Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
projekt ustawy dotyczy uproszczenia zasad wydawania świadectw pracy oraz wykonywania wstępnych badań lekarskich
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2019
- Data wpłynięcia: 2009-05-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks pracy
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 36, poz. 181
2019
- 2 –
pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony
lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Pracodawca będzie obowiązany
wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia na podstawie tych
umów zawartych w okresie 2 lat, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Na żądanie pracownika pracodawca będzie miał jednak obowiązek wydać
pracownikowi świadectwo pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej umowy o pracę lub
dotyczące łącznego okresu zatrudnienia, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania
świadectwa pracy.
2) Art. 1 pkt 2 noweli.
W myśl zasady wynikającej z art. 229 § 4 k.p., pracodawca nie może dopuścić do
pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań
do pracy na określonym stanowisku.
W art. 1 w pkt 2 noweli (zmiana do art. 229 § 1 k.p.) proponuje się, aby badaniom
wstępnym nie podlegali pracownicy przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy,
posiadający aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy zmianie.
Propozycja nowego brzmienia art. 229 § 1 k.p. nie narusza zakazu dopuszczenia do
pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, zwalnia natomiast pracodawcę z
obowiązku ponoszenia kosztów badań wstępnych w sytuacji, gdy termin kolejnych badań
wyznaczony w orzeczeniu lekarskim jeszcze nie upłynął.
Aby zapobiec przypadkom, w których do pracy mógłby zostać dopuszczony
pracownik, który nie powinien jej wykonywać ze względów zdrowotnych, zwolnienie z
obowiązku przeprowadzenia badań dotyczyć ma wyłącznie stosunku pracy nawiązywanego
ponownie przez te same strony oraz z zastrzeżeniem, że warunki pracy na danym stanowisku
pracy nie uległy zmianie
IV. Skutki społeczne i finansowe.
Ustawa pozytywnie wpłynie na konkurencyjność firm. Dotychczasowe przepisy prawa
pracy obowiązujące w zakresie objętym niniejszą nowelą nie odpowiadają dynamicznie
zmieniającemu się rynkowi pracy, a w szczególności elastycznym formom zatrudnienia takim
jak praca tymczasowa, prace cykliczne czy też sezonowe.
- 3 –
Proponowane zmiany zniosą zbędne obciążenia biurokratyczne pracodawców i obniżą
koszty zatrudniania pracowników.
Projekt ustawy był konsultowany z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Komisją Krajową Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność", Forum Związków Zawodowych,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz Business Centre Club. Przeciwko całości projektu
opowiedział się Związek Rzemiosła Polskiego, a nie zgłosiło uwag Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych. Forum Związków Zawodowych wyraziło wątpliwości
w zakresie zmian dotyczących art. 229 § 1 k.p. Podobnie jak Urząd Komitetu Integracji
Europejskiej, który zgłosił potrzebę jego doprecyzowania. Pozostałe organizacje zgłosiły uwagi
do nowelizacji art. 97 k.p.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje wydatków ze strony budżetu państwa oraz nie
wpłynie na dochody jednostek samorządu terytorialnego.
Warszawa, 18 maja 2009 r.
BAS-WAL-962/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks pracy (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Marek Trzciński)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy przewiduje
dwie zmiany dwóch przepisów w nowelizowanej ustawie.
Zmiany art. 97 przewidują inne zasady wydawania świadectw pracy w
sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na
podstawie kolejnych umów.
Zmiana art. 229 zakłada wprowadzenie nowych zasad przeprowadzania
wstępnych badań lekarskich. Z badań wstępnych zwolnieni będą pracownicy
przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne
orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy
zmianie. Różnica w stosunku do obecnego stanu prawnego polega głównie na
tym, że obecnie zwolnienie z obowiązku badań wstępnych jest dopuszczalne,
jeżeli zatrudnienie następuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu
poprzedniej umowy o pracę. Zgodnie z projektem, przerwa w zatrudnieniu nie
spowoduje automatycznie konieczności przeprowadzania wstępnych badań
lekarskich.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektowanej ustawy należy przywołać
dyrektywę Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie
wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
w miejscu pracy (Dz.U. WE L 183 z 29.6.1989, s. 1, Dz.Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, Rozdział 5, tom 1 s.. 349). W preambule zaznaczono, iż
dyrektywa nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego już stopnia ochrony w
poszczególnych państwach członkowskich. Podkreślono także, że dyrektywa nie
powinna powodować administracyjnych, finansowych i prawnych ograniczeń,
które stanowiłyby czynnik uniemożliwiający tworzenie i rozwój małych i
średnich przedsiębiorstw. Przepis art. 14 dyrektywy stanowi, że należy
przedsięwziąć odpowiednie działania w celu zapewnienia pracownikom
odpowiedniej profilaktycznej ochrony zdrowia, stosownie do zagrożeń zdrowia i
bezpieczeństwa, które występują w miejscu pracy. rodki te powinny zapewnić
każdemu pracownikowi, stosownie do jego potrzeb, „odpowiednie
przedsięwzięcia z zakresu profilaktycznej ochrony zdrowia realizowane w
regularnych odstępach czasu”.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
W przypadku wstępnych badań lekarskich należy zaznaczyć, że
dyrektywa wprowadza obowiązek przeprowadzania badań lekarskich
pracowników w regularnych odstępach czasu. Obowiązek ten jest
implementowany do prawa polskiego przede wszystkim w przepisie art. 229 § 2
Kodeksu pracy. Proponowana zmiana art. 229 § 1 Kodeksu pracy nie jest
sprzeczna z art. 14 dyrektywy 89/391/EWG.
Postanowienia dotyczące świadectw pracy pozostają poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
IV. Konkluzje
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo pracy
Warszawa, 18 maja 2009 r.
BAS-WAL-963/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego senackiego projektu ustawy
o zmianie ustawy – Kodeks pracy (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Marek Trzciński) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy przewiduje dwie
zmiany dwóch przepisów w nowelizowanej ustawie.
Zmiany art. 97 przewidują inne zasady wydawania świadectw pracy w
sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na
podstawie kolejnych umów.
Zmiana art. 229 zakłada wprowadzenie nowych zasad przeprowadzania
wstępnych badań lekarskich. Z badań wstępnych zwolnieni będą pracownicy
przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne
orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy
zmianie.
Opiniowany projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej. Projekt ustawy nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo pracy
pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony
lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Pracodawca będzie obowiązany
wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia na podstawie tych
umów zawartych w okresie 2 lat, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Na żądanie pracownika pracodawca będzie miał jednak obowiązek wydać
pracownikowi świadectwo pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej umowy o pracę lub
dotyczące łącznego okresu zatrudnienia, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania
świadectwa pracy.
2) Art. 1 pkt 2 noweli.
W myśl zasady wynikającej z art. 229 § 4 k.p., pracodawca nie może dopuścić do
pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań
do pracy na określonym stanowisku.
W art. 1 w pkt 2 noweli (zmiana do art. 229 § 1 k.p.) proponuje się, aby badaniom
wstępnym nie podlegali pracownicy przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy,
posiadający aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy zmianie.
Propozycja nowego brzmienia art. 229 § 1 k.p. nie narusza zakazu dopuszczenia do
pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, zwalnia natomiast pracodawcę z
obowiązku ponoszenia kosztów badań wstępnych w sytuacji, gdy termin kolejnych badań
wyznaczony w orzeczeniu lekarskim jeszcze nie upłynął.
Aby zapobiec przypadkom, w których do pracy mógłby zostać dopuszczony
pracownik, który nie powinien jej wykonywać ze względów zdrowotnych, zwolnienie z
obowiązku przeprowadzenia badań dotyczyć ma wyłącznie stosunku pracy nawiązywanego
ponownie przez te same strony oraz z zastrzeżeniem, że warunki pracy na danym stanowisku
pracy nie uległy zmianie
IV. Skutki społeczne i finansowe.
Ustawa pozytywnie wpłynie na konkurencyjność firm. Dotychczasowe przepisy prawa
pracy obowiązujące w zakresie objętym niniejszą nowelą nie odpowiadają dynamicznie
zmieniającemu się rynkowi pracy, a w szczególności elastycznym formom zatrudnienia takim
jak praca tymczasowa, prace cykliczne czy też sezonowe.
- 3 –
Proponowane zmiany zniosą zbędne obciążenia biurokratyczne pracodawców i obniżą
koszty zatrudniania pracowników.
Projekt ustawy był konsultowany z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Komisją Krajową Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność", Forum Związków Zawodowych,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz Business Centre Club. Przeciwko całości projektu
opowiedział się Związek Rzemiosła Polskiego, a nie zgłosiło uwag Ogólnopolskie
Porozumienie Związków Zawodowych. Forum Związków Zawodowych wyraziło wątpliwości
w zakresie zmian dotyczących art. 229 § 1 k.p. Podobnie jak Urząd Komitetu Integracji
Europejskiej, który zgłosił potrzebę jego doprecyzowania. Pozostałe organizacje zgłosiły uwagi
do nowelizacji art. 97 k.p.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje wydatków ze strony budżetu państwa oraz nie
wpłynie na dochody jednostek samorządu terytorialnego.
Warszawa, 18 maja 2009 r.
BAS-WAL-962/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks pracy (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Marek Trzciński)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy przewiduje
dwie zmiany dwóch przepisów w nowelizowanej ustawie.
Zmiany art. 97 przewidują inne zasady wydawania świadectw pracy w
sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na
podstawie kolejnych umów.
Zmiana art. 229 zakłada wprowadzenie nowych zasad przeprowadzania
wstępnych badań lekarskich. Z badań wstępnych zwolnieni będą pracownicy
przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne
orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy
zmianie. Różnica w stosunku do obecnego stanu prawnego polega głównie na
tym, że obecnie zwolnienie z obowiązku badań wstępnych jest dopuszczalne,
jeżeli zatrudnienie następuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu
poprzedniej umowy o pracę. Zgodnie z projektem, przerwa w zatrudnieniu nie
spowoduje automatycznie konieczności przeprowadzania wstępnych badań
lekarskich.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektowanej ustawy należy przywołać
dyrektywę Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie
wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
w miejscu pracy (Dz.U. WE L 183 z 29.6.1989, s. 1, Dz.Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, Rozdział 5, tom 1 s.. 349). W preambule zaznaczono, iż
dyrektywa nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego już stopnia ochrony w
poszczególnych państwach członkowskich. Podkreślono także, że dyrektywa nie
powinna powodować administracyjnych, finansowych i prawnych ograniczeń,
które stanowiłyby czynnik uniemożliwiający tworzenie i rozwój małych i
średnich przedsiębiorstw. Przepis art. 14 dyrektywy stanowi, że należy
przedsięwziąć odpowiednie działania w celu zapewnienia pracownikom
odpowiedniej profilaktycznej ochrony zdrowia, stosownie do zagrożeń zdrowia i
bezpieczeństwa, które występują w miejscu pracy. rodki te powinny zapewnić
każdemu pracownikowi, stosownie do jego potrzeb, „odpowiednie
przedsięwzięcia z zakresu profilaktycznej ochrony zdrowia realizowane w
regularnych odstępach czasu”.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
W przypadku wstępnych badań lekarskich należy zaznaczyć, że
dyrektywa wprowadza obowiązek przeprowadzania badań lekarskich
pracowników w regularnych odstępach czasu. Obowiązek ten jest
implementowany do prawa polskiego przede wszystkim w przepisie art. 229 § 2
Kodeksu pracy. Proponowana zmiana art. 229 § 1 Kodeksu pracy nie jest
sprzeczna z art. 14 dyrektywy 89/391/EWG.
Postanowienia dotyczące świadectw pracy pozostają poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
IV. Konkluzje
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo pracy
Warszawa, 18 maja 2009 r.
BAS-WAL-963/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego senackiego projektu ustawy
o zmianie ustawy – Kodeks pracy (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Marek Trzciński) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy przewiduje dwie
zmiany dwóch przepisów w nowelizowanej ustawie.
Zmiany art. 97 przewidują inne zasady wydawania świadectw pracy w
sytuacji, gdy pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na
podstawie kolejnych umów.
Zmiana art. 229 zakłada wprowadzenie nowych zasad przeprowadzania
wstępnych badań lekarskich. Z badań wstępnych zwolnieni będą pracownicy
przyjmowani do pracy u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne
orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na
określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy
zmianie.
Opiniowany projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej. Projekt ustawy nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, prawo pracy