eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: ułatwienia osobom bezrobotnym i poszukującym pracy powrotu lub rozpoczęcia działalności zawodowej, rozwoju publicznych służb zatrudnienia i doskonalenia pomocy oferowanej osobom fizycznym i pracodawcom, wprowadzenia projektów pilotażowych wprowadzających nowe formy pomocy, poprawy koordynacji tych działań na szczeblu ministra właściwego do spraw pracy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1196
  • Data wpłynięcia: 2008-10-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 6, poz. 33

1196


UZASADNIENIE


Część zmian zawartych w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez
cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U. Nr 156, poz. 1116
oraz z 2007 r. Nr 120, poz.824 ze zm.) ma charakter porządkowy i polega na wykreśleniu z
przepisu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw Europejskiego
Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz Konfederacji Szwajcarskiej,
którzy są uprawnieni do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez
zezwolenia na pracę na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.). Dotyczy to przepisów
§ 2 pkt 4,5, 17, 18 i 19.

Nowe brzmienie przepisów § 2 pkt 3, 4, 5 ma na uwadze wciąż trudną sytuację na polskim
rynku pracy charakteryzującą się niedoborami pracowników w niektórych sektorach, w tym
także brakiem nauczycieli języków obcych, którzy byliby zainteresowani podjęciem pracy w
polskich szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych, w szczególności tych
państwowych. Z powodu niskich płac najbardziej brakuje nauczycieli języków obcych
w małych miejscowościach i wsiach. W celu poprawy sytuacji w tym zakresie zrezygnowano
z wymogu, aby język, który jest nauczany był językiem ojczystym cudzoziemca, a także
zwolniono z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę obywateli wszystkich państw
trzecich, którzy są nauczycielami języków obcych.

Zmiany proponowane w § 2 pkt 12 i 25 mają na celu zachęcić cudzoziemców, będących
studentami polskich uczelni, absolwentami polskich szkół ponadgimnazjalnych lub
stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na polskich
uczelniach, którzy z uwagi na co najmniej kilkuletni pobyt w Polsce z reguły znają język
polski i mają większe możliwości integracyjne w polskim społeczeństwie, do podejmowania
pracy w Polsce i tym samym wykorzystania zdobytej wiedzy i doświadczeń przyczyniając się
także do rozwoju polskiej gospodarki. W związku z propozycją nowego brzmienia ww.
przepisów uchyla się § 2 pkt 22.

Propozycja poszerzenia kategorii cudzoziemców zwolnionych z obowiązku posiadania
zezwolenia na pracę w pkt 27 i 27 a) o obywateli państw, z którymi Rzeczypospolita Polska
współpracuje w zakresie migracji zarobkowych w ramach partnerstwa na rzecz mobilności,
ustanowionego między tym państwem a Unią Europejską wynika ze zobowiązań
Rzeczypospolitej Polskiej, zawartych we „Wspólnej deklaracji w sprawie partnerstwa na
rzecz mobilności pomiędzy Unią Europejską a Republiką Mołdowy”, podpisanej 5 czerwca
2008 r. w Luksemburgu, a także wyborem Gruzji do kolejnej rundy projektów dotyczących
partnerstw na rzecz mobilności.
Wydłużenie okresu możliwego wykonywania pracy bez zezwolenia z 6 miesięcy do 9
miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy wynika z zaleceń Zespołu ds. Migracji,
zmierzających do stopniowego liberalizowania zasad dostępu do polskiego rynku pracy dla
obywateli wskazanych państw - co jest szczególnie związane z występującymi wciąż

3
niedoborami pracowników. Dotychczasowe doświadczenia ze stosowanie przepisów
rozporządzenia są pozytywne i prowadzą do zwiększenia skali legalnego zatrudnienia
cudzoziemców. Pomimo incydentalnych sygnałów o występujących nadużyciach, ocena
funkcjonowania dotychczasowych przepisów ze strony pracodawców i pracowników jest
pozytywna, z zaznaczeniem, że dłuższy okres dopuszczalności wykonywania pracy w
systemie uproszczonym (z uwagi m.in. na długi sezon w rolnictwie, trwający od marca do
października, więc przekraczający 6 miesięcy) jest rozwiązaniem pożądanym.
Ponadto, z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę zwolnieni są obywatele ww. państw
jeżeli wykonują pracę inną lub dodatkową na podstawie oświadczenia pracodawcy, oprócz
pracy, która stanowi przyczynę udzielenia im zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
lub wizy uprawniającej do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie powyżej
dziewięciu miesięcy w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy.
Proponuje się, aby powyższe przepisy utrzymały charakter pilotażowy i miały zastosowanie
do 2012 r., mając na uwadze m.in. potrzeby związane z przygotowaniem infrastruktury do
EURO 2012.

Uwzględnienie w pkt 30 cudzoziemców, którzy uczestniczą w programach pomocy
rozwojowej ma podobne uzasadnienie jak w przypadku programów pomocy humanitarnej i
wynika ze sygnalizowanych przez polskie instytucje publiczne i organizacje pozarządowe
potrzeb zatrudniania cudzoziemców do realizacji takich programów, pochodzących w
szczególności z krajów pochodzenia, którym udziela się pomocy rozwojowej. Jako przykład
można podać inicjatywy różnych podmiotów (m.in. administracja rządowa, samorządowa,
organizacje pozarządowe) korzystających z funduszy uzyskanych w ramach programów
polskiej pomocy zagranicznej udzielanej za pośrednictwem MSZ RP.



Ocena przewidywanych skutków społeczno – gospodarczych wynikających z

rozporządzenia (OSR)

Zakres Oceny Skutków Regulacji
Regulacja ułatwi podejmowanie legalnej pracy w Polsce poprzez rozwiązania służące
pozostaniu na legalnym rynku pracy cudzoziemców, którzy w Polsce uczyli się lub studiowali
- a tym samym poznali polski język i kulturę oraz zintegrowali się ze społeczeństwem.
Ponadto, ułatwi pozyskiwanie wysoce poszukiwanych w Polsce kwalifikowanych nauczycieli
języków obcych. Rozporządzenie rozszerzy także zakres programu pilotażowego
uproszczonych zasad dostępu do rynku pracy na państwa objęte europejskim programem
Partnerstwa dla Mobilności, a poprzez nowe uregulowanie kwestii osób z tych państw
przebywających w Polsce na podstawie długookresowych wiz lub tytułów pobytowych -
rozwiąże pojawiające się problemy praktyczne z obliczaniem okresów wykonywania pracy.

Podmioty objęte rozporządzeniem
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą:
- podmiotów
zamierzających powierzyć cudzoziemcowi wykonywanie pracy,
-
cudzoziemców, których dotyczą wnioski o wydanie zezwolenia na pracę,
- organów
wydających ww. decyzje.


4
Regulacje nie spowodują niekorzystnych zmian w sytuacji podmiotów, których dotyczą.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na prawa nabyte i w żaden sposób nie będzie ich
naruszać.

Skutki wprowadzenia rozporządzenia
-
wpływ regulacji na sektor finansów państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na finanse publiczne.

-
wpływ regulacji na rynek pracy

Rozporządzenie przyczyni się do wzrostu atrakcyjności legalnego zatrudnienia.

-
wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw


Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na segmenty rynku i zakłócać mechanizmów
konkurencji. Przedmiotu regulacji nie stanowią bowiem kwestie konkurencji, monopolizacji,
prywatyzacji, itp. Regulacje nie zmieniają także istoty funkcjonowania gospodarki oraz zadań
i roli przedsiębiorców.

-
wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny

Rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

Zakres konsultacji:

Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji wewnątrz- i międzyresortowych
oraz do opinii marszałkom województw i wojewodom.

Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji następującym partnerom
społecznym:
1. NSZZ
„Solidarność”,
2. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3. Business Centre Club,
4. Krajowa Izba Gospodarcza,
5. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
6. Konfederacja Pracodawców Polskich,
7. Związek Rzemiosła Polskiego,
8. Forum
Związków Zawodowych.
Projekt będzie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
oraz zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Informacja o wynikach konsultacji zostanie
dołączona do uzasadnienia niezwłocznie po ich zakończeniu.
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.

10/25si

5
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z
dnia



w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca
wydawane jest bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę
cudzoziemców


Na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), zarządza się, co
następuje:

§ 1. Wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez uwzględnienia warunków, o których mowa w
art. 88c ust. 1 - 5 i 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej „ustawą”, w przypadku, gdy dotyczy ono członka
rodziny pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego,
organizacji międzynarodowej lub ich przedstawicielstwa, wykonującego pracę w
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych.

§ 2. Wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji, o której
mowa w art. 88c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku:

1) cudzoziemca upoważnionego do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego w jego
oddziale lub przedstawicielstwie znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;

2) cudzoziemca, który wykonuje pracę jako prywatna służba domowa;
3) cudzoziemca, którego charakter pracy zakłada konieczność osobistego jej

wykonywania z uwagi na unikalne umiejętności, uzdolnienia lub doświadczenie;
4) obywatela państwa sąsiadującego z Rzeczpospolitą Polską lub państwa, z którym
Rzeczypospolita Polska współpracuje w zakresie migracji zarobkowych w ramach
partnerstwa na rzecz mobilności, ustanowionego między tym państwem a Unią
Europejską, który w okresie bezpośrednio poprzedzającym złożenie wniosku o

wydanie zezwolenia na pracę wykonywał przez okres nie krótszy niż 3 miesiące pracę
dla tego samego pracodawcy na podstawie oświadczenia o zamiarze powierzenia
wykonywania pracy, zarejestrowanego w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze
względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy - pod warunkiem
przedstawienia zarejestrowanego oświadczenia i zaświadczenia o zatrudnieniu lub

umowy z pracodawcą;
5) cudzoziemców - trenerów sportowych i sportowców, wykonujących pracę na rzecz
klubów sportowych i innych podmiotów, których działalność statutowa obejmuje

krzewienie kultury fizycznej i sportu;
6) lekarzy i lekarzy dentystów, odbywających szkolenia lub realizujących program
specjalizacji, na podstawie przepisów w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy
dentystów;

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
7) gdy wynagrodzenie cudzoziemca określone we wniosku o wydanie zezwolenia na
pracę przekracza wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
województwie, ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na
podstawie art. 90 ust. 7 ustawy.


§ 3. Przepis § 2 pkt 4 stosuje się do dnia 31 grudnia 2012 r.


§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER PRACY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ
2
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: