Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zwiększenia dostępności do edukacji wysokiej jakości poprzez: upowszechnienie wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-5 lat, w tym obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci 5-letnich, zapewnienie lepszego dostępu do edukacji najmłodszych dzieci przez obniżenie wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego od wieku 6 lat, reformę programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, odbiurokratyzowanie sprawowanego nadzoru pedagogicznego, stworzenie możliwości tworzenia oddziałów międzynarodowych i wspieranie integracji cudzoziemców
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1343
- Data wpłynięcia: 2008-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 458
1343
Druk nr 1343
Warszawa, 6 listopada 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-191-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o systemie oświaty
oraz o zmianie niektórych innych ustaw
wraz z projektami aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Edukacji
Narodowej.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr
256, poz. 2572, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne
formy wychowania przedszkolnego;”,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne
ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i
młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i
wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w
art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z
niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym
mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;”,
c) uchyla się pkt 8;
2) w art. 3:
a) po pkt 2f dodaje się pkt 2g w brzmieniu:
„2g) oddziale międzynarodowym – należy przez to rozumieć oddział szkoły publicznej
lub niepublicznej, w którym nauczanie jest prowadzone zgodnie z programem
nauczania ustalonym przez zagraniczną instytucję edukacyjną.”,
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, ustawę z
dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
ustawę z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawę z dnia 30 października
2002 r. o podatku leśnym oraz ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz.
2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz.
1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227,
poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz.
1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
b) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie
programowej kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć zestawy celów, treści
nauczania i umiejętności opisanych w formie ogólnych i szczegółowych wymagań
dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu
określonego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawcze szkoły, uwzględniane
odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania
oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań
egzaminacyjnych;”,
c) po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) podstawie programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego
lub podstawie programowej kształcenia w zawodzie – należy przez to rozumieć
obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz
umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane w
programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i
wymagań egzaminacyjnych;”
d) dodaje się pkt 18 w brzmieniu:
„18) niepełnosprawnościach sprzężonych – należy przez to rozumieć występowanie
u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z
niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem, co
najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.”;
3) art. 4a otrzymuje brzmienie:
„Art. 4a. ), i organizacyjnej
szkoły lub placówki;”,
f) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, w tym czynności, o których
mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-
-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną,
finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7
pkt 3.”;
5) w art. 5a dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ).”;
32) w art. 62:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół.
Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub
placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile
statut zespołu nie stanowi inaczej.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może
wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub
placówki, a także może rozwiązać zespół. W przypadku wyłączenia szkół lub
placówek z zespołu oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się.”,
c) uchyla się ust. 5a,
d) ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej
opinii kuratora oświaty.”;
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr
45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz.
560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.
17
33) w art. 80:
a) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w formach, o których mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, otrzymuje na każdego ucznia
objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotację z budżetu gminy w wysokości
nie niższej niż 50% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w
przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, z tym że na ucznia
niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na
niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części
oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę. W przypadku braku na
terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są
wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola
publicznego.”,
b) po ust. 2c dodaje się ust. 2d w brzmieniu:
„2d. Jeżeli do formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w ust. 2b,
uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej tę formę wychowania
przedszkolnego, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji
udzielonej zgodnie z ust. 2b.”,
c) po ust. 3c dodaje się ust. 3d – 3h w brzmieniu:
„3d. Dotacje, o których mowa w ust. 2-3b, są przeznaczone na dofinansowanie
realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w
tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie
wydatków bieżących szkoły lub placówki.
3e. Organy jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 2-3b,
kontrolują prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom i placówkom z
budżetów tych jednostek.
3f. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli przez organy, o których mowa
w ust. 3e, mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez
nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
3g. Organy, o których mowa w ust. 3e, w związku z przeprowadzaniem kontroli
prawidłowości wykorzystywania dotacji przez szkoły i placówki mogą przetwarzać
dane osobowe uczniów tych szkół i placówek.
3h. Szkoła lub placówka publiczna przekazana do prowadzenia osobie prawnej
niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej na podstawie
umowy, o której mowa w art. 5 ust. 5g, otrzymuje dotacje, o których mowa w ust. 2-
3b, od dnia przekazania szkoły lub placówki.”,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i
rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3b, oraz tryb i zakres kontroli
prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy
obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o
18
udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia
dotacji.”,
e) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Do dotacji, o których mowa w ust. 5, stosuje się odpowiednio ust. 3d-3g.”,
f) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w
drodze rozporządzenia, tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 5,
oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w
szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być
zawarte we wniosku o udzielenia dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin
i sposób rozliczenia dotacji.”;
34) art. 81 otrzymuje brzmienie:
„Art. 81. 1. Publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania
przedszkolnego, zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i
kolegia pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z
opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego
nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego i ich związków, zajętych na działalność oświatową.
2. Publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego,
zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i kolegia
pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z podatku
od nieruchomości, podatku leśnego i podatku rolnego w zakresie nieruchomości
zajętych na działalność oświatową, na zasadach określonych w odrębnych
ustawach.”;
35) w art. 90:
a) ust. 2d otrzymuje brzmienie:
„2d. Osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w formach, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, otrzymuje na każdego ucznia
objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotację z budżetu gminy w wysokości
nie niższej niż 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w
przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, z tym że na ucznia
niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na
niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części
oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę – pod warunkiem, że osoba
prowadząca niepubliczną formę wychowania przedszkolnego poda organowi
właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia
30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na
terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są
wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola
publicznego.”,
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1343
› Pobierz plik