eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy

- projekt ma na celu stworzenie precyzyjnych rozwiązań prawnych, które pozwolą na umieszczanie w wydzielonych pomieszczeniach tymczasowo aresztowanych i skazanych jezeli ich konwojowanie z innej miejscowości, w związku z udziałem w czynności sądowej, łączyłoby się z nadmiernymi trudnościami lub kosztami oraz tylko na czas niezbędny do wykonania czynności oraz możliwość czasowego umieszczenia takich osób w pomieszczeniu przeznaczonym dla osób zatrzymanych na czas trwania przeszkody uniemożliwiającej konwojowanie albo niezbędny ze względów humanitarnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1184
  • Data wpłynięcia: 2008-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 22, poz. 119

1184-001


UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia
2002 r. w sprawie wykazu wydzielonych pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych,
w których mogą być odrębnie umieszczeni tymczasowo aresztowani i skazani, oraz warunków,
którym pomieszczenia te muszą odpowiadać (Dz. U. z 2002 r. Nr 8, poz. 80, z późn. zm.)
zmierza do stworzenia precyzyjnych rozwiązań prawnych, które pozwolą na umieszczanie
tymczasowo aresztowanych i skazanych w wydzielonych pomieszczeniach
w sytuacji, w której ich konwojowanie z innej miejscowości, w związku z udziałem
w czynności sądowej, łączyłoby się z nadmiernymi trudnościami lub kosztami.
Potrzeba wprowadzenia takich regulacji wynika przede wszystkim ze względów
ekonomicznych i humanitarnych.
W dniu 2 września 2008 r. moc prawną utraciły przepisy art. 251-254 kkw, które
regulowały kwestię umieszczania tymczasowo aresztowanych i skazanych w wydzielonych
pomieszczeniach Policji, Straży Granicznej, aresztu garnizonowego lub pomieszczeniach dla
osób zatrzymanych.
Tym samym moc obowiązującą utraciło rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie wykazu wydzielonych pomieszczeń
przeznaczonych dla osób zatrzymanych, w których mogą być odrębnie umieszczeni
tymczasowo aresztowani i skazani, oraz warunków, którym pomieszczenia te muszą
odpowiadać.
W wyniku przeprowadzonych przez Komendę Główną Policji konsultacji
z komendantami wojewódzkimi (Stołecznym) Policji, uzyskano informacje, z których wynika,
że utworzenie wydzielonych pomieszczeń w jednostkach Policji uzależnione jest od
faktycznych (potwierdzonych doświadczeniami z lat ubiegłych) potrzeb oraz możliwości
sfinansowania tego przedsięwzięcia.
Możliwość utworzenia wydzielonych pomieszczeń Policji wskazały:
w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu:
- Komenda Powiatowa Policji w Lubinie
- Komenda Powiatowa Policji w Zgorzelcu
- Komenda Powiatowa Policji w Kamiennej Górze

w Komendzie Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu
- Komenda Miejska Policji w Płocku
- Komenda Miejska Policji w Radomiu
- Komenda Miejska Policji w Siedlcach

6


w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
- Komisariat Policji Nowe Miasto w Poznaniu
- Komenda Miejska Policji w Koninie

w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie
- Komenda Miejska Policji w Szczecinie
- Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu

W pozostałych komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji, wykazano, że tworzenie
wydzielonych pomieszczeń Policji na podległym służbowo terenie jest albo nieracjonalne,
głównie ze względu na nasycenie i dostępność do jednostek penitencjarnych, co pozwala na
możliwość bezkolizyjnego wykorzystania posiadanych sił i środków lub też jest niemożliwe
z uwagi na nie spełnianie przez jednostki Policji warunków określonych w projekcie i brak
pieniędzy na ich dostosowanie. Nakłady finansowe, jakie musiałyby zostać poniesione przy
dostosowaniu wydzielonych spośród posiadanych pomieszczeń dla osób zatrzymanych (…),
pomieszczeń dla skazanych lub tymczasowo aresztowanych, byłyby nieadekwatne
do występujących potrzeb. Ponadto z dokonanych ustaleń wynika, że zarówno wcześniej jak
i obecnie w pomieszczeniach tych nie umieszczano osób pozbawionych wolności biorących
udział w czynnościach sądowych.

W przeciwieństwie do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie wykazu wydzielonych pomieszczeń (…), zrezygnowano
z konieczności zapewnienia skazanym lub tymczasowo aresztowanym spacerniaka. Decyzja
w przedmiotowym zakresie podyktowana jest tym, że przeważająca większość jednostek
Policji nie posiada placu spacerowego wraz z niezbędnymi warunkami technicznymi, które
powinien on spełniać, a ewentualna modernizacja istniejących spacerniaków i ich ewentualna
rozbudowa, wiązać by się musiała ze znacznymi kosztami i niejednokrotnie przeprowadzeniem
stosownej analizy prawnej gruntu (ustalenie prawnego właściciela i uzyskanie zgody na jego
rozbudowę). Ponadto można przypuszczać, że skazani lub tymczasowo aresztowani
niejednokrotnie biorący udział w konwoju i wielogodzinnych czynnościach sądowych nie będą
korzystali z placu spacerowego.
Ponadto wydzielone pomieszczenia mogą spełniać warunki porównywalne, a nie
tożsame z tymi, które zapewnione są w aresztach śledczych i zakładach karnych.

Brak stosownych rozwiązań prawnych w omawianym zakresie spowoduje konieczność
bezzwłocznego wzmocnienia etatowego Służby Więziennej. Wprowadzenie bowiem, jako
zasady, całodobowego przyjmowania osób doprowadzanych do jednostek penitencjarnych,

7

skutkowałoby koniecznością zmiany organizacji czasu pracy (praca w praktyce trzyzmianowa),
w szczególności pionów tzw. administracyjnych (służba ewidencyjna, kwatermistrzowska,
finansowa), które realizują czynności związane z przyjęciem osadzonych. Bez wzmocnienia
etatowego tych służb nie jest możliwe prawidłowe wykonywanie ich ustawowych czynności.
Ponadto przy przyjmowaniu osób doprowadzanych, zaangażowany jest także personel
medyczny, co skutkowałoby koniecznością całodobowych dyżurów lub zaangażowaniem
pozawięziennej służby zdrowia, co doprowadziłoby w konsekwencji do wzrostu kosztów.
Proponowane rozwiązanie przyczyni się również do ekonomicznego wykorzystania
policyjnych sił i środków, poprzez organizację zbiorczych przewozów osób pozbawionych
wolności zamiast organizowania odrębnych konwojów dla każdego osadzonego, a tym samym
racjonalizowania kosztów doprowadzania, gdyż w przeciwnym razie należałoby dla każdego
doprowadzanego organizować niezwłocznie odrębny konwój.
Przestawione argumenty uzasadniają przyjęcie proponowanego rozwiązania prawnego.


WSTĘPNA OPINIA O ZGODNOŚCI PROJEKTU
Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
− Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.) przedstawia się
następującą opinię:
Analiza przepisów zawartych w projekcie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji w sprawie wykazu wydzielonych pomieszczeń przeznaczonych dla osób
zatrzymanych, w których mogą być odrębnie umieszczeni tymczasowo aresztowani i skazani,
oraz warunków, którym pomieszczenia te muszą odpowiadać wykazała, że projekt ten nie jest
objęty prawem Unii Europejskiej.









8


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Projektowana regulacja będzie oddziaływać na:
1) osoby skazane i tymczasowo aresztowane,
2) funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej i wojskowych
organów porządkowych, pełniących służbę w wydzielonych pomieszczeniach
przeznaczonych dla osób zatrzymanych, w których mogą być odrębnie umieszczeni
tymczasowo aresztowani i skazani.

2. Zakres przeprowadzonych konsultacji społecznych.
Zakres projektowanych rozwiązań nie wymaga przeprowadzenia konsultacji
społecznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Szacunkowy koszt wprowadzenia rozwiązań zaproponowanych w projekcie wiąże
się z poniesieniem przez Policję wydatków w ramach planów finansowych poszczególnych
jednostek organizacyjnych Policji na łączną kwotę 180.000 zł. Nie przewiduje
się bezpośrednich skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego
związanych z wejściem w życie danej regulacji.

4. Wpływ na rynek pracy.
Zakłada się, iż wejście w życie projektowanej regulacji w sposób bezpośredni nie
będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionów.
Zakłada się, iż projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
oraz sytuację i rozwój regionów.


9

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: