eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe

projekt ustawy dotyczy wypełnienia ustaleń dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących systemów gwarantowania depozytów w odniesieniu do poziomu gwarancji oraz terminu wypłaty, podwyższenia sumy gwarantowanej oraz zniesienia udziału własnego do dnia 30 czerwca 2009 r., z odstępstwami od tej zasady

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2150
  • Data wpłynięcia: 2009-06-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy - Prawo bankowe
  • data uchwalenia: 2009-07-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 1176

2150

niż 10 dni roboczych. W związku z tą zmianą skrócony do 7 dni został również okres na
rozpatrzenie przez sąd wniosku o przedłużenie terminu wypłat,
4) zniesienia możliwości obniżenia procentu środków gwarantowanych – udział własny
(skreślenie ustępu 4 w art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/19/WE) –
art. 1 pkt 2 projektu ustawy.
Należy wskazać, że dyrektywa 94/19/WE do tej pory przewidywała możliwość obniżenia
poziomu gwarancji przez państwa członkowskie o określony procent. Wykazane jednak
zostało, że możliwość ta osłabia zaufanie deponentów i w związku z tym powinna zostać
zniesiona. W związku z powyższym projekt ustawy zmienia obowiązujące przepisy tak,
aby znieść możliwości obniżenia procentu środków gwarantowanych, a więc udział
własny deponentów.
Niezwłocznie po zakończeniu procesu legislacyjnego dotyczącego przedmiotowego projektu
ustawy, mając na uwadze szeroki zakres zmian wynikający z pozostałych postanowień
dyrektywy oraz konieczność wprowadzenia odpowiednio długiego vacatio legis, opracowane
zostaną założenia do kolejnej nowelizacji ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
oraz innych ustaw mające na celu transpozycję art. 1 pkt 3 ppkt (i) drugi akapit, art. 7 ust. 1a
i 3 oraz art. 10 ust. 1 dyrektywy 94/19/WE do dnia 31 grudnia 2010 r.
Ponadto przedmiotowa dyrektywa zobowiązuje również do wprowadzenia w życie przepisów
w zakresie podwyższenia minimalnej wysokości pokrycia do równowartości 50 000 euro oraz
zniesienia udziału własnego, do dnia 30 czerwca 2009 r. Należy jednak wskazać, że obecnie
obowiązująca ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym,
w wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 23 października 2008 r. (Dz. U. Nr 209,
poz. 1315) gwarantuje już depozyty do równowartości w złotych 50 000 euro – w 100 %.
Należy wskazać, iż w niniejszej nowelizacji dokonano również modyfikacji obowiązujących
przepisów tak, aby rozszerzyć zakaz wykorzystywania informacji o uczestnictwie w systemie
gwarantowania w celach reklamowych również na podmioty niebędące uczestnikami systemu
gwarantowania.
Obecnie obowiązujące przepisy zakazują podawania przez podmioty objęte systemem
gwarantowania informacji o uczestnictwie w systemie gwarantowania w celach reklamowych,
ograniczając je wyłącznie do informacji o przynależności do systemu gwarantowania i jego
podstawowych zasadach funkcjonowania. Pomimo, iż dyrektywa nie nakłada obowiązku
objęcia przedmiotowym zakazem również podmiotów niebędących uczestnikami systemu

3
gwarantowania, to w celu zachowania równowagi konkurencyjnej oraz w związku z art. 9
ust. 3 dyrektywy 94/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r.
w sprawie systemów gwarancji depozytów, wprowadzenie takiego zakazu w niniejszej
nowelizacji jest uzasadnione.
Należy podkreślić, że powołany wyżej art. 9 ust. 3 dyrektywy zobowiązuje państwa
członkowskie do ustalania zasad, które ograniczają korzystanie z informacji dla celów
reklamowych, jedynie do rzeczowej informacji dotyczącej systemu gwarancji, do którego
należy podmiot objęty systemem gwarantowania, aby przez regulacje dotyczące
udostępnienia dodatkowych informacji dla deponentów nie została naruszona stabilność
systemu bankowego i zaufanie deponentów.

4
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I

1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projekt ustawy będzie oddziaływał na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, banki krajowe,
instytucje kredytowe, oddziały banku zagranicznego, sądy upadłościowe, osoby pełniące
funkcję syndyka, klientów banków oraz pośrednio Komisję Nadzoru Finansowego.
W
wyniku projektowanego skrócenia dopuszczalnego terminu wypłaty środków
gwarantowanych może nastąpić pogorszenie sytuacji prawnej Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego, sądów upadłościowych oraz osób pełniących funkcje syndyka.
2. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na dochody i wydatki sektora finansów
publicznych.
3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy może pozytywnie oddziaływać na sektor przedsiębiorstw i gospodarstw
domowych. Udostępnianie dodatkowych informacji przez banki może spowodować
zwiększenie świadomości deponentów oraz ich zaufania do systemu bankowego.
W wyniku projektowanego skrócenia dopuszczalnego terminu wypłat środków
gwarantowanych może nastąpić pogorszenie sytuacji prawnej Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego, jeżeli pojawią się trudności w określeniu lub weryfikacji wysokości tych
środków.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania w ramach uzgodnień
międzyresortowych, w tym również do organizacji społeczno-zawodowych, takich jak:
Związek Banków Polskich, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych oraz Biuro
Informacji Kredytowej. Projekt ustawy został również przekazany do zaopiniowania

5
Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. W trakcie uzgodnień zewnętrznych uwagi
o charakterze merytorycznym zgłoszone zostały przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny
oraz Związek Banków Polskich.
Uwagi Bankowego Funduszu Gwarancyjnego dotyczyły przede wszystkim sposobu
skrócenia do 14 dni okresu, o jaki może być przedłużony czas dokonywania wypłat
świadczeń gwarancyjnych, skorelowanie podwyższenia górnej granicy gwarancji,
z obowiązkiem adekwatnego zwiększenia źródeł finansowania działalności BFG,
ustawowego upoważnienia do przekazywania tym podmiotom również informacji
objętych ochroną prawną w Polsce, w celu zapewnienia realnej możliwości współpracy
BFG z innymi systemami gwarancyjnymi. Z kolei uwagi zgłoszone przez Związek
Banków Polskich, w pewnej części pokrywające się z uwagami BFG, dotyczą
dookreślenia zakresu informacji, które mogą być przedmiotem wymiany informacji
między systemami gwarancji depozytów w poszczególnych krajach z Europejskiego
Obszaru Gospodarczego oraz zasady ochrony tych informacji po przekazaniu ich do
zagranicznych systemów gwarantowania depozytów. Ponadto zdaniem ZBP wątpliwości
interpretacyjne może budzić pojęcie osób zainteresowanych korzystaniem z usług banku,
które w kontekście zakazu podawania informacji ww. podmiotom o uczestnictwie
w
systemie gwarantowania w celach reklamowych, z jednoczesnym szerokim
obowiązkiem informowania ich m.in. o systemie ochrony depozytów może powodować
pewną trudność w praktyce.
Większość uwag zgłoszonych w trakcie uzgodnień zewnętrznych została uwzględniona
w przedmiotowym projekcie. Pomimo to nie udało się ustalić ostatecznej wersji projektu
ustawy m.in. w zakresie:
– uzupełnienia składu Komisji Nadzoru Finansowego o Prezesa Zarządu Bankowego
Funduszu Gwarancyjnego, co miałoby umożliwić bezpośrednią prezentację
i uzgadnianie stanowisk oraz współuczestniczenie w decyzjach kluczowych z punktu
widzenia systemu gwarantowania depozytów,
– NBP wnosi o wprowadzenie do projektowanej nowelizacji zmian przywracających
wcześniejsze kompetencje banku centralnego w tej instytucji.
Projekt ustawy na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej. aden z podmiotów zajmujących się działalnością

6
lobbingową nie zgłosił, w toku prac legislacyjnych, zainteresowania niniejszym
projektem.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Wprowadzone w projekcie ustawy regulacje są zgodne z prawodawstwem
wspólnotowym, co potwierdza pozytywna opinia Urzędu Komitetu Integracji
Europejskiej.


09/06/BS

7
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: