eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw

- wprowadzenie zmian w zakresie procesu legislacyjnego odnoszącego się do rządowych projektów aktów prawnych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1344
  • Data wpłynięcia: 2008-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 337

1344


Druk nr 1344

Warszawa, 6 listopada 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-199-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o Radzie Ministrów
oraz niektórych innych ustaw.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Prezes Rady
Ministrów.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw)

Art. 1. W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r.
Nr 24, poz. 199, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany, w zakresie swojego działania,
do inicjowania i opracowywania polityki Rządu, a także przedkładania inicjatyw,
projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych na posiedzenia
Rady Ministrów – na zasadach i w trybie określonych w regulaminie pracy Rady
Ministrów.”;
2) art. 14c otrzymuje brzmienie:
„Art. 14c. 1. Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów poprzez:
1) opracowywanie rządowych projektów ustaw na zasadach i w trybie
określonych w regulaminie pracy Rady Ministrów, chyba że na
podstawie odrębnych przepisów opracowywanie określonych rodzajów
projektów ustaw należy do właściwości innych podmiotów;
2) opracowywanie stanowisk prawno-legislacyjnych do rządowych
projektów aktów prawnych innych niż określone w pkt 1 oraz
do projektów założeń projektów ustaw;
3) opracowywanie pod względem legislacyjnym rządowych projektów
aktów prawnych innych niż określone w pkt 1, skierowanych
do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod
względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą
prowadzoną przez Centrum;
4) analizowanie orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Sądu
Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także Trybunału
Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i Sądu Pierwszej Instancji
pod względem wpływu na polski system prawa;

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
oraz ustawę z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717,
z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r.
Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
5) koordynowanie przebiegu uzgodnień rządowych projektów aktów
prawnych;
6) redagowanie i udostępnianie, na zasadach i w trybie określonych
w odrębnych przepisach, Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
oraz Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”;
7) współdziałanie z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie
dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej i jego
wykonywania;
8) współdziałanie z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych
projektów aktów normatywnych pod względem ich zgodności
z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej oraz spójności z polskim
systemem prawa;
9) kontrolowanie wydawania przez organy administracji rządowej
przepisów wykonawczych do ustaw;
10) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach
lub wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do rządowych projektów kodyfikacji
określonych dziedzin prawa, opracowywanych przez komisje utworzone
na podstawie art. 12a.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, Nr 107, poz. 732, Nr 120, poz. 818 i Nr 173, poz. 1218
oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 394) w art. 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister jest obowiązany do inicjowania i opracowywania polityki Rady Ministrów
w stosunku do działu, którym kieruje, a także przedkładania w tym zakresie inicjatyw,
projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych na posiedzenia
Rady Ministrów – na zasadach i w trybie określonych w regulaminie pracy Rady
Ministrów. W zakresie działu, którym kieruje, minister wykonuje politykę Rady
Ministrów i koordynuje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne,
które jemu podlegają lub są przez niego nadzorowane.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu:
2

„2a) wskazanie organu odpowiedzialnego za opracowanie projektu założeń projektu
ustawy;
2b) imię i nazwisko oraz stanowisko lub funkcję osoby odpowiedzialnej za opracowanie
projektu założeń projektu ustawy;”;
2) art. 4 otrzymuje brzmienie:
„Art. 4. Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów i ministrowie przygotowują swoje
programy prac legislacyjnych dotyczące projektów rozporządzeń. Przepisy art. 3
ust. 2 pkt 1, 2 i 3-5 oraz ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.”;
3) w art. 7:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, wnosi się, na urzędowym formularzu:
1) w przypadku prac nad projektem ustawy – do organu odpowiedzialnego
za opracowanie projektu założeń projektu ustawy, a jeżeli nie opracowywano
projektu założeń projektu ustawy – do organu odpowiedzialnego
za przedłożenie projektu ustawy Radzie Ministrów;
2) w przypadku prac nad projektem rozporządzenia – do organu
odpowiedzialnego za opracowanie projektu rozporządzenia.”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Podmioty, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem ustawy lub
rozporządzenia, obowiązane są zgłosić zmiany danych podlegających zgłoszeniu
w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia odpowiednio:
1) organowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu założeń projektu
ustawy, a jeżeli nie opracowywano projektu założeń projektu ustawy –
organowi odpowiedzialnemu za przedłożenie projektu ustawy Radzie
Ministrów;
2) organowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu rozporządzenia.”.
Art. 4. Do projektów ustaw przekazanych do uzgodnień z członkami Rady Ministrów
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.



11/03rch
3



U Z A S A D N I E N I E


1.
Opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz
niektórych innych ustaw, określanego dalej jako „projekt”, stanowi realizację, nałożonego
przez Prezesa Rady Ministrów, zadania przedstawienia przez Rządowe Centrum Legislacji
propozycji zmian ustawowych, zmierzających do usprawnienia rządowego procesu
legislacyjnego w zakresie opracowywania projektów ustaw, jak również do poprawy jakości
stanowionego prawa. Zgodnie z dyspozycją Prezesa Rady Ministrów zmiany te mają polegać
w szczególności na ustanowieniu obowiązku opracowywania przez Rządowe Centrum
Legislacji rządowych projektów ustaw. W aktualnym stanie prawnym podstawowym
zadaniem Rządowego Centrum Legislacji jest wykonywanie obsługi prawnej Rady Ministrów
poprzez opracowywanie stanowisk prawno-legislacyjnych do rządowych projektów aktów
prawnych, których sporządzanie należy – co do zasady – do właściwych ministrów.
Tak ukształtowany stan prawny rodzi uzasadnioną krytykę tak w kręgach politycznych,
jak i w środowiskach, które zajmują się teoretycznie i praktycznie problematyką legislacji.
Aktualny tryb opracowywania projektów ustaw cechuje bowiem z jednej strony organizacja
typowa dla „resortowego” systemu tworzenia prawa, z drugiej zaś – wielość powielających
się kompetencyjnie podmiotów w administracji rządowej, które dokonują oceny projektów
ustaw pod względem ich zgodności z regułami poprawnej legislacji. Niedoskonałość
w zakresie tworzenia prawa przejawia się również w niewyciąganiu należytych wniosków
z popełnionych błędów legislacyjnych (w tym w niewykorzystywaniu dorobku orzecznictwa
Trybunału Konstytucyjnego), a także w braku oceny efektywności i skuteczności prawa
ex post.

2. Istotą projektu jest ustanowienie, w drodze stosownej nowelizacji ustawy z dnia
8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 ze zm.), obowiązku
opracowywania przez Rządowe Centrum Legislacji rządowych projektów ustaw. Przewiduje
się, że projekty te będą opracowywane przez ten podmiot na podstawie założeń projektu
ustawy, których sporządzenie należeć będzie do właściwego organu wnioskującego
(tj. członków Rady Ministrów i Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), przy czym
założenia te będą uzgadniane (w tym z Rządowym Centrum Legislacji – pod względem
1

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: