Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
projekt przewiduje dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy "de minimis" oraz wdrożenie elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej innej niż w rolnictwie i rybołówstwie tzw. aplikacji SHRIMP oraz aplikacji służącej monitorowaniu pomocy udzielanej w rolnictwie i rybołówstwie
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 139
- Data wpłynięcia: 2007-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 585
139-001
Kolejne pozycje sprawozdania wypełnia się według poniższych wyjaśnień:
I.
Nazwa podmiotu udzielającego pomocy: należy podać pełną nazwę podmiotu udzielającego pomocy.
II. Numer identyfikacji podatkowej podmiotu udzielającego pomocy (NIP).
III. Siedziba podmiotu udzielającego pomocy: należy podać dokładny adres siedziby podmiotu
udzielającego pomocy.
1. Oznaczenie programu pomocowego lub wskazanie, że udzielona została pomoc indywidualna -
należy podać nazwę programu pomocowego, w ramach którego została udzielona pomoc (nazwy
obowiązujących programów pomocowych publikowane są na stronie internetowej Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów), lub wskazać, że jest to pomoc indywidualna.
2. Podstawa prawna udzielonej pomocy - należy podać w następującej kolejności: datę aktu i tytuł
aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany. Jeżeli
pomoc była udzielana w ramach programu pomocowego, należy podać datę akceptacji programu.
3. Numer regionu oraz nazwa miejscowości, w których zlokalizowana jest inwestycja - należy podać
numer statystyczny regionu określony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r.
w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz.
U. Nr 58, poz. 685, z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz.
1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534, z 2005 r. Nr 206, poz.
1705 oraz z 2006 r. Nr 34, poz. 237 i Nr 214, poz. 1576), na obszarze którego zlokalizowana jest
inwestycja, oraz nazwę miejscowości.
4. Firma beneficjenta: należy podać pełną nazwę beneficjenta pomocy, któremu udzielono pomocy,
a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - imię i nazwisko beneficjenta
pomocy.
5. Adres siedziby lub miejsca zamieszkania beneficjenta - należy podać dokładny adres siedziby lub
miejsca zamieszkania beneficjenta pomocy.
6. Wielkość beneficjenta: należy podać wielkość beneficjenta (mikroprzedsiębiorca, przedsiębiorca
mały, przedsiębiorca średni lub inny przedsiębiorca w rozumieniu rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12
stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla
małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 str. 33), w brzmieniu nadanym
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie
Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju
(Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22). Rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem Komisji
(WE) nr 1976/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie, (WE) nr 2204/2002, (WE) nr
70/2001 oraz (WE) nr 68/2001 w odniesieniu do przedłużenia okresu stosowania (Dz. Urz. UE L 368 z
23.12.2006, str. 85).
7. Przedsiębiorstwa partnerskie lub związane beneficjenta pomocy - należy podać nazwy
przedsiębiorców, którzy posiadają 25 % lub więcej kapitału bądź praw głosu w przedsiębiorstwie
beneficjenta pomocy.
8. Klasa PKD beneficjenta: należy wpisać klasę rodzaju działalności (4 pierwsze znaki) określoną
zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji
Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727).
9. NIP beneficjenta - należy podać numer identyfikacji podatkowej beneficjenta pomocy.
10. Rodzaj projektu inwestycyjnego - należy wskazać jeden z poniższych rodzajów inwestycji:
a) utworzenie przedsiębiorstwa,
b) rozbudowa przedsiębiorstwa,
c) nabycie przedsiębiorstwa,
d) zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa,
e) dywersyfikacja produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych
produktów.
11.
Rodzaj kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - należy wskazać, czy koszty
kwalifikujące się do objęcia pomocą zostały ustalone na podstawie wartości inwestycji, czy na podstawie
15
wielkości kosztów zatrudnienia.
12. Wartość całkowitych kosztów inwestycyjnych.
13. Wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
14. Wartość zdyskontowanych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
15. Wartość nominalna pomocy - całkowita wielkość środków finansowych będących podstawą do
obliczania wielkości udzielonej pomocy, np. kwota udzielonej pożyczki lub kwota odroczonego podatku.
16. Wartość pomocy w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto - należy ją przedstawić jako
ekwiwalent dotacji brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie
art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404)
17. Dzień udzielenia pomocy - należy podać dzień, w którym została udzielona pomoc w formacie
dzień/miesiąc/rok.
18. Warunki monitorowania i zwrotu pomocy - należy podać szczegółowe warunki związane z
monitorowaniem projektu i ewentualną procedurą zwrotu pomocy w przypadku zaistnienia niezgodności
z warunkami, na jakich pomoc została udzielona.
19. Nazwy produktów lub usług wytwarzanych lub świadczonych w ramach danego projektu
inwestycyjnego oraz ich oznaczenie zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) - należy
podać nazwy produktów lub usług wytwarzanych lub świadczonych w ramach danego projektu
inwestycyjnego oraz klasę produktu określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia
2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.).
20. Planowany termin rozpoczęcia i zakończenia projektu - należy podać planowane terminy
rozpoczęcia i zakończenia projektu w formacie dzień/miesiąc/rok.
21. Krótki opis projektu inwestycyjnego – należy przedstawić krótką charakterystykę planowanej
inwestycji.
16
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
SPRAWOZDANIE O ZALEGŁOŚCIACH PRZEDSIĘBIORCÓW WE WPŁATACH ŚWIADCZEŃ
NALEŻNYCH NA RZECZ SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Sprawozdanie:
Korekta:
I. Rok:
II. Nazwa organu właściwego do poboru należności:
III. NIP organu właściwego do poboru należności:
IV. Kod województwa:
V. Kod rodzaju zaległości:
VI. Kwota zaległych zobowiązań przedsiębiorców oraz odpowiednio odsetki za zwłokę
w tys PLN:
Sekcja
Nazwa grupowa PKD
Kwota zaległości
Kwota odsetek
PKD
A
Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo
B
Rybołówstwo i rybactwo
C
Górnictwo i kopalnictwo, w tym:
(10) górnictwo węgla kam. i brunatnego, wydobywanie torfu
D
Przetwórstwo przemysłowe, w tym:
(15) produkcja artykułów spożywczych i napojów
(17, 18 i 19) włókiennictwo, produkcja odzieży i wyrobów futrzarskich
oraz produkcja skór wyprawionych i wyrobów ze skór wyprawionych
(20) produkcja drewna i wyrobów z drewna
(26) produkcja wyrobów z surowców niemetalicznych pozostałych
(27) produkcja metali
(31.4) produkcja akumulatorów, ogniw i baterii akumulatorowych
(31.6) produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie
sklasyfikowanego
(34.1) produkcja pojazdów mechanicznych
(34.2) produkcja nadwozi pojazdów mechanicznych; produkcja
przyczep i naczep
(35.1) produkcja i naprawa statków i łodzi
E
Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektr., gaz i wodę
F
Budownictwo, w tym:
(45.21) budownictwo ogólne i inżynieria drogowa
G
Handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów mech., motocykli oraz
art. użytku osobistego i domowego, w tym:
(51) handel hurtowy i komisowy, z wyjątkiem handlu pojazdami
mechanicznymi i motocyklami
H
Hotele i restauracje
I
Transport, gospodarka magazynowa i łączność, w tym:
(60.2) pozostały transport lądowy
(61.1) morski i przybrzeżny transport wodny
(63.2) pozostała działalność wspomagająca transport
J
Pośrednictwo finansowe
K
Obsługa nieruchomości, wynajem, nauka i usługi związane z
prowadzeniem działalności gospodarczej
L
Administracja publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe
ubezpieczenia społeczne
M
Edukacja
N
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
O
Pozostała działalność usługowa, komunalna, społeczna i indywidualna
P
Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników
Q
Organizacje i zespoły eksterytorialne
Suma zaległości
Uwagi:
Osoba sporządzająca sprawozdanie:
(imię i nazwisko)
(stanowisko służbowe)
(data)
Osoba upoważniona do kontaktów, z Min. Fin. w sprawie przedstawionej informacji:
telefon:
fax.:
(imię i nazwisko)
(stanowisko służbowe)
e-mail:
02/18a-si
17
Instrukcja określająca sposób sporządzenia sprawozdania o zaległościach przedsiębiorców we
wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych
Kolejne pozycje wypełnia się według poniższych wyjaśnień:
Bezpośrednio pod tytułem sprawozdania należy w rubryce "Sprawozdanie" wstawić znak X - w
przypadku gdy sprawozdanie za rok, którego dotyczy, przekazywane jest po raz pierwszy, a w przypadku
korygowania przekazanego sprawozdania - znak X należy wstawić w rubryce "Korekta".
I. Należy podać rok (w formacie czterech cyfr arabskich), którego sprawozdanie dotyczy.
II. Nazwa organu właściwego do poboru należności - należy podać pełną nazwę organu właściwego do
poboru należności, który sporządza sprawozdanie.
III. NIP organu właściwego do poboru należności - należy podać NIP organu właściwego do poboru
należności, który sporządza sprawozdanie.
IV. Kod województwa - należy podać oznaczenie kodowe województwa, na którego obszar rozciąga się
właściwość terytorialna organu właściwego do poboru należności, który sporządza sprawozdanie. W
przypadku gdy organ jest właściwy do poboru należności na obszarze kilku województw, należy
sporządzić odrębny formularz dla każdego województwa, w którym występują zaległości, oraz
wskazać kod województwa, którego formularz dotyczy:
02 województwo
dolnośląskie
04 województwo
kujawsko-pomorskie
06 województwo
lubelskie
08 województwo
lubuskie
10 województwo
łódzkie
12 województwo
małopolskie
14 województwo
mazowieckie
16 województwo
opolskie
18 województwo
podkarpackie
20 województwo
podlaskie
22 województwo
pomorskie
24 województwo
śląskie
26 województwo
świętokrzyskie
28 województwo
warmińsko-mazurskie
30 województwo
wielkopolskie
32 województwo
zachodniopomorskie
V. Kod rodzaju zaległości - należy podać odpowiednią literę kodu, określającą rodzaj zaległości
zawartych w przekazanym sprawozdaniu. Dla każdego kodu rodzaju zaległości należy sporządzić
odrębny formularz, opierając się na poniższym zestawieniu:
A Podatki
i
opłaty stanowiące dochód budżetu państwa
C Inne
zobowiązania wobec budżetu państwa
D Podatki
i
opłaty stanowiące dochód jednostek samorządu terytorialnego
E Inne
zobowiązania wobec jednostek samorządu terytorialnego
F Fundusz
Ubezpieczeń Społecznych
G
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
I Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
K Fundusze
Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
L Inne
W przypadku kodów C, E i L w tabeli w części VI w ostatniej rubryce "Uwagi" należy podać tytuł
zobowiązania.
VI. Kwota zaległych należności przedsiębiorców oraz odpowiednio odsetki za zwłokę - należy podać
kwotę zaległości oraz odpowiednio kwotę odsetek za zwłokę dla poszczególnych sekcji i grup PKD,
według stanu tych zaległości na ostatni dzień roku, którego dotyczy sprawozdanie. W przedostatnim
wierszu tabeli "Suma zaległości" należy podać łączną kwotę zaległości oraz odpowiednio odsetek ze
18
wszystkich sekcji (w tys. PLN).
Na dole sprawozdania wpisać odpowiednio:
Osoba sporządzająca sprawozdanie - wpisać imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby, która
przygotowała sprawozdanie.
Osoba upoważniona do kontaktów z Ministerstwem Finansów w sprawie przedstawionej informacji -
wpisać imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ewentualnych kontaktów z
Ministerstwem Finansów.
Data - wpisać datę sporządzenia sprawozdania.
Telefon, faks, e-mail - dane umożliwiające kontakt z Ministerstwem Finansów, zawierające pełne
numery telefonów wraz z numerem kierunkowym.
Uwaga:
1. Kwoty zaległości oraz kwoty odsetek należy podawać w tysiącach PLN (złotych), zaokrąglając do
pełnych tysięcy złotych zgodnie z ogólnymi zasadami zaokrąglania.
2. Sprawozdanie obejmuje stan wszystkich zaległości i odsetek od wszystkich przedsiębiorców,
niezależnie od faktu, czy została im udzielona pomoc.
3. Sprawozdania należy sporządzać w rachunku narastającym.
19



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei