eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach finansowania nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615

1637

Art. 17. Dyrektor Centrum Nauki lub Dyrektor Centrum Rozwoju, na wniosek
kierownika projektu obejmującego badania naukowe lub prace rozwojowe, może wyrazić
zgodę na zmianę miejsca realizacji projektu, po pozytywnym zaopiniowaniu przez kierownika
jednostki organizacyjnej realizującej projekt i kierownika jednostki przejmującej realizację
projektu.

Rozdział 2
Zasady finansowania nauki

Art. 18. 1. Finansowanie działalności statutowej jednostek naukowych obejmuje:
1) utrzymanie potencjału badawczego jednostki naukowej, w tym:
a) utrzymanie infrastruktury badawczej, w tym bibliotek,
b) koszty związane z zatrudnieniem niezbędnej kadry naukowej i inżynieryjno-
-technicznej, z zastrzeżeniem ust. 3,
c) działania niezbędne do rozwoju nowych specjalności naukowych lub
kierunków badawczych oraz rozwoju kadry naukowej,
d) zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej związanej
z realizacją zadań, o których mowa w lit. c, niestanowiącej dużej
infrastruktury badawczej,
e) współpracę naukową krajową i zagraniczną niezbędną do realizacji zadań,
o których mowa w lit. c,
f) działalność jednostki naukowej w zakresie upowszechniania nauki,
dotyczącej zadań określonych w art. 25 ust. 1,
g) kosztów restrukturyzacji jednostek naukowych w zakresie zadań,
określonych w lit. b – e;
2) utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego lub dużej infrastruktury badawczej
w jednostce naukowej.
2. Restrukturyzacja jednostek naukowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g, może
obejmować zmiany struktury organizacyjnej lub zatrudnienia wynikające ze zmiany profilu
prowadzonej działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej.

10
3. W przypadku uczelni w kosztach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b, nie
uwzględnia się kosztów utrzymania potencjału badawczego związanego z działalnością
dydaktyczną oraz kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników naukowo-
-dydaktycznych zajmujących się działalnością dydaktyczną.
4. Wysokość dotacji na utrzymanie potencjału badawczego jednostki naukowej
zależy od kategorii jednostki naukowej, określonej w art. 42 ust. 2.
5. Wniosek o finansowanie działalności statutowej wymaga zaopiniowania przez:
1) rektora uczelni – w odniesieniu do podstawowych jednostek
organizacyjnych tej uczelni, a w przypadku uczelni wojskowych – ponadto
przez Ministra Obrony Narodowej;
2) Prezesa Polskiej Akademii Nauk – w odniesieniu do instytutu naukowego
Polskiej Akademii Nauk;
3) ministra sprawującego nadzór nad instytutem badawczym;
4) ministra właściwego do spraw wewnętrznych – w odniesieniu do uczelni
służb publicznych.
Art. 19. 1. rodki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie działalności
statutowej, określonej w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a – c, e i f, są przekazywane w formie dotacji
podmiotowej, a środki finansowe na działalność statutową określoną w art. 18 ust. 1 pkt 1
lit. d i g są przekazywane w formie dotacji celowej.
2. Jednostce, której została przyznana kategoria C, przyznaje się dotację
podmiotową na utrzymanie potencjału badawczego na okres 6 miesięcy od dnia przyznania
kategorii, w tym na finansowanie kosztów restrukturyzacji w zakresie zadań określonych
w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. b – e.
3. Jednostka, która otrzymała kategorię C, może być ponownie oceniona po upływie
24 miesięcy. Jeżeli w wyniku ponownej oceny jednostka otrzyma kategorię C, nie będzie już
podlegać ocenie i nie otrzyma dotacji podmiotowej na utrzymanie potencjału badawczego.
4. rodki finansowe uzyskane w związku z przyznaniem jednostkom naukowym
kategorii C Minister przeznacza na rzecz zadań realizowanych przez Centrum Nauki
i Centrum Rozwoju.

11
5. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria
i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na cele określone w ust. 1, w tym:
1) kryteria i sposób oceny wniosków o finansowanie utrzymania potencjału
badawczego jednostki naukowej dla jednostek posiadających kategorię A, B
lub C,
2) kryteria i sposób oceny wniosków o finansowanie utrzymania specjalnego
urządzenia badawczego dla jednostek posiadających kategorię A lub B,
3) kryteria i sposób rozliczania przyznanych środków finansowych, w tym
umarzania lub odraczania spłaty i rozkładania na raty należności finansowych,
4) wzory wniosków o przyznanie dotacji, raportów zawierających informacje
o zrealizowanych zadaniach i rozliczenie finansowe poniesionych kosztów
oraz innych niezbędnych dokumentów
– mając na uwadze ocenę dotychczasowej działalności jednostki naukowej, a także
prawidłowość wykorzystania wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę oraz
uwzględniając priorytetowe finansowanie jednostek kategorii A.
6. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki
i tryb przyznawania pomocy publicznej na cele określone w ust. 1, w tym:
1) przeznaczenie pomocy,
2) rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
3) sposób kumulowania pomocy,
4) maksymalne wielkości pomocy
– z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej
określonych w przepisach prawa wspólnotowego.
Art. 20. 1. Finansowanie inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej
służącej potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych obejmuje finansowanie
kosztów:
1) zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej stanowiącej dużą
infrastrukturę badawczą;
2) rozbudowy infrastruktury informatycznej nauki;

12
3) udziału w przedsięwzięciu inwestycyjnym w zakresie dużej infrastruktury
badawczej, podejmowanym na podstawie umowy międzynarodowej;
4) inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej, współfinansowanych ze
środków funduszy strukturalnych.
2. Koszty zakupu oraz wytworzenia aparatury naukowo-badawczej, niestanowiącej
dużej infrastruktury badawczej, zaliczanej do środków trwałych, zgodnie z odrębnymi
przepisami, mogą być wliczane do kosztów realizacji zadań określonych w art. 5 pkt 1 – 4
i 6 – 9.
3. Wniosek o finansowanie inwestycji współfinansowanej z innej części budżetu
państwa jest składany po zasięgnięciu opinii dysponenta tej części.
4. W przypadku gdy inwestycja będzie wykorzystywana do realizacji zadań innych
niż badania naukowe lub prace rozwojowe, ze środków finansowych na naukę finansowana
jest jedynie ta część kosztów inwestycji, która służy potrzebom badań naukowych lub prac
rozwojowych.
5. rodki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie inwestycji w zakresie
dużej infrastruktury badawczej służących potrzebom badań naukowych lub prac
rozwojowych są przekazywane jednostce naukowej, uczelni lub jednostce naukowej
reprezentującej konsorcjum naukowe, w formie dotacji celowej.
6. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, kryteria
i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na cele określone w ust. 1, w tym:
1) sposób oceny wniosków dotyczących zadań przewidzianych do finansowania,
2) sposób oceny realizacji zadań,
3) sposób rozliczania przyznanych środków finansowych, w tym umarzania lub
odraczania spłaty i rozkładania na raty należności finansowych,
4) wzory wniosków o finansowanie inwestycji, raportów zawierających informacje
o realizacji inwestycji i rozliczenie finansowe poniesionych kosztów oraz wzory
innych niezbędnych dokumentów
– mając na uwadze znaczenie przewidzianych do finansowania inwestycji w zakresie dużej
infrastruktury badawczej dla realizacji celów polityki naukowej, naukowo-technicznej
i innowacyjnej państwa, potrzebę zwiększenia roli nauki w rozwoju gospodarczym

13
i społecznym kraju, ocenę dotychczasowej działalności jednostki naukowej, a także
prawidłowość wykorzystania wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę.
7. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
przyznawania pomocy publicznej na cele określone w ust. 1, w tym:
1) przeznaczenie pomocy,
2) rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
3) sposób kumulowania pomocy,
4) maksymalne wielkości pomocy
– z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej
określonych w przepisach prawa wspólnotowego.

Art. 21. Przy ocenie wniosków o finansowanie inwestycji w zakresie dużej
infrastruktury badawczej, o której mowa w art. 20 ust. 1, uwzględnia się następujące kryteria:
1) planowany wpływ inwestycji na rozwój badań naukowych lub prac rozwojowych;
2) planowany zakres wykorzystania inwestycji do realizacji badań naukowych lub
prac rozwojowych, w tym przez inne jednostki naukowe;
3) planowane do realizacji zadania obejmujące badania naukowe lub prace
rozwojowe;
4) zakres dostępności podobnej aparatury w kraju;
5) kategorię jednostki naukowej;
6) wysokość środków finansowych uzyskanych przez jednostkę wnioskującą na
realizację badań naukowych lub prac rozwojowych z innych źródeł, w tym
z
Centrum Nauki, Centrum Rozwoju oraz ze środków pozabudżetowych,
w okresie 4 lat poprzedzających rok złożenia wniosku;
7) zdolność jednostki naukowej do samodzielnego pokrycia kosztów utrzymania
aparatury naukowo-badawczej stanowiącej dużą infrastrukturę badawczą, w tym
kosztów bieżących i serwisowych.
Art. 22. 1. Finansowanie inwestycji budowlanych służących potrzebom badań
naukowych lub prac rozwojowych obejmuje finansowanie kosztów:

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: