Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
projekt przewiduje rozszerzenie zakresu podmiotowego stosowania szczególnego trybu wykwaterowania z lokalu mieszkalnego będącego w zasobach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1293
- Data wpłynięcia: 2008-10-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 336
1293
Druk nr 1293
Warszawa, 1 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Stanisławę Prządkę.
(-) Romuald
Ajchler;
(-) Eugeniusz Czykwin;
(-)
Witold Gintowt-
Dziewałtowski; (-) Izabela Jaruga-Nowacka; (-) Tomasz Kamiński; (-) Jan
Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Janusz Krasoń; (-) Zbigniew
Matuszczak; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Wojciech Olejniczak; (-) Stanisława
Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Elżbieta Streker-Dembińska; (-) Wiesław
Andrzej Szczepański; (-) Jerzy Szmajdziński; (-) Jerzy Wenderlich;
(-) Bogusław Wontor; (-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Janusz Zemke.
Projekt
USTAWA
z dnia
2008 r.
o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 1
W ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 398 ze zm.) art. 45 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do przymusowego wykwaterowania:
1) kobiety w ciąży,
2) małoletniego,
3) niepełnosprawnego w rozumieniu przepisów ="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=4874d60817c9&&pspdate=2008.07.09&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17087802&ver=-1" dnia
12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 z późn. zm.) lub ubezwłasnowolnionego oraz sprawują-
cego nad taką osobą opiekę i wspólnie z nią zamieszkałego,
4) obłożnie chorego,
5) emeryta i rencisty spełniającego kryteria do otrzymania
świadczenia z pomocy społecznej,
6) osoby posiadającej status bezrobotnego
- nie stosuje się trybu, o którym mowa w ust. 1 i 2. W tym przypad-
ku dyrektor oddziału regionalnego Agencji występuje do sądu z po-
zwem o nakazanie opróżnienia lokalu mieszkalnego, orzeczenie o
uprawnieniu do otrzymania lokalu socjalnego, o wezwanie do udziału w
procesie gminy oraz określenie odszkodowania.”.
Art. 2
1. Do spraw wszczętych na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, i nie-
zakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepis="http://10.1.2.112/cgi-bin/genhtml?id=4874d60817c9&comm=spistr&akt=nr16955363&ver=-1" w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Postępowania egzekucyjne wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie niniej-
szej ustawy, jak również prawomocne decyzje administracyjne o zwolnieniu lokalu
mieszkalnego wydane przed tym dniem w stosunku do osób, o których mowa w art.
45 ust. 3 pkt 4 i 6 ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, ulegają odpowiednio umorzeniu oraz stają się nieważne z mocy prawa.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
W projekcie proponuje się poszerzenie katalogu osób, w odniesieniu do których – w
przypadku decyzji o przymusowym wykwaterowaniu z lokalu pozostającego w zasobach
Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM) – nie stosuje trybu egzekucji administracyjnej.
W obowiązującym aktualnie stanie prawnym, zgodnie z art. 45 ust. 3 ustawy zmienia-
nej, eksmisja: kobiety w ciąży, małoletniego, osoby niepełnosprawnej lub ubezwłasnowolnio-
nej wraz z opiekunem, jak również najuboższych emerytów i rencistów może nastąpić wy-
łącznie w drodze cywilnoprawnego postępowania sądowego o opróżnienie lokalu z jednocze-
snym obowiązkiem orzeczenia uprawnienia do otrzymania lokalu socjalnego. Ratio legis ta-
kiego rozwiązania wydaje się być oczywiste, gdyż osoby, o których mowa w cytowanym
przepisie – ze względu na szczególną sytuację życiową – powinny być objęte, chociażby mi-
nimalną, ochroną ze strony władz publicznych.
Dotychczasowa konstrukcja przepisu art. 45 ustawy zmienianej pomija jednak inne, co
najmniej dwie grupy osób, którym możliwość skorzystania z dobrodziejstwa wyłączenia spod
egzekucji administracyjnego należałoby – zdaniem wnioskodawców – zapewnić.
Wzorując się na rozwiązaniu przyjętym w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochro-
nie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, doty-
czącym obligatoryjnego orzekania przez sąd w sprawach eksmisyjnych o uprawnieniu do
otrzymania lokalu socjalnego – do katalogu zawartego w art. 45 ustawy o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych RP należy dodać osoby obłożnie chore oraz osoby posiadające status bezrobotne-
go. Przyjęcie takiego rozwiązania czyni zadość konstytucyjnej zasadzie sprawiedliwości spo-
łecznej, jak również zrównuje wyraźną dysproporcję w sytuacji prawnej osób znajdujących
się w analogicznej, trudnej sytuacji życiowej.
W świetle obowiązującego prawa, osoby obłożnie chore lub długotrwale bezrobotne,
które zajmują lokale wynajmowane od osób prywatnych, spółdzielni mieszkaniowych lub
gminy – korzystając z ochrony wynikającej dla nich z tzw. ustawy lokatorskiej – nie mogą
zostać eksmitowane „na bruk”, przez co znajdują się one w sytuacji nieporównywalnie ko-
rzystniejszej, niż osoby w identycznej sytuacji życiowej, korzystające z lokali, których dys-
ponentem jest państwowa jednostka organizacyjna (Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) i pod-
legające przymusowemu wykwaterowaniu na podstawie decyzji dyrektora oddziału regional-
nego WAM, w istocie „donikąd”.
Zdaniem wnioskodawców jest to rażąca niesprawiedliwość, tym bardziej, że pozycja
prawna i majątkowa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej – w porównaniu do pozycji osób
prywatnych wynajmujących własne mieszkania, spółdzielni mieszkaniowych lub większości
gmin – jest nieporównywalnie silna i trudna do zachwiania poprzez ewentualne wydłużenie
okresu przez jaki osoba znajdująca się w ciężkiej sytuacji życiowej lub obłożnie chora będzie
zajmowała dotychczasowy lokal (tzn. do czasu złożenia przez gminę oferty zawarcia umowy
najmu lokalu socjalnego).
W tym miejscu należy ponadto zwrócić uwagę, że rządowy projekt nowelizacji ustawy
o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, którym wprowadzono do tej ustawy katalog osób podle-
gających wyłączeniu spod przymusowego wykwaterowania w trybie administracyjnym –
pierwotnie przewidywał, że wyłączeniu takiemu podlegały będą wszystkie osoby wymienione
w art. 14 ust. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmia-
nie Kodeksu cywilnego (por. druk sejmowy nr 1850 – IV kadencja Sejmu). Jednak w trakcie
procesu legislacyjnego – mając na uwadze wyraźne wyłączenie spod reżimu ustawy z 21
czerwca 2001 r. – lokali będących w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (art. 1a
tejże) – postanowiono przyjąć „okrojoną” wersję katalogu osób korzystających z dobrodziej-
stwa wyłączenia z trybu egzekucji administracyjnej.
W opinii wnioskodawców niniejszego projektu ustawy takie rozwiązanie jest niewy-
starczające i wymaga pilnej zmiany.
W przepisie przejściowym (art. 2 projektu) proponuje się, by sprawy dotyczące przy-
musowego wykwaterowania osób, co do których – po wejściu w życie proponowanej noweli-
zacji – tryb administracyjny będzie niewłaściwy (osoby obłożnie chore lub o statusie bezro-
botnego), zostały rozwiązane dla nich możliwie najkorzystniej, co powinno wyrażać się w
umorzeniu toczących się postępowań administracyjnych i egzekucyjnych, jak również w zni-
weczeniu mocy prawnej – dotyczących tych właśnie osób – ostatecznych decyzji administra-
cyjnych o zwolnieniu lokalu mieszkalnego.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 4 Regulaminu
Sejmu RP
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej oraz nie spowoduje obciążeń dla bu-
dżetu państwa.
Warszawa, 15 października 2008 r.
BAS-WAEM-2677/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Stanisława Prządka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r. Nr 23,
poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995
r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398, ze
zmianami). Zmiana zmierza do rozszerzenia zakresu podmiotowego stosowania
szczególnego trybu wykwaterowania z lokalu mieszkalnego będącego w
zasobach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Szczególny tryb będzie miał
zastosowanie m.in. w stosunku do obłożnie chorego i osoby posiadającej status
bezrobotnego.
Proponowana ustawa zawiera przepisy przejściowe i ma wejść w życie
po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1293
› Pobierz plik