eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o sporcie

Rządowy projekt ustawy o sporcie

projekt dotyczy: wprowadzenia nowej prawnej regulacji sportu, usprawnienia funkcjonowania podmiotów działających w sferze sportu, w szczególności polskich związków sportowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2313
  • Data wpłynięcia: 2009-08-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o sporcie
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857

2313

 
3
1) jeżeli regulamin zawodów przewiduje udział mniejszej liczby zawodników, drużyn,
osad lub załóg w danej konkurencji sportowej;
2) jeżeli wystąpiła naturalna niższa frekwencja w najlżejszej i najcięższej kategorii
wagowej;
3) w uzasadnionych przypadkach, innych niż określone w pkt 1 i 2, - w konkurencjach
sportowych objętych programem igrzysk olimpijskich, pomimo tego, że w zawodach
brała udział mniejsza liczba odpowiednio zawodników, drużyn, osad lub załóg, niż
określona w ust. 1.
§ 8.
Nagrody za ustanowienie rekordu świata lub Europy w sportach objętych programem igrzysk
olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich i igrzysk głuchych mogą być przyznane, jeżeli wyniki
te zostały zatwierdzone przez odpowiednie międzynarodowe organizacje sportowe.

§ 9.
1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej przyznaje nagrody z własnej inicjatywy lub
na wniosek właściwego polskiego związku sportowego udokumentowany protokołem
z wynikami zawodów.
2. Wniosek o przyznanie nagrody składa się do dnia 31 stycznia roku następującego po
roku, w którym spełnione zostały warunki określone w § 7 lub 8.

§ 10.
Podstawę ustalenia wysokości nagrody, zwaną dalej „podstawą”, stanowi kwota 2 300
złotych.
§ 11.
1. W konkurencjach sportowych objętych programem igrzysk olimpijskich nagroda może być
przyznana w wysokości:
1) do 14-krotności podstawy za:
a) zajęcie pierwszego miejsca na igrzyskach olimpijskich lub w mistrzostwach świata,
b) ustanowienie rekordu świata;
2) do 11-krotności podstawy za:
a) zajęcie pierwszego miejsca w mistrzostwach Europy,
b) zajęcie drugiego miejsca na igrzyskach olimpijskich lub w mistrzostwach świata,
c) ustanowienie rekordu Europy;
 
4
3) do 8-krotności podstawy za zajęcie trzeciego miejsca na igrzyskach olimpijskich lub
w mistrzostwach świata;
4) do 6-krotności podstawy za zajęcie drugiego miejsca w mistrzostwach Europy;
5) do 4-krotności podstawy za zajęcie trzeciego miejsca w mistrzostwach Europy.
2. W innych niż wskazane w ust. 1 konkurencjach sportowych może być przyznana nagroda
w wysokości:
1) do 8-krotności podstawy za zajęcie pierwszego miejsca na igrzyskach paraolimpijskich,
igrzyskach głuchych i mistrzostwach świata;
2) do 6-krotności podstawy za:
a) zajęcie drugiego miejsca na igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych
i mistrzostwach świata,
b) zajęcie pierwszego miejsca w mistrzostwach Europy;
3) do 4-krotności podstawy za:
a) zajęcie drugiego miejsca w mistrzostwach Europy,
b) zajęcie trzeciego miejsca na igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych
i mistrzostwach świata;
4) do 2-krotności podstawy za zajęcie trzeciego miejsca w mistrzostwach Europy.
3. Osobie fizycznej, która zdobyła szczyt górski lub odbyła samotny rejs dookoła świata albo
osiągnął inny wysoki wynik sportowy o podobnym charakterze, może być przyznana nagroda
w wysokości do 6 – krotności podstawy.
§ 12.
W konkurencjach sportowych objętych programem uniwersjad letnich i zimowych nagroda
może być przyznana w wysokości:
1) do 8-krotności podstawy za zajęcie pierwszego miejsca na uniwersjadzie letniej
i zimowej;
2) do 6-krotności podstawy za zajęcie drugiego miejsca na uniwersjadzie letniej
i zimowej;
3) do 4-krotności podstawy za zajęcie trzeciego miejsca na uniwersjadzie letniej
i zimowej.
§ 13.
W konkurencjach sportowych objętych programem akademickich mistrzostw świata nagroda
może być przyznana w wysokości:
 
5
1) do 5-krotności podstawy za zajęcie pierwszego miejsca na akademickich
mistrzostwach świata;
2) do 3-krotności podstawy za zajęcie drugiego miejsca na akademickich mistrzostwach
świata;
3) do 1-krotności podstawy za zajęcie trzeciego miejsca na akademickich mistrzostwach
świata.

§ 14.
W przypadku osiągnięcia w czasie tych samych zawodów dwóch lub więcej wysokich
wyników sportowych, o których mowa w § 11-13, przyznaje się jedną nagrodę, której
wysokość nie może przekroczyć 75 % sumy nagród za poszczególne osiągnięcia.

§ 15.
Zawodnikom sportowych gier zespołowych przyznaje się nagrodę zbiorową dla zespołu
w wysokości do 75% przysługującej nagrody indywidualnej pomnożonej przez liczbę
zawodników drużyny określoną przepisami międzynarodowymi, z tym że nagroda dla
jednego zawodnika nie może przekroczyć wysokości nagród określonych w § 11 – 13.
§ 16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).

MINISTER SPORTU I TURYSTYKI
                                                           
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem: Ministra Sportu z dnia 22 września 2006 r.
w sprawie wyróżnień i nagród dla zawodników (Dz. U. Nr 181, poz. 1332) oraz rozporządzeniem Ministra
Sportu z dnia 27 lutego 2006 r. w sprawie przyznania nagród i wyróżnień zawodnikom nie posiadającym licencji
zawodnika (Dz. U. Nr 37, poz. 258 oraz z 2009 r. Nr 221, poz. 1445), które tracą moc z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia.
 
6
U Z A S A D N I E N I E
Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw kultury fizycznej zawartego w art. 41 ust. 4 ustawy z dnia ……. 2009 r. o sporcie
(zwanej dalej „ustawą”).

W projekcie rozporządzenia określa się szczegółowy tryb i warunki przyznawania
wyróżnień i nagród pieniężnych dla zawodników za wybitne osiągnięcia sportowe oraz
rodzaje wyróżnień i wysokość nagród pieniężnych.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia zastąpi dotychczasowe dwa rozporządzenia:
rozporządzenie Ministra Sportu z dnia 22 września 2006 r. w sprawie wyróżnień i nagród dla
zawodników (Dz. U. Nr 181, poz. 1332) oraz rozporządzenie Ministra Sportu z dnia 27 lutego
2006 r. w sprawie przyznania nagród i wyróżnień zawodnikom nie posiadającym licencji
zawodnika (Dz. U. Nr 37, poz. 258 oraz z 2009 r. Nr 221, poz. 1445).
Zakres projektowanego rozporządzenia obejmuje nagrody finansowe i wyróżnienia
również za wyniki w sporcie osób niepełnosprawnych.
W projekcie rozporządzenia warunki i tryb przyznawania wyróżnień i nagród zostały
uregulowane podobnie do obowiązujących dotychczas rozwiązań prawnych w tym zakresie.
Projekt rozporządzenia określa m.in. rodzaje wyników sportowych, których osiągnięcie
będzie stanowiło podstawę do przyznania nagród pieniężnych i wyróżnień. Ostateczna
wysokość nagrody zależeć będzie od osiągniętego przez osobę fizyczną (zawodnika) wyniku
sportowego oraz rangi zawodów, podczas których zawodnik osiągnął wynik sportowy.
Nagroda przyznawana będzie przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej
i sportu.
Zawodnicy którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym lub
krajowym współzawodnictwie sportowym będą mogli także otrzymywać wyróżnienia
w postaci plakietek, pucharów i dyplomów.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji
w rozumieniu tego rozporządzenia.
 
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziaływać będzie projektowana regulacja
Zakres regulacji rozporządzenia dotyczy zawodników, którzy osiągnęli wysokie
wyniki sportowe w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym..
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Zważywszy na fakt, iż niniejsze rozporządzenie poprzedzone było analogicznymi
regulacjami wydanymi na podstawie ustawy o kulturze fizycznej i ustawy o sporcie
kwalifikowanym wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie ma wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przekazany polskim związkom
sportowym oraz Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu i Polskiemu Komitetowi
Paraolimpijskiemu. Ponadto projekt zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej, co umożliwi zainteresowanym podmiotom, w szczególności tym,
o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), zapoznanie
się z jego treścią i zgłoszenie ewentualnych uwag.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

08/19rch
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: