodorowych (pH);
4) zawartości anionów i kationów;

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170,
poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 138,
poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.


Projekt wstępny

Strona 3 z 3
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 81 . [ 82 ] . 83 ... 90 ... 98

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: