Poselski projekt ustawy o usunięciu symboli komunizmu z życia publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej
- wprowadzenie przepisów określających zasady usuwania symboli komunizmu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1212
- Data wpłynięcia: 2007-12-17
- Uchwalenie:
1212
2
swobodnego przepływu tych danych (Dz. Urz. WE L 281 z 23.11.1995 r., str. 31
oraz Dz. Urz. UE L 284 z 31.10.2003 r., str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 13, t. 15, str. 355 oraz rozdz. 1, t. 4, str. 447). Zgodnie z art. 1
ust. 1 dyrektywy, państwa członkowskie są zobowiązane chronić podstawowe
prawa i wolności osób fizycznych, w szczególności ich prawo do prywatności w
odniesieniu do przetwarzania danych osobowych.
3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Biorąc pod uwagę treść art. 9 projektu można by rozważać zgodność
projektu z dyrektywą 95/46/WE dotyczącą ochrony danych osobowych. Przepis
art. 9 projektu zobowiązuje ministra właściwego do spraw administracji
publicznej do podania do wiadomości publicznej imiennych wykazów
wyróżnień nieważnych na podstawie proponowanej ustawy, obejmujących
oznaczenia aktu przyznania danego wyróżnienia, z uwzględnieniem imienia i
nazwiska osoby wyróżnionej. Jest to regulacja dotycząca przetwarzania danych
osobowych. Art. 2 dyrektywy definiuje przetwarzanie danych jako każdą
operację lub zestaw operacji dokonywanych na danych osobowych, jak np.
gromadzenie, rejestracja, porządkowanie, przechowywanie, wykorzystywanie,
ujawnianie poprzez transmisję, rozpowszechnianie lub udostępnianie w inny
sposób. Jednak art. 3 dyrektywy stanowi, że nie ma ona zastosowania do
przetwarzania danych osobowych w ramach działalności wykraczającej poza
zakres prawa wspólnotowego, a w żadnym razie do działalności na rzecz
bezpieczeństwa publicznego, obronności, bezpieczeństwa państwa oraz
działalności państwa w obszarach prawa karnego. W omawianym przypadku
dyrektywa nie ma zastosowania.
4.
Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o usunięciu symboli komunizmu z życia
publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: dekomunizacja, ochrona danych osobowych, projekt ustawy, Unia
Europejska
Warszawa, 21 grudnia 2007 r.
BAS-WAEM-504/07
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski ustawy o usunięciu symboli komunizmu z życia publicznego w
Rzeczypospolitej Polskiej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Zbigniew
Girzyński) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy określa zasady usuwania symboli
komunizmu. Projekt: 1) definiuje pojęcie „symbole komunizmu”, 2) określa na
czym polega usunięcie nazw i przedmiotów będących symbolami komunizmu,
3) formułuje zasady unieważnienia orderów, odznaczeń, odznak, tytułów
honorowych, dyplomów i innych wyróżnień, 4) określa podmioty zobowiązane
do wykonania przepisów proponowanej ustawy oraz organy właściwe w tym
zakresie. Projekt przewiduje m.in. podanie do wiadomości publicznej imiennych
wykazów wyróżnień nieważnych na podstawie proponowanej ustawy,
obejmujących oznaczenia aktu przyznania danego wyróżnienia, z
uwzględnieniem imienia i nazwiska osoby wyróżnionej.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o usunięciu symboli komunizmu z życia
publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: dekomunizacja, ochrona danych osobowych, projekt ustawy, Unia
Europejska